homojen puolestapuhujat, mikä on mielipiteenne seuraavista ihmisryhmistä
-romanit
-vammaiset (saavatko syntyä vai pitääkö abortoida)
-uskovat
-somalit
Jos yhteenkin on kielteinen suhtautuminen niin ymmärrätte varmaan että kaikki eivät hyväksy homoseksuaalisuutta
Kommentit (9)
Mikäli joku rikkoo lakia, rodusta ja uskonnosta, riippumatta on rikollinen.
Minua eivät muut uskonnot, vakaumuksen, seksuaaliset suuntaukset, ihonväri, kansallisuus tms häiritse. Kaikilla on ihmisoikeudet.
Minä kannatan homojen oikeutta avioliittoon. Kirkon ei heitä tarvitse vihkiä, mutta muutoin olkoon kuten muillakin.
-Romanit: suhtaudun heihin varauksella. Isäni on yritystoiminnassaan saanut kärsiä heidän varkauksistaan ja minäkin olen joskus ollut mukana kuin heiltä on perätty varastettua omaisuutta. Ja ikävä kyllä yhdenkään romanin otsassa ei lue, että onko hän niitä varkaita vai niitä jotka eivät varasta.
-Vammaiset: miksi vammainen ei saisi syntyä? Tai toisaalta, kuinka vammainen ei saisi syntyä? Kelpaako sokea elämään? Entä sellainen jolla on terävä äly mutta yksikään raaja ei oikein toimi? Vammaisen määritelmä kaipaisi terävöittämistä ennen kuin tästä enempiä ajattelee.
-Uskovat: olen sellainen. En nyt tyrkyttele lehtisiä katuvarsilla, mutta olen silti uskova. Ja pidän erittäin valitettavana että yhteiskunnassamme siedetään ajattelemattomuuteen perustuvaa ateismia ja jopa pidetään sitä fiksuna, vaikka moista asennetta ei eläissään joudu mitenkään pohtimaan, saati puolustelemaan.
-Somalit: sama juttu kuin romanit: käsittääkseni he rikostelevat enemmmän kuin muu väestö, eikä kenestäkään heistä näe päälle, että onko tämä suomalaisia arvoja noudattava vai niitä vastaan. Mutta ylipäätään: somaleille ja muille tulokkaille pitäisi nykyistä ankarammin tehdä selväksi, että tässä maassa ollaan tämän maan tavalla. Ja vielä painottaa sitä, että juuri suomalaisten arvoista johtuu, että maamme on niin turvallinen, että tänne voi paeta väkivaltaisuuksia. Monikulttuurisuuden riski on se, että hyväksytään ne tavat, jotka pakolaisten kotimaissa aiheuttavat väkivaltaa ja sortoa.
Tästä nyt sitten voit päätellä ihan itse, käykö onko asenteeni sama ihan kaikkia vähemmistöiksi määriteltyjä porukoita kohtaan. Pitäisikö muuten olla?
Kyse on nimenomaan siitä, että ihmisiä ei voi lokeroida yksioikoisesti ryhmiin. Niin kauan kuin toisen elämäntapa ei satuta toisia ihmisiä, sen täytyy olla minulle ok. Eli esimerkiksi näin: tyttöjen ympärileikkaus on tuomittavaa, allahiin uskominen ei. En paheksu muslimeja yleisesti, mutta paheksun niitä, jotka leikkaavat elimiä terveiltä pikkulapsilta.
En ymmärrä, mikä homoudessa voisi olla tuomittavaa?
Se ei ole synnynnäinen ominaisuus, jolle ei itse voi mitään, kuten muut (homoseksuaaliset, romanit, kehitysvammaiset, somalit).
erääseen vähemmistöön kuuluvana en voi ymmärtää kuinka joidenkin mielestä en ole ihminen jolle kuuluvat samat ihmis- ja kansalaisoikeudet kuin kaikille enemmistöön kuuluviilekin.
että kaikki eivät niin tee. Senkin hyväksyn. Suhtaudun lähtökohtaisesti ennakkoluuloisesti romaneihin ja somaleihin, ihan kuten venäläisiinkin. Uskovaiset saavat olla uskovaisia, elleivät käytä uskoaan lyömäaseena ja tuputa näkemyksiään niille, joita asia ei kiinnosta. Vammaisilla on oikeus syntyä siinä kuin terveilläkin, mutta ymmärrän ihmisiä jotka eivät jaksa ottaa vastaan sairasta vauvaa. Itse sen sijaan en voi tehdä aborttia.
en suhtaudu yhteenkään ihmiseen kielteisesti sen takia, että hän olisi homo, uskovainen, romani, vammainen tai somali. Pyrin kohtaamaan ihmisen ihmisenä.
Mutta mielestäni vaikkapa somali, joka halveksuu Suomen lakeja, voidaan lähettää takaisin Somaliaan. Enkä juurikaan pysty keskustelemaan uskovan kanssa, jolla on putkinäkö (ts. uskoo vain oman uskontonsa olevan oikeassa) ja joka esim. ajattelee, että minä joudun helvettiin.
enkä oikein tiedä mitä se kertoo ajatusmaailmastasi.
Minusta kaikilla ihmisillä on oikeus elää ja tehdä asiat omalla tavallaan niin kauan kuin eivät vahingoita toisia ihmisiä tai riko lakia. Ketään ei pitäisi lokeroida johonkin ryhmään ja sen jälkeen kohdella koko ryhmää tietyllä tavalla, vaan ihmisiä pitäisi kohdella yksilöinä. Siksipä vastaukseni tähän kysymykseen lienee joka ryhmän kohdalla samanlainen.
-romanit: Tiedän, että heitäkin on monenlaisia ja yritän kohdella jokaista yksilönä. Etnisen taustan perusteella syrjiminen ei ole hyväksyttävää. Valitettavasti minulla on ihan henkilökohtaisia huonoja kokemuksia useista romaneista varkaina, joten katson tavallista tarkemmin, mutta kohtelen heitä, kuten muitakin ihmisiä.
-vammaiset (saavatko syntyä vai pitääkö abortoida). Minusta jokaisella ihmisellä on oikeus syntyä ja oikeus elämään. Luulen, että itse en pystyisi abortoimaan lastani siksi, että hän on vammainen, mutta ymmärrän että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, enkä lähtisi koskaan tuomitsemaan ketään, joka aborttiin päätyy. Uskon, että abortti on todella vaikea ratkaisu kenelle tahansa.
-uskovat: Minusta ihmisellä on oikeus uskoa mihin hän haluaa ja käyttäytyä haluamallaan tavalla niin kauan kuin ei vahingoita muita ihmisiä tai riko lakia. Äärimmäisten harvojen ääriuskovien harjoittama toisten ahdistelu, kovaääninen moralisointi ja suoranainen kiusaaminen ei minusta ole hyväksyttävää, koska se vahingoittaa näitä ihmisiä.
-somalit: Jälleen kerran, en ymmärrä miten joku vaoi laittaa kaikki samaan nippuun. Somaliasta löytyy varmasti ihmisiä ihan yhtä laajalla skaalalla kuin Suomestakin ja mielipiteeni heistä on ihan samanlainen kuin suomalaisistakin. Ketään ei pidä syrjiä kansallisuuden tai ihonvärin vuoksi, mutta toisten vahingoittaminen ja lain rikkominen on tuomittavaa.
Parasta Porvoosta!