Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansainvälistä näkökulmaa kiusatun syyllistämiseen liittyen.

Vierailija
05.11.2010 |

ETUSIVUKESKUSTELUTNIMETOSTA & MYYE-KORTITUUTISKIRJEODOTTAJAN UUTISKIRJEPALAUTERYHMÄT

UUSIN LEHTI NEUVOLA HEDELMÄLLISYYS RASKAUS JA SYNNYTYS VAUVA TAAPERO PERHE JA PARISUHDE KOTI JA VAPAA-AIKA KILPAILUT OSALLISTU LEHDENTEKOON KUVAGALLERIAT BLOGIT TOIMITUS YHTEISTYÖSSÄ OSALLISTU TUTKIMUKSEEN TILAA VAUVA-LEHTI

Keskustelut

Aiheet: Adoptio Adoption suunnittelu ja adoptiovanhemmuusÄidit 40+ äidit Etsin ystävää Foreign mothers in Finland Kotiäitiys Nuoret äidit Opiskelijaäidit Svensktalande mammor&pappor Työssäkäyvät äidit Ulkosuomalaiset äiditIsät Äidit kysyvät isiltä Isien palstaKeskustelua palstasta Ohjeita ja opastusta kävijöiden keskenKoti Asuminen ja rakentaminen Kodinhoito ja vaatehuolto Puutarha Ruokaohjeet ja -vinkit Sisustaminen Vapaa-aika, harrastukset ja lemmikitKriisit Muut kriisit ja suru PerheväkivaltaNäille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymät Aihe vapaa Kysy lääkkeistä odotusaikana – kätilö Hanne Kysy matkailusta - Finnmatkojen asiantuntija vasta Seksi Valio marjakeitotOdotus ja vauvakuume Keskenmeno Lapsettomuus Odotus Ovulaatio Plussanneet lapsettomat Sekundaarinen lapsettomuus VauvakuumePerheet Elämänkatsomus Erityislasten perheet Luomuperheet Monikkoperheet Monikulttuuriset perheet Parisuhde, perhe ja suku Sateenkaariperheet Työ, raha, päivähoito, opiskelu Uusperheet Yhteis- ja yksinhuoltajuusSynnytys SynnytysasiaaTaaperot & leikki-ikäiset Leikki-ikäiset TaaperotTerveys Liikunta, terveys, laihdutus Raskaus ja tupakointiVarusteet Hoitotarvikkeet Kantoliinat, -reput ja -rinkat Kierrätys Lelut, pelit, kirjat, cd- ja dvd-levyt Vaatteet ja jalkineet Vaipat Vaunut & rattaatVauvat Imetys Keskosuus Nimet Terveys ja allergiat Vauvat « Takaisin keskustelujen etusivulle

--------------------------------------------------------------------------------

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:10 viestiä 25 viestiä 50 viestiä 100 viestiä Edellinen 1 2 Seuraava Viimeinen » Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu ViestiVierailija - 4.11.2010 16:25 (1/175)

Uusin Perhe-lehti: "Opettaja väittää, että kiusaaja ei ymmärrä huumoria"

Luin aivan tyrmistyneenä kyseisen mielipiteen uusimmasta perhelehdestä. Opettajan mielestä syy on kiusatussa, kun tämä "ei vain ymmärrä huumoria". Kertokaa minulle miksi esimerkiksi lihavan lapsen pitäisi ymmärtää ja ottaa nimittely, ilkeily yms. huumorilla? Toivon sydämestäni, että lasteni kohdalle ei tuollaista opettajaa tule ikinä.

Vastaa viestiin Ilmoita asiaton viesti Kerro kaverille

Vastaukset

Vierailija - 5.11.2010 13:11 (2/175)

Assia ei millään opettamisella koulita sellaiseksi, ettei joku kiusaaja

(ja jätänä selittämättä uudestaan sen miksi syyllistämisen pelon ei pitäisi estää neuvomasta uhria toimimaan kiusaamista ehkäisevästi). Mutta siis: vaikka olistkin sitä mieltä että se kiusaaja etsii aina kiusattavan jostain, etkö tosiaan haluaisi OMAA lastasi kaikin keinoin suojella joutumasta kiusatuksi? Olkoo as tai muuten sosiaalisesti rajoittunut (kuten minun lapseni), mutta kaikkia lapsia voi opettaa. Ei kaikki opi yhtä hyvin eikä yhtä nopeasti, mutta pienikin edistys voi helpottaa tilannetta. Esim. kun mun poikani oppi olemaan huutamatta aina kun joku törmäsi häneen jonossa, niitä törmäyksiä alkoi sattua paljon vähemmän. Toki olisin voinut vaan huutaa opettajalle että miksei saa törmäiljöitä kuriin ja vedota oman lapseni henkilökohtaisen tilan tarpeeseen ja impulssikontrollin ongelmiin, mutta tuskin ratkaisua olisi siten saatu sen nopeammin. Nyt kun pojan kanssa kotona harjoiteltiin tönimistilanteita ja itsekseen mutisemistaa huudon sijaan, ongelma ei edes ehtinyt kovin pahaksi. Kannattaa myös muistaa että kaikki alle 10-vuotiaat kiusaajat eivät ole perkeleellisiä psykopaatteja. Silläkin puolella on ihan tavallisia lapsia, joille kiusaaminen voi olla sos. kehityksen vaihe. Aika monelle se jää hetken kokeiluksi, ja myöhemmin heistä voi tulla ihan tavallisia kavereita. Siksi on myös tärkeää välttää jäykkää roolittamista, jossa uhri on aina avuton ja kiusaaja on puhtaasti paha. ---- Sitä paitsi, minusta koko luulo siitä, että ihmisiä kiusataan vain, jos he ovat tietynlaisia, on täysin väärä. KIUSAAMINEN LÄHTEE AINA KIUSAAJAN TARPEESTA PÄTEÄ ja siitä, että yhteisö palkitsee häntä siitä nauramalla ja pitämällä häntä kovana kaverina. Jos se kiusaamisen uhri ei ole A, se on B tai C. Jotain kiusaaja kuitenkin kiusaa, niin kauan kuin kontulat sen sallivat! -as-lapsen surullinen äiti/nro 33-

häntä ottaisi silmätikukseen, jos haluaa eikä "kontula" estä.

Ei millään. Toki voidaan opettaa sopeutumaan paremmin ja toimimaan tietyllä tavalla (sitähän se aspergerin terapia on aina), mutta sellaista sosiaalista pelisilmää hänelle ei opeteta millään kurin. Tämän tiedän varmuudella sinua paremmin.

Ja olennaista on se, että jos häntä koulittaisiin olemaan "kuin muutkin, ettei sinua kiusattaisi", niin miten luulet hänen itsetuntonsa ja itsesuojeluvaistonsa siitä kehittyvän?

Hänhän oppisi siinä vain, että jos häntä kuitenkin kiusataan, se on hänen oma vikansa, mitäs on sellainen friikki.

Ei ihme, että aspergerien itsemurhaluvut ovat niin paljon korkeampia kuin valtaväestössä.

Minä en muuten missään eikä kai kukaan mukaan ole tässä peräänkuuluttanut KIUSAAJIEN DEMONISOINTIA. Mistä sellaista olet lukevinasi?! Eivät he ole perkeleellisiä psykopaatteja, mutta se, mitä he TEKEVÄT, on yksiselitteisesti kiellettyä ja ilkeää. Kuka tahansa voi sortua kiusaamaan, jos ryhmän ilmapiiri on sen salliva ja muut siitä ihailullaan palkitsevat.

Eli ei tässä olla pahaksi julistamassa ihmisiä, vaan heidän tekojaan. Iso ero!

Panee kyllä epäilemään, sorry vaan, että sinulla itselläsi tai lapsellasi on kiusaajatausta, mitenkään muuten en voi ymmärtää tuota puolustusasennettasi!

-as-lapsen surullinen äiti/33-

Vastaa viestiin Ilmoita asiaton viestiKerro kaverille

Vierailija - 5.11.2010 13:12 (3/175)

Suo anteeksi, jostain syystä ei lainaukset toimi. Lainaus oli:

(ja jätänä selittämättä uudestaan sen miksi syyllistämisen pelon ei pitäisi estää neuvomasta uhria toimimaan kiusaamista ehkäisevästi). Mutta siis: vaikka olistkin sitä mieltä että se kiusaaja etsii aina kiusattavan jostain, etkö tosiaan haluaisi OMAA lastasi kaikin keinoin suojella joutumasta kiusatuksi? Olkoo as tai muuten sosiaalisesti rajoittunut (kuten minun lapseni), mutta kaikkia lapsia voi opettaa. Ei kaikki opi yhtä hyvin eikä yhtä nopeasti, mutta pienikin edistys voi helpottaa tilannetta. Esim. kun mun poikani oppi olemaan huutamatta aina kun joku törmäsi häneen jonossa, niitä törmäyksiä alkoi sattua paljon vähemmän. Toki olisin voinut vaan huutaa opettajalle että miksei saa törmäiljöitä kuriin ja vedota oman lapseni henkilökohtaisen tilan tarpeeseen ja impulssikontrollin ongelmiin, mutta tuskin ratkaisua olisi siten saatu sen nopeammin. Nyt kun pojan kanssa kotona harjoiteltiin tönimistilanteita ja itsekseen mutisemistaa huudon sijaan, ongelma ei edes ehtinyt kovin pahaksi. Kannattaa myös muistaa että kaikki alle 10-vuotiaat kiusaajat eivät ole perkeleellisiä psykopaatteja. Silläkin puolella on ihan tavallisia lapsia, joille kiusaaminen voi olla sos. kehityksen vaihe. Aika monelle se jää hetken kokeiluksi, ja myöhemmin heistä voi tulla ihan tavallisia kavereita. Siksi on myös tärkeää välttää jäykkää roolittamista, jossa uhri on aina avuton ja kiusaaja on puhtaasti paha. ---- Sitä paitsi, minusta koko luulo siitä, että ihmisiä kiusataan vain, jos he ovat tietynlaisia, on täysin väärä. KIUSAAMINEN LÄHTEE AINA KIUSAAJAN TARPEESTA PÄTEÄ ja siitä, että yhteisö palkitsee häntä siitä nauramalla ja pitämällä häntä kovana kaverina. Jos se kiusaamisen uhri ei ole A, se on B tai C. Jotain kiusaaja kuitenkin kiusaa, niin kauan kuin kontulat sen sallivat! -as-lapsen surullinen äiti/nro 33-

häntä ottaisi silmätikukseen, jos haluaa eikä "kontula" estä. Ei millään. Toki voidaan opettaa sopeutumaan paremmin ja toimimaan tietyllä tavalla (sitähän se aspergerin terapia on aina), mutta sellaista sosiaalista pelisilmää hänelle ei opeteta millään kurin. Tämän tiedän varmuudella sinua paremmin. Ja olennaista on se, että jos häntä koulittaisiin olemaan "kuin muutkin, ettei sinua kiusattaisi", niin miten luulet hänen itsetuntonsa ja itsesuojeluvaistonsa siitä kehittyvän? Hänhän oppisi siinä vain, että jos häntä kuitenkin kiusataan, se on hänen oma vikansa, mitäs on sellainen friikki. Ei ihme, että aspergerien itsemurhaluvut ovat niin paljon korkeampia kuin valtaväestössä. Minä en muuten missään eikä kai kukaan mukaan ole tässä peräänkuuluttanut KIUSAAJIEN DEMONISOINTIA. Mistä sellaista olet lukevinasi?! Eivät he ole perkeleellisiä psykopaatteja, mutta se, mitä he TEKEVÄT, on yksiselitteisesti kiellettyä ja ilkeää. Kuka tahansa voi sortua kiusaamaan, jos ryhmän ilmapiiri on sen salliva ja muut siitä ihailullaan palkitsevat. Eli ei tässä olla pahaksi julistamassa ihmisiä, vaan heidän tekojaan. Iso ero! Panee kyllä epäilemään, sorry vaan, että sinulla itselläsi tai lapsellasi on kiusaajatausta, mitenkään muuten en voi ymmärtää tuota puolustusasennettasi!

Vierailija - 5.11.2010 13:13 (4/175)

Noniin, ei näemmä toimi ei...

Vierailija - 5.11.2010 13:13 (5/175)

kiusaamista edeistää se

että ns. "erityislapset " siirretään normaaleihin luokkiin häiritsemään muiden opiskelua. ja kyllä, nimenomaan häiritsemään. Siinä sitten voi kukin ihmetellä mielessään, miksi heitä kiusataan ??

Vierailija - 5.11.2010 13:17 (6/175)

Kontula ja muutama av-kommentoija hoitoon asap

Nämä "hyväntahtoisesta kuittailusta" puhuvat eivät todellakaan tiedä, mitä kiusaaminen on. Kannattaisi olla hiljaa, jollei kiusaamisesta ole mitään omakohtaista kokemusta. Kysynkin teiltä, että ovatko seuraavat esimerkit kivaa läppää:

"Haiset paskalle!"

"Vittu sä oot tyhmä!"

"Sun isäs on juoppo!"

Hah hah, kun meitä niin hyväntahtoisesti nyt naurattaa! Kylläpä olisi kivaa, kun teidänkin lastanne joskus piristettäisiin kuvatun kaltaisilla lauseilla.

Toinen asia. Olin itse kiusattu. Kotiolot olivat huonot, enkä vieläkään usko vanhempieni koskaan edes pitäneen minusta. Mistähän minä olisin saanut vielä voimia sopeutua luokkayhteisöön, kun kotiin sopeutuminenkin oli vaikeaa? Nyt palstan nerot taas vastaamaan, hyväntahtoisesti tietenkin.

Vierailija - 5.11.2010 13:20 (7/175)

Kontulan lähtiessä kotiin töistä

hän joutuu etsimään kassiaan tunnin verran ja löytää sen lopulta ruokalan roskiksesta tahriintuneena. Hän nauraa katketakseen koska joku on keksinyt niin hauskan pilan. Hän huomaa vasta kotona, että hänen takkinsa selkämyksessä lukee post it lapussa "oot ruma ja tyhmä" ja hänen koko päivänsä on pelastettu kun jollain on niin paljon huumoria. Koulun pihalla hän huomaa että hänen fillarinsa on kaadettu ja satula viillelty rikki, ja se vähän harmittaa koska on satanut ja satulan sisukset on kastuneet mutta onneksi se on viillelty tosi humoristisesti kirkkoveneen mallisesti.

Lainaus:

Kuvittelen mielessäni Kontulan tulevan työpaikalleen (valmiiksi surullisena, koska tietää jo valmiiksi että päivästä tulee surkea). Kun Kontula astuu sisään ovesta, opettajakollegat ottavat nenästään kiinni ja yököttelevät "hyi vittu". Miesopettaja mulkoilee huvittuneen epäuskoisena Kontulan puketumistyyliä ja naurahtaa katsoen samalla muita, kaikki pyörittelevät ivallisesti silmiään. Kontula yrittää piristyä, hän avaa keskustelun jostakin työhön liityvästä asiasta. Kukaan ei ole kuulevinaan. Vähitellen muut siirtyvät pois Kontulan pöydästä. Kontula menee keittiöön hakemaan välitunnilla kupillisen kahvia, samassa tilassa oleva kollega kavahtaa äkkiä taaksepäin ja jäykistyy merkiksi siitä että välttelee kontaktia kaikin tavoin. Kontula lähtee takaisin luokkaan, matkalla matikanope tönäisee Kontuln seinään. Röhönauru jää kaikumaan opettjanhuoneessa Kontulan suljettua oven. Kontula on jo saanut tottua siihen, että työkaverit eivät kutsu häntä etunimellä vaan rumaksi possuksi, haisevaksi vanhaksi tantaki tai harakaksi. Aluksi Kontula yritti sevitä huumorilla, naurahdella mukana,nyt alkaa voimat loppua. Viimein Kontula uskaltautuu rehtorin puheille. Työkaverit ovat ilkeitä, nimittelevät ja kiusaavat. Töihintulo tuntuu aina vaan raskaammalta. "Äh, ei noitten lupsakoitten huuliveikkojen juttuja kannata niin todesta ottaa, vähän rentoa itseironiaa peliin Aino, kyllä se siitä!" "Että osaa olla pikkumainen ihminen" pulistaan opettajanhuoneessa, kun Kontula lähtee viimein väsyneenä kotiinsa.

Vierailija - 5.11.2010 13:20 (8/175)

minulle on sanottu "lauta, kakkosnelonen"

Lainaus:

Nämä "hyväntahtoisesta kuittailusta" puhuvat eivät todellakaan tiedä, mitä kiusaaminen on. Kannattaisi olla hiljaa, jollei kiusaamisesta ole mitään omakohtaista kokemusta. Kysynkin teiltä, että ovatko seuraavat esimerkit kivaa läppää: "Haiset paskalle!" "Vittu sä oot tyhmä!" "Sun isäs on juoppo!" Hah hah, kun meitä niin hyväntahtoisesti nyt naurattaa! Kylläpä olisi kivaa, kun teidänkin lastanne joskus piristettäisiin kuvatun kaltaisilla lauseilla. Toinen asia. Olin itse kiusattu. Kotiolot olivat huonot, enkä vieläkään usko vanhempieni koskaan edes pitäneen minusta. Mistähän minä olisin saanut vielä voimia sopeutua luokkayhteisöön, kun kotiin sopeutuminenkin oli vaikeaa? Nyt palstan nerot taas vastaamaan, hyväntahtoisesti tietenkin.

ja silti en tunne itseäni kiusatuksi. Sanoin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen

Vierailija - 5.11.2010 13:21 (9/175)

Kontulan mielipiden on aivan järjetön!

Omat kiusaajani sanoivat minulle aikanaan samalla tavalla että olen niin huumorintajuton ettei kanssani voi leikkiä...

Miksi en sitten koskaan kuullut että toisia haukkutaisiin (9-11v) iässä leväperseeksi, kurttupimpaksi, idiootiksi yms. nöyryyttävillä nimityksillä? ENtä miksi ainostaan minun pulpettiin tuotiin ötököitä/matoja? Miksi minut kutsuttiin vapaa ajalla leikkiin ja jätettiin yksin harhailemaan niin että toiset vakoilivat ja pakenivat metsässä? Ja miksi minut jätettiin koulussa pihalla yksin ja suljettiin pois.

Mikä oikeus toisilla on painella herkkää itkunappiani tämän tästä??

Sitä en ymmärrä että jos kiusattu ei itse edes hae kontaktia niin silti kidutetaan? Ja jos asiallisesti yrittää osallistua niin silti pilkataan?

Kyllä on päässä vikaa jos pitää oikeutettuna käytöksenä toisten ihmisten nurjertamista!

Vierailija - 5.11.2010 13:22 (10/175)

ikävä kyllä näin on

Lainaus:

että ns. "erityislapset " siirretään normaaleihin luokkiin häiritsemään muiden opiskelua. ja kyllä, nimenomaan häiritsemään. Siinä sitten voi kukin ihmetellä mielessään, miksi heitä kiusataan ??

Se ylivilkas, koulussa riehuva poika kun voi joutua kiusatuksi kun kaikilla muilla menee HERMOT, kun tunneilla ei hetken rauhaa ja opettajan kaikki aika menee pojan rauhoittamiseen.

Mutta kukas ylivilkkaan pojan äiti tätä myöntäisi. ei kukaan

Vierailija - 5.11.2010 13:23 (11/175)

Hyi, inhottavaa.

Tyypillistähän mm. luonnehäiriöisille on, että kiusattuaan muita vähättelevät asiaa ja leimaavat toisen huumorintajuttomaksi (siis esimn. narsistit, jopa psykopaatit).

Kontulan puheet ovat kestämättömiä: tuotahan se käytännössä on - lapset saattavat valita jonkun syntipukiksi, ja kun joku luokassa on leimattu, ei siinä enää auta, vaikka leimattu yrittäisi miten päin olla:( Jos aletaan syyttää KIUSATTUA, siinä vain ulkoistetaan oma pahuus.

Itse olen lapsena sekä kiusannut että ollut kiusattu. Ja nyt häpeän kiusaamista: vaikka uhreistani saattaisi löytää "syyn" kiusaamiseen, niin ei se käytöstäni puolusta mitenkään. Minua ja veljeäni puolestaan kiusattiin, koska isämme ei ole suomalainen. Vähän paha siihenkin vaikuttaa...

Olin äärettömän iloinen kuullessani, että lapseni oli viime viikolla mennyt kiusatun avuksi: tämä oli minulle paljon tärkeämpää, kuin että lapsi pelaisi hyvän jääkiekkoa tai olisi haka matikassa...:)

Vierailija - 5.11.2010 13:23 (12/175)

Eli et tiedä mitään kiusatuksi tulemisesta.

Lainaus:

Lainaus:

Nämä "hyväntahtoisesta kuittailusta" puhuvat eivät todellakaan tiedä, mitä kiusaaminen on. Kannattaisi olla hiljaa, jollei kiusaamisesta ole mitään omakohtaista kokemusta. Kysynkin teiltä, että ovatko seuraavat esimerkit kivaa läppää: "Haiset paskalle!" "Vittu sä oot tyhmä!" "Sun isäs on juoppo!" Hah hah, kun meitä niin hyväntahtoisesti nyt naurattaa! Kylläpä olisi kivaa, kun teidänkin lastanne joskus piristettäisiin kuvatun kaltaisilla lauseilla. Toinen asia. Olin itse kiusattu. Kotiolot olivat huonot, enkä vieläkään usko vanhempieni koskaan edes pitäneen minusta. Mistähän minä olisin saanut vielä voimia sopeutua luokkayhteisöön, kun kotiin sopeutuminenkin oli vaikeaa? Nyt palstan nerot taas vastaamaan, hyväntahtoisesti tietenkin.

ja silti en tunne itseäni kiusatuksi. Sanoin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen

Vierailija - 5.11.2010 13:25 (13/175)

Ja kiusatuksi tuleminenhan sitten auttaa lasta olemaan rauhallinen

ja keskittymään hyvin tunnilla...

Lainaus:

Lainaus:

Se ylivilkas, koulussa riehuva poika kun voi joutua kiusatuksi kun kaikilla muilla menee HERMOT, kun tunneilla ei hetken rauhaa ja opettajan kaikki aika menee pojan rauhoittamiseen. Mutta kukas ylivilkkaan pojan äiti tätä myöntäisi. ei kukaan

Vierailija - 5.11.2010 13:25 (14/175)

sinäkö osaat määritellä sen mikä on oikeaa kiusaamista ??

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

jollekin se että sanotaan teininä laudaksi ja kakkosneloseksi voi olla PALJON PAHEMPAA kuin se että isää haukutaan juopoksi !!

Eli et ymmärrä sinäkään mitään kiusaamisesta, peilaat kaikkea omia kokemuksiasi vastaan ja et ymmärrä muita Kiusaaja ?

Vierailija - 5.11.2010 13:27 (15/175)

jos olisi erikoisluokalla saamassa tasoistaan opetusta

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Se ylivilkas, koulussa riehuva poika kun voi joutua kiusatuksi kun kaikilla muilla menee HERMOT, kun tunneilla ei hetken rauhaa ja opettajan kaikki aika menee pojan rauhoittamiseen. Mutta kukas ylivilkkaan pojan äiti tätä myöntäisi. ei kukaan

niin se auttaisi. Ei se että häiritsee muita vuosia ja jossain vaiheessa tulee muille raja vastaan !

Vierailija - 5.11.2010 13:27 (16/175)

No jos se olisi ollut susta niin kauheaa niin kai sä sitten

tuntisit itsesi kiusatuksi.

Se että kerran kaks sanotaan jotain loukkaavaa ja se loppuu heti kun sanoo vastaan on todellakin aivan eri asia kuin vuosia kestävä systemaattinen piinaaminen. Ymmärrät sen kyllä itsekin heti kun pysähdyt vähän miettimään.

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

jollekin se että sanotaan teininä laudaksi ja kakkosneloseksi voi olla PALJON PAHEMPAA kuin se että isää haukutaan juopoksi !! Eli et ymmärrä sinäkään mitään kiusaamisesta, peilaat kaikkea omia kokemuksiasi vastaan ja et ymmärrä muita Kiusaaja ?

Vierailija - 5.11.2010 13:30 (17/175)

Hei, älkää tapelko.

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

jollekin se että sanotaan teininä laudaksi ja kakkosneloseksi voi olla PALJON PAHEMPAA kuin se että isää haukutaan juopoksi !! Eli et ymmärrä sinäkään mitään kiusaamisesta, peilaat kaikkea omia kokemuksiasi vastaan ja et ymmärrä muita Kiusaaja ?

Ihan varmasti on kiusaamista haukkua nuoren tytön ulkomuotoa.

Mutta oikeasti, kyllä kiusaamisen olennaisia piirteitä on, että se on jatkuvaa (ei kertasanomista) ja lamaa ja vie uhrinsa itsetunnon ja kyvyn puolustautua. Eli siinä mielessä sinulla ei ole kokemusta pahasta kiusaamisesta.

Ja siihen päälle sitten joku "kontula" tolkuttamaan, että se on sun vikasi, kun et ole kuten muut...

Vierailija - 5.11.2010 13:30 (18/175)

Voi voi kaikki ihanat kullanmurut kun eivät

koskaan tajua kiusata ketään ennen kuin vasta sen jälkeen kun ovat vuosia kärsineet hiljaa heidän terroristaan...

Se kiusaaminen voi kuule alkaa jo ensimmäisenä koulupäivänä ennen kuin tiedetään kenestäkään oikein yhtään mitään.

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

niin se auttaisi. Ei se että häiritsee muita vuosia ja jossain vaiheessa tulee muille raja vastaan !

Vierailija - 5.11.2010 13:31 (19/175)

mutta miksi

kiusattujen vaihtaessa koulua, sama meno jatkuu vaikka kiusattua ei siellä tunnettaisi ?

Vierailija - 5.11.2010 13:32 (20/175)

Köh.... ja sinä nyt siis lähdet tosiaan siitä, että

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

a) erityislapset ovat aina häirikköjä ja

b) kun joku ihminen käy tahattomasti hermoon, sitä on ok kiusata ja piinata ihan tahallaan.

Niinkö?

Onpa sinulla kannat.

Vierailija - 5.11.2010 13:34 (21/175)

aijaa

Lainaus:

koskaan tajua kiusata ketään ennen kuin vasta sen jälkeen kun ovat vuosia kärsineet hiljaa heidän terroristaan... Se kiusaaminen voi kuule alkaa jo ensimmäisenä koulupäivänä ennen kuin tiedetään kenestäkään oikein yhtään mitään.

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Jossain on vika, jos ekasta päivästä saakka poika kiusaa muita: lyö, potkii, hakkaa krossihnaskoilla, heittelee kivillä, pilaa kaikki leikit riehumisella. Ja kullanmuru ei "tiedä tekevänsä väärin" ?

Vierailija - 5.11.2010 13:35 (22/175)

en sanonut missään että kaikki erityislapset kiusaavat ja riehuvat

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

a) erityislapset ovat aina häirikköjä ja b) kun joku ihminen käy tahattomasti hermoon, sitä on ok kiusata ja piinata ihan tahallaan. Niinkö? Onpa sinulla kannat. -as-lapsen surullinen äiti/33-

mutta moni on. Pitäisihän sinun myös se tietää ?

Miksi muuten erityislasten äidit ovat sitä vastaan että erityislapset siirrettäisiin omiin ryhmiinsä ?

Vierailija - 5.11.2010 13:35 (23/175)

Mietipä sitä.

Lainaus:

kiusattujen vaihtaessa koulua, sama meno jatkuu vaikka kiusattua ei siellä tunnettaisi ?

AINA se kiusaaminen ei jatku, ei likimainkaan. Usein se loppuu.

Jos se jatkuu, niin kyse saattaa olla uhrin kyvyttömyydestä pitää puoliaan. Kun oikein pitkään kiusataan, se kyky menee. Onko se sitten uhrin vika?

Ja millä "kouluttamisella" se palautetaan? Tosissaanko uskot, että kun siinä tilanteessa uhrille sanotaan, että sua kiusataan, koska annat muiden kiusata, etkä pane vsstaan - luuletko, että siitä on apua, vai romahtaako viimeinenkin itsetunto ja tulevaisuudenusko? Minä veikkaan viimeksimainittua.

- as-lapsen surullinen äiti/33-

Vierailija - 5.11.2010 13:39 (24/175)

jotain kiusataan aina

sille ei voi mitään

Mutta mielestäni koulujen pitäisi panostaa enemmän siihen että ne mukavat ja suositut lapset ottaisivat nämä kiusatut "siipiensä suojaan" ja pyytäisivät leikkeihin mukaan jne

Opettajalla olisi tässä suuri rooli

Vierailija - 5.11.2010 13:40 (25/175)

Sinä nyt kuitenkin lähdit siitä, että heidän kiusaamisensa on

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

a) erityislapset ovat aina häirikköjä ja b) kun joku ihminen käy tahattomasti hermoon, sitä on ok kiusata ja piinata ihan tahallaan. Niinkö? Onpa sinulla kannat. -as-lapsen surullinen äiti/33-

mutta moni on. Pitäisihän sinun myös se tietää ? Miksi muuten erityislasten äidit ovat sitä vastaan että erityislapset siirrettäisiin omiin ryhmiinsä ?

lähtökohtaisesti varmaan heistä itsestään johtuvaa.

Miksikö vanhemmat toivovat, että erityislapset saisivat tukea normaaliluokassa?! Mietihän vähän. Mieti,mieti.... jos omalla lapsellasi esim. todettaisiin dysleksia tai oppimisvaikeuksia tai piirteitä adhd:stä, mitä luulet, kumpaa haluaisit.

Että hänet leimataan Erityiseksi (joka tietysti myös on häirikkö ja muuten vaan ei-toivottu) ja pannaan erityisluokalle, jolla on kirjava kaarti muita ongelmaisia, joilta ei sosiaalisesti opi yhtään mitään.

Vai että hän saisi esim. koulunkäyntiavustajan tuen tarvitsemissaan aineissa ja pienluokan, jossa on tavallisia lapsia, joilta oppii sosiaalista käytöstä.

Kyllä minä ainakin pidän inkluusiota ensisijaisena vaihtoehtona, ja sulle tiedoksi, että niin pitävät lainsäätäjätkin, koska ensi vuonna voimaan astuva erityisopetuslaki lähtee juuri siitä, että ensin tarjotaan tukitoimia ja vasta VIIME KÄDESSÄ eristetään erillisluokalle.

Vierailija - 5.11.2010 13:44 (26/175)

Ei tuollaiseen kysymykseen edes voi vastata:

Lainaus:

Miksi muuten erityislasten äidit ovat sitä vastaan että erityislapset siirrettäisiin omiin ryhmiinsä ?

A) Isilläkin on mielipiteitä erityislapsistaan sekä heidän koulunkäynnistään B) Erityislasten äidit ja isät eivät suinkaan vastusta lasten siirtämistä omiin ryhmiin? Useat nimenomaan haluaisivat lapsen erityisluokalle - esim. siksi, että normaaliluokalla heitä saatetaan kiusata, monet kun viihtyvät rauhassa ja pienessä ryhmässä. Kaikissa kunnissa ei vaan ole sopivia luokkia...:( Syytä kuntapäättäjiä ja rahoitusta. Esim. asperger-lapsille on tosi harvassa kunnassa luokkia C) Lasta tutkinee tasiantuntijat (ja vanhemmatkin) ovat todenneet, että lapselle paras vaihtoehto on normaali luokka. D) Monet (ammattilaiset) ovat sitä mieltä, että lapsilla pitää olla oikeus lähikouluun. Varsinkin, jos vaihtoehtona on taksimatka 60 kilometrin päähän.

Kysymyksesi menee sitäpaitsi aika lailla ohi aiheen...

Vierailija - 5.11.2010 13:45 (27/175)

Koska esimerkiksi töissä se tarkoittaisi, että hommat tehdään huonosti

Lainaus:

Mikset sä voisi muuttua niin, että sietäisit loukkaantujaa paremmin?

Jokainen saa olla sellainen kun on mutta jokaisella on myös velvollisuus ottaa muut huomioon. Tämähän ei tietenkään toteudu aina niin minusta se jolla on suurempi joustokyky joustaa enemmän vaikka se ei tasapuolista olisikaan. Kyky joustoon ja hyvään ei pitäisi ainakaan olla negatiivinen asia.

Eli, jos en voi antaa tiimikaverilleni palautetta, koska ottaa sen itseensä ja alkaa itkemään, myös oman työni tulokset ovat heikommat. En esimerkiksi voi yhden tällaisen herkkiksen kirjoittamia dokumenttteja oikolukea (meillä on firmassa tapana, että joku oikolukee asiakkaalle lähtevät asiakirjat), koska hän loukkaantuu kirjoitusvirheidensa korjaamisesta. Yksi esimerkki oli englanninkielen which-sana, joka oli dokumentissa noin 20 x kirjoitettu witch eli "noita" ja tämä aiheutti hymähtelyä muiden joukossa.

Tuollaista skeidaako pitäisi jättää dokumentteihin ja jakaa asiakkaille? Voisipa alkaa vaikuttaa kohta firman tulokseenkin? Asioista huomauttaminen (ihan asiallisesti) saa aikaa itkukohtauksia, valituksia esimiehelle, puhumattomuutta, palaverejä työpaikkakiusaamisesta. Joo, tosi kiva työkaveri :) Mutta antaa olla sellainen kuin on - siihenhän hänellä on oikeus.

Vierailija - 5.11.2010 13:48 (28/175)

127, miksi intät jostain väärinymmärryksistä yms.?

Ei Kontulakaan siitä puhunut, vaan ihan oikeasta kiusaamisesta. Ok, se voi lähteä siitä, että joku tulkitsee väärin kommentit, mutta koko kirjoitus koski sitä, että siitä ylireagoinnista alkaa OIKEA kiusaaminen.

Olisiko siis esim. sinun esimerkissäsi sinusta ok, että alat kiusata sitä herkkistä? Vittuilla, potkia, varastaa takin jne.?

No ei tasan ole ja sen hyvin tiedät.

Vierailija - 5.11.2010 13:54 (29/175)

Ei jaku aina!

Minun kiusaamiseni loppui kun opettaja puuttui siihen suurella vakavuudella. Eikä se yläasteella jatkunut enää koskaan uusien ystävien kanssa.

Vierailija - 5.11.2010 13:57 (30/175)

Kiitos vaan Kontulalle

koko asian vesittämisestä, kun on yritetty tolkuttaa että kiusattu ei ole syyllinen kiusaamiseensa! Ärsyttää suunnattomasti kaikkien kiusaamisesta kärsivien puolesta, pitäisikö heille sanoa: Joo naurakaa vaan muiden mukana, älkääkä nyt leikistä suuttuko, sinussa on nyt joku vika kun et ymmärrä huumoria! Prkl!

Vierailija - 5.11.2010 14:00 (31/175)

106 vastaa

Lainaus:

Lainaus:

Mulle taas kuittailtiin aikaisin kasvaneista tisseistä, enkä mä siitä loukkaantunut. Kyllä kiusaaminen on jotain ihan muuta, etkä selvästikään ole kokenut että mitä.

Vierailija - 5.11.2010 14:01 (32/175)

Opettajat näkevät/ kuulevat vain murto-osan kiusaamisesta.

Minun tapauksessa pahin tapahtui koulumatkoilla.En koskaan kertonut siitä kellekään koska en halunnut pahoittaa yh äitini mieltä. 2 poikaa seuras mua usein koko ala-asteen, 3-6 luokan ajan, ja töni,potki vei repun jne.Pahinta oli kuitenkin se verbaalinen puoli.XXXXXXXXon huoranpenikka.XXXXXXXX

on saastainen köyhä.XXXXXXX on sitä ja tätä.Siitä on 25 vuotta aikaa ja vieläkin kuulen sen kaiun korvissani.Lihavuutta vastaan voi sentään taistella mut mitä sanoa kun joku kutsuu sun äitiä huoraksi?????

Vierailija - 5.11.2010 14:03 (33/175)

No kuule,

jos sun kasvatuskyvyt ja psykoligine silmä on tuota luokkaa, niin ehkä on tosiaan parempi ettet yritäkään opettaa lapsillesi mitään. Moni muu kuitenkin osaa opettaa lapselleen asioita lyttäämättä näiden itsetuntoa, ja aika moni lapsi ottaa jopa mielellään vastaan neuvoja, joilla selvitä vaikeista tilanteista.

Koska vaikka kiusaaminen ei olekaan kiusatun vika millään lailla, siihen ei tarvitse opettaa alistumaan. Jos kaikki nostaa kädet pystyyn ja odottaa että kiusaajalle tehdään jotain, siinähän koko yhteisö heittäytyy uhrin rooliin. Kiusaajalle annetaan aktiivisen toimijan osa, josta kaikki riippuu. Kyllä minusta uhrin itsteuntoa kohottaa paremmin tunne, että hänkin voi tehdä jotain ja opetella välttämään näitä tilanteita.

Ehkä sun as-lapsi ei tähän kykene, mutta useimmat kiusatut lapset ovat jokseenkin normaaleja ja autettavissa. Miten voit tosissasi sanoa, että kykyä pitää puoliaan ei kannata edes yrittää palauttaa lapselle, jolta kiusaaminen on sen vienyt? Eikö juuri silloin olisi tärkeä kaikin voimin saada lapsi taas uskomaan itseensä ja näkemään oma arvonsa ja kokemaan että hän kykenee hallitsemaan omaa elämäänsä?

Ja millä "kouluttamisella" se palautetaan? Tosissaanko uskot, että kun siinä tilanteessa uhrille sanotaan, että sua kiusataan, koska annat muiden kiusata, etkä pane vsstaan - luuletko, että siitä on apua, vai romahtaako viimeinenkin itsetunto ja tulevaisuudenusko? Minä veikkaan viimeksimainittua.

- as-lapsen surullinen äiti/33-

Vierailija - 5.11.2010 14:07 (34/175)

Käytännössä tämä johti siihen, että kukaa ei halunnut olla tekemisissä tämän tyypin kanssa

Lainaus:

Ei Kontulakaan siitä puhunut, vaan ihan oikeasta kiusaamisesta. Ok, se voi lähteä siitä, että joku tulkitsee väärin kommentit, mutta koko kirjoitus koski sitä, että siitä ylireagoinnista alkaa OIKEA kiusaaminen.

Olisiko siis esim. sinun esimerkissäsi sinusta ok, että alat kiusata sitä herkkistä? Vittuilla, potkia, varastaa takin jne.?

Tämä tyyppi koki sen kiusaamisena eli ulkopuolelle jättämisenä. Hänen kanssaan ei voinut keskustella työasioista, ei mistään muustakaan. Häntä ei kutsuttu vapaa-ajalla työkavereiden juttuihin, koska kukaan ei kestänyt häntä.

Myös koulumaailmassa kiusaaminen on usein sitä, että ei olla jonkun kaveri. Tässä siis sama juttu.

Ei kiusaaminen ole aina potkimista tai lyömistä. Työpaikkakiusaaminen todella harvoin.

"Kaikki leikkii yhdessä", "ketään ei saa jättää ulkopuolelle" - eikös juu?

Vierailija - 5.11.2010 14:29 (35/175)

Mutta miksi ihmeessä ei silti

olisi hyvä asia, että joku rakastava ja kannustava ihminen yrittäisi opettaa tätä herkkistä ottamaan palautetta vastaan? Että joku häntä viisaampi ja kokeneempi vähän neuvoisi, miten kannattaisi regoida, mitä vastapuoli ehkä tarkoittaa ja miten hänen reaktionsa saattaa vaikuttaa muihin? Aikuisilla tällaista valmentajaa ei useinkaan ole tarjolla, mutta lapsilla on ainakin joskus välittävät vanhemmat, jotka voisvat sen tehdä. Mutta siis ei saa, koska kiusaaminen on aina väärin?

Lainaus:

Vierailija - 5.11.2010 14:29 (36/175)

Hienoa että on näin paljon äitejä jotka opettaa

lapsilleen, että kaikkia vähänkin erilaisia on ihan okei kiusata, koska ne ansaitsee sen. Mitäs on tollanen...

Vierailija - 5.11.2010 14:31 (37/175)

No miten pitää reagoida siihen että vittuillaan, potkitaan ja takki varastetaan?

Miten huumorintajuinen lapsi suhtautuu siihen?

Lainaus:

olisi hyvä asia, että joku rakastava ja kannustava ihminen yrittäisi opettaa tätä herkkistä ottamaan palautetta vastaan? Että joku häntä viisaampi ja kokeneempi vähän neuvoisi, miten kannattaisi regoida, mitä vastapuoli ehkä tarkoittaa ja miten hänen reaktionsa saattaa vaikuttaa muihin? Aikuisilla tällaista valmentajaa ei useinkaan ole tarjolla, mutta lapsilla on ainakin joskus välittävät vanhemmat, jotka voisvat sen tehdä. Mutta siis ei saa, koska kiusaaminen on aina väärin?

Lainaus:

Ei Kontulakaan siitä puhunut, vaan ihan oikeasta kiusaamisesta. Ok, se voi lähteä siitä, että joku tulkitsee väärin kommentit, mutta koko kirjoitus koski sitä, että siitä ylireagoinnista alkaa OIKEA kiusaaminen. Olisiko siis esim. sinun esimerkissäsi sinusta ok, että alat kiusata sitä herkkistä? Vittuilla, potkia, varastaa takin jne.? No ei tasan ole ja sen hyvin tiedät.

Vierailija - 5.11.2010 14:37 (38/175)

Täällä sais olla FB: Tykkää -nappi

Lainaus:

hän joutuu etsimään kassiaan tunnin verran ja löytää sen lopulta ruokalan roskiksesta tahriintuneena. Hän nauraa katketakseen koska joku on keksinyt niin hauskan pilan. Hän huomaa vasta kotona, että hänen takkinsa selkämyksessä lukee post it lapussa "oot ruma ja tyhmä" ja hänen koko päivänsä on pelastettu kun jollain on niin paljon huumoria. Koulun pihalla hän huomaa että hänen fillarinsa on kaadettu ja satula viillelty rikki, ja se vähän harmittaa koska on satanut ja satulan sisukset on kastuneet mutta onneksi se on viillelty tosi humoristisesti kirkkoveneen mallisesti.

Lainaus:

Kuvittelen mielessäni Kontulan tulevan työpaikalleen (valmiiksi surullisena, koska tietää jo valmiiksi että päivästä tulee surkea). Kun Kontula astuu sisään ovesta, opettajakollegat ottavat nenästään kiinni ja yököttelevät "hyi vittu". Miesopettaja mulkoilee huvittuneen epäuskoisena Kontulan puketumistyyliä ja naurahtaa katsoen samalla muita, kaikki pyörittelevät ivallisesti silmiään. Kontula yrittää piristyä, hän avaa keskustelun jostakin työhön liityvästä asiasta. Kukaan ei ole kuulevinaan. Vähitellen muut siirtyvät pois Kontulan pöydästä. Kontula menee keittiöön hakemaan välitunnilla kupillisen kahvia, samassa tilassa oleva kollega kavahtaa äkkiä taaksepäin ja jäykistyy merkiksi siitä että välttelee kontaktia kaikin tavoin. Kontula lähtee takaisin luokkaan, matkalla matikanope tönäisee Kontuln seinään. Röhönauru jää kaikumaan opettjanhuoneessa Kontulan suljettua oven. Kontula on jo saanut tottua siihen, että työkaverit eivät kutsu häntä etunimellä vaan rumaksi possuksi, haisevaksi vanhaksi tantaki tai harakaksi. Aluksi Kontula yritti sevitä huumorilla, naurahdella mukana,nyt alkaa voimat loppua. Viimein Kontula uskaltautuu rehtorin puheille. Työkaverit ovat ilkeitä, nimittelevät ja kiusaavat. Töihintulo tuntuu aina vaan raskaammalta. "Äh, ei noitten lupsakoitten huuliveikkojen juttuja kannata niin todesta ottaa, vähän rentoa itseironiaa peliin Aino, kyllä se siitä!" "Että osaa olla pikkumainen ihminen" pulistaan opettajanhuoneessa, kun Kontula lähtee viimein väsyneenä kotiinsa.

Tykkään tästä.

Tykkään

Vierailija - 5.11.2010 14:40 (39/175)

Erittäin hyvä kirjoitus!

Lainaus:

Lainaus:

Minusta Kontulalla on pointti, mutta hän esittää sen vähän huonosti. Kiusaaminen kovin herkkien, ujojen ja muuten sosiaalisesti kömpelöiden lasten suhteen on hankala kysymys, jota on vaikea käsitellä asiallisesti, koska katkeruus ja suuret tunteet tulevat aina peliin.

Minusta tässäkin ketjussa oli ihan hyvä esimerkki. Yksi kirjoittaja kertoi olleensa koko kouluajan hiljaa, koska koki muiden lasten normaalienkin kysymyten olevan yritys kiusata. Jos vastaavassa tapauksessa arka lapsi kokee ison osan sosiaalisista tilanteista kiusaamiseksi, onko vika kiusatun vain kiusaajien?

Jos lapsi jostakin (ei-neurologisesta) syystä tulkitsee kaikki sosiaaliset tilanteet pahimman kautta tai esimerkiksi ymmärtää ironiaa tai muuta huumoria heikosti ja kokee itsensä siksi kiusatuksi, miksi tämä on automaattisesti asia, jossa keskusteluun ei voi ottaa mitään kiusatun henkilökohtaisia ominaisuuksia? Samalla tavalla henkilöön kuitenkin mennään kiusaajan kohdalla, joka halutaan tulkita luonnevikaiseksi, pahantahtoiseksi tai väärin käyttäytyväksi, vaikka 99% ihmisistä pitää häntä normaalisti käyttäytyvänä, jopa hauskana henkilönä.

Ymmärrän siis Kontulaa siinä mielessä, että kaikki sosiaalisesti kömpelöiden lasten kokema kiusaaminen ei ole oikeaa kiusaamista, vaan MOLEMMINPUOLINEN sosiaalinen väärinymmärrys, joissa molempien (toisinaan jopa vain kiusatun) olisi syytä mennä itseensä.

Ketään ei tarvitse kouluttaa sietämään kiusaamista, mutta ongelma tässä puheessa on siinä, että osa "kiusaamisherkistä" lapsista kokee kiusaamiseksi myös asiat, jotka kuuluvat normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen, kuten kuittailu hyvän maun rajoissa. Kuinkas silloin suu pannaan? Kiusaaminen on todellista, koska uhrin kokemus siitä on aito, mutta kuinka ja kenen kautta asiaan puututaan?

Ja ennen kuin kaikki kiusaamistraumatisoituneet pääsevät älähtämään, en puhu nyt väkivallasta tai ilkivallasta tai systemaattitsesta ilkeästä nimittelystä, joka kohdistuu yhteen lapseen.

Erityisryhmät taas ovat aina erityisryhmiä omine erityistarpeineen, joten oikeastaan mitään keskustlua ei voi suoralta kädeltä yleistää heitä koskevaksi.

Vierailija - 5.11.2010 14:40 (40/175)

Tuon a.o. teorian mukaanhan

kiusaaminen alkaa väärästä reagoinnista, joten potkimiseen asti ei pitäisi joutua, jos osaa "reagoida oikein" huomautuksiin. Koko tässä keskustelussa on ongelmana, että kiusaajiakin on monenlaisia, Jotkut on sellaisia "tilaisuus tekee varkaan" -tapauksia eli tosiaan kiusaavat vain koska toisesta saa sopivan reraktion. Sitten on niitä, jotka ihan oikeasti pyrkivät etsimään jotakuta jota kiustata. Ensimmäiseltä voi suojautua jos osaa ottaa huumorilla, olla vahva ja toimia sosiaalisesti oikein. Jälkimmäisten suhteen se ei aina riitä.

Vahva ja huumorintajuinen ja perusturvallinen lapsi varmaan ainakin kertoisi kotona potkimisesta ja hänellä olisi muitakin kavereita kuin se kiusaaja. Siinä olisi jo paremmat lähtökohdat saada kiusaaminen loppumaan kuin jos potkittu on yksinäinen ja epävarma.

Lainaus:

Miten huumorintajuinen lapsi suhtautuu siihen?

Lainaus:

Lainaus:

Ei Kontulakaan siitä puhunut, vaan ihan oikeasta kiusaamisesta. Ok, se voi lähteä siitä, että joku tulkitsee väärin kommentit, mutta koko kirjoitus koski sitä, että siitä ylireagoinnista alkaa OIKEA kiusaaminen. Olisiko siis esim. sinun esimerkissäsi sinusta ok, että alat kiusata sitä herkkistä? Vittuilla, potkia, varastaa takin jne.? No ei tasan ole ja sen hyvin tiedät.

Vierailija - 5.11.2010 14:41 (41/175)

Montako kertaa

se on sanottava, että siitä huolimatta mitä tuossa itse artikkelissa sanottiin, on tässä ketjussa kysymys siitä, jos joku kokee itseään kiusattavan vaikka näin ei olisikaan. EI siis oikeasta kiusaamisesta, potkimisesta, läskiksi haukkumisesta tai lyömisestä. EI ole sanottu, että näihin pitäisi reagoida naureskellen. Tosin se kyllä usein tepsii myös siihen haukkumiseenkin, ja miksei voisi lapselle sanoa, että kokeilepa sanoa jotain takaisin seuraavalla kerralla, ja jos sekään ei auta, niin sitten soitetaan sen kiusaajan vanhemmille, vaihdetaan koulua tai jotain muuta. Mutta johonkin hakkaamiseen nyt ei tuollainen tehoa, eikä tietenkään kukaan ole sitä mieltä, että lapsi pitäisi opettaa lyömään takaisin. TOISINAAN vain se huumorilla reagoiminen auttaa siihen verbaaliseen kiusaamiseen paremmin kuin esim. itkeminen, ja kai kaikkien tavoite oli se, että kiusaaminen loppuuu?

Esim. minua haukuttiin vaikka miksi kouluaikoina, ja ketään ei kiinnostanut eikä kukaan neuvonut mitä tehdä, joten minä vain vaikenin ja sitten minua pidettiin entistä oudompana. Sen sijaan yksi tyyppi, jota sama kiusaaja haukkui homoksi, vastasikin, että no niin olenkin, mennäänkö tuonne käytävälle vähän homostelemaan (tai vastaavaa), ja kyllä hiljeni se vittuilija. Olisin itsekin toivonut osaavani reagoida tällä tavalla.

Vierailija - 5.11.2010 14:42 (42/175)

No entä miten ne vahvat ja perusturvalliset lapset opetetaan olemaan piinaamatta toisia

vain sen takia että toisesta saa sopivan reaktion?

Vierailija - 5.11.2010 14:43 (43/175)

Kenelle EI olisi sanottu jotain vastaavaa?

Lainaus:

minulle on sanottu "lauta, kakkosnelonen"

Lähes jokainen ihminen joutuu vastaanottamaan haukkumasanoja erityisesti kouluaikoina sillon tällöin, mutta oikeassa kiusaamisessa on himpun verran eri asioista kyse. Lue vaikka tuo repun piilotusjuttu omasi vierestä. Ai, mutta ihmiset, joilla ei ole empatiakykyä, tuskin ymmärtävät vaikka lukisivat millaisia kokemuksia, miltä kiusatusta tuntuu. Tai sitten tuntevat nautintoa lukiessaan ja tietäessään, ettei itselle ole tapahtunut koskaan vastaavaa.

Kyllä mäkin voin omakohtaisesti sanoa, että fyysisen väkivallan kohteena on vaikeaa olla humoristinen.

Vierailija - 5.11.2010 14:45 (44/175)

No ni, hieno homma.

Kiusatuksi tuleminen on oma syysi, mitäs olet yksinäinen ja epävarma.

Voi helvetti sentään. Jotkut ihmiset ovat yksinäisiä mutta ei se oikeuta ketään haukkumaan, potkimaan ja piinaamaan.

Jos nämä kaikki muut lapset on niin sosiaalisia ja vahvoja ja perusturvallisia niin miten ne opetetaan olemaan rääkkäämättä toisia vain sen takia että toisesta saa sopivan reaktion?

Vierailija - 5.11.2010 14:50 (45/175)

Kannattaisi

Lainaus:

Kiusatuksi tuleminen on oma syysi, mitäs olet yksinäinen ja epävarma.

Voi helvetti sentään. Jotkut ihmiset ovat yksinäisiä mutta ei se oikeuta ketään haukkumaan, potkimaan ja piinaamaan.

Jos nämä kaikki muut lapset on niin sosiaalisia ja vahvoja ja perusturvallisia niin miten ne opetetaan olemaan rääkkäämättä toisia vain sen takia että toisesta saa sopivan reaktion?

lukea koko ketju, että ehkä tajuaisit, mistä tässä puhutaan. Ei ole mitään järkeä lukea vain ekaa viestiä, kun tuo mitä sanoit, on käsitelty jo monta kertaa. Kun kyse ei ollut siitä, että vastaajien mielestä kiusatuksi tuleminen on kiusatun oma vika, ja puhe ei edes ollut kiusaamisesta vaan väärinymmäryksestä. Jos on oppilas, jota pidetään kummallisena, niin tuskinpa hänen olonsa paranee siitäkään, että hänet jätetään koko peruskouluajaksi yksikseen eikä hänelle puhuta mitään? Kun sen sijaan voi olla, että tämä ihminen vain käyttäytyy kummallisesti, koska hän on esim. ujo tai hänellä on puutteelliset sosiaaliset taidot.

Vierailija - 5.11.2010 14:53 (46/175)

Hyvä itseluottamus on monesti paras suoja

Itse olen omille lapsilleni sanonut, että kiusaajia löytyy läpi elämän, niitä on päiväkodeissa, kouluissa, harrastuksissa ja lopulta työelämässä. Tähän asiaan ei voi vaikuttaa. Mutta omaan asenteeseen voi vaikuttaa. Kun on tarpeeksi vahva ja antaa kiusaamisen ja vittuilun mennä heti alussa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja kun näyttää, että ei hetkauta eikä kiinnosta eikä vaikuta, niin kiusaaminen yleensä loppuu.

Olen myös sanonut, että jos jää tilanteeseen hiljaisena nysverönä tumpuloimaan ja näyttää kiusaajille, että heidän toimillaan on vaikutusta, niin silloin kiusaaminen varmasti jatkuu.

Hyvä itsetunto ja itseluottamus on yleensä hyvä suoja kiusaamista vastaan.

Tämä pätee lapsiin ja aikuisiin.

Ja niitä omia lapsia kannattaa oikeasti hieman sparrata olemaan vahvoja, pitämään itsestään ja luottamaan itseensä.

Lainaus:

Lainaus:

?

AINA se kiusaaminen ei jatku, ei likimainkaan. Usein se loppuu.

Jos se jatkuu, niin kyse saattaa olla uhrin kyvyttömyydestä pitää puoliaan. Kun oikein pitkään kiusataan, se kyky menee. Onko se sitten uhrin vika?

Vierailija - 5.11.2010 14:55 (47/175)

Olen lukenut ketjun

Lainaus:

kiusaaminen alkaa väärästä reagoinnista, joten potkimiseen asti ei pitäisi joutua, jos osaa "reagoida oikein" huomautuksiin. Koko tässä keskustelussa on ongelmana, että kiusaajiakin on monenlaisia, Jotkut on sellaisia "tilaisuus tekee varkaan" -tapauksia eli tosiaan kiusaavat vain koska toisesta saa sopivan reraktion. Sitten on niitä, jotka ihan oikeasti pyrkivät etsimään jotakuta jota kiustata. Ensimmäiseltä voi suojautua jos osaa ottaa huumorilla, olla vahva ja toimia sosiaalisesti oikein. Jälkimmäisten suhteen se ei aina riitä.

Vahva ja huumorintajuinen ja perusturvallinen lapsi varmaan ainakin kertoisi kotona potkimisesta ja hänellä olisi muitakin kavereita kuin se kiusaaja. Siinä olisi jo paremmat lähtökohdat saada kiusaaminen loppumaan kuin jos potkittu on yksinäinen ja epävarma.

Se oli vastaus tähän viestiin.

Tässä on niinku oikein kauniisti kiteytettynä se että kiusaaminen on ihan oma vika. Jos sulla ei ole kavereita ja olet yksinäinen ja epävarma niin ihan oma vikas että sua kiusataan.

No haloo, kenestä tahansa tulee yksinäinen ja epävarma kun rääkätään jatkuvasti.

Kiusaaminen ei ala väärästä reagoinnista. Väärinkäsitykset ehkä alkaa mutta kiusaaminen alkaa ilkeydestä.

Vierailija - 5.11.2010 15:00 (48/175)

Niin,

kyllä niitä kiusaajia löytyy niin kauan kuin on ihmisiä olemassa. Vaikka kaikki normaalit ihmiset saataisi lopettamaan kiusaus, niin on aina luonnehäiröisiä, joihin ei ammattilaisten mukaan mikään terapiakaan tepsi. Joten onko parempi, että lasta suojellaan, kunnes hän aikuisena törmää kenties mieheen, joka paljastuukin luonnevikaiseksi, jolloin tämä ei ollenkaan osaa käsitellä asiaa ja alistuu miehen kiusattavaksi, vai kasvattaa lapsi hyväitsetuntoiseksi ja sellaiseksi, joka osaa käsitellä kusipäisiä ihmisiä?

Ja se jos sanotaan, että johonkin nälvimiseen pitäisi suhtautua huumorilla, niin sehän ei tarkoita sitä, että pitäisi ruveta itse ajattelemaan, että olipa hauska läppä tuo kun minua sanottiin läskiksi, vaan vain ESITETÄÄN, että se otettiin huumorilla, ja sitten vastataan sille toiselle, että joo, mutta onneksi en sentään ole tyhmä, kuten sinä. Ei se tarkoita, että pitäisi ruveta nauramaan itselleen tai muuta, minkä te nyt tässä käsitätte huumoriksi.

Vierailija - 5.11.2010 15:02 (49/175)

Ja tämä

Lainaus:

Ja se jos sanotaan, että johonkin nälvimiseen pitäisi suhtautua huumorilla, niin sehän ei tarkoita sitä, että pitäisi ruveta itse ajattelemaan, että olipa hauska läppä tuo kun minua sanottiin läskiksi, vaan vain ESITETÄÄN, että se otettiin huumorilla, ja sitten vastataan sille toiselle, että joo, mutta onneksi en sentään ole tyhmä, kuten sinä. Ei se tarkoita, että pitäisi ruveta nauramaan itselleen tai muuta, minkä te nyt tässä käsitätte huumoriksi.

taas tehoaa kiusaajaan paremmin kuin se, jos oppilas alkaa itkeä tai suuttuu, koska SE on se reaktio, minkä kiusaaja haluaakin. Kyllähän se ymmärtää, että läskiksi haukkuminen tuntuu pahalta, sen takia se haukkuukin. Jos taas siihen reagoidaankin välinpitämättömästi tai huvittuneesti, niin kiusaaja ei saa haluamaansa reaktiota ja kyllästyy.

Vierailija - 5.11.2010 15:03 (50/175)

No totta helkkarissa lapsia täytyy suojella kiusatuksi tulemiselta.

Jos jollain kasvatetaan lapsista huonoitsetuntoisia luonnevikaisten kiusattavia aikuisia niin sillä että pidetään lasten keskinäistä kiusaamista ihan okei juttuna, uhrinhan vika se oli.

Vierailija - 5.11.2010 15:04 (51/175)

Voi niitä lukemattomia iloisia, luottavaisia

Lainaus:

Hyvä itsetunto ja itseluottamus on yleensä hyvä suoja kiusaamista vastaan.

ja hyvällä itsetunnolla varustettuja ihania lapsia, joiden itsetunto nakerretaan olemattomaksi kiusaajien toimesta vuosien saatossa.

Taitaa olla eräiltä jäänyt lukematta temperamenttiaiheinen kirjallisuus. Moni lapsi joutuu varmasti helpon kiusanteon kohteeksi esim. ujoutensa tai muun temperamenttipiirteensä vuoksi. Kun ei ole synnyinlahjana sitä valtavaa volyymia puheessa ja levotonta ja puheliasta mielenlaatua. Joidenkin onnettomien aikuistenkin silmissä tällainen lapsi voi kärsiä huonosta itseluottamuksesta, vaikka on vain yksinkertaisesti ujo. Ja ujoutta, kuten muitakaan temperamenttipiirteitä ei ihmisestä poisteta millään kikkakolmosella.

Vierailija - 5.11.2010 15:05 (52/175)

Tähänastinen keskustelu kiteytettynä:

"Öhö öhö öhö v*tun läski homo" on siis huumoria, ja jos ei sitä ymmärrä, saa syyttää itseään, jos tulee tyrkityksi ja potkituksi.

Näyttääpä olevan melkoisesti liikkeellä entisiä kiusaajia tai nykyisten kiusaajien vanhempia.

Vierailija - 5.11.2010 15:07 (53/175)

Mä en itkenyt enkä suuttunut mutta ei mun kiusaajat mihinkään

kyllästynyt, jatkoi vaan. Paljon oli sellaistakin kiusantekoa että kiusaajat itte ei olleet edes kattomassa sitä reaktiota, esim. mitä mä teen kun jotain tavaroitani on taas piilotettu ja rikottu. En aina edes tiennyt että kuka sitä oli tehnyt.

Miten sellaseenkin sitten reagoi huvittuneesti kun ei tiedä että kelle pitäis kuittailla takaisin.

Vierailija - 5.11.2010 15:12 (54/175)

Kun sinä nyt

et valitettavasti näköjään ymmärtänyt edes sitä viestiä, johon vastasit. On olemassa tiettyjäikäviä tosiasioita, jotka nnattaa ottaa huomioon. Yksinäinen ja epävarma on alttiimpi kiusaamiselle kuin vahva ja sos. taitava. Siksi kannattaa yrittää vaikuttaa siihen, että omasta lapsesta ei tule yksinäinen ja epävarma. Ei sitä yksinäistäkään silti saisi kiusata eikä se ole hänen vikansa - kukaan täällä vastannut ei sanonut näin. Mutta samalla kun ojennetaan kiusaajaa, muutetaan koulun toimintatapoja ja yritetään saada maailmaa lempeämmäksi, voi yrittää myös vahvistaa sitä omaa lasta ja opettaa hänelle joitakin selviytymistaitoja. Ei siitä haittakaan ole.

Lainaus:

Lainaus:

Se oli vastaus tähän viestiin.

Tässä on niinku oikein kauniisti kit

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi