Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mä olen downshiftingistä ymmärtänyt väärin?

Vierailija
13.11.2010 |

Olen kuvitellut olevani downshiftaaja, kun olen köyhä kotiäiti (ja sitä ennen olin työtön).

En edes halua rahaa tämän enempää, minulle raha ei merkitse, jos nyt saan tarvittavat (kodin, ruoan ja vaatteet kirpputorilta, ja nehän kyllä saa kotiäitinä ollessaankin)

Minulla ei ole koskaan ollut "uraa" eikä "oravanpyörää" mutta sellaiseen en koskaan haluakaan, olen täysin tyytyväinen elämääni tällaisena kuin se on, aineellisesti köyhää mutta henkisesti hyvin rikasta!

Toki minä töihin joskus aion mennä (jos työtä saan) mutta koska en kaipaa rahaa juuri tämän enempää kuin nyt saan, ei minulla ole mitään halua tehdä kokopäiväistä työtä (ellei se satu sitten olemaan jotain aivan ihanaa työtä, josta nauttii ja tekee pelkästään tekemisen ilosta)

Kuitenkin, olen netistä lueskellut ja monessa kohtaa tulee vastaan sellainen väittämä, että ei voi downshiftata ellei ole joskus "upshiftannut"..? Ja siis miksi ei muka? Mitä mä en tajua?

(ja ei, meillä ei eletä sossuntuilla tms. mies käy kyllä töissä)

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tässä kai keskustelen aiheesta iltani ratoksi :) ap

25, olet oikeassa ja itsekin painin mainitsemiesi asioiden kanssa. Siis joo, olishan se hienoa jos elämän arvoa ei enää mitattaisi rahalla ja menestyksellä, mutta totta sekin on, että saavutetuista eduista on vaikea luopua. Minunkin. Mutta silti, pieni idealisti minussa haluaa uskoa ja toivoa, että uskoa ja toivoa parempaan maailmaan edelleen on:)

t.15 ja 20

Mikä se parempi maailma on? Että kaikki laiskottelevat ja vetävät lonkkaa, koska ei niinku töissä oo kiva käydä? Tästä maasta tulisi hyvin nopeasti aika ikävä paikka elää, jos kaikki tekisivät kuten sinä. Aika tekopyhää meininkiä. Pyörittelet pienessä päässäsi jotain utopiaa ja arvostelet kunnon rehellisiä työssäkäyviä ihmisiä pelkästään rahan ja menestyksen perässä juoksijoiksi, joilla arvot ei ole kohdillaan?

Vierailija
42/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useampienkin vuosien ajan.

Ja kuten jo aiemmin sanoin, mieheni käy töissä ja siksi emme siis tarvitse tukia, sen lisäksi että elämäntapamme on "vaatimaton".

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen elättämisestä sysätään miehelle ja itse eletään siivellä? Minusta ei.

Vierailija
44/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieskin kannattaa vaatimatonta elämäntapaa. Hänelle kuitenkin työ ilmeisesti tuottaa jonkinlaista tyydytystä, ja hyvähän sekin on. Meillä on melko perinteinen työnjako perheessä, ja se hyvin meille sopii. En ole sitä mieltä (eikä onneksi mieskään) että "eläisin siivellä".

ap

perheen elättämisestä sysätään miehelle ja itse eletään siivellä? Minusta ei.

Vierailija
45/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mielestäsi ole tapahtunut mitään, jos ajatusmaailma/arvomaailma muuttuu päinvastaiseksi kuin mitä se on ollut?

ap

Minä kirjoitan käsitteiden määrittelystä. Jos ajatus- ja arvomaailmasi muuttuu päinvastaiseksi kuin mitä se on ollut, silloin on tietysti tapahtunut jotain. Sen nimi on ajatus- ja arvomaailman muutos. Tai mielipiteen tai maailmankuvan muutos tms. Mutta et voi olla downshiftaaja, jos et ole koskaan shiftannut ihan niin kuin ei voi olla laihduttaja jos ei ole koskaan laihtunut.

En tiedä, etkö ihan oikeasti ymmärrä näiden asioiden eroja selityksistä huolimatta vai onko tää joku provoamistapa?

Mietit tärkeitä arvokysymyksiä. Sulla vain ei taida riittää sanavarasto ja semantiikan taito ymmärtämään ja ilmaisemaan haluamasi asioita. Sä voisit vaikka sanoa, että "arvostat downshiftaajia" tai että "tykkään elää vaatimattomasti".

Kun käytät termejä, joita et edes ymmärrä, annat itsestäsi tahattoman koomisen vaikutelman.Kirjoitat taas vallan fiksuja niiltä osin, kun käytät "omia sanojasi", etkä yritä esittää fiksumpaa kuin olet. :) Ei ole häpeä, ettei ole opiskellut eikä sellaista edes arvosta tai ettei ymmärrä juttuja, mutta silloin on vähän hassua brassailla olevansa jotain, minkä sisältöä ei edes ymmärrä. Silloin kaikki tietävät sinun narraavan ainakin siinä kohdassa, kun väität elämäsi olevan henkisesti rikasta.

Vierailija
46/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieskin kannattaa vaatimatonta elämäntapaa. Hänelle kuitenkin työ ilmeisesti tuottaa jonkinlaista tyydytystä, ja hyvähän sekin on. Meillä on melko perinteinen työnjako perheessä, ja se hyvin meille sopii. En ole sitä mieltä (eikä onneksi mieskään) että "eläisin siivellä".

ap

tulevan muuta tyydytystä kuin maineen ja rahan? Ja nyt sun miehellesi tuottaakin työ jonkinlaista tyydytystä? Loogista?

Vierailija
47/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sanavarastoni ole paras mahdollinen. En kuitenkaan ole yrittänyt brassailla, vaan tuoda vaan ajatuksiani esiin, ehkä sitten melko kömpelöllä tavallani, pahoittelut siitä :)

Nyt lähden tästä tietokoneen äärestä kuitenkin toisiin hommiin, kiitän kaikkia ajatustenvaihdosta ja toivotan hyvää illanjatkoa.

ap

Eikö mielestäsi ole tapahtunut mitään, jos ajatusmaailma/arvomaailma muuttuu päinvastaiseksi kuin mitä se on ollut?

ap

Minä kirjoitan käsitteiden määrittelystä. Jos ajatus- ja arvomaailmasi muuttuu päinvastaiseksi kuin mitä se on ollut, silloin on tietysti tapahtunut jotain. Sen nimi on ajatus- ja arvomaailman muutos. Tai mielipiteen tai maailmankuvan muutos tms. Mutta et voi olla downshiftaaja, jos et ole koskaan shiftannut ihan niin kuin ei voi olla laihduttaja jos ei ole koskaan laihtunut.

En tiedä, etkö ihan oikeasti ymmärrä näiden asioiden eroja selityksistä huolimatta vai onko tää joku provoamistapa?

Mietit tärkeitä arvokysymyksiä. Sulla vain ei taida riittää sanavarasto ja semantiikan taito ymmärtämään ja ilmaisemaan haluamasi asioita. Sä voisit vaikka sanoa, että "arvostat downshiftaajia" tai että "tykkään elää vaatimattomasti".

Kun käytät termejä, joita et edes ymmärrä, annat itsestäsi tahattoman koomisen vaikutelman.Kirjoitat taas vallan fiksuja niiltä osin, kun käytät "omia sanojasi", etkä yritä esittää fiksumpaa kuin olet. :) Ei ole häpeä, ettei ole opiskellut eikä sellaista edes arvosta tai ettei ymmärrä juttuja, mutta silloin on vähän hassua brassailla olevansa jotain, minkä sisältöä ei edes ymmärrä. Silloin kaikki tietävät sinun narraavan ainakin siinä kohdassa, kun väität elämäsi olevan henkisesti rikasta.

Vierailija
48/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole mikään loistava keskustelija, ei ole osannut sanoa mikä työssäkäymisessä häntä motivoi. Näenhän minä kuitenkin, että mielellään töihin lähtee ja töissä käy. Ylitöihin ei kuitenkaan sorru.

ap

ap

tulevan muuta tyydytystä kuin maineen ja rahan? Ja nyt sun miehellesi tuottaakin työ jonkinlaista tyydytystä? Loogista?

Vierailija
49/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemieni downshiftaajien ajatukset pyörivät yleensä kovin pienissä asioissa: käydään kirppareilla, kierrätetään, tehdään itse, viljellään omaa maatilkkua jne. Moni jopa vähentää vapaa-ajanmatkustelua ja ehkä jopa luopuu autosta. Hienoja ja kannatettavia asioita, kyllä.

Oikeasti ja todellisuudessa downshiftaajat näpertelevät pikkuasioiden kanssa.

Vierailija
50/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan sitten joku ISO asia, johon yksittäinen ihminen pystyy, jos nuo ovat näpertelyä?

Tuntemieni downshiftaajien ajatukset pyörivät yleensä kovin pienissä asioissa: käydään kirppareilla, kierrätetään, tehdään itse, viljellään omaa maatilkkua jne. Moni jopa vähentää vapaa-ajanmatkustelua ja ehkä jopa luopuu autosta. Hienoja ja kannatettavia asioita, kyllä.

Vierailija
51/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alemman keskiluokan ja alaluokan kasvattiraukkoja. olkaa nyt vain ketä olette ja jättäkää tällainen luokastatoiseenelämäntapaan-ajattelu niille ylemmän keskiluokan pelleille, jotka luulevat oikeasti tarvitsevansa jotain termiä elämänmuutokselle.

Vierailija
52/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan sitten joku ISO asia, johon yksittäinen ihminen pystyy, jos nuo ovat näpertelyä?

Kyllä, jostain on aloitettava. Usein parempi tulee, kun miettii, missä järjestyksessä hommat tekee ja miten voimavaransa jakaa. Ja sitähän tässä keskustelussa koetetaan juuri pohtia.

Sitä on tullut aika paljonkin pohdittua... Ja kyllä mä omassa työssäni teen kahdessa tunnissa enemmän maailmaa paremmaksi kuin kaikella kirpparoinnillani ja kierrättämiselläni (molemmat rakkaita harrasteita) vuoden aikana. Ja se on yksi suurimpia syitä sille, miksi en ole valmis downshiftaamaan, vaikka kovasti tykkäänkin rauhallisesta elämäntavasta. :)

Vierailija
53/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä tai ei, minun elämäntyylini on täysin omia tarpeitani silmälläpitäen valittu. En hyväksikäytä muita, mutta olen huomannut, että itse olen onnellisempi kun kulutan vähemmän jne. En vaadi tai houkuttele muita samaan. En ole erityisesti maailmanparantajatyyppiä.

Vierailija
54/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen onnellisempi kun kulutan vähemmän

myös itsestäni materian suhteen. Onnellisinta on, kun on tarpeellisen tavaran lisäksi vielä vähän ekstraa, mutta sen jälkeen lisämateria vain vähentää onnellisuutta. Taitoa vaatii pysytellä juuri siinä tavaramäärässä, missä onnellisuus on suurimmillaan.

Mutta mä kyllä olen onnellisempi, kun kulutan enemmän palveluihin, elämyksiin ja matkustamiseen. Niissä ei ole (toistaiseksi?) tullut vastaan sellaista, että lisäkulutus vähentäisi onnellisuutta.

Vierailija
55/66 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnan kustantamaa sairaanhoitoa sairastuessaan, synnyttäisi sairaalassa, kävisi neuvolassa tai huolisi lapsilleen yhteiskunnan kustantamaa koulutusta. Suurin osa myös käyttää jonkinlaisia sosiaalipalveluita - jos ei nyt niin viimeistään ikääntyessään.

Jos on sitä mieltä, että rahaa ei tarvita ja elämän pitää olla yksinkertaista ja maanläheistä, niin rehellisyyden nimissä pitäisi myös sitoutua siihen, että niitä muiden verorahoilla kustannettavia palveluita ei käytetä.

Näpertely on sitä, että eletään vaatimattomasti vain tasan niin kauan kuin se on kivaa ja heti kun realiteetit lyövät vastaan, niin ollaan valmiita luopumaan periaatteista ja elämään muiden kustannuksella.

Vierailija
56/66 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnan kustantamaa sairaanhoitoa sairastuessaan, synnyttäisi sairaalassa, kävisi neuvolassa tai huolisi lapsilleen yhteiskunnan kustantamaa koulutusta. Suurin osa myös käyttää jonkinlaisia sosiaalipalveluita - jos ei nyt niin viimeistään ikääntyessään.

Jos on sitä mieltä, että rahaa ei tarvita ja elämän pitää olla yksinkertaista ja maanläheistä, niin rehellisyyden nimissä pitäisi myös sitoutua siihen, että niitä muiden verorahoilla kustannettavia palveluita ei käytetä.

Näpertely on sitä, että eletään vaatimattomasti vain tasan niin kauan kuin se on kivaa ja heti kun realiteetit lyövät vastaan, niin ollaan valmiita luopumaan periaatteista ja elämään muiden kustannuksella.

on löytää tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä. Ns. loisiminen ja vapaamatkustaminen eivät ole downshiftausta, ja on sääli, että nämä käsitteet menevät tässäkin keskustelussa sekaisin. "Ihan oikea" downshiftaaja tekee (ehkä tavanomaista vähemmän) töitä ja maksaa veronsa, eikä ole mikään työallergikko. Tässähän se meni jo ap:llä aloitusviestissä puurot ja vellit sekaisin.

Vierailija
57/66 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tuottamattomassa työssä olevat sekä ökyrikkaat elämäntapahuvittelijat elävät muiden kustannuksella.

Miljonääri ei taida kauaa rahoillaan elää, jos ei osaa niitä sijoittaa, joko itse tai ammattilaisten kautta. Tällöinhän ne hänen miljoonansa ovat sijoitettuna talouselämään (asia erikseen mistä ne miljoonat on tulleet, onko ne vaikka perintöä). Lisäksi he kuluttavat koko ajan huomattavasti enemmän kuin me tavalliset tallaajat, ja osa niistä rahoista valuu sitten Suomeenkin, ainakin jos he käyttävät suomalaisia tuotteita ja palveluja tai tulevat Suomeen edes lomille ja eläkkeellä.

Downshiftaaja taas, joka voisi tehdä korkeasti tuottavaa työtä 24/7, päättää jäädä kotiin lastensa kanssa, lopettaa kuluttamisen ja kasvattaa elääkseen luomuporkkanoita ja maatiaskanoja.

Jos kaikki suomalaiset olisivat lomailevia miljonäärejä, ei varmaan olisi huolta taloudesta. Jos kaikki suomalaiset downshiftaavat, on vähän eri ääni kellossa.

Vierailija
58/66 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä ap saat riittävästi niitä luovan ongelmanratkaisun, jatkuvan uuden oppimisen, tavoitteiden saavuttamisen haasteita mitä monet meistä saavat töistä tai opinnoista? Siis jokainen vähänkin töissä käynyt tietää, että lisäpalkka motivoi vain vähän. Huono palkka sen sijaan demotivoi tehokkAsti.

Vierailija
59/66 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun mielestäni eri asioita.

AP on valinnut elämäntavakseen vaatimattoman, kestävään kehitykseen perustuvan elämäntavan jossa materialismi ei ole arvokasta.

Dsiftaaja taas pyrkii tekemään muutoksen omassa elämäntavassaan ap:n valitseman elämäntavan suuntaan.

Vierailija
60/66 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian väsynyt vastaamaan kunnolla, mutta ketjun lukeminen laittoi ajattelemaan omaa elämäntapaa, joka sitten AV:n perusteella vaatimattoman elämäntavan valitsemista puolipakosta (pienehköt tulot) ja puolihalusta (kestävä kehitys, ekologisuus, turhasta materiasta eroonpääsy, oman lapsen kasvatus tiettyjen arvojen mukaan...).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi