Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan järkyttävää luettavaa teksti Antin unikoulusta uusimmassa Vauva-lehdessä!

Vierailija
06.11.2010 |

Tunti lohdutonta itkua ja huutoa ja sitten annettiin tutti! Ja vauva vieraassa ympäristössä ja vieraan aikuisen hoivissa! Jaahas, ja mitäköhän lapsi mahtoikaan itkeä? Pelkoa ja äidin kaipuuta. Ja lapsi vasta puolivuotias. Sääliksi käy pientä. Ihmettelen miten tuollaisia laitosunikouluja saa edes toteuttaa.

Itselläni on neljä lasta, joista kolme on nukkunut ensimmäiset 8 kk - 2,5 vuotta enemmän tai vähemmän huonosti (nuorin nyt vuoden ja edelleen yöherätyksiä 2-6), joten luulen kyllä tietäväni mitä väsymys on. Mutta pienen lapsen tarpeisiin vastataan aina, oli päivä tai yö.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luettuani jutun tuli kyllä mieleen että pitäisikö tuollaaista kokeilla, mutta jokin kyllä tuolla takaraivossa saa epäilemään tuota menetelmää vauvaa rääkkääväksi... Pitää varmaan lopettaa kohta imetys että noi yösyönnit ja huudot lakkaa..

Vierailija
2/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksen kanssa pikemminkin 6-10 joka yö, lisäksi esikoinen ja myös keskimmäinen heräilee välillä. Et välttämättä tiedä mitä väsymys on. Kun itkee väsymystään, pyörryttää, olet jo aamulla väsynyt... Mä itse asiassa nyt harkitsen tuota unikoulua. Vauva 10kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvat on helppoa ja luonnollista ohjata toimimaan aikuisten kannalta oikein ja hyvin. Nyt kohta puolivuotiaan äitinä ajattelen aika toisin. Voin yrittää esim minulle sopivaa nukahtamisaikaa vauvalle, mutta jos se ei nukahda ja itkee, niin ei kai sitten muuta voi kun todeta, että homma ei sovikaan vauvalle. Minulla ei vaan ole sydäntä itkettää pikkuvauvaa ajatuksella että kyllä se siitä oppii.

Vierailija
4/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unikouluohjaajan opastuksella. Mutta laitosunikouluja en ymmärrä, kun lapselta viedään kaikki turva pois.

Ja jos väsymys on sitä, että saa nukkua 2h/yö, niin tarttis varmaan tehdä jotain, jos kaikki muut on jo kokeiltu ja lapsi todettu terveeksi.

Vierailija
5/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 1,5-vuotias oli käytännössä valvonut vuoden. Meni myöhään nukkumaan, heräsi aikaisin, ja heräili välillä, vähän sellainen ADHD-vauva. Ja täysin riippumatta päiväunien pituudesta tai siitä, oliko niitä ollenkaan, kaikkea kokeiltiin neuvolan opastuksella. Olin aivan loppu sen ylivirkeän lapsen kanssa. Otin sitten yhteyttä neuvolan kautta tuohon unikouluun, ja shokki oli, kun sieltä kerrottiin, että systeemi on se, että annetaan huutaa. Ja että yhtään lepoa en saa, sillä olen siellä paikalla itse koko unikoulun ajan, lapsi on päivät kotona ja yöksi sinne huutamaan äidin kanssa. Tulin siihen tulokseen, että ihan saman voi tehdä kotonakin, jos haluaa...

Vierailija
6/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja sanoi samaa laitosunikouluista, että ovat väärin. Kotona voi ja kannattaakin opettaa nukahtamista ilman aikuista, siten että alkuun käy vähän väliä rauhoittamassa, tai tassuttaa uneen. Mutta ei noin, että turva viedään.

Vierailija
7/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo muutenkin...

Vierailija
8/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimmillaan herätty myös 10 kertaa yössä ja on valvottu öitä läpeensä milloin yhden milloin kahden kanssa. Mutta se nyt on mielestäni sivuasia kuinka paljon on valvottu, vaan kerroin taustaa siksi, ettei kukaan kirjoita heti ensimmäisessä viestissä: "sulla on varmaan laps joka nukkuu kellon ympäri heräämättä, et tiie millasta on kun väsyttää jne...." Väsytti tai ei niin lapsi hoidetaan, unikoulu horjuttaa kehittyvää psyykettä hurjasti noin pienen kohdalla. Luulisi sen tietävän jokainen, joka on yhtään psykologiaa lukenut.

ap

Vierailija
9/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa että voisit pitää unikoulua. en ollu edes valittanu tai sanonu mitään et en saa ite nukuttua tms. ei kyllä tullut mieleenkään et sen ikästä aökaisin kouluttaa, ehkä 8 kk iässä, vaikka tiedän että musta ei taida tän toisen kohdallakaan olla kuuntelemaan sitää huutoa.

kaikenlisäks esikoinen heräis siihen huutoon ja sioinä sitä oltasd sitte kahen kaa hereillä. esikoinenkin ollut aina huono nukkuja.

mä oon sitä mieltä että toisille vaan tulee ne heräilevämmät lapset. mä sillon esikoisen kanssa aloitin monta unikoulua, mutta ihan turhaan ku ei se huuto koskaan rauhottunu, saati sitte että ois jotenki muuten nukahtanu ku tissille yöllä. huusi vaikka aamuun asti. sit ku vähä yli 1 v lopetin tissin ku meni hermot niin sit rauhottu. mut edelleen huono nukkuja 2,5v:na. ja tämä toinen näyttää nyt menevän samaan suuntaan...

Vierailija
10/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuopuksen kanssa pikemminkin 6-10 joka yö, lisäksi esikoinen ja myös keskimmäinen heräilee välillä. Et välttämättä tiedä mitä väsymys on. Kun itkee väsymystään, pyörryttää, olet jo aamulla väsynyt... Mä itse asiassa nyt harkitsen tuota unikoulua. Vauva 10kk.

Meillä oli herätyksiä öisin esikoisen kanssa. Hyvänä öinä 10kpl tai alle. Huonoista öistä en halua edes puhua. Esikoinen on jo 6 ja vieläkin tulee itku, kun ajattelee noita aikoja... Joku 2-6 herätystä tuntuu sen jälkeen ihan lomalta. Sori vaan ja mitenkään väheksymättä sitäkään väsyä, mutta täytyy sanoa, että noilla herätyksillä ihminen on kuitenkin ihan toimintakuntoinen parin aamukahvikupposen jälkeen...

Vierailija
11/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli herätyksiä öisin esikoisen kanssa. Hyvänä öinä 10kpl tai alle. Huonoista öistä en halua edes puhua. Esikoinen on jo 6 ja vieläkin tulee itku, kun ajattelee noita aikoja... Joku 2-6 herätystä tuntuu sen jälkeen ihan lomalta. Sori vaan ja mitenkään väheksymättä sitäkään väsyä, mutta täytyy sanoa, että noilla herätyksillä ihminen on kuitenkin ihan toimintakuntoinen parin aamukahvikupposen jälkeen...

Voi jessus kun te takerrutte sivuseikkoihin!!!!!! En ole viiteen vuoteen nukkunut kokonaisia yöunia, herätyksiä lasten tahoilta joka yö 2-10 / valvottu koko tai lähes koko yö, joko riittää???

ap

Vierailija
12/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kärsiä, niin sen kun. Tai jos teitä nuo 10 yöherätystä joka ikinen yö ei häiritse, niin sen kun. Mutta älkää jeesustelko lasten turvan peruuttamattomalla järkyttämisellä, jos kysymys on parin yön kestävästä parin tunnin parkumisesta. Zombieäiti on vaarallinen äiti.

Vierailija
13/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asuin lapsena mummuni kanssa ja nukuin mummun vieressä vielä eka luokalla. Nyt meillä eskari tyttö nukkuu minun kanssa samassa parisängyssä koska ei uskalla nukkua yksin omassa huoneessa. Neuvolassa todettu että ennen murrosikää varmasti haluaa itse siirtyä omaan huoneeseensa.

Meillä isällä oma makkari koska herää töihin enen meitä muita ja kaikki ok. Seksiä voi harrastaa myös olohuoneen sohvalla. Pääasia kuitenkin että tyttö nukkuu turvallisesti äiidin kanssa =)

Vierailija
14/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi jessus kun te takerrutte sivuseikkoihin!!!!!! En ole viiteen vuoteen nukkunut kokonaisia yöunia, herätyksiä lasten tahoilta joka yö 2-10 / valvottu koko tai lähes koko yö, joko riittää???

ap

[/quote]

Kehuako vielä pitäisi? taidat oikeasti nauttia univeloistasi...

Vierailija
15/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kans lapset olleet varsinaisia "yösyöppöjä"

Pojat ei edes tuttia huolinut vaan se oli ainut tissi joka kelpasi yöllä..

ensimmäinen oppi itse nukkumaan 6kk.n iässä koko yön.mutta muut 3olleet vähäväliä itkukiukku yön herättäjiä!

kotona ollaan sitten pidetty n.10kk,n iässä lempeä unikoulu, jossa ei äiti nouse ollenkaan, vaan isi tarjoaa nokkamukista vettä ja silityksiä, ei huudateta vauvaa! yleensä oppineet nukkumaan viikon sisään kunnolla!

tämä viides vauva oli synnytyslaitokselta asti yön vieressä,"koko ajan tissillä" kunnes n.4kk,n iässä oppi nukahtamaan omaan sänkyynsä ja nukkuukin läpi yön syömättä!

vauvat vaan on erilaisia! ja äitien unet erilaisia. itseä ei niin hirveästi haittaa yö heräilyt, nukahdan aika äkkiä uudelleen uneen. vaikka kyllä vauva aikana on unet aika vähissä olleetkin!

jutussa ihmettelin miksi tutti otettiin pois?ja annettiin pitkä aika itkeä, ennenkuin tutti annettiin?

Vierailija
16/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unikoulutettu "lempeällä huudatusunikoululla". Juuri nyt kuopus on 1-vuotias. Ei enää kaksi viikkoa sitten halunnut nukkua kuin liikkuvassa ja hytkyvässä äidin sylissä. Siis paikallaan oleva syli tai isin syli ei kelvannut. Heräämisiä noin 10 yössä.

Kaksi yötä taputtelua ja vinkumista ja avot, nyt viikon unikoulun jälkeen ensimmäinen kokonainen yö. Vauva paremmalla tuulella kuin aikoihin hyvin nukkuneena ja äitikin taas toimintakunnossa muidenkin lasten tarpeita varten. .

Lapsi ei siis mennyt rikki eikä vaikuta lannistetulta ressukalta. Päinvastoin on entistäkin enemmän täynnä itseään, flirttaa täysillä tuttujen ja tuntemattomien kanssa ja kuvittelee edelleenkin olevansa kuningatar talossa. Onneksi on niin pieni vielä, ettei ymmärrä että valta kaapattiin juuri :-)'

Tässä koko perhe oli voittaja!

Vierailija
17/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unikoulutettu "lempeällä huudatusunikoululla". Juuri nyt kuopus on 1-vuotias. Ei enää kaksi viikkoa sitten halunnut nukkua kuin liikkuvassa ja hytkyvässä äidin sylissä. Siis paikallaan oleva syli tai isin syli ei kelvannut. Heräämisiä noin 10 yössä.

Kaksi yötä taputtelua ja vinkumista ja avot, nyt viikon unikoulun jälkeen ensimmäinen kokonainen yö. Vauva paremmalla tuulella kuin aikoihin hyvin nukkuneena ja äitikin taas toimintakunnossa muidenkin lasten tarpeita varten. .

Lapsi ei siis mennyt rikki eikä vaikuta lannistetulta ressukalta. Päinvastoin on entistäkin enemmän täynnä itseään, flirttaa täysillä tuttujen ja tuntemattomien kanssa ja kuvittelee edelleenkin olevansa kuningatar talossa. Onneksi on niin pieni vielä, ettei ymmärrä että valta kaapattiin juuri :-)'

Makosia unia vaan koko perheelle!

Tuo lapsen traumatisoituminen taitaa olla lähinnä joidenkin aikuisten päässä, voidaan jo puhua "traumattomuudesta traumatisoituneista" lapsista.

Kerrotko vielä yleissivistymättömälle, millainen on "lempeä huudatusunikoulu"?

Vierailija
18/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositella unikoulua vaan tassuhoitoa.

Vierailija
19/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makosia unia vaan koko perheelle!

Tuo lapsen traumatisoituminen taitaa olla lähinnä joidenkin aikuisten päässä, voidaan jo puhua "traumattomuudesta traumatisoituneista" lapsista.

Kerrotko vielä yleissivistymättömälle, millainen on "lempeä huudatusunikoulu"?

Meillä kuopus söi vielä kaksi viikkoa sitten iltapuuron ja 2 dl maitoa ennen nukkumaan menoa. Yön aikana vetäisi kaksi isoa 2,2 dl -tuttipullollista lämmintä maitoa. Aamulla vaippa oli räjähtämispisteessä ja tyttö litimärkä. Maidot jätettiin myös pois kertalaakista, koska pimatsu on lisäksi paksu kuin pallo (kumma juttu, mistäköhän johtuu?).

Illalla on ollut jo pitkään samat rutiinit. Iltapala, iltapesu, vaipanvaihto, hyvänyöntoivotukset veljille, ja vielä viimeinen iltamaito laulun kanssa. Sitten sänkyyn ja hyvänyöntoivotus tytölle. Itse pois huoneesta.

Olen huudattanut aina YHDEN minuutin kerrallaan. Ja sitten tuuppasin tytön takaisin makuuasentoon ja keräsin nallet ja pingviinin lattialta ja annoin takaisin sänkyyn: "voi sentään, onko nallet ja pingu karanneet. Noin hyvää yötä!" Sitten tassuttelua ja kun rauhoittui, niin taas pois huoneesta. Sama uudestaan minuutin tai kahden päästä.

Ekana iltana nukahtaminen kesti noin tunnin, eikä suurempaa huutamista ollut. Vauva heräili kolmen vartin välein yhteentoista asti, mutta tyyntyi joka kerta taputtelulla. Yöllä kun tuli "nälkä", jouduin vähän ottamaan syliin rauhoittumaan, mutta muuten samat kuviot. Kahtena yönä jaksoi yöllä olla hereillä pari tuntia noin 3-5, mutta sen jälkeen luovutti. Ja viime yönä, jee, nukkui 13 tuntia putkeen :-) !

suosittelen kaikille, jotka haluavat nukkua. ei se vauva pienestä vinkumisesta traumoja saa!

Terveisin, Lempeä unikouluttaja

Vierailija
20/65 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

mutta mä EN ole toimintakuntoinen näillä unilla:( Katsos jotkut oikeasti tarvii unta enempi ku toiset..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä