Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskon kasvatusmetodit ihmetyttävät

Vierailija
15.11.2010 |

Tarkoitus ei ole jeesustella ja nostaa itseään jalustalle, mutta minua välillä ihmetyttävät siskoni kasvatusmetodit. Esimerkiksi lapsen tunteita kielletään (ei meidän x:ää pelota, vaikka katsoisimme k-7-elokuvia lapsen ollessa 3-vuotias ja laittaessa päänsä käsiinsä piiloon pelottavien elokuvakohtausten aikana), ja lasta pidetään muutenkin isompana kuin mitä tämä oikeasti on. Lapsi saa 4-vuotiaana olla kerrostalon pihalla vilkkaan tien lähellä yksin (ilman näköyhteyttä), koska 'ei x lähtisi koskaan minnekään, tottelee aina.' Kuitenkin olemme siskoni kanssa useasti todistaneet x:kin lähtevän muiden, esim isompien lasten mukana luvattomillekin teille. Lasta uhkaillaan esim yksin jättämisellä, jos tämä ei tottele, ja 'jäähylle' suljetaan huoneeseen ja pidetään ovea kiinni lapsen hakatessa sitä ja itkiessä hysteerisesti toisella puolella ovea.

Olen yrittänyt joskus sanoa mielipidettäni minua häiritseviin asioihin, mutta siskoni pitää minua liian hyysäävänä äitinä, eikä oikein ota kuuleviin korviinsa. Eihän asia minulle kuulukaan, mutta mielestäni tilanteet lähentelevät välillä ja henkistä välivaltaa ja tämä vaikuttaa suhteeseemmekin.

Mitä te muut olette mieltä, vaikeahan tässä on koko tilannetta selittää, mutta kuitenkin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eipä sitä toista äitiä arvaa mennä moittimaankaan. Asutte vissiin suht lähekkäin tai olette paljon tekemisissä ainakin? Voisitko ottaa lasta luoksesi yökylään useammin tai jotain, ja antaa hellyyttä ja rajoja itse hänelle? Voisin kuvitella että siskosi mielellään antaisi lasta yökylään, jos tuollainen hälläväliä-asenne muutenkin.

Vierailija
2/6 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sä saatat hyvinkin olla turhan hyysäävä, ja sisko sitten puolestaan vetää toiseen äärilaitaan, ettei vaan olisi hyysäävä.

No et sä oikeesti mitään ylihyysäävää vaikutelmaa tuossa kirjoituksessasi anna. Mutta tuli vain sekin mahdollisuus mieleen, että siskolla olisi jokin vastareaktio. Ainakin hän jostain syystä vaikuttaisi haluavan näyttää kaikille, ettei hän ainakaan liikaa hyysää.

Surullista sun kannalta on se, ettet sä tosiaan voi ihan kamalasti asiaan vaikuttaa. Voit varovasti aika ajoin puhua sua häiritsevistä asioista ja toivoa, että puheillasi on ajan mittaan jotain vaikutusta. Mutta et sä pysty toiselta vaatimaan jotain tietynlaista kasvatusta.

Ja sit sä voit tarjota apuasi ja olla käytettävissä, jos lapsi tarvitsee hoitopaikkaa. En usko, että juuri tuon enempää pystyt tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jotain ongelmia (väsynyt, ahdistunut...) ja kun ongelmat vähenevät, osaa huomioida myös lasta paremmin. Eli joku perheen tukeminen, jos se on sinulle mahdollista, on varmasti parempi kuin suora 'puhuttelu'. Jotenkin myös sen näyttäminen, että lasta pelottaa, koska tuntuu, että siskosi ei näe sitä nyt niin kuin äidit (ja isät) yleenä huomaavat.

Vierailija
4/6 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä ole edes mitään pahaa. Meidän lapsuudenkodissame sitä ei esiintynyt, vaan meidät lapset jätettiin varsinkin nuoruusiässä aika laikka yksin tunteidemme ja asioidemme kanssa. Siksi haluan näyttää omille lapsilleni välittämiseni, vaikka liiallisestikin.

En ole hössöttäjä-äiti, mutta esim näissä asioissa olen eri mieltä: aion päästää oman 4-vuotiaani yksin kerrostalomme pihalle (jonka poikki ajaa autoja ja on parkkipaikka) vasta pojan ollessa 6, ellei 7-vuotias. En aio jättää häntä yksin kotiin vielä koulun ekoillakaan luokilla moneksi tunniksi, ihanne olisi, jos kotona olisi aina aikuinen. En laita lastani vahtimaan pienempää sisarustaan vielä vuosikausiin. Meillä noudatetaan elokuvien suositusikärajoja, ja elokuvat katsellaan aina lapsen kanssa yhdessä keskustellen.

Vierailija
5/6 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla ei kauheasti ole mahdollisuutta auttaa siskoani, koska välimatkaa on hieman ja meillä ei itsellämmekään ole tukiverkkoa auttamassa. Joskus toki lapsi on ollut meillä hoidossa ja yökylässäkin. t. ap

Vierailija
6/6 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffoissa ja ohjelmissa on ikärajat ihan syystä, niitä pitäisi noudattaa, ainakin jos vuosia ikärajan saavuttamiseen on enemmän kuin yksi. Ja minä en kyllä ikinä laskisi lastani yksin ulos ilman silmälläpitoetäisyyttä nelivuotiaana, nythän on kaikenmaailman pedofiilejakin liikkeellä. Enkä myöskään jätä lasta koskaan pitkäksi aikaa itkemään yksin, se on tutkimusten mukaan traumaattista. Lapsi tarvitsee kontaktia eikä sulkemista toiseen huoneeseen. Ikävä juttu jos siskosi ei näe näitä epäkohtia kasvatuksessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan