Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumattomien lapsen "ristiäiset", onnistuuko OV

Vierailija
13.11.2010 |

Emme ole kirkkoon kuuluneet aikuisina, ja emme halua kastaa lasta. Lähisuvussa on kuitenki pari vanhaa sukulaista joille usko ja lapsen kastaminen on TÄRKEÄ asia. Emme tahtoisi noita vanhuksia loukata "turhaan", ja mietimme nyt tälläistä:

-Nimenantojuhlat

-Lopussa papin siunaus tmv. "puhe" lapselle

Tilaisuus olisi nopea, mutta tuleeko pappi (edes rahaa vastaan, emme ilmaiseksi oleta tulevan) "kirkkoon kuulumattomien" juhliin?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pappi tulisi teille esittämään jotain teatteria, koska se on niin kivaa, mutta ette kuitenkaan halua siitä maksaa kirkollisveron muodossa?

Vierailija
22/26 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin tietenkin valmis maksamaan papin käynnistä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tuttuun pappiin. Siunataanhan niitä ostoskeskuksia ja rukoillaan vaikka minkä puolesta, varmasti tulee mielellään joku pappi lausumaan lyhyet rukoussanat. Tosin minustakin parempi idea olisi, että joku perheenjäsen, esim. isovanhempi, jolle asia on tärkeä, lukisi lapselle rukouksen vaikka juurikin tuosta ristiäiskaavasta. Oman läheisen sanat ovat monesti koskettavammat ja tarkoittavat enemmän.

Vierailija
24/26 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kuulu kirkkoon eikä lapsiamme ole kastettu eikä järjestetty nimiäisiäkään. Sen sijaan olen halunnut lapsilleni siunauksen. Se on järjestynyt kaikkien kolmen kohdalla sairaalapastorin kautta. Olen sopinut pastorin kanssa tapaamisen, kun vauvat ovat olleet 2-3 viikkoa vanhoja. Tilaisuudessa on ollut läsnä vain pappi, minä ja vauva. Pappi on lukenut samat litaniat kuin ristiäisissä, mutta kohdan "minä kastan sinut" muodossa "minä siunaan sinut".

Syynä kirkosta eroamiseeni oli se, etten hyväksy ev.lut. kirkon kummipakkoa. Siunaamiseen ei tarvittu kummeja :-).

Vierailija
25/26 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri Espoon seurakuntaan ja a) lasta ei suostuta kastamaan, jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon! Eikös se nyt ole hieman julmaa, koska uskovaisten mielestähän lapsi joutuu ilman kastetta helvettiin! Yritin kysyä tästä.. änkytti vain jotain kirkollisverosta?? b) Eivät kuulemma suostu pitämään mitään siunaustilaisuuttakaan lapselle.

Hei!

Kerroit ettei onnistunut.

Mihin seurakuntaan olit yhteydessä?

Espoon kuudesta seurakunnasta yksikään ei ole suoraan nimeltään "Espoon seurakunta". Ovat nimeltään; Espoonlahti, Olari, Tapiola, Tuomiokirkko, Leppävaara ja Esbo svenska.

En tiedä tähän tapaukseen liittyviä yksityiskohtia.

Juha Ryhänen

verkkoviestintäsuunnittelija

Espoon seurakuntayhtymä

www.espoonseurakunnat.fi

juha.ryhanen(ät)evl.fi

Vierailija
26/26 |
15.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo varmaan onnistuu. Jos teistä on OK että pappi tulee paikalle ja jopa toivotte sitä, niin uskoisin että paikallisesta seurakunnasta järjestyy pappi paikalle. Ottakaa yhteyttä paikalliseen seurakuntaan joko kirkkoherran virastoon taikka päivystävään pappiin taikka suoraan tuttuun pappiin ja sopikaa järjestelyistä. Todennäköisesti ei edes maksa mitään. Juha Ryhänen Verkkoviestintäsuunnittelija Espoon seurakuntayhtymä

Vai viestitäsuunnittelijan oma kanta.

Tämä oli oma kantani, mutta kyselin asiaa yhdeltä papilta ja oli kanssani samaa mieltä. Tällaisissa asioissa papit voivat käyttää omaa harkintaansa, en voi siis kenenkään puolesta luvata.

Kustannuksia voi korkeintaan tulla matkakuluista, jos tilaisuus pidetään kaukana seurakunnasta, seurakunnan alueella ei pitäisi tulla kustannuksia.

Juha Ryhänen

verkkoviestintäsuunnittelija

Espoon seurakuntayhtymä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi