Miksi aina jauhetaan, että raskaus ei ole sairaus?
Itselläni on raskaudet ainakin olleet ihan sairauden kaltaisia alusta loppuun saakka. Tuntuu niin ihanalta, kun jotkut ystävällisesti jaksaa muistuttaa, etten ole raskaana ollessani sairas. Jos olo on sama kuin sairaalla, mitä se sitten on? Vai onko pakko olla reipas ja jaksaa monta kertaa enemmän ihan vaan sen takia, että ihana vauva on tuloillaan?
Kommentit (77)
olisi typerää ajatella että saa valittaa aivan kuin se olisi sairaus.
samoin siskoni oli sairas kun kärsi raskausmyrkytyksestä...repikää siitä saivartelijat!
sairaudet tuli bonuksena.
Mä olin kyllä sairas kun kärsin raskausajan diabeteksestä
samoin siskoni oli sairas kun kärsi raskausmyrkytyksestä...repikää siitä saivartelijat!
Sinulla oli raskausajan diabetes, joka on sairaus. Raskaus ei.
Sisarellasi oli raskausmyrkytys - mutta sekään ei tee raskaudesta sairautta.
Sori!
Kun iskee tajunnan räjäyttävät peräpukamat niin eihän niitten kipu ole kipua ollenkaan koska raskaus ei ole sairaus.
Jos on peräpukamat, sillä voi saada sairauslomaa. Peräpukamiin siis, ei sairauteen.
olisi typerää ajatella että saa valittaa aivan kuin se olisi sairaus.
Armeija itsessään ei aiheuta kipua, oksentelua, närästystä, huimausta, pahoinvointia... Turha rinnastaa näitä kahta asiaa. Armeijassa ollaan, saatetaan toki kärsiä fyysisen suorituksen aiheuttamasta väsymyksestä, kun taas raskaus on olotila, jossa ruumiin oma hormonaalinen ja fysiologinen tila muuttuu aiheuttaen jos jonkinlaista vaivaa.
Armeijasta myös pääsee pois. Raskaus on kestettävä, vaikka hammasta purren loppuun asti.
No ei pukamista saa saikkua! :D
Niitä voi tulla muutenkin kuin raskaana..
Jos selkä menee niin se menee, ei silloin olla töissä (raskaana tai ei).
Raskaus EI ole syy sairaslomaan, muuten oltaisiin saikulla koko raskausaika, ei kaikilla ole raskausoireitakaan.
Mutta jos joku laattaa 10 kertaa aamulla niin moniko lähtee töihin? Ei sillä että tarttuu toisiin vaan ihan sillä että kuivuu, olo kamala.
Itse olen ollut 4 kertaa raskaana ja jokasessa on ollut jotain häikkää ja yleiskunnon heikentymisen on terkka tai lääkäri todennut. Itse en päätä että olen sairasloman tarpeen, poissaoloni päättää työterveys.
Raskausaikana nimenomaan se oma kunto on ensiarvonen ja tärkeä. Moniko työnantaja haluaa että työntekijät tulee töihin ja tekee hommansa tehottomaa ja sutaisten?
Siskoni on lääkäri ja on ollut tekemässä abortteja naisille, jotka kärsivat raskaudesta niin paljon, etteivät enää ole kestäneet. Kyllä se raskaus siis todella voi tuntua tosi pahalta, jopa niin pahalta, että tekee sen abortin vain helpottaakseen oloaan.
Minulla on kerran ollut peräpukamatromboosi ja voin kertoa että jollen olisi freelance joka saattoi tehdä töitä sängyllä mahallaan maaten, en olisi voinut mennä töihin. En olisi pystynyt istumaan tuntiakaan työtuolilla.
ei kiitos! olen samaa mieltä ettei se ole sairaus,mutta se tuntuu kommenttina vaikean tilanteen vähättelyltä.
joo ja kyllä tiesin mihin ryhdyin,kun lapsen halusin.Mutta en odottanut kuitenkaan käyväni läpi niin paljon kaikkea niiden "normaalien vaivojen" lisäksi
minun mielestäni ei tarvitse aina olla reipas.ensimmäinen raskauteni meni hirveässä väsymyksessä melkein loppuun asti. Hereillä pysyminen tuntui mahdottomalta.jouduin hakemaan sairauslomaa sen takia. silloin olo ei tuntunut lainkaan terveeltä.ensimmäisen kolmanneksen jälkeen todettiin kilpirauhasen vt,joka oli puhjennut raskaus aikana.muttei kyllä koskaan ole sen jälkeen "parantunut".
Kun väsymys hellitti loppu raskaudesta ja energiaa olisi ollut 3 ihmisen verran alkoi ongelmana olla sormien jatkuva kankeus aamuisin en saanut mitään käteen enkä sormiani suoriksi. Samaan aikaan vaivasivat vuosisadan migreeni kohtaukset.Oli siinä mukava olla ku näkö hävis ja pää hajos eikä lääkkeitäkään määrätty.Istuin jatkuvasti lääkärissä eri syistä.Ei ollut yhtään viikkoa jolloin en olisi ollut tekemisissä terveydenhuollon kanssa.lopulta päätään nosti myös raskausmyrkytys,joka ajoi osastolle.Kun viimein pääsin pois ehdin viettää hetken kotona ennen sen pahentumista ja lopulta päädyin takaisin osastolle jossa makasinkin niin kauan että päästiin käärön kans kotiin.
voin sanoa että kyllä tunsin itseni erittäin sairaaksi.varsinkin viimeisen kerran osastolla ollessani kun kävin vessassa 20 min välein yötä päivää (johtui raskausmyrkytyksestä)ja sain lääkkeitä useamman tabletin.(keräsin osastolla olo aikana tosi pitkän tornin niitä lääkepurkkeja,harmi että ne jäivät sitten sinne kun synnytyssaliin lähtö tuli niin yllättäin.)kaikki yöt jouduin syömään särkylääkettä (sillä päänsärky oli hirveä)verenpaine oli viimeiset päivät koholla,joten sängystä liikkumista rajoitettiin.
Miksi niitä raskauden oireita hoidetaan lääkkeillä, jos kyseessä ei olisi sairauteen rinnastettav tila? Sillä tokihan kaikkki oikeasti tietää, ettei raskaus tosiaan ole sairaus. Tuo kommentti on vaan minusta toisinaan aika törkeä.
Miksi niitä raskauden oireita hoidetaan lääkkeillä, jos kyseessä ei olisi sairauteen rinnastettav tila? Sillä tokihan kaikkki oikeasti tietää, ettei raskaus tosiaan ole sairaus. Tuo kommentti on vaan minusta toisinaan aika törkeä.
että niitä oireita on. Vaikka joku nyt sairastuukin työolosuhteiden vuoksi, niin ei se työ ole sairaus. Se mitä se työ aiheuttaa on se sairaus.
Raskaus siis ei ole edelleenkään sairaus, vaan laukaiseva tekijä.
että niitä oireita on. Vaikka joku nyt sairastuukin työolosuhteiden vuoksi, niin ei se työ ole sairaus. Se mitä se työ aiheuttaa on se sairaus.
Raskaus siis ei ole edelleenkään sairaus, vaan laukaiseva tekijä.
Tuossa lainaamassasi viestissä luki näin: "Sillä tokihan kaikkki oikeasti tietää, ettei raskaus tosiaan ole sairaus." Mitä osaa siinä et ymmärtänyt?
mutta voi viedä työkyvyttömäksi..itse olen ollut jo 3 kuukautta sairaslomalla ja raskaus on hieman yli puolen välin..
Kaikki ovat sitä mieltä tottakai, että raskaus ei ole sairaus, mutta jos joku on raskaana ollessaan todella huonokuntoinen (oksentelu, raskausmyrkytys, diabetes jne), niin miksi ihmeessä sille pitäisi mennä sormi pystyssä tiedottamaan, että raskaus ei ole sairaus, vaikka nyt kipeä oletkin. MItä ihmeen ideaa? Voisiko nyt joku teistä "raskaus ei ole sairaus"-tyypeistä selventää tämän? Miksi sitä pitää toitottaa, kun toinen on selkeästi kipeä? Vähän sama asia kuin toteaisi HIV:n saaneelle, että ei sinulla ole AIDSia, sinulla on HIV. Totta, mutta mikä idea on sitä toittaa? Aiheuttaakseen pahaa mieltä? En keksi mitään muuta syytä. Pitää vain vähätellä toisen tuntemuksia tai jollakin tapaa syyttää tätä henkilöä siitä, että on niin kipeä. Mitäs tulit raskaaksi? Hähää. Aivan oikein sinulle. Näiden ihmisten mielenterveydestä voidaan sitten ollakin kaikki samaa mieltä...
Kaikki ovat sitä mieltä tottakai, että raskaus ei ole sairaus, mutta jos joku on raskaana ollessaan todella huonokuntoinen (oksentelu, raskausmyrkytys, diabetes jne), niin miksi ihmeessä sille pitäisi mennä sormi pystyssä tiedottamaan, että raskaus ei ole sairaus, vaikka nyt kipeä oletkin. MItä ihmeen ideaa? Voisiko nyt joku teistä "raskaus ei ole sairaus"-tyypeistä selventää tämän? Miksi sitä pitää toitottaa, kun toinen on selkeästi kipeä? Vähän sama asia kuin toteaisi HIV:n saaneelle, että ei sinulla ole AIDSia, sinulla on HIV. Totta, mutta mikä idea on sitä toittaa? Aiheuttaakseen pahaa mieltä? En keksi mitään muuta syytä. Pitää vain vähätellä toisen tuntemuksia tai jollakin tapaa syyttää tätä henkilöä siitä, että on niin kipeä. Mitäs tulit raskaaksi? Hähää. Aivan oikein sinulle. Näiden ihmisten mielenterveydestä voidaan sitten ollakin kaikki samaa mieltä...
Mainio teksti! Ihan juuri noinhan se on. Nauratti vielä, kun luin tuota, hyvin kirjoitettu. Kiitos!
ihmiselle. He kun vetäsevät pikkaisen yli. Alkuraskaudesta jo alkoi etteivät voi tehdä mitään, ettei vain lapseen koske.Ylidramaattisesti nousivat jopa sohvalta ylös, selästä kiinni ja oikein vaikeasti. Vaikka siis olivat vasta alkuraskaudessa eikä mitään mahaa ollut esteenä :) Se oli jo aika koomistakin. Plussa uutisen saatuaan, alkoi heti tulemaan kaikenlaisia kipuja (ei voinut töitä tehdä, mutta samaan aikaan juoksenteli muualla).
He tekivät raskaudesta sairauden, vaikka ei heidän kohdallaan niin kyllä ollut.Mutta eriasia sitten jos oikeasti vetäisee huonoon kuntoon. Niinkuin eräs tuntemani ihminen oksenteli koko raskauden ajan.
Monella selkäkivut on pahimmillaan ihan alkuraskaudesta. Sinä vissiin kuitenkin tiedän muiden puolesta ovatko oikeasti kipeitä vai eivät >:(
jotka eivät yhtä ostoskassia ole voineet kantaa heti plussatestin jälkeen, kun ovat niiin raskaina, niiiin raskaina ja mummokin sanoi, että keskenmenoa pitää varoa. Minusta on ihan hyvä kertoa etenkin esikoista odottaville, että raskaus ei estä normaalia elämää, eikä tarvitse hysteerisesti pelätä vaikkapa sitä kauppakassin kantamista tai kohtuullista liikuntaa (siis jos kyseessä ei ole erityinen riskiraskaus).
että kävelen ihan oudosti, vaikka olin ihan alkuraskaudessa. Ilmeisesti hän ajatteli, että jotenkin esitin. Totuus oli se, että voin niin pahoin, että jokainen liike oli tuskaa. Olisin vaan halunnut maata paikoillani hiljaa pimeässä, ja laatta olisi lentänyt sittenkin.
on niitä, joilla itellä ei ole ollut mitään erikoisempia vaivoja raskausaikana. ja myönnän, mä ite kuulun tähän joukkoon joka on ajanut autolla loppuun saakka, kävellyt ja liikkunut ihan loppumetreille jne. kannoin kauppakassit ja siivosin ihan normisti koko ajan. mulle raskaus ei ollut sairaus ja mun on kieltämättä tosi hankala uskoo, että se jollekkin sitä on.
oli mullakin raskausdiabetes, peräpukamat, matala verenpaine ja turvotusta. mutta ei se silti estänyt mua elämästä ihan normaalisti...
raskaus-sairauteen? Auttaisiko abortti?:-)