Te joilla on omat tilit (ja pihi mies)
Miten olette jakaneet kulut sen ajan kun olet itse ollut kotona lapsen kanssa ja vain mies on ollut palkkatöissä?
Kommentit (23)
Omalta tililtäni (äitiyspäivärahoista tai kotihoidontuesta) maksan omat menoni ja lasten vaatekulut. Paitsi, jos vaatteet on S-kaupasta, niin silloin maksan s-tililtä nekin.
Mulle tämä käy vallan hyvin.
Mies maksaa enemmän koska tienaakin enemmän. Meillä on tehty niin, että mies siirtää tililleni ilmoittamani summan, ja siitä maksan kaikki yhteiset laskut, lainanlyhennykset jne.
Meillä on kumpikin aina laittanut noin 90% tuloistaan yhteiselle tilille ja sen mukaan on sitten perheen yhteiset menot hoidettu. Omilta tileiltä menee omat harrastukset ja vaatteet, lehdet yms.
Minulle tuo ei kävisi.
Meillä kolme lasta. Minä siis maksaisin 200 EUR kotihoidontuesta (ei kuntalisää) 4 perheenjäsenen vaatteet? Mies 5000 EUR palkastaan vain omansa?
Entä asumiskulut? Miten te jaatte ne?
Sen ajan kun olen lasten kanssa kotona ilman palkkaa (asun ulkomailla eli ei mitään perhetukia sillä ajalla) niin mies maksaa kaiken, siis vuokran ja ruoat ja muut perusmenot. Mulla on vähän säästöjä mutta en suostu niistä ottamaan perhekuluihin. Oli ihan ok miehelle. Itse maksan jos on jotain omia ostoksia, vaatteita tms., ne olen aina maksanut kokonaan itse (Perheen menot on jaettu aina 50-50). Tulee vähän tiukempaa rahallisesti mutta selvitään, eipähän vaan jää säästöön mitään.
Mieheni on pihi vain siinä mielessä että se suunnittelee tarkkaan mihin rahat laitetaan, miettii aina pitkään jne. mutta on kuitenkin ihan tolkun ihminen. Ja reilu. Itse olen vähän rennompi rahan kanssa mutten mitenkään tuhlaavainen.
Mites ap teillä kävi perheen rahaneuvotteluissa? : )
mies maksaa käytännössä asumisen ja lainat ja auton ja kaiken muunkin sen jälkeen kun omat rahani ovat loppu. Itse siis ostin lähinnä ruokaa, eikä ne rahat riittäneet edes kuukauden ruokalaskuun. t. Neljän äiti
Vai että kummallakin on oma erillinen taloutensa ( omat asuntolainat, jääkaapit jne)?
eli jos minä tienaan 2000 e ja mies 4000 e niin minä maksan 33% ja mies 66% yhteisistä kuluista.
valitettavasti maksetaan edelleen kaikki puoliksi. Siksi olenkin säästänyt joka kerta ennen äitiysloman alkua jo hoitovapaata varten potin, jota sitten käytän, kun äitiyspäivärahan tulo lakkaa. En osaisi miehen siivellä elää, mutta olisihan tuo mukavaa, jos itse ei tarvitsisi kärvistellä...
minä ruuan ja vaatteet vanhempainrahasta sekä lapsilisistä. Jos tarvitsee jotakin "ylimääräistä", siltä pyydetään jolla on tilillä vielä rahaa =D
niin meillä laskut, ruokaostokset yms. maksaa se jolla sillä hetkellä sattuu rahaa tilillä olemaan. Silloin kun olin pojan kanssa kotona niin maksoin lainalyhennykseni + sen mitä pystyin laskuista niin että jäi vielä hieman itselleni käyttörahaa. Harvemmin sain mieheltä rahaa omiin menoihin. Molemmilla siis omat tilit ja talolaina puoliksi.
Pojan vaatteet, lääkärikäynnit tms maksan 80%sti minä, mies vain jos pyydän mutta ei todellakaan oma-alotteisesti.
kaikki puoliksi. Pari kertaa mies on laittanut parisataa ylimääräistä mun tilille. On kyllä sanonut, että voin pyytää rahaa jos tarvitsen. Nihkeilee/tuskailee jo siitä, kun pyydän rahaa niiden laskujen puolikkaisiin, joten en ole juuri ylimääräistä kysellyt
Meillä valitettavasti maksetaan edelleen kaikki puoliksi. Siksi olenkin säästänyt joka kerta ennen äitiysloman alkua jo hoitovapaata varten potin, jota sitten käytän, kun äitiyspäivärahan tulo lakkaa. En osaisi miehen siivellä elää.
Onko lapsen kulut tasan puoliksi myöskin?
Meillä on aina ollut omat tilit ja omat rahat. Olen yrittänyt työssäollessani ehdottaa yhteistä tiliä, mutta mies ei siihen suostu.
Mies olisi halunnut minun palaavan töihin, joten ei siitä syystä suostu maksamaan hoitovapaan ajan niitä maksuja, joita en pysty itse kustantamaan.
Lapsista minä maksan kaiken :( Ja lapsilisät menevät lapsille, ei äidille. Eikä mies suostunut, että saisin ne edes hoitovapaan (6kk) ajan.
Meillä on laskettu laskut, lainat yms. niin, että kumpikin maksaa saman verran. Mies esim. maksaa sähkön, netin, puolet lainasta, autovakuutukset, bensat jne. minä ruuat, puolet lainasta, muut vakuutukset, tv-lupamaksut, yhtiövastikkeen jne...
Meillä on aina ollut omat tilit ja omat rahat. Lapsista minä maksan kaiken :( Ja lapsilisät menevät lapsille, ei äidille.
Mutta miten ihmeessä lasten kulut = ädin omia kuluja? Eivätkö lapset ole biologisesti miehen?
kht:sta, lapsilisistä ja kuntalisästä perheen ruuat ja taloustavarat sekä lasten vaatteet ja harrastukset. Lisäksi maksan toisen lapsen vakuutuksen ja tietty omani.
enimmäkseen ilman ongelmia se, että on yhteinen tili, jolta hoidan kaikki lapseen ja talouteen liittyvät menot. Kun olin kotona, mies laittoi sinne enimmäkseen rahaa, minä laitoin muutaman satasen silloin tällöin.
Minä saan myös pitää lapsilisät.
Nyt kun olen töissä, laitan joka kuukausi noin 400 euroa tuolle taloustilille ja mies hieman enemmän.
Meillä on aina ollut omat tilit ja omat rahat. Olen yrittänyt työssäollessani ehdottaa yhteistä tiliä, mutta mies ei siihen suostu.
Mies olisi halunnut minun palaavan töihin, joten ei siitä syystä suostu maksamaan hoitovapaan ajan niitä maksuja, joita en pysty itse kustantamaan.
Lapsista minä maksan kaiken :( Ja lapsilisät menevät lapsille, ei äidille. Eikä mies suostunut, että saisin ne edes hoitovapaan (6kk) ajan.
Meillä on laskettu laskut, lainat yms. niin, että kumpikin maksaa saman verran. Mies esim. maksaa sähkön, netin, puolet lainasta, autovakuutukset, bensat jne. minä ruuat, puolet lainasta, muut vakuutukset, tv-lupamaksut, yhtiövastikkeen jne...
Vaikka muuten menot maksettaisiinkin tasan tarkkaan puoliksi, niin ok. Mutta miten ihmeessä ne lasten menot onkin sitten vain äidin maksettavana? Ja se lapsilisähän on nimenomaan tarkoitettu lasten menoihin - ei mihinkään säästötilille (ainakaan silloin, jos oikeasti siitä rahasta tekee tiukkaa hoitovapaa-ajalla). En vaan voi kunnioittaa tuollaista miestä ja ISÄÄ yhtään, anteeksi vain :(
"En vaan voi kunnioittaa tuollaista miestä ja ISÄÄ yhtään, anteeksi vain :("
Arvaa onko mulla hauskaa laskea joka helvetin senttiä? Nytkin mietin joululahjoja, että montako euroa on varaa laittaa haisemaan. Lapset tarvitsisivat vaatetta vaikka millä mitalla.
Muuten hyvä mies, mutta raha-asiat on sellanen juttu, mistä en jaksa enää riidellä. Miehen päätä on toivotonta tässä asiassa kääntää.
Onpahan luonnetta kasvattanut tämä meininki eikä pääse kukaan siipeilijäksi haukkumaan... :(
ja laittoi rahaqa mun tilille lisäksi.