Juttelin eilen hollantilaisen äidin kanssa,
joka kertoi, että Hollannissa on periaatteessa aina synnytettävä kotona, ilman kipulääkkeitä. En nyt sitten kysynyt tuleeko kukaan sinne edes auttamaan, mutta hän kammoksui sitä todella ja siell? vaan vakuutellaan, että se on turvallisempaa niin. Nyt siellä sitten on julkaistu joku uusi tutkimus, joka todistaa toisin ja mammat ovat älähtäneet!!
Ihmetteli, kuinka sellainen sivistysvaltio, kuin Hollantikin itseään pitää kohtelee äitejään niin huonosti.
Samalla porukassa oli iranilainen äiti joka oli kätilölakon aikana ollut synnyttämässä Suomessa ja kauhisteli kuinka se oli ihan kamalaa. Ymmärsi kyllä tilanteen poikkeavuuden, mutta oli kyllä saanut ihan ala-arvoista kohtelua. Suurinpiirtein oli sanottu, että pidä vauva sisällä, nyt ei keretä auttaan.
Onneksi selvisi hengissä.
Kommentit (27)
kyllä alkaisi jupina. Juuri tuostahan siinä on kysymys. Kaikilla ei ole varaa mennä ja ostaa noita palveluja. Eli silloin on pakko pysyä kotona ja synnyttää siellä. Toki kaikki sen tietää että rahalla saa ja hevosella pääsee. Ei kai se nyt kellekkään puun takaa tule!!
Jos joku joka on kivunlievitystä vastaan kirjoittaa sen, siinä lukee, harva turvautuu, jos taas se jolta se on evätty kirjoittaa, sitä ei saa.
Maailma on ihmeellinen. Niin se on Suomessakin ajoittain, Burana auttaa moneen vaivaan, ennenkuin siihen kuolee.
kun mä synnytin Hollannissa, sain itse valita, menenkö sairaalaan vai jäänkö kotiin. Sairaalasynnytyksen korvasi vakuutukseni kokonaan.
Epiduraalia Hollannissa on vaikea saada, muita kivunlievityksiä kyllä on tarjolla jos synnyttävä nainen niitä haluaa.
Tuo 130e oli se vuodeosastoaika. Poliklinikkamaksuja maksoin liki 500e koko raskauden aikana.
Että se siitä edullisuudesta. Tapahtui ihan Suomessa.
Tuo 130e oli se vuodeosastoaika. Poliklinikkamaksuja maksoin liki 500e koko raskauden aikana.
Että se siitä edullisuudesta. Tapahtui ihan Suomessa.
Neuvolat enimmäkseen suosittelevat kotisynnytystä ja tavallaan niin oletetaan. Ihan saa kuitenkin itse valita miten haluaa, eikä sitä sen kummemmin kyseenalaisteta. Minä halusin sairaalaan ja siellä myös synnytin kuten oli suunniteltukin.
Kivunlievitys onkin sitten toinen juttu, sitä ei varmaan ihan niin helpolla saa kuin suomessa. Tai saa jos tajuaa siinä vaiheessa tarpeeksi vaatia... minut ohjattiin ensin suihkuun ja sen jälkeen ei sitten enää voinutkaan mitään antaa.
Se ero on, että jos sairaalassa synnyttää ja kaikki on ok niin samantien laittavat kotiin, johon tulee sitten sovituksi ajaksi ns. kodinhoitaja (ihanaa!). Mulle nousi kuume joten jouduin yhden yön yöpymään. ja siitä kodinhoitajasta maksoin 5 pv 130,-
kyllä alkaisi jupina. Juuri tuostahan siinä on kysymys. Kaikilla ei ole varaa mennä ja ostaa noita palveluja. Eli silloin on pakko pysyä kotona ja synnyttää siellä. Toki kaikki sen tietää että rahalla saa ja hevosella pääsee. Ei kai se nyt kellekkään puun takaa tule!!