Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teillä 7 vuotiaat katsoa Harry Potter elokuvia?

Vierailija
05.11.2010 |

Meillä poika on katsonut niitä isänsä kanssa ja en oikein tiedä ovatko sopivia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen alkaa olla aika pelottavaa.

Vierailija
2/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä noudatetaan niitä. Elokuvat - varsinkin loppupään leffat - ovat todella aika pelottavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät saa katsoa leffoja, ei todellakaan! Ovat tosi pelottavia, olen itse nähnyt ne kaikki ja luulen, että odotamme vielä vuoden pari ennenkuin esikoinen saa niitä ekoja alkaa katsomaan. Eli noudatamme ikärajoja!

Pojat ovat saaneet lukea kaksi ekaa HP-kirjaa sekä pelaavat Lego HP peliä tietokoneella eli siten ovat faneja.

Vierailija
4/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaus VET:n sivulta: "Ikäraja ei siis ole suositus, vaan varoitus, ja se on elokuvatarkastamon tekemien ikärajapäätösten osalta sitova. "

Kerkeää niitä katsomaan vanhempanakin, kaikkea ei tarvitse saada/nähdä heti.

Vierailija
5/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on terve ja tervejärkinen.

Vierailija
6/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja on 11, aikuisen kanssa 9. Koskee myös kotona katsottavia elokuvia.

Vierailija
7/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisiä ei.

Vierailija
8/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa myöskään pian 10-vuotiaamme (on herkkä, ja toisaalta tunnistaa hyvin omat tunteet ja pelkonsa: on itse sanonut, ettei vielä halua nähdä sitä). Ensimmäisen kirjan on kyllä lukenut.

Valkokankaalla/televisiossa kuvat tulevat ihan eri tavalla "päälle" kuin kirjaa lukiessa - kirjoja lukiessa lapsen mielikuvitus ei tavallaan pysty keksimään yhtä hirveitä asioita. Mikä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö joku kirjakin voisi olla lapselle liian jännittävä. Rowling itse on suositellut, että lapsi voisi lukea sellaisen Harry Potter -kirjan, jonka ikäinen suunnilleen itsekin on. Kirjathan muuttuvat koko ajan jännittävimmiksi ja hurjemmiksi - ja vaikka 9-11-vuotias saattaisi vielä tykätä ensimmäisestä osasta, niin viides osa voi olla liian synkkä.

Mainioita kirjoja kyllä ovat, mielestäni:.:)

Potter-leffoissa neljännessä murhataan nuori poika öisellä hautausmaalla, Harru sidotan hautakiveen, hänestä vuodatetaan verta taika varten ja häntä kidutetaan. Mieheltä uhrataan käsi (joutuu itse leikkaamaan sen irti). En suosittele kovin pienille, vaikka ei tietenkään mitään Saw III -tasoa olekaan...

Vierailija
9/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen itse kova Potter-fani, olen ne leffat tietenkin nähnyt jo teatterissa niin tiedän, millaisia ne ovat. Joten vedin rajan kolmosleffaan, nelosesta eteenpäin alkaa olla jo hieman liian pelottavaa lapselle.

Vierailija
10/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä edes tulisi mieleeni harkita moista! Ja itse olen ne kaikki katsonut. Eikä tosiaan ole tuon ikäisen leffoja.

Vierailija
11/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkokankaalla/televisiossa kuvat tulevat ihan eri tavalla "päälle" kuin kirjaa lukiessa - kirjoja lukiessa lapsen mielikuvitus ei tavallaan pysty keksimään yhtä hirveitä asioita.

Minä ja 11 v poikani olemme yhtä mieltä, että kirjat ovat jännittävämpiä ja pelottavampia kuin elokuvat. Oma mielikuvitus on 'tehokkaampi' kuin elokuvan valmis kuvitus.

Vierailija
12/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruotsinkielisillä kansilla, tilattu jostain ulkomailta ja niissä lukee ikäräjana, että 7 vuotta aikuisen seurassa, muuten 11 vuotta. Ilmeisesti Ruotsissa siis eri ikärajat Harry Pottereille.

Itse en ole niitä katsonut, eikä kiinnosta sen vertaa, että jaksasin katsoa, joten en oikein voi arvioida. Mies nyt katsoisi pojan kanssa vaikka kauhuleffoja, jos mua ei olisi kieltämässä. Ilmeisesti suurin osa ei siis saa katsoa.

ap

Vierailija
13/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaana sitten, jos ihan välttämättä haluaa... mutta ehkä ei silloinkaan.

Vierailija
14/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ollaan 9 vuotiaan kanssa lähdössä kattomaan seiskaa :) Onneks se on on K11

Vierailija
15/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 5 joten asia ei ole ollut ajankohtainen. Ikärajojen mukaan mennenään, ainakin n. suunnilleen (esim. jos lapsi saisi kuukausi ennen 7 v synttäreitä vaikka tuliaisina DVD:n jossa ikäraja 7 v niin antaisin varmaan katsoa).

Vierailija
16/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja 11 v poikani olemme yhtä mieltä, että kirjat ovat jännittävämpiä ja pelottavampia kuin elokuvat. Oma mielikuvitus on 'tehokkaampi' kuin elokuvan valmis kuvitus.

...ihmiset ovat erilaisia.

Mutta on tuosta ihan elokuvien/kirjojen vaikuttavuudesta tehty tutkimuksia, ja tuota mieltä ovat monet (asiantuntijat). Eri asia sitten on se, että mielestäni Potter-kirjat ovat paaaljon paljon parempia kuin leffat: niissä on ihan aidosti (näin aikuisellekin) jännittäviä kohtia, leffoissa taas on jouduttu karsimaan kaikenlaista (myös sitä mahtavaa huumoria!) - sitten jännityksestä on ehkä muodostunut sellaista tympeää hollywood-ryskettä. joka ei ole aidosti jännää, jos on tottunut katsomaan paljon elokuvia...

Suoraan sanottuna: minusta on haitallista antaa 4-vuotiaan katsoa Potter-elokuvia, joa ihan sitä ensimmäistä. Ei se, että lapsi on mahdollisesti ollut siinä tyytyväinen tarkoita sitä, etteikö niistä voisi jäädä jotain alitajuntaan. Miksi olla niin malttamaton ja yritää saada lapsesta tavallaan isompaa kuin tämä on - ei se ole mikään erityinen kypsyyden merkki... Itsekin fanitan Potter-kirjoja ihan hirveästi, mutta silti olen todennut, että pitää lasten kanssa nyt vain odottaa.

Vierailija
17/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kauhistunut olen ollut joistakin ikärajoista siellä. Toki se ei ole suositus, vaan ehdoton ikäraja, mutta silti...

Suomessa ikäraja on 9 aikuisen seurassa, yksin 11. Ja onhan niistä ikärajoistakin keskusteltu, että pitäisikö olla 13/11, mutta kun ovat nuorten suosimia kirjoja, niin... Itse olen kauhean tarkka noista ikärajoista, siksi tiukat mielipiteet.

Vierailija
18/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 5 joten asia ei ole ollut ajankohtainen. Ikärajojen mukaan mennenään, ainakin n. suunnilleen (esim. jos lapsi saisi kuukausi ennen 7 v synttäreitä vaikka tuliaisina DVD:n jossa ikäraja 7 v niin antaisin varmaan katsoa).

noi kaikki leffat mutten muista tarkkaa ikärajaa. Ekoissa osissa se ainakin oli K11 mutta oliskohan se noussut vitosleffan myötä(?)

Mutta joo, kuten aikaisemmin sanoin, meillä nelivuotias saa katsoa kolmoseen asti, siitä eteenpäin ei koska minusta ne ovat liian "rankkoja" tyyliin alle 9v lapselle. Toki asiaan vaikuttaa lapsen luonnekin kovasti. Meillä tuo nelivuotias ei tunnu pelkäävän mitään muuta kuin Möhköfanttia =D

Vierailija
19/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias on niitä nyt saanut katsoa aikuisen seurassa luettuaan kirjat ensin.

Vierailija
20/26 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan luettu kirjana sitä ensimmäistä. Saa pelata pleikkarin HP -pelejä. PS2:n Harry Potter -pelit ovat niin lapsellisia vielä. Uusimpia pelejä meillä ei olekaan.

Olen itse katsonut ko. leffat moneenkin kertaan, ja minusta niiden ikärajat ovat erittäin hyvät ja niitä on hyvä noudattaa.