soitan pian iltalehdelle..
kuinka voi olla mahdollista, että neljän lasten äiti ei saa enempää toimeentulotukee ku 50 euroa kuussa? Ja summa vaihtelee sen mukaan kun on laskuja.. Jos on paljon laskuja niin eii tuu ku ehkä 23 euroa, jos ei oo laskuja ollenkaan voi tulla jopa 123 euroa tilille.
Tuloja ei ole muuta ku 4 lasten lapsilisä ja 2 lasten elarit. Sama summa joka kuukausi, mutta soskaraha on aina eri summa?
Olen soitellut ja pyytänyt että joka tarkistaisi tämän asian, mutta kaikki on sitä mieltä että ei asialle voi enää tehdä mitään jos rahat on jo maksettu. Etsin koko ajan työtä ja jos en saa niin meen ens vuonna takasin kouluun, mutta siihen asti pitää elätä soskarahoilla.
Voisko joku soska tantta tai muu ekspertti vastata tähän; laskeeko ne väärin vai pitääkö nää laskelmat paikkansa? Ja jos pitää, niin miksi summat vaihtelee joka kuukausi?
Kommentit (51)
Muuta kuin että saisin itselleni sopivaa työtä ja olla rauhassa. Joku järjesti mut pakkohoitoon ja siitä rumba lähti liikkeelle. Olen täysin terve ihminen ja minulla on tylsää. Haluaisin vain töihin.
mutta sä taidat olla sama joka on muissakin ketjuissa valittanut kohtaloaan. Ilmeisesti olet eläkkeellä, et missään laitoksessa lukkojen takana.
Sä et tarvi terveen papereita mennäksesi töihin, hommaat vain sen paikan, ja heität eläkepapereilla vesilintua. Kukaan ei voi sua pakottaa eläkkeelle.
Mullekin tuli kuntoutustukijaksot ns. yllättäen ja pyytämättä, tai lähinnä pistin hanttiin, ettei mulla ole vara jäädä kansaneläkkeen varassa kitumaan. Sittemmin hyväksyin jo ajatuksen, että haen pysyvää eläkettä. Ja jos tästä työkuntoiseksi tulen, ei mikään mua estä.
Ap:lla on hyväksyttäviä menoja 1983€ ja tuloja ne mitä hän luetteli. Miinukselle tuo laskelma minustakin jää.
Menoistaan ap ei kertonut muuta kuin vuokran 620€ ja tulot oli yli 1600€, joten siinä jää vielä laskuihin ja elämiseen yli 1000€!
käydä joskus sossussa, kun kaikki varmaan luulee, että jokainen sossun asiakas elää yhtä leveästi, ja kaikki laskut maksetaan.
Tosin mulla on omistusasunto, homekämppä. Mitenköhän mä pääsisin siitä eroon (lainoja kun ei huomioida), saisin hulppean ilmaisen asunnon kirkonkylältä, ja voisin jopa tavata lapsiani. Enkä tarvitsisi autoakaan päästäkseni kauppaan.. Eikä tarvis maksaa kiinteistöveroja eikä jätehuoltoja eikä..
tässä ihmiset vaan keskittyy siihen et olin soittaas iltalehdelle tai sitten katotaan vain summia ja huokataan että voi ku rikas ihminen eikä ollenkaan mietitä että on niitä lapsia, ja ruokaa pitää ostaa ja vaatteita pitää ostaa..
kyllä mä sen itekki ymmärrän että ne maksaa mulle vähemmän jos on hirvee määrä laskuja, mutta miksi se niin sitten menee?
eikö laskuja pitäisi sitten ottaa mukaan menoihin kun lasketaan? ja jos ei oo laskuja ollenkaan, niin miks olen saanu vain vähän päälle 100 euroo toimeentulotukea? kun itse olen laskenut että pitäis saada n.300 ?
Katso itse Kelan sivuilta mihin sulla on oikeus ja jos et osaa niin varaa Kelan virkailijalta aika ja ota kaikki asiakirjat mukaan, joilla voi laskea todellisen summan.
tästä lähtien mä maksan vain ja ainoastaan vuokran, ja loput rahat mitä mulle tulee niin mä annan punaselle ristille! sitten voin maata sohvalla päivät pitkin ilman että omatunto kolkuttaa :)
mutta hetkinen, sittenhän me varmaan kuollaan nälkään jossain vaihees? mutta samahan se, kunhan ei tarvi mennä töihin!
kotivakuutuksen, sairaalakulut sekä niiden LISÄKSI aikuiselle normin mukaisen elatuksen 417€ + n. 240€ jokaista lasta kohti. Eli ap:n kohdalla menoja ovat vuokra 620€ + sähkö+ omat kulut 417€ ja jokaiselle lapselle menoiksi lasketaan n. 240€, vaikka lasten osuus menoista katetaan käytännössä elareilla ja lapsilisillä.
Jos ap:n asumistuki on 433 €, siitä vähennetään vuokra 620€, niin pelkästään asumiskuluista jää vajetta n. 175€.
apllä ei siis ole mitään käsitystä mitä laskuja menoiksi lasketaan. Ja ilman menoja sulle lasketaan se tietty perusosa, se sun 400 jotain ja lasten 200 jotain vai mitä se oli. Ja jollei sulla ole hyväksyttäviä laskuja, katsotaan että sä noilla tuilla saat sen tarvittavan. Se summa ei tosiaan tarkoita että noiden tukien päälle vielä saisit sossusta tuon perusosan.
Ja sossu ei tosiaan maksa sun puhelinlaskuja, tv-lupaa, lehtitilauksia tai yhtään mitään, vaan maksat ne itse siitä perusosasta. Jota et siis tietenkään saa jos lapsilisät, elarit ja asumistuki ovat yli tuon sossun perusosan.
kotivakuutuksen, sairaalakulut sekä niiden LISÄKSI aikuiselle normin mukaisen elatuksen 417€ + n. 240€ jokaista lasta kohti. Eli ap:n kohdalla menoja ovat vuokra 620€ + sähkö+ omat kulut 417€ ja jokaiselle lapselle menoiksi lasketaan n. 240€, vaikka lasten osuus menoista katetaan käytännössä elareilla ja lapsilisillä.
Jos ap:n asumistuki on 433 €, siitä vähennetään vuokra 620€, niin pelkästään asumiskuluista jää vajetta n. 175€.
ilmeisesti sossu on maksanut suoraan tuon vuokran erotuksen, eikä tosiaan jää ap:lle enää maksettavaksi tukea tilille.
laskuri antaa tulokseksi, että ap:lla ei olisi ollenkaan oikeutta tt-tukeen. Paitsi jos on jotain lääkärikuluja, yms.
Niin sitten ap saisi muutaman kympin. Lapsillaan ap tosiaan "tienaa" 1191€, kun lasketaan lapsilisät ja elarit.
Periaatteessa sun kuuluisi saada vähemmän kuin saat, jos kerran ex antaa pimeästi enemmän rahaa kuin sosku tietää.
Noita asumistukia ja toimeentulotukia pitäisi karsia niin ei tulisi turhia eroja sun muita tai sitten niitä pitäisi saada kaikki, jotka hakevat eikä niin, että osa kansasta maksaa oman perheen kulut ja sitten elätää vielä muitakin.