6 päivää karppausta takana ja olo on ihana!
Olen huomannut jo monia hyviä seikkoja, mutta siitä en vielä ole varma, johtuvatko ne siitä, että uskon tähän ruokavalioon, vai perustuvatko ne oikeasti fysiologisiin seikkoihin. Eli mikä merkitys on psyykkisillä tekijöillä ja voiko oikeasti 6 päivän hiilarien vähentäminen vaikuttaa näin tehokkaasti.
Mun karppaus on tällainen pääpiirteissään:
Runsaasti kasviksia ja jkv. hedelmiä
Kalaa, munaa, soijaa, ja lihaa (tässä tärkeysjärjestyksessä)
maitotuotteita (normirasvaisia)
luomua ja mahdollisimman luonnollisia ja käsittelemättömiä ruokia.
ei perunaa, viljoja eikä sokeria
Kalorilaskurilla seuraten kasvisten määrä on ollut joka päivä 500- 800g ja kuitujakin lähemmäs 20 g eli mielestäni ihan hyvin. Kaloreita 1500-1800 ja hiilareiden määrä reilusti alle 100 g. Eikä ollenkaan nälkä. rasvan osuus vähän hirvittää, mutta sitäkin voi sitten kyllä säätää, jos näyttää, ettei paino ala laskea.
Vaaalla en ole käynyt ja sovittiin miehen kanssa (ollaan siis yhteistuumin aloitettu karppaus), ettei sen avulla tuloksia seuratakaan, vaan keskitytään siihen, miltä tuntuu. ja hyvältä tuntuu. Tässä muutoksia ja vaikutuksia:
* yleinen tukkoinen olo on vähentynyt
* mieliala ei heittelehdi jatkuvasti (vastikään imetyksen lopetettuani olen ollut aivan hirveä!!!)
* makeanhimo on tipotiessään
* housut eivät kiristä, eikä ilmavaivoista tietoakaan
* vaikutuksia vatsantoimintaan pelkäsin, mutta turhaan, sekin on vain säännöllistynyt
* ja yllättäen alkoivat menkatkin, (jotka ovat olleet imetyksen loppumisen jälkeen ihan järkyttävät joka kerta) ja täysin ilman pms-oireita
* aamuisin on energinen olo
* olen kärsivällisempi
Siis voiko tämä olla mahdollista? Vai kuvittelenko vain? Ja voinko olettaa, että hyvä olo säilyy, jos vaan jatkan samaan malliin, vai onko tämä vain alkuhuumaan?
Kommentit (15)
energisyys on minullakin vain psyykkistä tuotosta siitä, että vihdoin tunnen, että joku juttu onnistuu... toivottavasti hyvä olo ja energisyys kuitenkin jatkuvat.
-ap
kehotetaan kyllä välttämään nimenomaan juureksia, koska niissä on usein paljon hiilihydraatteja.
Aloitin karppaamisen 6 vuotta sitten, ja parin viikon sisällä muista hehkuttaneeni täällä tai jossain loistavaa oloani. Ihmettelin vain, että miksi mulle on valehdeltu koko ikäni että jostain kaurapuurosta saa virtaa ja tulee hyvä olo...
Nimenomaan aamuisin on energinen olo ja helpompi nousta (muutoksen huomaa heti, jos on erehtynyt syömään esimerkiksi pari siivua ruisleipää), mieliala on tasainen ja pinna kestää lasten kiukutteluja paremmin. Lisäksi sitten positiiviset muutokset vatsantoiminnassa ja ruumiinrakenteessa - ei ole paluuta hiilarivoittoiseen, ei.
takana pian 3 viikkoa ja paino pudonnut n. 5kg.
Syön pelkästään kanaa, kalkkunaa, kalaa, kananmunaa, soijajugurttia, parsakaalia, pellavansiemenrouhetta ja jonkun verran turkkilaista jugurttia. Hiilareita tulee alle 20g/päivä. Seuraavat hyödyt;
- painonpudotus ja vyötärönympäryksen oheneminen
- usein toistuvat päänsäryt kokonaan poissa
- vireystila erinomainen
- mieliala kohonnut erinomaiselle tasolla, alavireys
poissa
- sydämentykytykset poissa
- upean kevyt olo helpottaa lenkkeilyäkin
ym. hyviä asioita. Makeaa ja leipää ei tee enää
yhtään mieli. Tämä on paras dieetti, jota olen koskaan noudattanut.
kehotetaan kyllä välttämään nimenomaan juureksia, koska niissä on usein paljon hiilihydraatteja.
juuresten sisältämillä kuiduilla ja sitä paitsi hiilarit ovat olleet 60 g päivätasolla vaikka syönkin juureksia. Mä en ole niinkään hiilarikriittinen vaan hiilaritietoinen ja viljakriittinen.
Ja karppi-info-sivuillakin nimenomaan kerrotaan, että karppiruokavalioita on monenlaisia..
-ap
Reilu viikko karppausta takana ja painoa lähtenyt noin kaksi kiloa.Olo on minullakin ollut mahtava.Kamalat ilmavaivat ovat tosissaan pois.Olen vastikään synnyttänyt ja makea alkoi maistumaan ihan liikaa ja siitä tuli kamalat ilmavaivat.Nyt niitä ei juurikaan ole ja se paras merkki tästä hyvästä ruokavaliosta!Olen merkkaillut kaikki syömiset ylös ja varaa on kiristää kaloreita jos ei paino jatka laskua nykyisellä määrällä.Olen todella tyytyväinen tähän systeemiin ja uskon että tulen onnistumaan ja keventymään reilusti!Makeanhimo pysynyt myös hienosti hallinnassa.Syön kyllä tummaa suklaata lähes päivittäin kahvin kanssa mutta sehän onkin sallittua herkkua :)
takana pian 3 viikkoa ja paino pudonnut n. 5kg. Syön pelkästään kanaa, kalkkunaa, kalaa, kananmunaa, soijajugurttia, parsakaalia, pellavansiemenrouhetta ja jonkun verran turkkilaista jugurttia. Hiilareita tulee alle 20g/päivä. Seuraavat hyödyt; - painonpudotus ja vyötärönympäryksen oheneminen - usein toistuvat päänsäryt kokonaan poissa - vireystila erinomainen - mieliala kohonnut erinomaiselle tasolla, alavireys poissa - sydämentykytykset poissa - upean kevyt olo helpottaa lenkkeilyäkin ym. hyviä asioita. Makeaa ja leipää ei tee enää yhtään mieli. Tämä on paras dieetti, jota olen koskaan noudattanut.
mietityttää, että oletko ajatellut, kuinka pitkään jaksat hyvin rajoitettua ruokavaliota? Miten käy, jos vaikka kyllästyt. Meillä on miehen kanssa ollut sellainen periaatteellinen keskustelu, että mihinkään kikkailuihin ei lähdetä... tätä pitää pystyä noudattamaan vaikka hamaan loppuun asti.
Mutta jos tämä on sinulle hyvä ruokavalio ja et siihen kyllästy, niin mikäs siinä... kovasti tsemppiä!
-ap
Minäkin olen jo lyhyen ajan sisällä törmännyt siihen että monet luulevat että karppaus on lähes hiilihydraatitonta elämää.Tosiaankin on olemassa monenlaisia versioita ja itse ainakin yritän pitää hiilihydraatit alle 100g päivässä eli olen ns.hyvä karppi :)Se antaa mahdollisuuden syödä aika monipuolisesti ja ei ole pelkoa että repsahtaa heti.Syön nyt noin 2000 kcal päivän aikana koska imetän täysillä vielä ja ainakin viikon aikana paino on pudonnut.Täytyy kiristää jos ei paino jatkossa laske.
Laihduttamisen kannalta vain kaloreilla on merkitystä. Karppaajilla paino alussa putoaa, kun jää se järjetön perunoiden yms. muiden mättäminen pois ja sitä kautta tulee mukava kalorivaje. Samalla olokin piristyy jos aiemmin on ollut koko ajan turvoksissa. Pidemmän päälle varmaan opitaan korvaamaan ne puuttuvat kalorit muilla.
Paras dieetti on sellainen, jota pystyy noudattamaan. Jatka samaan malliin.
Laihduttamisen kannalta vain kaloreilla on merkitystä. Karppaajilla paino alussa putoaa, kun jää se järjetön perunoiden yms. muiden mättäminen pois ja sitä kautta tulee mukava kalorivaje. Samalla olokin piristyy jos aiemmin on ollut koko ajan turvoksissa. Pidemmän päälle varmaan opitaan korvaamaan ne puuttuvat kalorit muilla.
Paras dieetti on sellainen, jota pystyy noudattamaan. Jatka samaan malliin.
lukiessa, että millaisia pierumokkereita ja pallomahoja te oikeasti oikein olette?
Mä en ole keksinyt muuta kun ihan siis leseet. Toki vihanneksissa on, mutta missä olisi paljon, että voisi ihan sillä periaatteeella syödä?
tosin viikonloppuna söin palan omenapiirakkaa, mutta muuten olen ollut melko tarkkana. Aika paljon olen tosin syönyt esim. fetajuustoa, joten rasvaa ainakin olen syönyt paljon. Ekan viikon aikana lähti 2,5 kg, toisella viikolla ei vielä yhtään (paitsi ehkä puoli kiloa, vaaka vanhanaikainen ja näyttää vähän sitä sun tätä). Olo on kevyempi ja kakalla käyn harvemmin, mutta muuten ihan normiolo. Ei ole päänsärkyä mutta välillä öisin ollut paha olo. Pirteämpi en ole ja äsken huusin lapsille, joten pinnakin kiristyy tavalliseen tapaan...
Nälkää en ole kärsinyt mutta annokset ovatkin olleet isot ja rasvaista ruokaa olen syönyt, kun kaikessa ollut juustoa mukana ja luonnonjogurttia aamu- ja iltapaloilla. En ole kaloreita laskenut ja nyt sitten mietin, että ehkä pitäisi, kun tuntuu, että voisi ehkä vähän nälkääkin sietää. Tavoitteenani on nimenomaan laihtua - tosin niin, että jäisi pysyvästi tuo hiilihydraattien varominen.
Eniten mietityttää tuo paljon mainostettu energisyys ja pirteys, kun en itse tunne niitä lainkaan. En nyt mikään täys lahnakaan ole mutta olisi kiva olla energisempi. Mukavaa on toki se, että ei ole raskas olo, mutta toisaalta taas mahani pitää välillä sellaista outoa, pientä ujellusääntä, vaikka ei siis ole nälkä. Yleensä vieläpä ruoan syömisen jälkeen. Onkohan normaalia...
siedän ylipäätään huonosti kaikenlaisia viljoja. Jo nuorena huomasin, että riisi turvottaa... pitäisi vain enemmän kuunnella omaa kroppaa. Ja todellakin... olen kärsinyt ilmavaivoista ja vatsanväänteistä aina ja lääkäreiltä en ole apua saanut. Vasta nuorimman lapseni allergioiden myötä olen herännyt miettimään, että voisiko olla mahdollista, että mullekaan eivät viljat sovi. Myös isälläni tuntuisi olevan samanlaista vatsaoireilua ja viljojen huonoa sulavuutta.
Jotkut varmasti sietävät viljaa paremmin ja muita kasviksia vastaavasti huonommin, joten karppaaminen ei ehkä heille ole paras mahdollinen ruokavalio. Jokaisen tulisi selvittää oma paras ruokavalio, eikä toitottaa yhtä oikeaa.. Itse tein aloituksen ihan omasta hyvästä olosta käsin ja otsikkoon halusin karppauksen, koska se taitaa nyt olla mun juttu!
Kuidut olen saanut täyteen ilmeisesti ihan vaan kasviksia syömällä (juureksia monessa muodossa)
- ap