Auttakaahan nukkumisasiassa 1v2kk taaperon kanssa!
Ongelmana on se, että ei nukahtaisi kirveelläkään, vaikka olisi kuinka väsynyt. Nukuttamiseen menee yleensä aina vähintään tunti.
Iltatoimet alkaa iltapalalla ja -pesulla, sen jälkeen vaipanvaihto ja yöpuku päälle. Hetki äidin tai isän sylissä, sitten nukkumaan omaan huoneeseen (siellä nukkunut n. 1kk, tämä ongelma ollut jo ennen sitä) äidin tai isän kanssa. Vaikka tuossa vaiheessa olisi kuinka väsytnyt, alkaa sängyssä show. Nousee ylös, pyörii, höpöttää, leikkii tutilla, leikkii sormillaan ja varpaillaan, nyppii lakanoita, jne. Nukuttamista on koitettu eri tavoilla, istuttu hiljaa sängyn vieressä kunnes nukahtaa, jätetty yksin nukahtamaan (ja annettu huutaa), silitelty ja istuttu sängyn vieressä, pidetty kädestä, jne. Koitettu myös nukuttamista meidän sänkyyn viereemme, ei auta sekään.
Eroahdistusta ei ole, tuttia syö öisin kunnes nukahtaa.
Eilenkin nuhataminen meni 23 asti. Herää aamulla 9-10 aikaan. Yöllä yleensä pari kertaa itkeskelee, mutta nukahtaa uudelleen, kun antaa tutin suuhun. 6-7 aikaan itkee, eikä rauhoitu, jolloin olemme ottaneet viereemme nukkumaan, jolloin nukahtaakin heti uudelleen. Ei varsinaisesti edes herää noihin itkuihin, on puoliunessa silloinkin.
Päivällä nukkuu n.12-15, päivästä riippuen, päiväunia yleensä pari tuntia. Välillä vähemmän, eilen nukkui vajaa tunnin päiväunia, silti nukuttamiseen meni reilu 2 tuntia. 21 aikaan aletaan normaalisti nukuttaa.
Auttakaa, mitä asialle voisi tehdä??!
Ajattelin nyt tänään ja muutaman seuraavan päivän koittaa, että en antaisi nukkua päivällä kuin tunnin verran, mutta empä tiedä, onko sekään kuitenkaan hyvä. Sitten on illalla jo tosi väsynyt liian aikaisin, ja kiukuttelee vain.
Alamme olla todella väsynyt tähän taisteluun, kun mikään ei auta! Kumpaakaan ei innosta lähteä nukuttamaan, kun edessä on ainakin tunnin hermojenkiristys.
Kommentit (19)
jättää itsekseen nyppimään lakanoita yms. Käykää siellä vain, jos paniikki-itkee; pikkumurinoista ei kannata välittää. Saattaa jatkaa höpötteöyään pari iltaa, mutta kun huomaa, ettei yleisöä tule, alkaa varmasti nukkua nopeammin. Epäilen, että juuri vanhempien läsnäolo pitää hereillä.
Tehtiin niin että kun laitoin tytön sänkyyn ja lähin pois alkoi itkemään. Odotin minuutin ja menin peittelemään uudestaan ja heti pois.
Ekana iltana tais mennä puoli tuntia, tokana 5 min, ja kolmantena osasi nukahtaa jo itse.
Aikaisemmin olimme kans sängyn vieressä aina mutta huusi silloinkin.
En koe tota niin pahana huudattamisena kun aika oli vaan minuutti.
Tää nyt kyllä varmaan haukutaan aivan täysin mutta tyttö nyt 1 v 7 kk ja nukahtaa aina itse :)
Tehtiin niin että kun laitoin tytön sänkyyn ja lähin pois alkoi itkemään. Odotin minuutin ja menin peittelemään uudestaan ja heti pois.
Ekana iltana tais mennä puoli tuntia, tokana 5 min, ja kolmantena osasi nukahtaa jo itse.Aikaisemmin olimme kans sängyn vieressä aina mutta huusi silloinkin.
En koe tota niin pahana huudattamisena kun aika oli vaan minuutti.
Tää nyt kyllä varmaan haukutaan aivan täysin mutta tyttö nyt 1 v 7 kk ja nukahtaa aina itse :)
Toi on oikea tapa, enkä usko, että jää traumoja tosta.. Noin meilläkin tehtiin ja hyvin nukkuu!
Jos jää yksin huoneeseen nukahtamaan, nousee heti ylös, ja huutaa täyttä kurkkua. Ei siis onnistu edes se :(
Tutista luopumista on kyllä suunniteltu, ja tarkoitus olisi se jättää pois ihan lähiaikoina, mutta nyt on sen vuoksi vielä, että oli jotain "tuttua ja turvallista" kun muutti omaan huoneeseen nukkumaan. Tutista luopuminen siis on tässä ihan lähiaikoina tarkoitus toteuttaa.
Jos jää yksin huoneeseen nukahtamaan, nousee heti ylös, ja huutaa täyttä kurkkua. Ei siis onnistu edes se :(
Tutista luopumista on kyllä suunniteltu, ja tarkoitus olisi se jättää pois ihan lähiaikoina, mutta nyt on sen vuoksi vielä, että oli jotain "tuttua ja turvallista" kun muutti omaan huoneeseen nukkumaan. Tutista luopuminen siis on tässä ihan lähiaikoina tarkoitus toteuttaa.
Ei se siitä rikki mene. Voit käydä näyttäytymässä (5, 10, 15min jne. välein ) että olet edelleen kotona, jos liikaa huolestuttaa. Mutta vain hiljaa, ei sanaakaan, laitat takaisin makaamaan ja peitto päälle.
Meillä kans nousi aina seisomaan ja huusi.
Itseäni helpotti kun tei tuon päätöksen että odotan minuutin ja vasta sitten takasin.
Loppui samalla nää öiset tutin laitotkin ku osasi nukahtaa ite.
Päiväunilla sama juttu.
Tee vaan päätös ja pysy siinä.
Nykyään niin ihanaa pistää likka sänkyyn antaa pusut ja lähteä pois :)
Näin me on koitettu monta iltaa tehdä, mutta ilman mitään tulosta :( Huuto vaan jatkuu... :/
Teillä on kyllä sitten tosi temperamenttinen tapaus :)
Yrittäkää jaksaa pysyä johdonmukaisina älkääkä antako periksi.
Kyllä se alkaa sen oppimaan kun teette aina samalla lailla.
Itse otin aina läppärin siihen oven taakse mukaan ja yritin rentoutua.
Voimia.
Teillä on kyllä sitten tosi temperamenttinen tapaus :)
Yrittäkää jaksaa pysyä johdonmukaisina älkääkä antako periksi.
Kyllä se alkaa sen oppimaan kun teette aina samalla lailla.
Itse otin aina läppärin siihen oven taakse mukaan ja yritin rentoutua.Voimia.
Joo, sitähän se on :D No, kaipa meen sitten pitää alkaa huudattamaan... :/
Tuollainen show ei oo mitenkään hyväksi lapsellekaan.
Meillä on 1,5v tyttö. Nukuttamiseen menee aikaa päivisin ja iltaisin 0 sekuntia. Tuttujen rutiinien kautta nukkumaan, iltasuukot ja jää nukahtamaan yksin (unirievun kanssa). Olen ollut sinnikäs ja opettanut tähän vähitellen vauvasta asti, eikä mitään huutokoulua oo tarvinnut pitää.
Nyt vaan pysytten lujana! Tsemppiä!
poika nukahtaa omaan huoneeseen, lasten cd päälle jossa veden solinaa yms. rauhoittavaa musiikkia.
Unirätti ja nalle tärkeitä.
Meidän tyttö oli samanlainen, huuto alkoi heti kun poistuttiin huoneesta. En tiedä mikä muuttui tuossa muutama kuukausi sitten, mutta vähitellen iltahuudot lyhenivät ja lopulta tyttö oppi nukahtamaan itsekseen. Teemme siis niin, että peittelemme ja sanomme hyvää yötä ja poistumme huoneesta. Jos ihan kunnon itkua kuuluu, lapsen isä menee näyttäytymään ja peittelemään uudestaan, sitten taas pois huoneesta. Nykyisin 1v5kk tyttö höpöttää itsekseen joskus puolikin tuntia, mutta käy sitten itse nukkumaan. Ikävää vaan, että päiväuniin tämä tapa ei vielä toimi, päikkäreille menosta hän saattaa edelleen huutaa ja temppuilla parikin tuntia.
Meillä samanikäinen tapaus ja vähän samanlaista, tosin tilanne ei ole aivan noin paha. Yleensä nukahtaa alle puolessa tunnissa, mutta joskus saattaa mennä pitempään ja se on kyllä todella hermoja raastavaa. Meillä siis myös aloittaa hysteerisen itkun, heti kun aikuinen lähtee pois.
Luulen minäkin, että tuo jonkun mainitsema keino eli hetkeksi pois ja kohta takaisin mutta ilman seurustelua on paras keino. En kuitenkaan huudattaisi kuin muutaman minuutin, max viisi kerrallaan. Sama olisi tarkoitus aloittaa täälläkin, mutta tiedän, että meillä tilanne ei muutamassa illassa rauhoitu, joten kerään voimia ainakin viikon itkuihin.
Tsemppiä teille, ette ole ainoita asian kanssa painiskelevia!
Mutta teidän kannattaisi herätä aamulla paljon aikaisemmin, esim aina klo 8. Näin hän olisi illan tullen jo sopivasti väsynyt ja voisitte aloittaa nukuttamisen jo aikaisemmin, klo 19-20. Se ei välttämättä paranna itse nukahtamista, mutta saisitte lapsen kuitenkin aikaisemmin nukkumaan ja itsellenne vähän omaa aikaa päivän päätteeksi.
Kolmas poika ja samaa tekee tämäKIN! :D
Justiin pääsin pois lastenhuoneesta, tunti siinä meni kun nukahti. Vääntää ja kääntää. Anna olla jos pysyy maate.
Jos huutaa äitiiii niin sen hiljennän hyssillä.
En ole lapsiani huudattanut, se nyt on joskus tällästa.
Jos ei jaksa kuunnella niin sitten nouset, menet keittään kupin teetä ja 5 minuutissa taas jaksat.
Meillä poika nukkuu yhdet parin tunnin päiväunet joilla jaksaa ilta kasiin. Herää seitsemältä.
Meillä nämä iltaohjelmat on ollut hetkittäisiä.
Olen kokenut paremmaksi olla läsnä kun lapsi sitä tarttee.
Siitä pääsee hivuttautumaan kyllä pois pikkuhiljaa kun näyttää menevän kausi ohi.
Minusta tunti nukuttamista ei ole paljoa. Mutta yleensä se on sitä että vanhemmat ei halua nähdä vaivaa lapsen eteen. Ei se ole lapsen nukuttamista että lapsi pelleilee yksinään, siinä ei ole mitään vikaa että lapsi nukahtaa yksin mutta joskus on hetkiä kun pitää vaan olla lapsen läsnä.
Vauvasi nukkuu nyt esim.23-09.00 tai 10.00 ja pari tuntia päivällä eli yö n.10-11 tuntia ja päiväunet päälle niin 12-13t/vrk. Mielestäni nukkuu ihan normaalin ajan vuorokaudessa. Jos haluat että lapsi käy aikaisemmin nukkumaan niin herätkää aiemmin. Meillä samanikäinen nukkuu saman määrän. Illalla menee nukkumaan klo 20 ja aamulla herää klo 07. Päiväunia nukkuu 1,5t n. 13-14.30, joskus vähän enemmän jos on ollut levoton yö.
Toki jos haluat nukkua pitkään niin anna vauvankin nukkua. Mutta sitten ei voi olettaa että menee aikaisin nukkumaan!
Meillä ainakin nukkumaan käyminen oli vaikeaa, jos ehti liian väsyneeksi.
Mutta tuon ikäinen osaa kyllä jo pompottaakin. Jos ei aikaisempi nukkumaankäyminen rauhoita tilannetta, mä jättäisin huutamaan hetkeksi. Huudattaisin siis perinteisen unikoulun menetelmin. Ajathan voi olla lyhyitä, mutta pikkuhiljaa pidentämällä lapsi oppii, ettei huutaminen auta ja oppii nukahtamaan itsekseen. Se voi auttaa myös noihin yöheräilyihin eli aina herätessään ei vaadikaan palvelua, vaan oppii nukahtamaan itsekseen. Luulen, että vanhempien läsnäolo vaan hidastaa nukahtamista.
Meidän lapsista yksikään ei nukahtanut "koskaan", jos huoneessa oli joku. Tosin vaativat jo vauvoina oman rauhan nukahtamiseen.
Päiväunien lyhentämiseen en usko, meillä ainakin yöt huononivat varmasti, jos päiväunet jäivät lyhyiksi.
Mitä väliä sillä on jos se siellä ittekseen höpöttää??.. Antakaa höpöttää. Eri asia tetenkin on jos se itkee kamalasti. Mä en näe mitään järkeä siinä, että jäätte sinne huoneeseen sen kanssa. Kyllä se oppi ittekseen nukahtamaan, ku ette häiritse sitä koko aikaa..
Ootteko muuten miettinyt tutista luopumista? Helpottaa öitä kummasti, eikä muutenkaan oo enää tuon ikäisen "juttu".