tyttö 12v on 164/51
ja terkkari sanoi että pikkasen on painossa nipistämisen varaa.
Siis oikeastikko?
Millä mä nyt saan ton syömään kun luulee että pitää laihduttaa ja minusta on hoikahko normaali nuori nainen joka on hyvin kehittynyt eli tuohan nuo rinnatkin jo painoa jkv.
En ole ajatellutkaan että olis pyöreä? Olenko siis äitisokea?
Kommentit (13)
ruokia syömättä kun tähänkin asti on ollut vaikeuksia. Aloin kuitenkin epäilemään jo itseäni koska ymmärrän että äidit katsovat omia lapsia vähän vaaleampunaisten lasien lävitse... En kuitenkaan koe että paino olisi ongelma.
Vastuutonta minusta terkkarin sanoa tuollaista, olis vaikka laittanut wilmaviestiä tai lappua.
-ap-
Eikö 12-vuotias ala jo olla "naisen" kokoinen? Painoindeksi ainakin on alipainoisen. Kuulostaa mun mielestä normaalilta, hoikalta tytöltä. Mitähän taulukkoa täti on katsellut? Kysy terkkarilta, että paljonko pitäisi painaa. Luultavasti joutuu myöntämään tehneensä virheen.
http://www.who.int/growthref/cht_bmifa_girls_z_5_19years.pdf
Meillä taisi 13 v olla 164.5/45 tai jotain, en muista. Nyt terkkari sanoi, että ainahan olet ollut hoikka, että ihan OK. Joskus on rärätetty, että on liian laiha. Minun silmiini tyttö kyllä on aika riuku, mutta kai tuossa iässä saakin olla. Tullut onnekseen isäänsä.
Mun 12 v. tyttö on 154cm ja 52kg ja normaali mitoissa hänkin. Ei tosin mikään laiha, mutta ihan normaali. Miten terveydenhoitaja voi noilla mitoilla sanoa, että painosta voisi nipistää! Huh huh. Meillä ei ole painosta sanottu tytölle, vaikka nuorempana oli mittasuhteet aika paljon pulleammatkin kun nyt ja olisi totuuden nimissä ollut vähän sanomistakin ja kiinnitimme paljon huomiota syömiseen. Aika varovainen pitää olla kommenteissa!
Ap, tyttösi ei todellakaan ola ylipainoinen!
se on vain aikuisten juttu. Mutta siis, mun mielestä ihan normaalit mitat kasvavalle lapselle. Itselläni on 12v tyttö 162cm, 44kg (taitaa olla nyt...), on tosi hoikka.
Tyttö urheilee joten siinä suhteessa olen luottavainen. Jäin vain miettimään olisiko hän itse käsittänyt sitten terkkarin sanat väärin? Kysyin kyllä useamman kerran tuosta ja sanoi että nimenomaan terveydenhoitaja sanoiettä "on varaa nipistää pikkasen painosta".
Ehkä laitan nyt kuitenkin viestiä sinne. Muuten en hötkyilisi niin kovasti mutta ruoka on ollut neidillä tapetilla muutenkin viimeaikoina ja urheilu... en soisi tämän kehittyvän kuitenkaan syömishäiriöksi.
-ap-
Kysy asiallisesti, mutta suoraan, että mitä hän on oikein tarkoittanut sanoessaan tyttärellesi noin. Kerro myös, mitä sanominen on aiheuttanut, ts. tyttäresi kieltäytyy syömästä. Ei ne terkkarit opi, jos eivät saa palautetta.
Tyttö urheilee joten siinä suhteessa olen luottavainen. Jäin vain miettimään olisiko hän itse käsittänyt sitten terkkarin sanat väärin? Kysyin kyllä useamman kerran tuosta ja sanoi että nimenomaan terveydenhoitaja sanoiettä "on varaa nipistää pikkasen painosta".
Ehkä laitan nyt kuitenkin viestiä sinne. Muuten en hötkyilisi niin kovasti mutta ruoka on ollut neidillä tapetilla muutenkin viimeaikoina ja urheilu... en soisi tämän kehittyvän kuitenkaan syömishäiriöksi.
-ap-
että voisi tulla pari kiloa lisääkin?
kasvavaan lapseen ei muuten voi tuota BMI:tä soveltaa... se on vain aikuisten juttu.
Uskoisin, että voi soveltaa, kun kerran YK:n alainen Maailman terveysjärjestö sen julkaisee. Suositus siis eri eri ikäisille. Aikuisten lukemia ei voi soveltaa.
t: nro 6
ihmettelen vaan, että sanoiko tosiaan ammatti ihminen murrosiän kynnyksellä olevalle tytölle tuolla tavalla. Jospa se on niinkuin 12 arveli, kuulostaisi järkevämmältä.
Minä olen 22-vuotias synnyttänyt, minä olen 164cm ja painan 48 kiloa.
ajattelisin että noilla mitoilla jopa hoikahko.
Ei tarvitse ihmetellä mistä tulee syömishäiriöitä jos terveydenhoitaja puhuu tuollaisia, huh.