Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten menee jos alaikäinen lapsi (alle 10v) voittaa lotossa miljoonia?

Vierailija
11.11.2010 |

Kupongin on maksanut vaari, eikä noin pieni saisi oikeasti osallistua edes rahapeleihin. Kenelle voitto kuuluu ja miksi?

a) lapselle, koska omistaa kupongin

b) lapsen vanhemmille, koska ovat lapsensa huoltajia

c) vaarille, koska maksoi kupongin

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkevää että yksi lapsi saa vaikka 6 miljoonaa ja muu perhe kituuttaa köyhyydessä. Ei silloin lapsikaan pääse voittorahoistaan nauttimaan lapsuudessaan koska vanhemmat eivät voi lapsen rahoja käyttää.

Siksi kannattaisikin voiton sattuessa tehdä voitosta koko perheen yhteinen, viis siitä kenelle voittokuponki oli oma lahja. Tämä on ihan laillista, kukaan ei siinä tilanteessa kysele kuka osti kupongin ja kuka sai sen lahjaksi.

Näin jokainen saisi oman osuutensa rahoista (senhän ei tarvitse olla kaikille sama), vanhemmat voisivat ostaa koko perheelle mukavankokoisen asunnon, voisivat matkustella jne. Ala-ikäisten lasten voitto-osuus säilyisi tietenkin koskemattomana heidän tileillään.

Suurin osa lottovoittajista haluaakin jakaa voittonsa perheen ja sukulaisten kanssa ihan virallisestikin ja heille määrätään näin ne omat osuudet voitosta.

mahdollista jakaa itse voittamiaan rahoja, mutta millä oikeudella menee jakamaan lapsen voittoa?

Vierailija
2/23 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole itse pelannut, mutta vaari on kupongin hänelle lahjoittanut.

Kysy veikkuksesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisi naapurin setä.

Moraalisesti tietenkin raha kuuluisi lapselle, mutta tuskin veikkaus suostuu sitä alaikäisen tilille maksamaan kuitenkaan. Joten rahan joutuisi nostamaan joko vaari tai vanhemmat ja lahjoittamaan sitten lapselle. Ja lahjasta tietty menee jo vero. Tosin mun mielestä kukaan, joka ostaa rahapelikupongin lapselle ei ole moraalisesti oikeutettu yhtään mihinkään.

Vierailija
4/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18-vuotiaalle ei siis saa myydä näitä pelejä mutta muuten alle 18-vuotias voi olla pelitoiminnassa mukana.

Voi siis ostaa vaikka lapselle jonkun pelin jne.

Alle 18-vuotias voi lunastaa itse voitot 200 euroon asti ja sitä suuremmissa voitoissa pitää olla huoltaja mukana.

Lapsi saa vaikka miljoonien euron voiton tililleen. Vanhemmat eivät sitten voi noita rahoja käyttää muuten kuin lapsen harrastuskuluihin tms.

Tuollaisessa tilanteessa kannattaisikin koko perheen julistautua voittajiksi, tämähän on mahdollista jos peli on myyntipisteestä ostettu ja ei ole käytetty Veikkaus-korttia oston yhteydessä ja jokaisen osuudenkin voi määrätä itse, ei siis tarvitse jakaa voittoa tasan kaikkien kesken.

Vierailija
5/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken järjen mukaan voiton pitäisi tulla lapsen omistukseen,mutta koska on alaikäinen, tulisi hänellä olla joku ulkopuolinen "hyvä mies" joka hoitaa lapsen raha-asioita. Vanhemmilla ei nähdäkseni olisi oikeutta saada osuutta rahoista tai yrittää jakaa sitä perheen kesken, kuponkihan annettiin nimenomaan lapselle. Veroviranomaisella saattaa olla oma näkemyksensä siitä, tuleeko voitosta maksaa lahjaveroa.

Vierailija
6/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupongista voi tehdä vaikka "kimppaloton", sen voiton jälkeenkin, ja näin säästyy lahjaveroilta. Jos minä voittaisin lotossa, niin tekisin kimppalotto sopimuksen, jossa mieheni saisi puolet ja lapseni jonkun prosentin.

Vierailija
7/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista jakaa itse voittamiaan rahoja, mutta millä oikeudella menee jakamaan lapsen voittoa?

Vierailija
8/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ns. huoltajia, jotka huolehtivat lasten asioista, jos joku nyt ostaisi lapselleni lottokupongin ja siihen tulisi iso voitto, niin kyllä siitä käytettäisiin rahaa esim. asunnon ostoon, joka anyway jäisi lapsen perinnöksi. Järki päähän nyt, olen 99,9% varma, että ap.n lapsi ei voita 6 miljoonaa tällä viikolla, joten turha pohtia moisia.

Vierailija
9/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jos lapsi omistaa jotain yli tietyn summan, pitää hänelle lain mukaan määrätä edunvalvojan sijainen. Lapsen edunvalvojia ovat normaalisti hänen huoltajansa, mutta tilanteessa, jossa huoltajienja lapsen etu ovat ristiriidassa, tarvitaan ulkopuolinen edunvalvojan sijainen. Sen määrää maistraatti.

Huoltajien pitää toimittaa vuosittain maistraattiin kirjanpito, josta selviää, että lapsen omaisuutta on hoidettu asiallisesti ja että sitä EI ole käytetty lapsen elatukseen. Lain mukaan nimittäin vanhempien pitää elättää lasta eikä lapsen vanhempia. Eikä koko perheelle tietenkään voi ostaa asuntoa lapsen nimiin, koska vanhempien pitää huolehtia lapsen asumisesta eikä lapsen vanhempien asumisesta. Idea on, että varat tulee säilyttää koskemattomina, kunnes lapsi on täysi-ikäinen.

Vierailija
10/23 |
12.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimetään joku ulkopuolinen lapsen raha-asioita hoitamaan juuri sen takia ettei rahaa ala luisumaan muiden perheenjäsenien taskuihin.

Vierailija
11/23 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi (tosin en ole koska olen vasta 13v ;D ) kuluttaisin rahaa pelkästään lapsen harrastuksiin ja antaisin rahat lapsen käyttöön vasta 18-vuotiaana. Olen varma että jos rahat annettaisiin lapsen käyttöön hänestä tulisi mitä tödennäköisemmin koulukiusattu tai jotain. Niin se vain tässä maailmassa on, että jos satut omistamaan ne 1 milj. euroa kaikki on kateellisia sulle ja (ainakin mitä tulee kouluun jolloin väen käytöstavat eivät missään huipussaan yleensä vielä ole) susta tulee koulukiusattu ja hyljeksitty...

Parasta olisi jos ei edes tietäisi koko voitosta (tosin ei kovin reilua) niin panostaisi sentään koulunkäyntiin.

Tuossa saattaa helposti käydä niin että "koska mulla on ne miljoona euroa ""Ei mun koulunkäynnillä ole mitään väliä, kun oon rikas muutenkin""

Vierailija
12/23 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkevää että yksi lapsi saa vaikka 6 miljoonaa ja muu perhe kituuttaa köyhyydessä.

Tämä ei ole fiilistelykysymys. Kyllähän toisia voisi ottaa päähän, että potti napsahtaa yhdelle lapselle, mutta lain mukaan se on lapsen omaisuutta ja toiset pitäkööt siitä näppinsä irti! Lapsi pääsee nauttimaan varoistaan sitten 18-vuotiaana.

Siksi kannattaisikin voiton sattuessa tehdä voitosta koko perheen yhteinen, viis siitä kenelle voittokuponki oli oma lahja. Tämä on ihan laillista, kukaan ei siinä tilanteessa kysele kuka osti kupongin ja kuka sai sen lahjaksi.

Ei todellakaan ole laillista. Onko termi kavallus sinulle tuttu?

Näin jokainen saisi oman osuutensa rahoista...

Miten niin jokainen saisi oman osuutensa? Ei siitä voitosta kuulu muille yhtään mitään, jos yksi lapsi on voittanut. Jos naapuri voittaa lotossa, niin katsotko siitä jonkin osuuden kuuluvan sinulle? Lapsen rahat eivät kuulu sinulle sen enempää kuin naapurinkaan rahat, ne ovat lapsen omia rahoja. Mikä tässä on nyt niin vaikea ymmärtää!?

Suurin osa lottovoittajista haluaakin jakaa voittonsa perheen ja sukulaisten kanssa ihan virallisestikin ja heille määrätään näin ne omat osuudet voitosta.

Tämä koskee täysi-ikäisiä ihmisiä. Alaikäiset eivät tuollaisia oikeustoimia saa tehdä ja holhoustoimilaki kieltää vielä erikseen edunvalvojaa tekemästä lahjoituksia päämiehensä nimissä. Holhoustoimilaki suojelee lapsia sekä itseltään että tomppeleilta vanhemmilta, jotka yrittävät kavaltaa lapsensa rahoja.

Vierailija
13/23 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha juttu, mutta samaistun tämän viimeisen henkilön kommenttiin. Rahat ovat lapsen eikä vanhempie. Kyllä on vaikea ymmärtää että miten joistakin vanhemmista voi tulla noin itseppäisiä ja koittaa yrittää saada lapsen rahat... 😐 Säälittävää sanon minä.

Lisäksi laki ja veikkaus tulevat sitä että lapsi saa rahat eivätkä vanhemmat piste.

Vierailija
14/23 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kupongin antaa lahjaksi alaikäiselle lapsi voi lunastaa voiton omalle tililleen ilman veroja. Silloin katsotaan, että vanhempi on pelannut mutta lapsi on saanut kupongin lahjaksi. Muutoin yli 4999e lahjoituksista lähtee lahjavero. Tuon 4999e voi maksaa kerran kolmessa vuodessa ilman veroja. Eli voitto kuuluu lapselle.

Vierailija
15/23 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeasti sellainen asia mihin pitäis puuttua lailla, ei saa myydä alaikäiselle mutta hän saa olla toiminnassa mukana. Ehdoton ei tähän. Lasta ei pidä opettaa peliriippuvuuteen.

Vierailija
16/23 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuponki on lapselle lahjaksi ostettu ja kuponki on lapsen, on rahat myös lapsen. Sitten vaan tekemään ilmoitusta DVV jotta voivat vahtia, ettei  holhoojat kuppaa rahoja.

Vierailija
17/23 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiset eivät saa pelata rahapelejä.

Vierailija
18/23 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitto kuuluu lapselle, mutta pankki ilmoittaa edunvalvontaan ja lapselle määrätään edunvalvoja. Se voi olla vanhempi mutta tämä on velvollinen vuosittain tekemään lapsen omaisuudesta selvityksen edunvalvojalle. Ystäväni lapsi peri 15-vuotiaana kummitätinsä ja perintöä tuli noin 25. 000 e tilille. Tytön äiti yritti pankissa siirtää 1.000 e omalle tililleen, sillä tytön tilillä ei ollut pankkikorttia. Tarkoitus oli ostaa puhelin ja vaatteita tytölle. Pankkivirkailija kakisteli jotain ihan omituista juttua, joten ystäväni sanoi tulevansa seuraavalla viikolla tytön kanssa kahdestaan pankkiin. Ei kerennyt, sillä seuraavana päivänä soitettiin maistraatista ja tiedusteltiin, miksi äiti oli yrittänyt nostaa lapsen varoja itselleen. Kehottivat laittamaan pikaisesti edunvalvonnan vireille. Kävivät edunvalvontatoimistossa ja selvisi, että äiti voi olla edunvalvoja. Hän tekee nyt vuosittain vuositilin maistraattiin lapsen pankkitilistä ja voi siirtää varoja omalle tililleen mutta täytyy tehdä selvitys, mihin raha on mennyt.

Vierailija
19/23 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se raja, jolloin lapsen omaisuus kuuluu edunvalvonnan piiriin on 20.000 e. Ihan hyvä laki. Moni vanhempi, voisi laittaa lapsen omaisuuden tuulemaan.

Vierailija
20/23 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan vääräänjohtavia kommentteja.

Voitto kuuluu virallisesti tietenkin lapselle, koska kuponki on annettu hänelle lahjaksi. Mutta juurikin lahjaverojen yms. suhteen kannattaisi ennen voiton lunastusta sopia että kyseessä on kimppalotto ja se on sit perheen välinen asia miten se sovitaan.