Antaisitteko murkkuikäisen (14v) pitää synttärit niin ettei vanhemmat ole kotona?
Murkkuikäinen tyttäreni jonka käytös viime aikoina on ollut huonoa ja umakasta, haluaa pitää synttärit niin, ettei muut perheenjäsenet ole kotona.
Muita murkkuja tulisi liki 15, mukana myös poikia.
Nyt mietinkin että jätänkö talon niille käyttöön, ja pysyn pienempien kanssa illan pois kotoa.
Olisi varmasti tyttärelle tärkeää, mutta pystyykö tuon ikäisiin luottamaan, ettei joka paikkaa ongita ja muutenkin kun ovat tuossa iässä... kuinka se tyhmyys tiivistyy porukassa ja homma karkaa käsistä...
Miten sinä tekisit, antaisitko pitää synttärinsä näin?
Kommentit (46)
Olen itse ollut bileissä joissa seiniä meni rikki...
No jos käytös on huono, ei olisi synttäreitä ollenkaan. Mutta en nyt keksi mitä pahaa voisi käydä, jos olette 2-2,5h pois alkuillasta, ja kutsuvieraslista on sellainen että tunnet kaikki ja heidän vanhempansa. Ota joku arki-ilta vielä niin pysyy homma paremmin lapasessa.
Vaikka teinit (ja 18v) käyttäytyy hyvin niin emme jätä kotia bilekäyttöön. Joskus olemme itse illanvietossa mutta tulemme kotiin viimestään 23. Lasten kavereita on meillä usein mutta eivät käytä alkoholia. Mehukekkereitä on useinkin hyvän ruoan kera.
No en todellakaan. Siitäkään huolimatta että se oma murkku olis kiva. Mutkun ne kaikki muut ei välttämättä ole, ja porukassa tyhmyys tiivistyy... Ja vaikka oma ei esim. faceen mitään laittais niin aina joku älypää laittais jotai "Bileet Sannalla, jee!!!" -tyylistä ihkutusta. Eli kutsu koko kylä tyhjään taloosi... Juhlia sais, todennäköisesti antaisin yläkerran käyttöön ja ite olisin ihan normaalisti alakerrassa, välillä kävisin kysymässä miten menee, ei siis mitään ylläreitä vaan koputtaisin kunnolla. Itse asiassa muksun kaverit tykkää siitä, kun tulevat meille ja huomioin heitä aina jotenkin kuulumisten kyselyllä, nätin paidan kehumisella, tms.
En antaisi. Mutta lupaisin pysytellä esim. omassa makkarissa lukemassa kirjaa tms. Tekisin ehkä kerran tai kaksi asiaa muualle taloon esim. tuomalla lisää sipsejä tai muuta tarjottavaa.
Pienemmät sisarukset sen sijaan voisin järjestää vaikka yökylään mummolaan tai muualle.
Tottakai antaisin. 21 kirjoitti hyvin. Voi painottaa etukäteen että jos mokataan jotain, niin ei sitten onnistu jatkossa bileitten pitäminen. Mä en käsitä sitä luottamuspulaa mikä täällä vallitsee omia lapsia kohtaan melkein joka tilanteessa, esim. että joidenkin mielestä on jopa suositeltavaa kyylätä lasten kännyköitä. Hitto että mua jurppisi ja ahdistaisi mikäli mun läheisimmillä ihmisillä ei olisi luottamusta mun tekemisä kohtaan.
Uskomattoman sinisilmäisiä nuoria ja heidän mammojaan. Oma teini saattaa olla vaikka kuinka vastuuntuntoinen ja fiksukäytöksinen, mutta kaikki eivät ole. Teini ei voi vallata kavereineen koko huushollia, joka on koko perheen koti. Teinin vastuu on liian suuri, jos hänen pitää koko ajan vahtia, että paikat pysyvät kunnossa ja perintökristallit ehjinä.
Alaikäisten juhlat ovat tietysti alkoholittomat. Mutta aina on joku tai joitakin vieraita, jotka eivät ymmärrä asiaa, vaan salakuljettavat pulloja bileisiin. Tottumattomat lapset humaltuvat nopeasti ja jälki talossa on sen mukaista. Siivottavaa riittää seuraavaksikin päiväksi,
Maaseudullakin juttu kiirii nopeasti, että jollakin on bileet ja vanhemmat poissa kotoa. Alunperin vieraita on kutsuttu joku 5-10, mutta ei aikaakaan, kun talo on täynnä täysin vierasta porukkaa. Sitä ei 14-vuotias teini hallitse. Juhlat ovat pilalla, kenelläkään ei ole hauskaa. Voi hävityksenkauhistus!
Onko nuorilla ja vanhemmilla nykyään niin huonet suhteet, ettei nuori voi pitää juhlia, jos vanhemmat ja sisarukset ovat kotona. Minussa herättää heti epäluuloja, jos vanhemmat halutaan pois kotoa. Mitä nuoret oikein aikovat puuhata, joka ei kestä aikuisten silmiä?
Eihän niiden vanhempien tarvitse koko ajan siellä kammarin nurkassa istua kyttäämässä, mutta kuulomatkan päässä aina. Ja ihan asiallista on aina välillä poiketa kurkkaamaan, että tarjoilua on riittävästi ja kaikki on muutenkin hyvin.
Nuori ehtii pitää juhlia ilman vanhempia, kun on hankkinut oman asunnon ja on täysi-ikäisenä itse vastuussa toimistaan ja kodistaan,
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 12:48"]
Tottakai antaisin. 21 kirjoitti hyvin. Voi painottaa etukäteen että jos mokataan jotain, niin ei sitten onnistu jatkossa bileitten pitäminen. Mä en käsitä sitä luottamuspulaa mikä täällä vallitsee omia lapsia kohtaan melkein joka tilanteessa, esim. että joidenkin mielestä on jopa suositeltavaa kyylätä lasten kännyköitä. Hitto että mua jurppisi ja ahdistaisi mikäli mun läheisimmillä ihmisillä ei olisi luottamusta mun tekemisä kohtaan.
[/quote]
vaikka se oma lapsi toimisi miten hyvin ja oikein niin se ei aina riitä. luotan lapsiini mutta kaverin kaveri voi saada tilanteen karkaamaan käsistä. en halua aiheuttaa lapsilleni seuraamuksia sen takia. ei siis bileitä meille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 13:36"]
[/quote]
vaikka se oma lapsi toimisi miten hyvin ja oikein niin se ei aina riitä. luotan lapsiini mutta kaverin kaveri voi saada tilanteen karkaamaan käsistä. en halua aiheuttaa lapsilleni seuraamuksia sen takia. ei siis bileitä meille.
[/quote]
Pelisäännöt vaan selviksi etukäteen! Ikäänkuin nuoret olisivat jotain hillittömiä barbaareja jotka tuhoavat kaiken mitä käsiinsä saavat. Joo ja aina voi sattua kaikkea hirveetä ja kamalaa ihan missä tahansa. Miten opetella vastuulliseksi kansalaiseksi, ellei sitä vastuuta ja luottamusta anneta kotoa käsin?
En antas.Saman ikäisinä yhdellä luokkakaverilla oli synttärit,ei vanhempia kotona ja sana kiersi koko koulun ja kaikki olivat siellä juhlissa.Loppujen lopuksi poliisi sai porukan sieltä ulos.Lääkkeet ja korut varastettiin ja talo oli kaaos.
Itse en muutenkaan antaisi omille lapsille lupaa moiseen.
Jos on huonosti käyttäytyvä teini, niin en jättäisi edes 17-vuotiaan käyttöön. Itse pidin ihan muutamalle parhaalle ystävälle synttärit ja saatiin olla keskenämme. Olimme niitä nuoria, joista kukaan ei edes kokeillut alkoholia alle 18 vuotiaana ja senkin jälkeen hyvin hillitysti, jos lainkaan.
Oikein hyvä rangaistus huonosti käyttäytyvälle teinille, että synttärit pidetään valvonnan alla ja vain muutaman parhaimman ystävän kanssa. En laskisi 15 nuorta kotiin, vaikka olisinkin vahtimassa. Sano, että kutsuu 5 ystävää juhlimaan. Toi määrä mahtuu mahdollisesti nuoren omaan huoneeseen juhlimaan, eivätkä levittäydy koko huusholliin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 13:36"]
[/quote]
[/quote]
Pelisäännöt vaan selviksi etukäteen! Ikäänkuin nuoret olisivat jotain hillittömiä barbaareja jotka tuhoavat kaiken mitä käsiinsä saavat. Joo ja aina voi sattua kaikkea hirveetä ja kamalaa ihan missä tahansa. Miten opetella vastuulliseksi kansalaiseksi, ellei sitä vastuuta ja luottamusta anneta kotoa käsin?
[/quote]
bileet siis teille pystyyn!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:58"]
En antas.Saman ikäisinä yhdellä luokkakaverilla oli synttärit,ei vanhempia kotona ja sana kiersi koko koulun ja kaikki olivat siellä juhlissa.Loppujen lopuksi poliisi sai porukan sieltä ulos.Lääkkeet ja korut varastettiin ja talo oli kaaos.
Itse en muutenkaan antaisi omille lapsille lupaa moiseen.
[/quote]
Ehkä tää on se syy, että antaisin pitää tuollaiset meillä arki-iltana, muutama tunti ja tutuille nuorille. Ei ole buranaa kovempia lääkkeitä talossa ja mun koruista ei kyllä saa mitään rahaa mistään.. ja perintokristalleja ei ole. Ja ON kotivakuutus. Ja todnäk oltaisiin naapurissa itse, kun heidän lapsensa ois meillä juhlijana:)
Olen ollut poisa esim. 15-20. Koskaan ei ole ollut ongelmia. Yön yli en jättäisi esiteiniä kavereineen
Antaisin. Tekisin myös selväksi, että se on viimeinen kerta, jos kaikki ei suju mallikkaasti ja jälkiä ei siivota. Sovittaisi ehkä muutamista tarkastussoitoista illan mittaan, ja pitäytyisin tarpeeksi lähellä menemään avuksi heti, jos joku meneekin pieleen.
Kukaan ei halua pitää bileitä vanhempien ollessa kotona. Uhmakas tytär luultavasti arvostaisi hänelle osoitettua luottamusta. Luottamuksesta ja vastuusta juhlien järjestämisessä tietysti kannattaa keskustella.
Tulisin yöksi kotiin.
Ikävä kyll tässä on juuri se uhka, että joku puhuu synttäreistä varomattomasti facebookissa (tai koulun käytävällä riittää), jonka jälkeen sana lähtee leviämään tyttären sitä tietämättä. Lopulta saattaa ollakin todella monen tiedossa että talo on tyhjä tiettynä iltana, tämä on aina ihan tuurista kiinni.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 13:17"]
Onko nuorilla ja vanhemmilla nykyään niin huonet suhteet, ettei nuori voi pitää juhlia, jos vanhemmat ja sisarukset ovat kotona. Minussa herättää heti epäluuloja, jos vanhemmat halutaan pois kotoa. Mitä nuoret oikein aikovat puuhata, joka ei kestä aikuisten silmiä?
[/quote]
Oletko itse koskaan ollut olematta keski-ikäinen? Nuorikin tarvitsee yksityisyyttä. Ei kyseessä tarvitse olla minkään, mikä ei kestäisi aikuisen silmiä, vaan tarve pitää omia asioita omina asioina.
Itse en vieläkään, kolmekymppisenä, haluaisi pitää synttäribileitä kavereille vanhempieni ollessa paikalla. Välimme ovat lämpimät, avoimet, kaikinpuolin hyvät, olen vastuullinen ja kunnollinen aikuinen. Järjestämissäni juhlissa ei pahemmin ole käytöshäiriöitä, tavarat pysyvät ehjänä. Vanhempien läsnäolo kuitenkin muuttaisi tunnelmaa väistämättä.
Minä pidin jo 13-vuotiaana ilman vanhempia ja osattiin olla kiltisti.
T. Kohta 14v.
Kysymys on hyvä jokaiselle murrosikäisen vanhemmalle. Ja tiedoksi niillekin jotka sanovat luottavansa lapsiinsa ja joilla on vain enkeleitä kaitsittavana, jokainen nuori haluaa KOKEILLA ja NÄYTTÄÄ. Jotkut nuoret haluavat taas todistaa jotain itselleen tai muille. On toki riski antaa alaikäisten pitää bileet, kotona tai muualla. Alkoholin osuus on varma. Itse en antaisi pitää bileitä ilman että olisin kotona. Mutta pysyttelisin kuitenkin taka-alalla, etten niitten murkkujen seassa pyörisi mutta näin vältetään suuri osa tilanteista joita voisi todennäköisemmin tapahtua ilman aikuisen läsnäoloa. Jotain hajoaa, jotain varastetaan, tehdään muuta ilkivaltaa.. Ja tällaisissa nuorten bileissä jossa on kaikki kaverit, kavereitten kaverit ja vielä pari kuokkiijaa, on juuri sen aika jossa kokeillaan niitä rajoja ja näytetään että MINÄKIN OSAAN JA OLEN ... Mutta 14-vuotiasta ei enää niin kannata estelläkkään, sillä jos kiellät pitämästä bileet kotona, bileet pidetään varmasti jossain muualla. Eli tee niin että annat pitää bileet, mutta jos ehto on se ettet saa olla kotona, tee kuitenkin yllätysvisiitti jossain vaiheessa tai pyydä hyvää ystävääsi käymään tarkistamassa tilanne. Bileet ei kuitenkaan saa jatkua aamuun missään tilanteessa ja kaikkien bilevieraiden on oltava tuttuja! Mutta myös nuorelta kannattaa kysyä rehellisesti ja keskustella avoimesti esim. mitä bileissä tehdään, mitä siellä syödään ja juodaan? Tupakoivatkaan ystävät eivät ole pahoja, hekin ovat näitä rajojen kokeilijoita jotka suurin osa sauhuttelee vielä aikuisenakin sen tavan jäädessä päälle. Kaikkien muiden jotka kokeilevat jotain aineita tms. bilehuumeita kannattaa välttää. Se on laitonta, tyhmää ja rikollista, jopa aikuisilta, ja nuorille täytyy painottaa että kavereita jotka tarjoavat jotain nappuloita joita ei kaupasta saa mutta tulee siistit bileet jos näitä vetää, ei kannata kutsua bilesiin. He ovat huonoa seuraa myös aikuisena! Laatikaa selvät ehdot ja mielestäni hankalankin lapsen kanssa voi luoda luottamus suhteen. Jos vaikka tälläkertaa seuraatte taka-alalta mitä bileissä tapahtuu, ketä siellä on ja jos menee hyvin, ehkä joskus voitte uskaltaa jättää tyttärenne yksin kavereiden kanssa kotiin viettämään iltaa. Myös huumeet ovat nykynuorten kesken todella kuluvaa tavaraa ja mielestäni nuori joka pystyy suoraan sanomaan sen tarjoajille että ei kiitos, en käytä on kovempi luonne kun se joka sitä tarjoaa. Murkkuikäinen haluaa seurustella, on normaalia että 14-vuotiasta kiinnostaa pojat mutta myös siinä kannattaa ohjeistaa nuorta ettei missään asiassa kannata kiirehtiä. Toivottavasti bileet onnistuu sekä nuorten että vanhempien mielestä.