Ulkomaalainen saa Helsingistä asunnon
Olen monta kertaa yrittänyt saada vuokra-asuntoa ja ei sitten millään. Ulkomaalaiset ovat etusijalla. Minulla on hyvä työpaikka ja olen kaupuingivuokrajonossa jossakin jonon päässä. Miksi nuo ulkomaalaiset saavat sieltä asunnon?
Kommentit (35)
Helsingin tonttijonossa auttaa kun sanoo, että haluaa läheiseen ruotsinkieliseen päiväkotiin lapsensa.
Miksi asua vieraalla paikkakunnalla jos on ystävät lähellä. Samaa kulttuuria ja muutenkin samat tavat.Sitä en kyllä tiedä onko heitä asunnomina Helsingissä.
ulkomaalainen isä, mutta vuosi ollaan oltu jonossa. Yksi lapsi. :( Somalit ne asunnot saavat, ja jonottamisella ei mitään merkitystä.
..siitä että mielenterveyteni kannalta vakituinen asunto on ehdoton. Lapsi löytyy. Luottotiedot ok. Ei asuntoa kahden vuoden(!!!) jonottamisen jälkeen.
Kun katselin niitä, jotka toimistossa vastaanottivat asuntoja, joukossa oli suomalaisia vähemmistönä. Nämäkin eläkeläisiä. Oikein huvitti kun eräs asuntoa hakeva rouva saneli että tahtoo asunnon jossa parveke ja vain tietyltä alueelta ja...joopajoo, meille olisi kelvannut mikä tahansa luukku kaksiosta neliöön ilman hissiä/parveketta/muita vaatimuksia (eikä aluevaatimuksiakaan!) eikä kaupungilta sellaista löytynyt näiden kahden vuoden aikana, jolloin olimme kiireyslistalla ykkösluokassa.
Olen monta kertaa yrittänyt saada vuokra-asuntoa ja ei sitten millään. Ulkomaalaiset ovat etusijalla. Minulla on hyvä työpaikka ja olen kaupuingivuokrajonossa jossakin jonon päässä. Miksi nuo ulkomaalaiset saavat sieltä asunnon?
Ei riipu mitenkään siitä onko ulkomaalainen vai ei.
Nyt tiedän muutaman lapsiperheen ja esikoistaan odottavan yh:n ja kukaan heistä ei saanut apua asuntopulaan kaupungilta. Ihan suomalaisia ovat kaikki nämä mainitsemani, en tiedä vaikuttaako asiaan mutta sellaisen kuvan ikävä kyllä saanut että tässä asiassa "syrjitään" suomalaisia ja maahanmuuttajilla helpompi saada asunto.
ekalla kerralla odotin esikoista,tokalla kerran oli kaksi pientä lasta.Jättäydyin asunnottomaksi jotta saisin asunnon
[quote author="Vierailija" time="05.11.2010 klo 18:07"]
[/quote]
Me saatiin kaupungin asunto kolmessa viikossa. Meillä vain yksi lapsi, haluttiin asunto vain tietystä kaupunginosasta. Joskus nappaa.
Heidän pitäisi saada tiipii jostain Lapista. Kah, tästähän lappilaiset eivät innostu. Noh, porotokka alle ja intiaanimeno päälle. On jokseenkin hupaisaa että kaikki Suomeen saapuvat saavat suht automaattisesti ison kämpän Itä-Helsingistä. Whaaaaat? :D Joo-o. Onko tässä mitään järkeä? Pitäisikö olla?
Jos sulla on aluetoiveet liian suppeat. Jos laitat koko helsingin alueen hakemukseesi aluetoiveeksi varmasti saisit paljon nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2010 klo 18:07"]Olen monta kertaa yrittänyt saada vuokra-asuntoa ja ei sitten millään. Ulkomaalaiset ovat etusijalla. Minulla on hyvä työpaikka ja olen kaupuingivuokrajonossa jossakin jonon päässä. Miksi nuo ulkomaalaiset saavat sieltä asunnon?
[/quote]
Hyvätuloiset ei saa asuntoa. Sulla on rahaa omaan
Työkaverin poika sai asunnon, kaksion ja oli 19
Kunnalla on velvollisuus majoittaa vastaanottokeskuksesta lähtevät. Tämän takia kunnan asuntojonossa on sisäänrakennettu ohituskaista suurelle määrälle ulkomaalaisia. Kunta ottaa edellisen asunnon pois alta ja tarjoaa toisen tilalle. Sitten näiden lisäksi on tietysti valtava joukko sellaisia ulkomaalaisia, jotka ovat muuten sosiaalisesti jonon kärjessä, vaikkakin samalla viivalla suomalaisten kanssa. On työttömiä, suurperheitä, pitkittynyttä sosiaalihuollon asiakkuutta, rikostaustaa jne. Ja kolmantena tekijänä tietysti vielä se, että kun on kerran kunnan asuntoon päässyt, uuden saaminen esim. perheen kasvaessa on helpompaa. Kaikesta tästä johtuen ainakin pääkaupunkiseudulla kuntien asunnoista on tullut maahanmuuttajien "ylimääräinen" etuus, jota ei ole laissa määritelty, mutta joka on tilastollinen totuus joka tapauksessa. (Ja olihan se virkailija, joka maksua vastaan välitti ulkomaalaisille halpoja kaupungin kämppiä jonon ohi).
Miten jättäydytään asunnottomaksi...?
Tokihan ne nyt suomalaisen ohi menevät.
tai jossain kauempana josta on työmatka esim 100 kilometriä.
Täältä meidänkin paikkakunnalta lähti kaksi perhettä Helsinkiin ja niin vain tämä sudanilaisperhe sai heti asunnon. Heillä vain kaksi lasta. Suomalaisperhe kolmen lapsen kanssa odottaa yhä jonossa.
Ei riipu mitenkään siitä onko ulkomaalainen vai ei.
kun oltiin tulossa Helsinkiin töihin. Jos sä asut jo Helsingissä tai sulla on hyvä asuntotilanne, olet varmasti jonon viimeisenä ja joudat ollakin. Sullahan on asiat jo järjestyksessä.
Kaikenmaailman sosiaalisia verukkaita jne. Et sinä muuten ikinä tule saamaan sieltä asuntoa.