Luitteko HS jutun kassojen työstä?
Ei käy kateeksi, henkensä kaupalla yksin narkkarien joukossa töissä ja pienellä palkalla!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Aggressiiviset+myymälävarkaat+ovat+l…
Kommentit (23)
Eihän toi edes mitään uutta ole. Ainahan pikkukaupoissa on humalaisia käynyt rähinöimässä.
Pikkukaupatkin voisivat palkata vartioita.
että nykynarkkarit ovat täysin selvillä omista oikeuksistaan. Itse olen tehnytkin sen ratkaisun, että en edes yritä estä niitä keikkaamasta tavaraa. Jos huomaan jo liikkeessä että tunkevat kamaa reppuun, käyn ystävälliseti pyytämässä että vievät takaisin hyllyyn, muistavat maksaa tms. Jos tämä ei auta niin vieköön.
Minä en ala itseäni asettamaan vaaraan sen vuoksi että ketjut pihtaavat työntekijöissä, vartijoissa, turvatoimissa jne. Meillä eim. turvakoulutus järjestettiin vain myymäläpäälliköille, paljonpa se auttaa kun eivät juurikaan kassalla istu. Ja kaupan ala todellakin repii ihan mukavia voittoja vuosittain. Toki pienet liikkeet erikseen, mutta esim. Siwa ei todellakaan ole mikään pieni liike vaan osa Tradekaa.
Mitäs ovat sellaisia luusereita, etteivät ole hankkineet akateemikon tutkintoa.
Eikös tässä taannoin yhdessä akateemikoiden ylimielistä asennetta ruotineessa keskustelussa akateemikot kilvan halveksineet pienipalkkaisten töiden tekijöitä. Siellä tuli kaikki mahdolliset kliseet kolmivuotiaan argumentointitasosta lähihoitajien ajattelukykyyn.
Niin, ja yksi niistä taisi muuten ihan tosissaan kutsua itseään akateemikoksi... ;)
olen akateeminen mutten todellakaan halveksi kenenkään työtä, itsekin olen tehnyt ja teen edelleen paljon ns. duunarihommia. Kaikki työ on yhtä arvokasta. Kassalla en pärjäisi, en jaksaisi noita kaikkia uhkailuja ja ilkeyksiä.
Tosiaan, kassa voi olla koulutetumpi kuin monet asiakkaat.
Minäkin olin opiskeluaikana kesätöissä kassana. Silloin se oli ihan mukavaa hommaa enkä kokenut ollenkaan turvattomuutta. Tosin en ollutkaan Helsingin keskustassa. Mutta nyt olen huomannut että yhä useampi on vanhempi ihminen, moni puhuu hyvin heikosti suomea ja moni vaikuttaa olevan kassan ammatissa ei tilapäisesti vaan koska ei ole muuta vaihtoehtoa. On varmasti vielä vaikeampaa vaatia oikeuksia, kuten että vuorossa olisi vähintään kaksi ja turvamies, kun kassahenkilön ammatti on niin ei-arvostettu ja matalapalkkainen ja aina löytyy ihmisiä jotka tarvitsevt edes sen pienen palkan.
Vaikka ei taida aihe mammoja juuri kiinnostaa. Kauppojen kassoja ei täällä juuri arvosteta. Kouluttamatonta pohjasakkaa, joilla ei ole ihmisarvoa.
kassa on kone, se henkilö siinä kassan vieressä on erikseen. En minäkään niitä koneita kovin korkealle arvosta, aika alkeellisia ovat kuitenkin, ihmisiä arvostan työpaikoista riippumatta.
lakkauttaa nämä pienet myymälät. Päästäisiin tästä 'yksintöissä' olevasta ongelmasta kun ihmiset tekisivät ostoksensa keskisuurissa ja suurissa myymälöissä. Kaupan pitäisi olla sitä kokoa, että siellä olisi töitä vähintään 4-7 henkilölle kaikissa vuoroissa.
Normiperheillä on kumminkin auto käytössä ja mummeleilla on taksikortit. Sen lisäksi kotiinkuljetukset kaupasta ovat yleistymään päin Suomessakin.
En minäkään kutsu kokkia hellaksi : )
Noita töitä tehneenä ei tullut mitenkään yllätyksenä, kaikenlaista ikävää tuli vastaan. Hauskaa vaan, että kuvituksena oli töölöläinen kauppa. Töölössä on aivan harvinaisen rauhallista olla töissä, isompi ongelma ovatkin sitten asiakkaat loputtomine (lue: kohtuuttomine) vaatimuksineen.
Kaupan alan työntekijöitä tosiaan katsotaan nenänvartta pitkin ja kohdellaan kuin koiria, vaikka on aivan mahdollista, että myyjällä on korkeampi koulutus kuin asiakkaalla. Jokainen, joka on joskus istunut siellä kassalla, osaa itse käyttäytyä kaupassa esimerkillisesti.
ja "työslangissamme" olen kassa. Myyjiä meistä on jokainen, mutta se joka istuu kassakoneen ääressä on "kassa".
Vaikka vaikeahan tätä on ymmärtää. Halutaan saivarella, jotta huomio kiinnittyisi ihan muuhun kuin aiheeseen...
lakkauttaa nämä pienet myymälät. Päästäisiin tästä 'yksintöissä' olevasta ongelmasta kun ihmiset tekisivät ostoksensa keskisuurissa ja suurissa myymälöissä. Kaupan pitäisi olla sitä kokoa, että siellä olisi töitä vähintään 4-7 henkilölle kaikissa vuoroissa.
Normiperheillä on kumminkin auto käytössä ja mummeleilla on taksikortit. Sen lisäksi kotiinkuljetukset kaupasta ovat yleistymään päin Suomessakin.
ja sen lisäksi kaikille myyjille joku itsepuolustuskurssi. Ei pahimmille pirinisteille kaksinkaan yleensä mitään voi, mutta ainakin toisella olisi hätätilanteessa mahdollisuus soittaa jonnekin.
muisti vain että jotenkin se maksamiseen liittyy, joten sinut ja kollegasi tunnetaan meidän perheen slangissa nimellä Maksa. :-)
Anteeksi... :)
ja "työslangissamme" olen kassa. Myyjiä meistä on jokainen, mutta se joka istuu kassakoneen ääressä on "kassa". Vaikka vaikeahan tätä on ymmärtää. Halutaan saivarella, jotta huomio kiinnittyisi ihan muuhun kuin aiheeseen...
Tavallaan samaa mieltä, tuolla 'aina vähintään kaksi töissä' säännöllä ne pikkuruisemmat myymälät vaan lakkaavat. Jos myymälän myynti on niin pieni, ettei siellä voida pitää aina vähintään kahta henkilöä töissä ilman tappiota se lakkautetaan.
Musta olisi rehellisempää suoraan lakkauttaa ne pikkumyymälät, eikä tehdä sitä pakon edessä ja syyttää siitä sitten myyjiä.
Ruotsissa pienten kauppojen ryöstelyongelma hoidettiin siten, että ne yksinkertaisesti päättivät lopettaa käteisen vastaanoton. Eli on pakko maksaa 'turvallisesti' kortilla.
Näissä kaupoissa joissa 'juoksukalja' on iso ongelma kaljanmyynti voitaisiin lopettaa kokonaan, tai pitää se lukkojen takana 24/7.
Meillä on aamussa 7 työntekijää ja muutaman viimeisen tunnin ajan illalla vain 2 työntekijää.
joten olen käytännösä katsoen yksin jos joku nopea väkivaltatilanne tapahtuu.
Aina iltaisin otan kynät itselleni ja annan vasta kun joku kirjoittaa pankkikortti slippiin ja heti taas itselleni "tiskin alle" takaisin.Ja mulla on sellainen raikastesuihke pöydällä esillä niin että jos joku piripää riehaantuu ja yrittää esim. kuristaa niin suihkutan jos ehdin silmille sitä suihketta.
Iltaisin en istu kassalla vaan olen seisaallaan valmiina juoksemaan karkuun.
Meillä huumeittenkäyttäjät ja sekakäyttäjät ja alkkikset ovat jokapäiväinen riesa. Odotan kauhulla vain sitä päivää kun meistä joku iltavuorolainen saa puukosta tms. mukavaa.
Tottakai meillä on ryöstöpainikkeet ja epäsäännöllisen säännöllisesti vartija talossa ja mahdollisuus soittaa vartijalle ja poliiisille kännykällä,mutta ne tilanteet tulevat niin nopeasti ettei aina ehdi soitella minnekkään ennenkuin rähinä on jo päällä.
Autoani on naarmutettu, minua on tönitty ja yritetty lyödä sekä heittää tavaroilla.Päivittäin kuulen olevani huora läski vitun paska ja muuta mukavaa.
On uhattu tappaa ampumalla ja repiä korvat irti ja pieksää kun lähden pois töistä.
ja tämän kaiken ilon saa kokea ruokakaupasssa noin 1400 euron palkalla.
Vaikka ei taida aihe mammoja juuri kiinnostaa. Kauppojen kassoja ei täällä juuri arvosteta. Kouluttamatonta pohjasakkaa, joilla ei ole ihmisarvoa.
Eikö kellään ole mitään mielipidettä asiaan?