Ystäväperheen käytös ärsyttää!
Heillä neljä lasta, meillä kaksi. Joka kerta kylään tullessa, tai me heille mentäessä, he aloittavat utelun, milloin meille tulee lisää lapsia. Tai antavat vauvan syliin "menehän "Maija" tartuttamaan vauvakuumetta... Ärsyttävää, en tiedä eikö he ymmärrä suomenkieltä, vai mikä, kun joka kerran ollaan sanottu, ettei meille tulee enää lapsia! Joskus suutuspäissään mietin, että kerron jo shokeeraavan tarinan miksi meille ei tule enää lapsia, kuolisin synnytykseen tms...
Ja toisaalta, muuten he ovat todella mukavia ja ollaan tunnettu toisemme jo lähemmäs 20 vuotta ja monia yhteisiä muistoja paljon..
Kokemuksia, miten saisin tuon loppumaan, kun sanominen ei riitä?
Kommentit (6)
Mitä olet aikaisemmin vastannut tuohon "vauvakuumeen tartuttamiseen"?
Minä olen puhunut monellekin että koitetaan tartuttaa vauvakuumetta, mutta ihan ystävälliseen ja vitsikkääseen sävyyn, en sillä mitään pahaa kellekään tarkoita.
Sano että voisitko lopettaa tuon vauvakuumeen tartuttamisyrityksen kun te ette voi hankkia enempää lapsia oli vauvakuumetta tai ei, sillä sinulla on terveydellisistä syistä suuri riski kuolla synnytykseen.
Jännä juttu että ovat YSTÄVIÄ jo lähemmäs 20vuoden ajan, mutta silti et voi sanoa ystäville ettette VOI hankkia enempää lapsia.
Meille kaksi lasta on riittävä. Miksei se kelpaa syyksi? Ikävää olisi alkaa valej´htelemaan, vaikka joskus sekin käy mielessä..
ap
en tajua miksi asia noin paljon ärsyttää, jos kerran muuten ovat ihania ja merkitsevät teille paljon. Kaikissahan meissä on vikamme ja "siedettävää".
Mutta jos se nyt ihan oikeasti on ongelma etkä voi olla siihen "kompastumatta" niin sitten sanoisin suoraan, ei vain sitä että emme enää hanki lapsia, vaan sen, että se utelu tuntuu pahalta.
Esimerkiksi jotenkin näin.
he kysyvät: no jokos se alkaa "minnankin" mieli muuttua ja masu pyöristyä?
Sinä: Kuule, mun pitää nyt ihan sanoa. Teillä on ihanat 4 lasta, ja se sopii teille tosi hyvin. Mutta muistat varmaan, että olen sanonut, että meille ei enää tule lapsia. Minusta tuntuu kurjalta,että te kysytte siitä vielä. Sovitaanko, että jatkossa ette enää kysy tuleeko meille lapsia vaan hyväksytte, että meillä on nämä kaksi ja tämä sopii puolestaan meille.
(laitoin kai sen aloitukseenkin..) Monesti täällä kehotetaan sanomaan napakasti jotain toiselle, itse en ole mikään "suorasuu", joka sanoo helposti toiselle vähänkään pahasti, en vain osaa. Eikö sen pitäisi riittää, jos sanoo, ettei meille tulee enää lapsia?
ap
Ota oikein vakavasti asia puheeksi, että sinua kiusaa suuresti, se että ystävänne kyselevät lastensaannista, vaikka ette tosiaan halua lisää lapsia. Katso suoraan silmiin, älä kerro vitsin varjolla, vaan ilme peruslukemilla.
Itse jouduin vastaavanlaisessa tilanteessa (kyseessä ei lapset vaan ihan toinen asia) kärjistämään aika lailla, kertomaan hiukan shokeeraavan tarina, että "pitäisikö minun tehdä näin, että uskoisitte". Vihdoin meni perille ja painostus loppui.
tehdä lapsia?
Minulla on ollut kasvain kohdussa ja kohtu täytyi leikata pois. Yleensä kerron avoimesti jos joku kyselee, teemmekö lisää. Vastaan ihan asiallisesti, että en voi tehdä enää lapsia, koska kohtuni on leikattu pois.
Ihmeellinen asenne sinulla.