Nyt alkaa mennä hermot ja myös ahdistamaan! Naapuri aina ikkunassa tuijottamassa.
Omassa ikkunassaanhan saa toki olla. Melkein jo pelottaa kun aina tuijottavat ihan avoimesti kaikkea, mitä pihallamme teemme. Jos on vaikka vieraita, katsovat tuntikaupalla pihallemme. Ja tulevat usein juttusille kertomaan ja kommentoimaan näkemäänsä. Voiko noille tehdä jotain vai pitääkö vaan olla ahdistumatta...?
Kommentit (49)
varmaan hassua kuunnella tuota :D
varmaan hassua kuunnella tuota :D
Oli siis tuolle viestille vastaus, jossa puhuttiin isovanhemmista, jotka tarkkailivat "Selmaa".
mutta tämä keskusteluketju on kyllä herättänyt mielenkiintoisia kysymyksiä, kuten "Miksi ihmiset jakavat nykyään ihan kaiken, kuten kauppareissunsa ja lomamatkansa ja niiden sisällöt netissä facebookissa, mutta sitten naapuriyhteisöllisyys on tipotiessään ja loukkaannutaan vaikka naapuri vain tervehtisi liian usein ja kyselisi kuulumisia. Sellaista minä minä kulttuuria. Katsokaa, kun minä olen tehnyt tätä ja tuota, mutta mitä sinä siinä utelet minun tekemisistäni, ei kuulu sulle.
yksinäisiä ja sellaisia joilla ei ole mitään omaa elämää.
Meillä 30v pariskunta työttömiä, ovat AINA neljän seinän sisällä. Heillä ei käy vieriata, eivät tervehdi ketään.
Hakkaavat lattiaa vasaralla, poraavat poralla.
Sääliksi käy. Näitä tuntuu olevan paljon.
yksinäisiä ja sellaisia joilla ei ole mitään omaa elämää.
Meillä 30v pariskunta työttömiä, ovat AINA neljän seinän sisällä. Heillä ei käy vieriata, eivät tervehdi ketään.
Hakkaavat lattiaa vasaralla, poraavat poralla.
Sääliksi käy. Näitä tuntuu olevan paljon.
työttömiä vaan tekee remonttia tai puutöitä kotona.
Facebookissa, kuin että naapuri kyttää. Fb:ssä voi itse valita, milloin ja mitä tietoja kertoo ja ne voi kertoa vain tietyille kavereille. Naapuri taas kyttää ihan milloin vaan. En todellakaan laittaisi fb:iin kuvaa itsestäni juuri sängystä nousseena reikäisessä yöpaidassa ja miehen tennissukissa, mut kyttääjänaapuri näkee sen, jos en halua pitää verhoja kiinni.
Facebookissa, kuin että naapuri kyttää. Fb:ssä voi itse valita, milloin ja mitä tietoja kertoo ja ne voi kertoa vain tietyille kavereille. Naapuri taas kyttää ihan milloin vaan. En todellakaan laittaisi fb:iin kuvaa itsestäni juuri sängystä nousseena reikäisessä yöpaidassa ja miehen tennissukissa, mut kyttääjänaapuri näkee sen, jos en halua pitää verhoja kiinni.
Toinen on vapaaehtoista ja toinen ei. Mutta ilmiö on silti olemassa. Jaamme itsestämm aika paljon tietoa vapaaehtoisesti, mutta emme sulata sitä, että meidän asioista ollaan kiinnostuneita ilman omaa valintaa. Ap:n tapaus on sellainen, että jokainen näkee seon olevan suuri vääryys, mutta monet hermostuu jopa napurin vilpittömistä haluista auttaa ja yhteisöllisyys on outo käsite. Ihmisen pitää aina itse saada valita kaikki asiat, enää ei sulateta muiden vaikuttamista ja muiden valinnan kohteeksi joutumista. Tämä näkyy sitten kaikissa muissakin kuin naapurisuhteissa.
Omasta mutta vain omasta puolestani voin sanoa, että ihmettelen ihan samaa, enkä itse edes ole fb:ssa. Minulla on kai sisäänpäin kääntynyt käsitys ystävyydestä, mutta en todellakaan halua kertoa 200 ala-asteen luokkakavereista koostuville, että nyt juuri mietin pesisikö saunan vai lähtiskö jumppaan. Ehkä noi naapurit vaikuttaa siihen, että olen tosi tarkka yksityisyydestäni.
ap
http://www.kyttaajat.net/
oikeita juttuja nuo koska huomasin samoja juttuja mitä itsekin havainnut asuessa omalta kadulta.
Huomaa etten ole ainoa jota kytätään!
Ja mietin just tiettyjen postilaatikoiden kohdalla, että jos tulostaisi ketjun ja laittaisi jakeluun... Aion kokeilla tuota vastavuoroisuutta, eli aina kun ovat ikkunassa, heilutan näyttävästi. Ja alan huudella pihan yli mahdollisimman kuuluvasti, että jaa olette tekin sitten jo heränneet tälle päivää tms harmittomia kailotuksia. Ehkä tuun sitten av:lle kertomaan. Tai sitten tänne tulee ketju että hullu naapurin kotiäiti huutaa aina pihastaan ja rasittaa vanhoja ihmisiä.
ap
mutta tämä keskusteluketju on kyllä herättänyt mielenkiintoisia kysymyksiä, kuten "Miksi ihmiset jakavat nykyään ihan kaiken, kuten kauppareissunsa ja lomamatkansa ja niiden sisällöt netissä facebookissa, mutta sitten naapuriyhteisöllisyys on tipotiessään ja loukkaannutaan vaikka naapuri vain tervehtisi liian usein ja kyselisi kuulumisia. Sellaista minä minä kulttuuria. Katsokaa, kun minä olen tehnyt tätä ja tuota, mutta mitä sinä siinä utelet minun tekemisistäni, ei kuulu sulle.
naapureitani en edes tunne... enkä kyllä Facebookissakaan kauppareissuja kerro.
En tiedä saako pintaan laitettua jonkinlaisen "peilaavan tarran" vain pitäisikö lasit kokonaan vaihtaa. Mutta näitä olen nähnyt muutamassa paikassa, ja ne ovat todella käteviä!
Kukaan ei näe sisälle, mutta itse näkee pihalle ihan tavalliseen tapaan (vert. tavallinen ikkuna), ja samoin aurinkonvalo tulee sisään jne. Tämä ihan ehdoton juttu tietyissä paikoissa, jos esim. jostakin paikalta missä paljon ihmisiä kulkee suora näkyvyys asuntoon/toimistoon sisälle.
Pesee/kiillottaa aina autoaan sopivasti juuri minun ollessani yksin kotona. Kyylää sisälle kokoajan ja joudun siivotessakin käyttämään vaatteita ettei kyylä saa silmänruokaa. Kadulla kohdatessamme ei silti tervehdi vaan ainoastaan kyylää kuola valuen :D
Pihalla ei tee enää mieli ottaa aurinkoa kun aidanleikkuupäivä naapurin miehellä aoittuu juuri minun auringon oton kanssa samaan.
aikansa kyttäsi meille. Siltä jatkui ja jatkui. Olin heihin yhteydessä, mutta ei auttanut - ei hyvällä eikä pahalla. Erehtyi sitten muutaman kerran ottamaan kiikarit ja kameran ikkunaan mukaan. Sain todistajat tapahtumalle.
Syytin salakatselusta - kiikareilla, eikä kameran linssin läpi saa katsoa naapurin kotiin - sai pienet sakot. Uskoi sitten, että hänen "harrastus" meni jo hyvän rajan (ja myös lain) ulkopuolelle.
Nyt tietysti joku aattelee, että no katsoinhan minäkin, kun tiesin kyttäyksestä ja kiikaroinnista. Mutta se on se tunne, kun olet rauhassa omalla pihalla - ja tunnet, että joku katsoaa. Ja kun naapuriin vilkas, niin siellä oli pariskunta yksin tai kaksin tuolilla oikein istumassa ja tekemässä havaintoja.
Meillä meni naapurin kanssa välit poikki kun puutuimme tilanteeseen kun naapurin ukko viinapäissään hakkasi vaimoaan ja soitimme poliisit.
Jopa piesty vaimokin oli/on sitä mieltä että teimme väärin...
Eipä enää kyllä koskaan puututa mihinkään vaikka tappaisivat toisensa!
No, tämän jälkeen pariskunta alkoi syyttelemään että kyttään ikkunasta ja pari kertaa he varmasti huomasivatkin että olin ikkunassa mutta katselin lintuja lintulaudalla sillä olen innokas lintujen ruokkija (ja tämä on tosi, en ole mikään kyylä).
Itse he käyvät terassilla aina tupakalla ja tuijottavat tupakan turvin ihan estoitta mikä on tosi ahdistavaa ja ei tee mieli liikkua pihalla kuin pakolliset asiat toimittamassa.
Tuntuu että he tuijottavat myös sisälle (meillä on isot ikkunat) ja ihan kuin he syyttäisivät jo siitäkin kun liikkuu normaalisti sisällä ja tekee askareita että kytätään...
Ihan kuin meillä ei saisi näkyä mitään liikettä.
Väkisinhän sitä on välillä ikkunoitten ääressä mutta ilmeisesti niin ei saisi tehdä!
Pitäisi kai alkaa pitää verhoja koko ajan kiinni mutta ei sekään tunnu kivalta elää kuin jossain pimennossa.
Pahinta on kuitenkin että he ovat pari naapuriaan (jotka ovat myös meidän naapureitamme) saaneet omaan leiriinsä eli ovat mustamaalanneet meitä selvästi sillä nämä ihmiset eivät enää tervehdi meitä tai sitten tekevät sen jotenkin väkinäisesti.
Hyvin ovat osanneet paskapuheitaan syöttää kun on osunut ja uponnut.
Tämä pariskunta oli vielä osoittanut omat kyttäämisensä kun uteli yhteiseltä tuttavaltamme että mihin aina menen lauantaiaamuisin ennen kahdeksaa (kävin kurssilla 5 viikonloppuna).
Eli tiiviisti oli tarkkailtu ja tehty havaintoja.
Muitakin esimerkkejä on vastaavasta utelusta meidän elämästämme mutta tuo on tuorein tapaus.
Epäilemme myös että naapuripariskunnasta jompi kumpi on talvella käynyt portaallamme sillä ruukussa olevaan kanerva-asetelmaan oli ilmestynyt tyhjä kaljapullo mutta vaikea tätäkin on todistaa kun ei ole ollut näkemässä.
Ketään muutakaan emme kyllä keksineet kuka pullon olisi tuonut siihen.
En tiedä pitäisikö antaa periksi ja muuttaa pois.
ettekö saa laitettua aitaa tai jotain korkeita tuijia siihen näkösuojaksi? Et sä niille mitään oikein tehdä voi, paitsi jutella asiasta, mutta sekin tietty voi sitten kiristää välejä entisestään...
Tuijako olisi peittävä ja nopeakasvuinen puska? Tiedän, että ko. naapureilla on päivät aikaa ja ovat aina kotona, mutta silti... Kerran morjenstin ikkunan läpi ja he vain vähän hymyilivät ja jatkoivat tuijotustaan. Ei kai tätä muuten voi ottaa puheeksi kun että "anteeksi mutta miksi te tuijotatte meitä?". Vähänks kuulostaa tyhmältä... Tätä ei uskoisi ongelmaksi, ellei itse olisi päivittäin asian kanssa tekemisissä. En käytä enää pihaa, pihavalojen liiketunnistin on kytketty pois, kuljemme usein hankalan takaoven kautta, auto ei useinkaan ole sille tehdyllä paikalla vaan nurmikolla, ihan vain saadaksemme pientä yksityisyyttä liikkeillemme.
lisäksi taloyhtiön sisällä rakennuslupaa ei tarvita, riittää naapurien lupa (mitä et tässä tapauksessa ehkä saisi... :)). Tontin rajalle aidalla pitää olla lupa (yli 120cm)
jospa ne laittoi verhot vaan "kiinni" ja jostain raosta sitten salaa seuraavat teidän orgioitanne.