Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Viisas" 5v ja varhannettu esiopetus

Vierailija
05.11.2010 |

Aina puhutaan varhannetusta esiopetuksesta erityistä tukea tarvitsevien lasten kohdalla. Mitenkä asia toimii silloin kun kyseessä on nero 5v, joka siis jo osaa lukea, laskea toisluokkalaisten matematiikan laskut jne.

Mitä te "viisaiden" lasten vanhemmat olette tehneet? Meillä tyttö (synt. toukokuu 05) kärsii kun ikäisensä ovat liian lapsellisia. Mitä me vanhempana voisimme tehdä. Tyttö on päiväkodissa 3-5vuotiaiden ryhmässä. Kun kyselin eskariin siirtämistä, ehdotti täti suoraan kouluun laittamista.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten vanhempia :D

Vierailija
2/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en koe koulun aikaistamista järkevänä, ennemmin panostetaan muihin virikkeisiin. Lapsi käy mm. soittotunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla akateemisilta taidoiltaan "nero", mutta esim. sosiaaliset taidot voivat olla eri tasolla. Entäs sitten kun kaikki muut oman luokkalaiset menevät rippikouluun, saavat mopon jne. ja sinun lapsesi täytyy vielä odottaa vuosi.

t: ope

Vierailija
4/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tuo ikätovereiden lapsellisuus sitten ilmenee kun lapsi noin kärsii? En oikein osaa kuvitella tuollaista tilannetta. Sitä paitsi muut eivät ole lapsellisia vaan sun lapsi nopeammin kasvanut...eikö sun kapsi leiki enää vai miten kärsii kun muut touhuavat muuta kuin laskevat tokaluokkalaisten matikkaa?

Vierailija
5/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On edelleen luokkansa paras kaikissa aineissa, paitsi liikunnassa (lihasvoimaa ei ole yhtä paljon kuin vanhemmilla). Ope antaa hänelle omat tehtävät, sillä enempää ei voida enää luokkatasoja pomppia (juuri noiden sosiaalisten syiden takia, ei halua että kaverit vaihtuu). Lisäksi lapsi käy soittotunneilla, shakkikerhossa ja lukee äärettömän paljon.



Sopiva ratkaisu hänelle, oli tosi turhautunut eka- ja tokaluokalla. Nyt kulkee isompien kanssa ja on ihan yksi heistä.

Vierailija
6/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kulkee isompien kanssa ja on ihan yksi heistä.

Muut menee riparille ja sitten 18v:nä baareihin.... Ei ole enää yksi heistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kerran tuntetunut vastaavanlaisen lapsen omassa lapsuudessani ja hän oli aina jotenkin ulkopuolinen. Ei kuulunut mihinkään joukkoon eikä kukaan viihtynyt hänen seurassaan kun ei osannut oikein olla "lapsen lailla"...vaikea sanoa mitä tuolle pitäis tehdä.

Vierailija
8/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta selville ottaneena kannustan etsimään tytöllesi haastavan harrastuksen. Pidä hänet ikäistensä joukossa eskarissa ja koulussa, mutta etsi vapaa-ajaksi jotakin tekemistä tai harrastusta jossa hän joutuu pinnistelemään. Esim. jonkin instrumentin soittaminen voisi olla tällainen harrastus jossa lapsi voisi edetä kykyjensä mukaan. Tarjoa lapsellesi tarpeeksi haasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten riparille ei mene muutenkaan. Baariin ei toki pääse samaa aikaa kuin muut luokkakaverit... aika näyttää oliko ratkaisumme oikea vai ei. Nyt ainakin tuntuu ehdottomasti hyvältä.



Itse olin vaihtarina vuoden lukioaikoina, että tietysti sekin olisi yksi vaihtoehto jos lapsi itse sitä myöhemmin haluaa...



Vierailija
10/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään vielä, että kaikille lapsille ei tosiaan riitä tuo vaativa harrastus koulun ulkopuolella.



Ainakin oma lapsemme oli kamalan turhautunut siitä, että piti käydä päivät pitkät koulussa jossa ei opittu "mitään" uutta mutta jossa ei myöskään saanut leikkiä (ts. tunneilla on istuttava tietysti hiljaa osasit jutut tai et).



Heti kun hyppäis luokka-asteen yli alkoi nauttimaan koulusta, koska siellä oli hänellekin haasteita ja uutta opittavaa. Ja meillä siis tuo luokanhyppäys-idea tuli opettajilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö, mutta emme aio laittaa kouluun tai eskariin yhtään aiemmin. On tedellakin ikävää sitten murrosikäisenä, jos on aina vuoden muita perässä iän suhteen. Yritämme kannustaa lastamme leikkimään, liikkumaan jne. emmekä opiskelemaan. Tosin harrastusmielessä opettelemme yhdessä eri kieliä, ne kun kiinnostavat lasta kovasti.



Vierailija
12/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika joka oppinut kaiken aiemmin kuin ikäisensä (myös sisaruksensa), mm. 6kk ikäisenä kuunteli vaikka kuinka kauan kun luettiin hänelle kirjoja ja "keskusteli" niistä, 7kk iässä alkoi sanomaan sanoja, 2,5v osasi lausua ulkoa lyhyen lasten lorukirjan jota luettiin paljon, 4v luki ym. Myös matemaattisesti edellä, sosiaalisilta taidoiltaan myös, liikunnallisesti lahjakas ja 4v pelasi futista koululaisten kanssa ihan tasaveroisena. On aina ollut kiinnostunut asioista, eläimistä, luonnosta jne.



Ajattelin noin kuin ap joskus, meillä oli matikkanero isompi poika joka turhautui koulussa ja ysillä oli jo melko huono todistus ja halusin ettei sama toistu tämän yhden kohdalla eli kouluinnostus lopahda. Mutta nyt tuo meidän nuorempi nero on 8v, kävi ekan tavallisessa koulussa jossa jo ekalla kokeita ja pojalla hirveät paineet saada aina kymppi ja tehdä kaikki aina täydellisesti ja oli stressaantunut. Kauheeta jos olisikin vuoden nuorempi ollut kouluun mennessään. Suretti nähdä tuo ja kouluinnon hiipuminen ja väsymys kevättä kohti ja vaihdettiin sitten Steiner-kouluun jossa lepposempi meno, ei kokeita tai numeroita ja läksy kerran viikossa ja lapsuudelle enemmän tilaa. Ei tuo poikkea ikäisistään mitenkään enää tuossa iässä, ei ole mikään professorityyppi vaan sosiaalinen ja sporttinen poika enkä näe mitä hyötyä olisi ollut aikaisemmin kouluun laittamisesta, tuskin mitään.



Sen sijaan minusta jos 5v on "vanhempi kuin ikäisensä" kannattaa tukea sitä lapsena olemista, mutta aikaisemmin kehittyminen ei tarkoita välttämättä että olisi edes luokkansa parhaita isompana tai superälykäs. Eikä superälykäs tarkoita että pitäisi sitten keskittyä niihin älyllisiin asioihin, mielummin siihen mikä on lapselle haastavampaa ja kehittää niitä muita taitoja, liikunnallisia, sosiaalisia jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostaisin esille myös tuon motoriikan. Kannattaa sitäkin seurata eli että jääkö lapsi niiltä osin jälkeen verrattuna muihin omanikäisiin. Eli esim. kaatuuko helposti, onko kömpelö yms. Yleensä nimittäin aivoissa jos jokin osa-alue kehittyy muita nopeammin toinen jää jälkeen. Jos motoriikka ei meinaa kehittyä suosittaisin kyllä tuota omanikäisten mukana menemistä. Esim. koululiikunnassa otetaan huomioon ikävaiheiden kehitystarpeet ja -taidot. Voi olla ongelmallista, jos lapsi on vanhempien ryhmässä mutta esim. kömpelyyden takia ei pärjää välituntileikeissä.

Vierailija
14/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa kaikki 5 v:t osaa lukea ja laskea.

Kyllä tuonikäinen oppii mitä vaan kun opettaa.

Sen sijaan siitä olisin huolissani jos ei osaa leikkiä, kyllä 7-9-vuotiaatkin vielä leikkiä.

Vai mitä oikein tarkoittaa sillä että muut samanikäiset on lapsellisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti nyt koulun ja on haka lukemisessa, laskemisessa jne. Osaa maantietoa valtavasti yms. Mutta miksi ihmeessä olisin edes halunnut hänet aiemmin kouluun? Meidän poika ei ole sosiaalisesti ikäisiään edellä ja varmaan on joitain muitakin osa-alueita, joissa ei ole niin fiksu, tuskin sitä kaikkea osaisi arvioidakaan. Aika harva on ihan kaikessa tasavahva.



No, poika ei ole turhautunut koulussa. Äikässä osa opettelee lukemaan ja osa lukee pitkiä kirjoja, ei siitä ole ongelmaa tullut. Pääasiassa poika on kiinnostunut välituntien jalkapallopeleistä ja siitä, jos on nähnyt hälytysajoneuvoja. Nämä tämän ikäiset on vielä lapsia ;)

Vierailija
16/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannalta tärkeää. Leikkitaitojen kehittyessä lapsi osaa suunnitella leikkiä, kehittää sitä eteenpäin, keksii korvaavia vaihtoehtoja jne. Näitä samoja taitoja tarvitaan oppimisessa, opitaan oppimaan.



Sosiaaliset taidot kehittyvät yleensä ikätasolla, vaikka ns. tiedolliset taidot kehittyisivät aiemmin. Sosiaalisista taidoista ryhmässä toimimista ei oikein opi, jos ei ole missään ryhmässä ja pyri olemaan siinä jonkinlaisena jäsenenä.



Antaisin lapselle rauhan olla lapsi. Lähinnä yrittäisin yhdessä hänen kanssaan keksiä leikin, jota hän tykkäisi leikkiä ja saisi siihen kenties ikäisensä kaverinkin.



On varmaan aiheellista puhua tästä päiväkodissa, uskoisin, että siellä ostattaisiin jollain tavalla auttaa/neuvoa, miten lapsi "saataisiin viihtymään" vielä päiväkodissa. Monelle kuusivuotiaalle koulureppu on vielä liian raskas, vaikka noita taitoja tiedollisesti tosiaan olisikin.



Ainahan lasta voi viedä johonkin kehittävään harrastukseen, jossa voisi käyttää älykkyyttään jne.



t. lto

Vierailija
17/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti nyt koulun ja on haka lukemisessa, laskemisessa jne. Osaa maantietoa valtavasti yms. Mutta miksi ihmeessä olisin edes halunnut hänet aiemmin kouluun? Meidän poika ei ole sosiaalisesti ikäisiään edellä ja varmaan on joitain muitakin osa-alueita, joissa ei ole niin fiksu, tuskin sitä kaikkea osaisi arvioidakaan. Aika harva on ihan kaikessa tasavahva. No, poika ei ole turhautunut koulussa. Äikässä osa opettelee lukemaan ja osa lukee pitkiä kirjoja, ei siitä ole ongelmaa tullut. Pääasiassa poika on kiinnostunut välituntien jalkapallopeleistä ja siitä, jos on nähnyt hälytysajoneuvoja. Nämä tämän ikäiset on vielä lapsia ;)

Vierailija
18/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulun kävi 14v ikäisenä. Tyttö otti itse yhteyttä rippipappiin ja KYLLÄ, luvan kanssa riparille voi mennä jo 14v iässä JOS on siihen syytä ja meidän tapauksessa syynä oli että luokkakaverit menevät myös.



Kyllä tuolla on muitakin kavereita ja paljon. Sekä itseään vanhempia että nuorempia. Sosiaalinen ja reipas kun on niin ystäviä löytyy muitakin kuin samassa ikäluokassa ;)



Meidän tapauksessamme valinta oli paras mahdollinen. Nyt tyttö on kohta 16v ja päätti peruskoulun viime keväänä. Tyttö lähti opiskelemaan liki 300 km:n päähän ja edelleen hän on omatoiminen sekä -aloitteinen. Pärjää mainiosti vaikka sitä ikää ei enempää vielä olekkaan.



Lapset ovat erilaisia ja kannattaa miettiä onko lapsen kaikki taidot "ikäistään vanhemman" tasolla. 6v voi olla nero ja osata sitä sun tätä. Sosiaaliset taidot voivat olla hakusessa.



Meillä kyllä tuolloin (liki 10v sitten) tehtiin psykologilla koulukypsyystestit. Eikö noita enää nykyään tehdä ? Siirretään vaik hupsista keikkaa vuoden, pari ylemmälle tasolle ?



Elikkäs näin lyhykäisyydessään totean että ei se koulun aikaistaminen ole mikään mahdoton asia. Mutta yhtä lailla se voi epäonnistua kuin onnistua. Lapsi pitää tuntea tosi tarkkaan pärjääkö hän kaikilla osa-alueilla ikäistään vanhempien kanssa.



Lapseasi tuntematta en pysty sanonomaan mikä on oikea ratkaisu.



Mutta älä anna noiden "eihän se pääse kavereiden kanssa rippikouluun, baariin yms. " sekoittaa päätäsi. Ne ovat pieniä' ongelmia josko ongelmia lainkaan ;)

Vierailija
19/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis 6-vuotias. Osaa laskea etu- ja takaperin mihin asti vain, plus- ja miinuslaskut, kerto- ja jakolaskujakin hyvin.Ei missään tapauksessa haluttu jo viime syksynä eskariin ja siis myös aiemmin kouluun, koska lapsuus on tärkeä! On psykologilla todettu "erityisen lahjakkaaksi", eskarista tulee palautetta, että on erittäin tiedonhaluinen ym.



Ei tuo teidän lapsi hirveän erityiseltä kuulosta. Kaikkihan eriaikaan asiat oppii ja omaksuu. Antakaa olla lapsi, niin ei tule turhia paineita teidän mahdollisista odotuksista.

Vierailija
20/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö oppi lukemaan 3v, kirjoittamaan ja laskemaan 4v ja eskarissa osasi jo tiedollisesti lähes kaiken, mitä koulussa 1-2 luokilla tullaan opiskelemaan. Oli myös sosiaalisesti taitava, pärjäsi hyvin kavereiden kanssa. Lisäksi tyttö on ihan alkuvuodesta syntynyt. Emme kuitenkaan laittaneet tyttöä aikaisemmin eskariin tai kouluun, vaan tyttö meni ekalle luokalle oman ikäluokkansa kanssa.



Meillä painoi vaa'assa erityisesti lapsuuden suojeleminen. Minusta on tärkeää että lapsi saa olla reilusti lapsi ja leikkiä mahdollisimman pitkään. Isompien seurassa koulussa lapsuus väkisinkin lyhenee. Lisäksi meillä mietittiin myös fyysistä kehitystä. Motorisesti tyttö on edistynyt vähintään oman ikäluokan mukaisesti mutta on kooltaan pieni. Tämä pienuus korostuisi vuotta vanhempien seurassa ja murrosiässä erityisesti - muut olisivat jo nuoria naisia ja yksi ihan lapsi (geeniperimä vielä viittaa myöhäiseen fyysiseen kypsymiseen).



Meillä lapselle on haettu haasteita harrastuksista. Tyttö aloitti instrumenttiopinnot eskarilaisena ja tanssii lisäksi balettia. Molemmissa harrastuksissa on mahdollisuus edetä omaan tahtiin.