Kastikket - Miksi ihmeessä ihmiset ei suurusta?!
Olen törmännyt nyt niin paljon eri ruokablogeissa seuraavanlaisiin kastikkeisiin:
" 2 dl kermaa, 1 pala (!!!) Aura-juustoa"
"3 dl kermaa, 1 pala pippurijuustoa (musta pekka)"
Siis mitä helvettiä, kuinka rasvaisia ja tunkkaisia kastikkeita ihmiset oikein tekevät? Eivätkö ihmiset nykypäivänä osaa suurustaa? Kotitaloudessa se kyllä koulussa opetetaan.
Minä ainakin suurustan kastikkeen ensin, ja ylläolevissa tapauksissa laittaisin 0.5,-1 dl kermaa ja 1/4 palan juustoa...siis maksimissaan.
Kommentit (25)
ei suurustamisessa mene kuin 2 rkl vehnäjauhoja tai maizenaa + vettä. Että ei pitäisi hiilarit hirvittää, tai sitten on ruokavalio kyllä muuten jo pielessä.
Tämä siis vastauksena kakkoselle.
Ihmettelen itse samaa - mutta näkeehän sen monesta ihmisestä, että näyttää kermaa tosiaan ruokaan lurahtavan vähän enemmänkin... ;)
ja osaan toki suurustaa.
Se nyt on aivan herttaisen yhdentekevää millaisia kastikkeita sinä teet.
ei suurustamisessa mene kuin 2 rkl vehnäjauhoja tai maizenaa + vettä. Että ei pitäisi hiilarit hirvittää, tai sitten on ruokavalio kyllä muuten jo pielessä.Tämä siis vastauksena kakkoselle.
Ihmettelen itse samaa - mutta näkeehän sen monesta ihmisestä, että näyttää kermaa tosiaan ruokaan lurahtavan vähän enemmänkin... ;)
Eikös se olekin niin, että karppaamalla laihtuu, ja karppauksessa vältetään hiilihydraatteja ja suositaan rasvaa? En tiedä kun en karppaa, mutta näin oon kuullu. En myöskään juuri tee kastikkeita.
menee kallista aikaa...
Jep, :D , se kaks sekuntia kun ravistaa suuruksen suuruspurkissa tai pilttipurkissa... :D
ja osaan toki suurustaa.
Se nyt on aivan herttaisen yhdentekevää millaisia kastikkeita sinä teet.
:D taisi osua ja upota.
Joo, kolesterolit nousuun vaan, ja viskeraalista rasvaa keräämään...
t. akateeminen
ja osaan toki suurustaa.
Se nyt on aivan herttaisen yhdentekevää millaisia kastikkeita sinä teet.:D taisi osua ja upota.
t. akateeminen
miksi sun mielestä oli niin hirveän tärkeää kertoa, että oot akateeminen?
ja osaan toki suurustaa. Se nyt on aivan herttaisen yhdentekevää millaisia kastikkeita sinä teet.
:D taisi osua ja upota. Joo, kolesterolit nousuun vaan, ja viskeraalista rasvaa keräämään... t. akateeminen
ole huolta.
ps. toi akateemisuus-kortti oli säälittävä =)
tällaiselle duunarille reseptin, miten teen kastikkeen suurustamalla esim. tuorejuustosta?
Mistä aloitan, suurustanko ensin veteen sen vehnäjauhon ja sitten lisään juuston vai miten?
ensin suurustat, lopuksi juusto tai kerma.
Esim. ruskistetun jauhelihan sekaan laitat 4 dl vettä ja kuumennat kiehuvaksi. Sitten ravistat jossain purkissa sekaisin 3 rkl vehnäjauhoja ja 3/4 dl vettä ja kaadat koko ajan sekoittaen jauhelihan joukkoon. Kun seos on sakeentunut, lisäät juuston tai kerman.
t. toinen "säälittävä" akateeminen, jonka mielestä akateemisuus ei ole koskaan säälittävää ;)
siinä siis vastaus. ja laiskuus. kuvittelevat pääsevänsä helpommalla, vaikka siihen ei todellakaan mene sitä paria sekuntia kauempaa.
ensin suurustat, lopuksi juusto tai kerma. Esim. ruskistetun jauhelihan sekaan laitat 4 dl vettä ja kuumennat kiehuvaksi. Sitten ravistat jossain purkissa sekaisin 3 rkl vehnäjauhoja ja 3/4 dl vettä ja kaadat koko ajan sekoittaen jauhelihan joukkoon. Kun seos on sakeentunut, lisäät juuston tai kerman. t. toinen "säälittävä" akateeminen, jonka mielestä akateemisuus ei ole koskaan säälittävää ;)
tilanteessa jossa sillä ei ole mitään merkitystä, on SÄÄLITTÄVÄÄ.
Onko akateemisillä useinkin vaikeuksia sisäistää lukemansa
muistin, että olen suurustanut aiemminkin, mutta aina niin että jauhelihan sekaan heitän jauhoja ja sekoitan ja sitten lisään vettä.
ja osaan toki suurustaa.
Se nyt on aivan herttaisen yhdentekevää millaisia kastikkeita sinä teet.:D taisi osua ja upota.
t. akateeminen
Kun aloitin karppaamaan oli kolesteroliarvoni korkeat, järkyyttävät mielestäni. Sittemmin karppauksen edistyessä arvot laskivat huomattavasti ja saavuttivat tason jota lääkäri kehuu "loistavaksi". Tästä on nyt n. 5 vuotta. Milloinkahan ne alkavat sitten taas nousemaan? Odotan jännityksellä..
ja tavalliset kastikkeet suurustankin, mutta olen tehnyt tuota Musta Pekka-kastiketta ja se on taivaallisen ihanaa lihan kanssa juuri sellaisena. Ei ravintolassakaan kaikkia kastikkeita suurusteta. Tuokin oli aikoinaan entisen esimieheni (ravintolapäällikkö) vihje.
Tuo kerma-juusto-kastike on ihan älyttömän hyvää pastan kanssa. Jos mäkin teen sitä kerran kolmessa kuukaudessa, mä tuskin kuolen sen takia... Tai kukaan muukaan meidän perheestä.
hiilihydraatteja.