Mitä JOULUPERINTEITÄ teillä on joita ei (ainakaan monilla) muilla ole?
Meillä pari mitkä ei ilmeisesti ole kovin yleisiä, mutta tuskin uniikkeja :)
-koristeet laitetaan talvipäivänseisauksena, siitä alkaa meidän joulu
-joulutorttujen välissä on aprikoosihilloa
-lahjoja jaetaan monena päivänä: omat vanhempani ovat eronneet, miehen eivät. Käymme 24-26 kyläilemässä mummoloissa, paikka per päivä ja kunkin paikan lahjat siellä. Isovanhemmista on kiva nähdä lapsen avaavan paketit eikä lahjoja tartte kuskailla ympäriinsä.
-äitini luona ei syödä yleensä muuta jouluruokaa kuin graavi- ja savukaloja. Loput ruuat on valittu vaan sillä perusteella että ovat herkullisia, aika paljon tapas-tyyppistä sapuskaa.
Kommentit (37)
Ja joka toinen joulu mennään tällä kaavalla (joulupäivän ohjelma):
klo 13 joululounas miehen vanhempien luona
lounaan jälkeen lahjojen jako kuusen alta
klo 16 käynti miehen veljen perheen luona, lahjojen jako kuusen alta
klo 18 glögiä ja pipareita meidän talossa, lahjojen jako kuusen alta (omat lapset ovat saaneet lahjansa jo aamulla)
klo 20 illallinen miehen tädin luona, jälleen lahjojen jako kuusen alta
Kellonajat eivät ole niin tarkkoja vaan ihan suunnilleen aikoja. Lounas ja illallinen ovat vakiot; iltapäivän ohjelma saattaa vaihdella vähän perheiden tilanteen mukaan. Onneksi kaikki asuvat samalla kadulla, joten ei tarvitse kauas kulkea. Eli ei joulusaunaa tai juuri muitakaan suomalaisen joulun tunnusmerkkejä. Joulukirkossa käydään aattoiltana klo 18; lahjat ja joulukuusen tuo enkeli seuraavana yönä; joulupukki käy jo joulukuun alussa.
Muina päivinä vuodessa ei ole sallittua.
kanssa makaroonilaatikko ja sitten kanssa lihapullat! On tietysti muutakin perinteisiä juttuja ja ruokaa on aina paljon. Itse en tykkää laatikkoruuista joten en niitä syö.
ja juodaan siellä kuohuviiniä. Joulusaunassa käydään toki myös päivälläkin, mutta tämä meidän "kuoharisauna" tehdään aina myöhään illalla/yöllä lasten nukkuessa. Lisäksi liene olemme outoja siinä, että emme vietä joulua suvun kanssa vaan ihan vaan ja ainoastaan oman perheen kanssa.
tortuissa :)
Meidän perheen jouluperinteeseen kuuluu aattoaamuna synttäreiden juhliminen, koska kuopus on syntynyt aattona. Eli lahja ja kakku päivänsankarille sänkyyn laulun kera.
Alkoholi ei kuulu meidän jouluun missään muodossa. (Muuten kyllä käytetään)
- joulusukkaan ja kuusen alle ilmestyy lahjoja yöllä
- joulukortit laitetaan esille näkyviin
- joulukuusi ja koristeet jo pari viikkoa aiemmin, astetittain
- jouluna syödään lempiruokia, vaihdellen eli joulupäivänä syödään perinteisemmin
- ei käydä haudoilla
- luetan jouluevankeliumi
muillakin, mutta meillä on aina joululenkki koirien kanssa, siis mennään kaikki yhdessä.
joulupäivänä ennen iltaa.
Vihaan sitä, että telkkaria pidetään jonain viihdyttäjä jopa jouluna.
Meillä jouluruoat tehdään kaikki itse. Ei mitään valmiita eineksiä.
Hyvistä raaka-aineista.
Vietämme joulun kotona oman perheen kesken. Emme vieraile isovanhempien luona.
Veljeni perhe on myös meillä joka toisen joulun.
En tiedä muita, joilla kaikki isovanhemmat viettäisi joulun yhdessä.
- Joulukuusi tuodaan sisälle suunnilleen viikkoa ennen joulua ja pihalle uutenavuotena.
- Omasta lähipiiristämme taidamme olla ainoat, jotka eivät käy mummuloissa syömässä tai kyläilemässä lainkaan joulupyhinä vaan kutsumme isovanhemmat ja muut meille.
- Olemme myös ainot, jotka eivät kuuntele joulurauhan julistusta, käy haudoilla tai katso telkkarista perinteisiä jouluaaton ohjelmia (tosin viimeinen selittyy ihan sillä, että meillä ei ole telkkaria...) mutta siis tuollaiset yleiset suomalaiset perinnejutut eivät kuulu meidän jouluumme.
Kotipaikkakunnallani "kaikki" muualle muuttaneet nuoret aikuiset kokoontuvat aattoiltana paikalliseen ravitsemusliikkeeseen. Siellä näkee vanhoja lukiokavereita yms. joihin ei muuten tule niin aktiivisesti pidettyä yhteyttä. Vaihdetaan kuulumisia ja juhlitaan.
käytössä, että jouluna ei käytetä alkoholia. Taidamme olla melkoinen poikkeus Suomessa.
Joulupäivänä lojutaan pyjamassa koko päivän ja luetaan ja syödään karkkia ja katsotaan Ylpeys ja Ennakkoluulo.
Sekä mun että miehen vanhemmat tekee kaiken itse sillisäilykkeistä ja sienisalaateista lähtien. Edes torttujen voitaikinaa, luumuhilloa tai glögiä ei koskaan osteta valmiina.
Meillä jouluruoat tehdään kaikki itse. Ei mitään valmiita eineksiä.
ollaan vain perheen kesken koko joulu eli mies ja lapset ja minä.