Mistä ylipäätään tietää nykyään onko pari avoliitossa vai avioliitossa?
En minä ainakaan tiedä esim. lasteni luokkakavereiden vanhemmista ketkä mahdollisesti on naimisissa ketkä ei.
Sinänsä mua ei kenenekään siviilisääty sen kummemmin kiinnosta, mutta jäinpä vaan tätä miettimään kun joku sanoi avioliiton olevan julkinen osoitus sitoutumisesta. Millä tavalla julkinen? Ei se avioliitto kellään otsaan tatuoituna ole.
Kommentit (29)
Ja miten niin äidin nimestä? Kyllä nuo luokkakavereiden vanhemmat ovat vuoden 1986 jälkeen avioituneita (mikäli ovat aviossa).
Ja itse asiassa köyhemmät naiset todennäköisemmin avioituvat kuin varakkaat.
erota sormuksista. Moni ei käytä vihkisormustaan syystä tai toisesta. Ja mistä sitä tietää onko se sormessa oleva sormus vihki- vai kihlasormus? Ei läheskään kaikilla naimisissa olevilla ole kahta sormusta tai ainakaan eivät käytä.
Sama sukunimi perheellä toki kertoo jotakin, mutta ei läheskään kaikilla naimisissa olevilla ole samaa sukunimeä. Ja vaikka olisi, en minä ainakaan tiedä kaikista tutuista molempien puolisoiden sukunimeä. Harvoin niitä mihinkään tarvitsee.
Eikös tiedon saa maistraatista tai kirkkoherranvirastosta, ketkä ovat naimisissa. Se on siis julkista tietoa ja avioliitto on rekisteröity kun taas avoliittoa ei.
Mutta ei sitä ulkoisista seikoista voi tietää kun ihmiseen kadulla törmää, että onko naimisissa vai ei :)
niin yleensä aviopareilla on hääkuva esillä :-)
Ja toisaalta valkoiset hääpuvutkin ovat vähenemässä. Juhlapukukuva voi olla jostain muustakin tilaisuudesta. Meilläkin on yliopiston vuosijuhlassa otettu kuva, jossa mulla pitkä iltapuku ja miehellä frakki. Todella moni on luullut hääkuvaksi.
kummallakin oma sukunimi eikä hääkuvaa näkyvissä. No minun nimettömässä on kaksi sormusta että siitä tietysti tarkkasilmäinen huomaa että ollaan aviossa...
taas tiedän montakin naimisissa olevaa, joilla ei ole hääkuvaa esillä. Ei ole meilläkään ja tuskin tuleekaan. Ja useammalla se on ollut makuuhuoneessa, jossa harvemmin vieraat käyvät.
emmekä kumpikaan miehen kanssa juurikaan käytä sormuksia (vaikka sellaiset aikanaan hankittiin). Meillä on tosin sama sukunimi, mutta eihän sekään paljasta siviilisäätyä kuin niille, jotka tuntevat/tietävät meidät molemmat.
ja sukunimi on minulla ja lapsilla sama, mutta miehellä eri.
Me emme mieheni kanssa käytä lainkaan sormuksia. Pidin oman nimeni. Emme juhlineet häitä, joten meillä ei myöskään ole hääkuvaa. Meistä ei kukaan osaisi sanoa, olemmeko naimisissa vai ei. Ja aika moni kaveri ei varmaan edes tiedä, että piipahdimme maistraatissa puolisen vuotta sitten... Mitä se kenellekään kuuluu?
Meillä edelleen omat sukunimet, edelleen lapsilla minun sukunimi, edelleen sormus sormessa. Hääkuvaa ei otettu. Naimisissa vasta kaksi vuotta. Yhdessä yli 19 vuotta.
Ei ylimääräisiä sormuksia kummallakaan, ei yhteistä sukunimeä (molemmilla omansa), ei hääkuvia kirjahyllyssä saati valkoista juhla-asua pukupussissa varastossa...
Ai niin. Ollaan muuten oltu mieheni kanssa naimisissa jo monta vuotta.
Poikkeus vahvistaa säännön vai?
Mä en käytä sormuksia ja hääkuvaa ei löydy.
Sukunimi on sama, mutta toisaalta myös Suomen yleisin jotenka olishan se voinut olla sattumaakin...
Mulla on yks lysti mitä muut ajattelee.
Miehen mummokin sanoi että ei me mitään naimisissa olla kun ei pidetty kirkkohäitä ja saatu papin amenta. No se on sen mielipide.
- sama sukunimi koko peheellä
- käyttää sormuksia
- hääkuva esillä
- kertoo avoimesti olevansa aviossa
mutta aika paljon sitä voi itse säädellä nykypäivänä, ennen oli enemmän ympäristön painetta tietää kuka on naimisissa ja kuka on yhdessä muuten vaan. Nykyisin ei ole niin nuukaa.
- sama sukunimi koko perheellä
- käyttää sormuksia
- hääkuva esillä
- kertoo avoimesti olevansa aviossa
mutta aika paljon sitä voi itse säädellä nykypäivänä, ennen oli enemmän ympäristön painetta tietää kuka on naimisissa ja kuka on yhdessä muuten vaan. Nykyisin ei ole niin nuukaa.
kun käyt kylässä niin yleensä aviopareilla on hääkuva esillä :-)
"hääkuvaa" edes ole otettu!
sormuksesta näkee ja äidin nimestä viimeistään ja elintasosta myös..
Olen naimisissa. En käytä sormusta, ei miehenikään. En ole vaihtanut nimeäni. Avioliitto ei ole vaikuttanut elintasoomme. Olimme noin 10 vuotta avoliitossa ensin. Menin naimisiin lähinnä perintöasioiden vuoksi, nekin olisi toki voinut hoitaa testamentilla. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, ovatko muut ihmiset naimisissa tai ei. Mitä hittoa se mulle kuuluu?
No ei meillä ole. Seinillä on taidetta, ei meidän poseerausta.
näkee ja äidin nimestä viimeistään ja elintasosta myös, aika suuri osa keskituloisista on naimisissa, kun taas pienituloiset ja työttömät ovat avoliitossa. Tosin poikkeuksiakin voi olla, eli työttömät voivat olla naimisissa, mutta yleensä eivät ole. Ainakaan ne jotka tiedän. Joilla siis on yhteisiä lapsia.
Mies oli maakunnan 150 parhaiten ansainneen verotetun listalla, mutta pitänee kaiketi uskoa, että olemme pienituloisia tai ainakin työttömiä, koska palsta niin sanoo.
näkee ja äidin nimestä viimeistään ja elintasosta myös, aika suuri osa keskituloisista on naimisissa, kun taas pienituloiset ja työttömät ovat avoliitossa. Tosin poikkeuksiakin voi olla, eli työttömät voivat olla naimisissa, mutta yleensä eivät ole. Ainakaan ne jotka tiedän. Joilla siis on yhteisiä lapsia.