Kehtaisiko sanoa anopille...
...joka kuitenkin haluaa ostaa ensimmäiselle pian syntyvälle lapsenlapselleen vaatteita, että SUKUPUOLINEUTRAALEJA VÄREJÄ, kiitos?
Omalle äidilleni olen toki jo moneenkin kertaan maininnut, että minua ärsyttää "vaaleanpunaista tytölle, vaaleansinistä pojalle" -ajattelu ja että aion pukea lapseni raikkaisiin perusväreihin tai sitten vaihtoehtoisesti murrettuihin maanläheisiin sävyihin sukupuolesta riippumatta.
Kommentit (25)
viisastuneena, sano ihmeessä ENNEN KUIN EDES EPÄILET, että anoppi on ehtinyt hankkia jotain lapselle.
Tässä oma tarinani:
Meillä kävi niin, että kerrottiin odottavamme tyttöä. Kun sitten kävimme odotusaikana anoppilassa, sanoin heti, että "en halua mitään vaaleanpunaista tytölle, koska en voi sietää väriä". Ja tämän sanoin tietämättä, että anopilla oli kaapissa
- vaaleanpunainen toppahaalari koossa 56
- töppöset, käsineet ja hattu
- parit bodyt ja
- puolipotkarit
siinä juurikin vaaleanpunaisessa värissä.Sulla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja. Eikä aavistustakaan empatiasta.
Jos minusta joskus tulee anoppi, taidan tehdä niinkuin tuolla edempänä muutaman äiti tekee, ettei osta yhtään mitään. Mä kyllä loukkaantuisin verisesti, jos mun lahjojani kohdeltaisiin noin rumasti.
Anoppi loukkaantui, kun en pukenut lasta ko. vaatteisiin koskaan. Annoin vaatteet ystävälleni, joka todella rakasti vaaleanpunaisia vaatteita (ystävä tiesi, että ne ovat minun lahjaksi saamiani).
Otettu vastaan kauniisti kiittäen kaikenväriset vaatteet. Laitettu ne lapsen päälle sen verran että on saatu valokuvat edestä, takaa, istuu, makaa jne.
Sitten huolehditaan että nuo valokuvat päätyvät (muiden valokuvien joukossa) lahjan antajalle.
Jos lahjan antajalla käydään kylässä usein, huolehdin että lahjavaatteet ovat vauvan päällä ainakin kerran heillä käydessämme - vaikkei niitä ikinä muulloin pidettäisikään.
Itse vältän vaaleanpunaista, vaaleansinistä, pitsiä ja röyhelöä. Kuitenkin tiedän että monen mielestä on ihaninta päästä ostamaan juuri niitä pienokaiselle.
Neljä lasta saaneena tiedän että ehdottamani tapa on kaikkein kohteliain ja ketään loukkaamattomin tapa.
Mulle itselleni olisi aivan yksi lysti mihin väriin vastasyntyneen puen, ei se vauva siitä tajua vielä hölkäsen pöläystä.
Sun täytyy miettiä että kumpi on tässä kohtaa merkityksellisempää: hyvät välit lapsen tulevaan mummiin vai oma henkilökohtainen värimieltymykseksi.
Siis että asettaa ehtoja lahjoille?
muutama vaaleanpunainen tai -sininen tuskin nyt on niin kamalaa.
Jos anoppisi toisaalta vaatettaa tenavasi kokonaan, niin sittenhän on hyvä sanoa.
ostaa ne vaateet lapselle, ei sinulle. Harmi, jos vaaleanpunaisiin puettu poika ei sovi elämääsi.
viisastuneena, sano ihmeessä ENNEN KUIN EDES EPÄILET, että anoppi on ehtinyt hankkia jotain lapselle.
Tässä oma tarinani:
Meillä kävi niin, että kerrottiin odottavamme tyttöä. Kun sitten kävimme odotusaikana anoppilassa, sanoin heti, että "en halua mitään vaaleanpunaista tytölle, koska en voi sietää väriä". Ja tämän sanoin tietämättä, että anopilla oli kaapissa
- parit bodyt ja
- puolipotkarit
siinä juurikin vaaleanpunaisessa värissä.
Anoppi loukkaantui, kun en pukenut lasta ko. vaatteisiin koskaan. Annoin vaatteet ystävälleni, joka todella rakasti vaaleanpunaisia vaatteita (ystävä tiesi, että ne ovat minun lahjaksi saamiani).
Tässä oma tarinani:
- parit bodyt ja
- puolipotkarit
siinä juurikin vaaleanpunaisessa värissä.Anoppi loukkaantui, kun en pukenut lasta ko. vaatteisiin koskaan. Annoin vaatteet ystävälleni, joka todella rakasti vaaleanpunaisia vaatteita (ystävä tiesi, että ne ovat minun lahjaksi saamiani).
no jo on pinnalliseksi mennyt tämän mamman touhut...
Tässä oma tarinani:
- parit bodyt ja
- puolipotkarit
siinä juurikin vaaleanpunaisessa värissä.Anoppi loukkaantui, kun en pukenut lasta ko. vaatteisiin koskaan. Annoin vaatteet ystävälleni, joka todella rakasti vaaleanpunaisia vaatteita (ystävä tiesi, että ne ovat minun lahjaksi saamiani).
antaa mitä antaa ja pidät jos haluat. Tietysti välien takia voit silloin tällöin laittaa pari kertaa oikein anoppia varten ne päälle kun käytte anopin luona tai anoppi tulee kylään. Niin ja parit valokuvat juuri silloin niin ei pääse anoppi sanomaan ettei ole pidetty tms. Kuitenkin pidät anopinkin aikana mieleisiäsi vaatteita vauvalla niin paljon että anoppi tajuaa mikä sinun makusi on ja voi sitten niin halutessaan ostella sen mukaan jatkossa.
viisastuneena, sano ihmeessä ENNEN KUIN EDES EPÄILET, että anoppi on ehtinyt hankkia jotain lapselle. Tässä oma tarinani: Meillä kävi niin, että kerrottiin odottavamme tyttöä. Kun sitten kävimme odotusaikana anoppilassa, sanoin heti, että "en halua mitään vaaleanpunaista tytölle, koska en voi sietää väriä". Ja tämän sanoin tietämättä, että anopilla oli kaapissa - vaaleanpunainen toppahaalari koossa 56 - töppöset, käsineet ja hattu - parit bodyt ja - puolipotkarit siinä juurikin vaaleanpunaisessa värissä. Anoppi loukkaantui, kun en pukenut lasta ko. vaatteisiin koskaan. Annoin vaatteet ystävälleni, joka todella rakasti vaaleanpunaisia vaatteita (ystävä tiesi, että ne ovat minun lahjaksi saamiani).
Kai sitä voi kerran-pari anopin nähdessä toisen mieliksi vähemmän miellyttävää väriä lapsensa päälle pukea... Ihme nipottamista.
Tässä oma tarinani:
- parit bodyt ja
- puolipotkarit
Anoppi ostaa lahjoja, ja sinä et edes niitä pidä! Olisko se nyt ollut mahdottomuus edes kerran pari niitä pitää anopin nähden, eikä pahoittaa toisen mieltä tai täs tapaukses jopa loukata. Itsekästä touhua !
Tässä oma tarinani:
- parit bodyt ja
- puolipotkarit
skitso sinä oikein olet?
raskausviikolla 25 millään voinut aavistaa tuota sanoessani, että joku (siis anoppi) olisi jotain lapselle ostanut. Meille selvisi aika alkuvaiheessa lapsen sukupuoli eräistä tutkimuksista, enkä pitänyt lapsen sukupuolta salassa. En itsekään ollut hankkinut lapselle vielä mitään, kun muistaakseni äiityspakkauskaan ei ollut vielä tullut.
Mitä kamalaa on siinä, jos sanoo oman mielipiteensä?
Ja sanottakoon se vielä, että annoin ne vaatteet pois ENNEN lapsen syntymää. Mun mielestä tuossa vaiheessa olisi voinut tapahtua vielä vaikka mitä. Pelkäsin, ettei pienellä ole kaikki hyvin, kun jouduttiin niskaturvotuksen vuoksi jatkotutkimuksiin.
Mun mielestä pinnallinen oli se anoppi, joka tuossa vaiheessa alkoi jo "sisustaa" lasta oman maunsa mukaiseksi, vaikka me vasta odotettiin, että minkälainen tyttö sieltä onkaan tulossa (ja toiselta ystävältä saatu käytetty pieni haalari kävi sille pienokaiselle ihan hyvin).
Onko se nyt niin kamalaa, jos yhdestä väristä ei pidä? Jotenkin on järkkyä, kun kaikkien tyttöjen pitäisi olla puettuna vaaleanpunaiseen...
7
jos antaa lahjaksi saadut vaatteet pois ENNEN syntymää...TYHMÄ!!
Pointti varmaan on, että anoppi on yhtä innoissaan ja onnellisena odottanut lapsenlasta ja siksi (ehkä hiukan liian aikaisinkin) ostanut vaatteita teitä ILAHDUTTAAKSEEN.
Mutta ei kai voi mitään, jos on tuollainen kiittämätön ja nipo miniä.
raskausviikolla 25 millään voinut aavistaa tuota sanoessani, että joku (siis anoppi) olisi jotain lapselle ostanut. Meille selvisi aika alkuvaiheessa lapsen sukupuoli eräistä tutkimuksista, enkä pitänyt lapsen sukupuolta salassa. En itsekään ollut hankkinut lapselle vielä mitään, kun muistaakseni äiityspakkauskaan ei ollut vielä tullut.
Mitä kamalaa on siinä, jos sanoo oman mielipiteensä?
Ja sanottakoon se vielä, että annoin ne vaatteet pois ENNEN lapsen syntymää. Mun mielestä tuossa vaiheessa olisi voinut tapahtua vielä vaikka mitä. Pelkäsin, ettei pienellä ole kaikki hyvin, kun jouduttiin niskaturvotuksen vuoksi jatkotutkimuksiin.
Mun mielestä pinnallinen oli se anoppi, joka tuossa vaiheessa alkoi jo "sisustaa" lasta oman maunsa mukaiseksi, vaikka me vasta odotettiin, että minkälainen tyttö sieltä onkaan tulossa (ja toiselta ystävältä saatu käytetty pieni haalari kävi sille pienokaiselle ihan hyvin).
Onko se nyt niin kamalaa, jos yhdestä väristä ei pidä? Jotenkin on järkkyä, kun kaikkien tyttöjen pitäisi olla puettuna vaaleanpunaiseen...
7
En mäkään vaaleanpunaista niin kamalasti rakasta mutta en kyllä kehtaisi tehdä tollaista temppua anopille. Ei mun elämä sentään mene raiteiltaan jos muksulla on joskus jotain sellaista päällä mikä ei ole ihan mun makuun.
Voi sua. Mitäs kun se on 5-v ja HALUAA kaikki vaaleanpunaiset vaatteet?
Tai sitten kun se on teini ja haluaa pukeutua siten kuin itse haluaa etkä pidä tyylistä?
Mahtaa olla sulla sitten hermoissa pitämistä.
ja sanoa mielipiteensä lapsensa vaatetuksesta. Miellyttämiselläkin on rajansa. Meidän anoppi on shopannut tummansinisiä vaatteita ihan riittävästi = liikaa. Hädin tuskin ehdimme edes käyttää kaikkia, osa on jo valmiiksi liian pieniä, osa taas soveltumattomia vuodenaikaan, ja siksi käyttökelvottomia.
Olemme yrittäneet toppuutella mummoa monta kertaa, nyt oli pakko sanoa vähän tiukasti kun tuli säkillinen kutakuinkin tarpeettomia vaatteita. Suuttuihan se, vaikka poikansa sanoi asiasta, en minä.
Yritän olla ekologinen ja haluaisin myös pukea lapseni sukupuolineutraalisti. Tää on myös kasvatuksellinen asia jatkossa; totutetaanko tenava siihen, että mummo tuo aina kaikkea kamaa ihan hemmetisti?
tunteita jakava väri.
Välttäisin sitä joka tapauksessa. Ja monet on iloisia muutenkin, jos saa jotain muuta väriä. Se vaaleanpunainen on melkein pääväri tyttöjen vaatteissa (jos vaikka käytettynä ostaa), joten vaihtelu virkistää.
Moni haluaa kaukaa viisaasti ainakin esikoisen osalta ostaa neutraaleja värejä, jos toiveissa on isompi perhe.
Mutta todellakin on kamalaa, jos kuvittelee, että voi määrätä toisia ihmisiä siitä, minkälaisia vaatteita he saavat antaa lapselle lahjaksi!
Suoraan sanottuna törkeän itsekästä, ettei lapsi saanut kertaakaan kokeilla omia lahjojaan! Kuvaa hyvin tilannetta, kun puhut koko ajan miten SINÄ et tykkää siitä väristä ja SINÄ sanot mitä värejä saa olla ja SINÄ annoit anopin lahjan pois jne. Ilmeisesti lapsen mummolla tai lapsen isällä tai edes lapsella itsellään ei ole mitään väliä, pääasia että SINÄ et joudu kärsimään hetkeäkään vaaleanpunaisesta...
Mitä aiot tehdä jos/kun lapsellesi tulee prinsessakausi? Vai onko sekin kiellettyä, kun äitiä oksettaa?
Me pidämme kaikista väreistä ja hankimme vauvallemme niin mustaa, valkoista, oranssia, punaista, keltaista, ruskeaa, vihreää jne. kuin vaaleansinistä ja vaaleanpunaistakin. Pidimme sukupuolen salassa syntymään asti, ja kun suvulle sitten paljastui, että tyttö tuli, niin johan iski vaaleanpunaisen ylivalta koko asuntoon. Nyt meillä on vaaleanpunainen sitteri, vaaleanpunainen kävelytuki, vaaleanpunainen kylpyamme, vaaleanpunainen leikkimatto sekä koko joukko vaaleanpunaisia nalleja, uniriepuja ja vaatteita... Koti alkoi näyttää barbietalolta ja lastenhuone Johanna Tukiaisen sisustamalta. Sisustus toivottavasti sopii hyvin myös pian syntyvälle pikkuveljelle. ;) (Vai tuleekohan nyt lahjaksi yhtä lailla vaaleansinistä?)