Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JÄRJESTELMÄKAMERALLA kuvaajat! Help!

Vierailija
09.11.2010 |

Miten saadan esimerkiksi sellainen muotokuva/kuva lapsesta, jossa on tarkkana ainostaan lapsi. Tausta siis sumea.

Mikä tallaisen kuvaamisen oikea termi on?

Kun itse otan järkkärillä kuvia, niin ne ovat lähes kauttaaltaan tarkkoja. Olisi kiva osata kuvata sellasia muotokuvia missä tausta on sumea, mutta kohde tarkka.

Netistä en oikeen osaa etsiä tietoa, koska en tiedä tuota virallista termiä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On etsimäsi termi.

Vierailija
2/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon valoa, teleobjektiivin ja ison aukon, valotusaika lyhyeksi. Näin itse tekisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pikseli.fi/digifaq/3_syvateravyys.html

http://fi.wikipedia.org/wiki/Syv%C3%A4ter%C3%A4vyysalue

Aukkoa säätämällä saat muutettua syväterävyysaluetta.

Kannattaisikohan mennä esim. kansalaisopiston kuvauskurssille? :) On turha hankkia kallista kameraa, jos sitä ei osaa käyttää.

Jos kamerassasi on erillinen henkilö/muotokuvatoiminto, niin sillä kameran automatiikka yleensä säätää kuvan niin, että kohde on terävä, tausta sumea.

Vierailija
5/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syväterävyyden säädöllä voidaan vaikuttaa siihen, että näkyykö tausta terävänä, vai pehmeänä sumeana. Tällä toiminolla voidaan korostaa kuvauskohdetta. Eli jos haluat kuvan taustan sumeaksi, niin käytät mahdollisimman suurta polttoväliä (zoomaat kauas), kuvaat mahdollisimman läheltä ja käytät suurta aukkoa. Vastaavasti, kun haluat että kuva pysyy terävänä läheltä kauas, niin käytät pientä aukkoa ja pientä polttoväliä.

Vierailija
6/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo syväterävyys on se mitä haetaan (tai siis pieni syväterävyys, lyhyt valotusaika ja iso aukko). Monessa digijärkkärissä on muotokuvaohjelma, mutta ilmankin pärjää.

Lisäksi kohteen (lapsen) pitää olla tarpeeksi kaukana taustasta, jotta tuo valotustemppu toimii. Kokeilemalla tuo selviää: valitse kamerasta se puoliautomaattiohjelma, jossa saat itse säätää joko valotusajan ja aukon, ota eri säädöillä ja katso mitä tapahtuu.

Vierailija
7/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ihan pokkana väittänyt, että menet kauas kohteesta ja sitten zoomaat mahdollisimman paljon. :)

Vierailija
8/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säädä aukko isoksi, eli pieni f-luku! katso kameran käyttöohjeesta miten se sun kamerassa tehdään.

Vierailija
9/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo olis ollut ihan utsjokikevo

Vierailija
10/10 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamera on Olympus e-420. Ukko sen hommas ja itse aattelin, et sama vissiin opetella, ku tuommonen talossa on.

Kiitos paljon neuvoista. On tuossa vehkeessä muotokuvaukselle oma nappula, mutta kaiketi lapsi oli liian lähellä taustaa, kun kuvasin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi