Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sekä ET että uskonto olisivat samalla viivalla, kumman aineen valitsisit lapsellesi?

Vierailija
10.11.2010 |

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei olla kristittyjä.

Vierailija
22/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lapseni jo käykin. Olen ollut todella tyytyväinen mitä aiheita siellä käsitellään. Itse olen käynyt uskontotunnilla eikä ole ollut aikaisempaa kokemusta tuosta ET:stä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suuri osa länsimaisesta kulttuurista ja perinteestä perustuu kristinuskoon, että haluan lapsellani olevan siitä hyvät tiedot. Olen katsonut ET-kirjoja ja tutkinut sitä, miten ne käsittelevät kristinuskoa. Vaikka sisältö on sisänsä näyttänyt ihan oikealta, on aineiston määrä vain niin älyttömän vähäinen, että ET-opetuksessa olleelle jää hyvin heikko tietämys kristinuskosta. En todellakaan haluaisi, että lapseni tietää kristinuskosta yhtä vähän kuin ev lut -uskontoon osallistuva oppii esim. islamista.

Vierailija
24/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluvana ja omalla tavallani Jumalaan uskovana ajattelen, että elämänkatsomustiedossa lapsi ja nuori saa puolueettomampaa opetusta kuin uskonnon tunneilla.

Vierailija
25/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnon opetushan on vain luterilaiskirkon kanta ja näkemys Raamatun kirjoituksista.

Vierailija
26/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että millaista et:n opetus on. Lapseni lempiaine kuitenkin on uskonto ja lapsi saisi minun puolestani valita itse. Ja onkin saanut valita.

Vierailija
27/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET:n opetussisällöt ovat paljon monipuolisemmat kuin uskonnon. Kannattaa poiketa tutustumassa: http://www.et-opetus.fi

Uskonnon opetuksen ongelma on mielestäni siinä, että osa oppituntien asioista on edelleenkin "tunnustuksellista", eli uskonnon oppien mukaisia asioita kerrotaan totuutena. Vilkaiskaa erityisesti alaluokkien uskonnon oppikirjoja :-)

Kyllä tietoa uskonnoista tulee antaa kaikille koululaisille, mutta kohtuudella. Edelleenkin uskontoa opetetaan enemmän kuin biologiaa, historiaa, kemiaa, fysiikkaa,....

ET sopii jo sellaisenaan kaikille, joten voisi olla järkevää tehdä ET:stä pakollinen ja "syventäviä" uskonnon kursseja voisi sitten valita jokainen halukas.

Vierailija
28/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lapsille sain valita uskonnon tai ET:n. Minusta nyt pienenä lapsen on hyvä sivistyä tämän maan valtauskonnosta. Kotoa sitä "sivistystä" ei tule. Vähän isompana lapsi varmasti osaa ilmaista itsekin millä tunneilla mieluiten aikaansa viettää. Jos uskonnonopet olisivat koulussamme jotenkin kiihkeitä miettisin kaksi kertaa.

Vierailija
29/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että millaista et:n opetus on. Lapseni lempiaine kuitenkin on uskonto ja lapsi saisi minun puolestani valita itse. Ja onkin saanut valita.

Uskonnon opetuksen tekee alaluokilla varmaankin mielenkiintoiseksi monelle se, että siellä kerrotaan paljon satuja :-)

Esimerkkejä ET:n opetuksesta löytyy ainakin tästä blogista: http://et-opetus.blogspot.com/

Vierailija
30/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nuo aineet ole samalla viivalla? Onko uskonto aineena jotenkin arvostetumpi?

Kirkkoon kuulumaton voi valita joko ET:n tai uskonnon.

Kirkkoon kuuluva ei voi valita, vaan menee uskonnontunneille.

Vierailija
31/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opetuksen tekee alaluokilla varmaankin mielenkiintoiseksi monelle se, että siellä kerrotaan paljon satuja :-) Esimerkkejä ET:n opetuksesta löytyy ainakin tästä blogista: <a href="http://et-opetus.blogspot.com/" alt="http://et-opetus.blogspot.com/">http://et-opetus.blogspot.com/</a&gt;

turhaksi täyteaineeksi, en näe noissa askarteluissa ja satuiluissa oikein mitään oikeasti opettavaista

Vierailija
32/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on oppiaineena hyödyllisempi ja lisäksi arvostan perinteitä tässä tapauksessa.

Vierailija
33/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nuo aineet ole samalla viivalla? Onko uskonto aineena jotenkin arvostetumpi?

Kirkkoon kuulumaton voi valita joko ET:n tai uskonnon. Kirkkoon kuuluva ei voi valita, vaan menee uskonnontunneille.

niin miksi sitten edes kuuluu kirkkoon. Ja jos ei kuulu niin eikö ET ole luonteva valinta. Mikähän tässä on ongelma. Kirkosta eroaminenkin on tehty niin helpoksi.

Uskonnon vapaus tarkoittaa myös vapautta uskoa ei ainoastaan vapautta olla uskomatta tai valita itse uskontonsa.

Vierailija
34/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehkä ottanut et:n, mutta lapsi selkeästi ja innokkaasti halusi uskonnon, eikä sitä vastaan ollut mulla mitään, sillä vaikka emme kirkkoon kuulu, uskomme moniin kristillisiinkin juttuihin eli periaatteessa ei haittaa vaikka paljon on puhetta raamatusta. Täytyy vaan sit kotona puhua, mihin ev.lut opinkohtiin emme usko.

Vierailija
35/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en valitsisi hänelle kumpaakaan

Vierailija
36/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakin mieheni on ET:n puolen käynyt. Hänen vanhempansa erosivat kirkosta, kun lapset olivat pieniä.

Vierailija
37/41 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto ala-asteella -- Yläasteella lapsi saisi päättää itse

Mitäköhän mahtaa lapsonen yläkoulussa "vapaasti" valita, kun hänelle on syötetty pienestä pitäen suomalaisen "tunnustuksettoman" uskonnonopetuksen vapauttavaa ilosanomaa...

Vierailija
38/41 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo valinnut lapsilleni ET:n ja tekisin niin uudelleenkin, jos/kun uskonto ja ET olisivat samalla viivalla (tarkoittanee kaikkien saamaa mahdollisuutta valita).

Vierailija
39/41 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valitsisin omalle lapselleni uskonnon ihan sillä perusteella, että mielestäni ET:ssä kristinuskon opiskelu on liian vähäistä länsimaisen ja suomalaisen kulttuuriperinteen näkökulmasta. Lisäksi varsinkin pienemmillä paikkakunnilla ja pohjois-Suomessa ET:n ryhmät ovat yleensä pieniä, monen eri luokka-asteen oppilaista koottuja ryhmiä (esim. pienissä alakouluissa 1-6 luokan oppilaat saattavat olla samassa ryhmässä), ET:n opettajat epäpäteviä (annetaan lisätunniksi vaikkapa liikunnanopettajalle, joka ei saa muuten opetusvelvollisuutta täyteen) ja tunnit sellaiseen aikaan, kun muut ovat jo päässeet koulusta. Jokainen voi mielessään miettiä, miten tasokasta opetusta tuollaisessa tilanteessa on mahdollisuus järjestää.

Vierailija
40/41 |
11.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan lapsilleni mieluummin uskonnon opetuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi