Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusatut ovat tosikoita?

Vierailija
05.11.2010 |

[quote]

- Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.

Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria.

- Tiedän lähipiiristäni lapsia, joita on kiusattu. Mielestäni tärkeä syy siihen ollut, että he ovat liian tosikoita. He ottavat heille sanonut asiat liian vakavasti eivätkä osaa vastata takaisin huumorilla.

[/quote]

Mua kiusattiin koulussa, enkä tosiaan osannut ottaa huumorilla sitä, että suuhuni tungettiin taulunpyyhintäsieni ja että minua ei huolittu ryhmätöihin mukaan. Ei myöskään naurattanut seistä viimeisenä liikkatunnin joukkuevalinnassa tai kuulla huomautuksia perussiististä, joskaan ei huipputrendikkäästä ulkonäöstäni. Ei, en osannut ottaa huumorilla, eikä mielestäni olisi ollut syytäkään siihen.

Nyt aikuisena osaan ottaa asioita huumorilla ja osaan napauttaa sanallisesti ketterästi takaisin, jos joku kuittailee. En yleensä hermostu maailman menosta, enkä lannistu, jos joku yrittää piikitellä. Minusta ei kuitenkaan voi edellyttää, että 8-vuotias koululainen osaisi saman. Myös sosiaaliset taidot kehittyvät elämän aikana, mutta kouluaikana olisin kyllä eniten hyötynyt kiusaajien kuriin panemisesta, kuin jostain "huumorikoulutuksesta". Jokaisella on oikeus olla lapsena sellainen kuin on, mutta muita ei saa satuttaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin aina olla välittämättä mutta paskan marjat se mitään auttoi! Reaktioita haettiin koko peruskouluaika, koskaan en eleelläkään enkä ilmeelläkään reagoinut, mutta se ei heitä estänyt.

Vierailija
2/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään empatiakykyä. Luultavasti myös työpaikkakiusaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta enhän minä osannut olla toisenlainen. Muistan miten yritin ottaa huumorilla ja toiset saivat siitä vaan vettä myllyynsä ja tarttuivat kömpelöihin yrityksiini vitsailla tai naureskella asia pois. Jos huumorilla ottaminen tulee luonnostaan se on luontevaa, feikki "huumorilla ottaminen" on feikkiä eikä siihen kiusaaminen lopu, päinvastoin.

Vierailija
4/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on narsisti ja kun sanon että hänen sanomisensa loukkaavat minua, hän vetoaa juuri tuohon "et ymmärrä mun huumoria!"

Vierailija
5/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokee monen asian kiusaamiseksi, mitä taas toisen luonteinen lapsi ei koe. Ei heitä kiusata sen enempää. He vaan kokevat, että heitä kiusataan.

Meillä on ujo, herkkä ja tosikko poika ja hän ei ole edes kokenut mitään pahaa kiusaamista ja loukkaantuu ihan ihme asioista muille lapsille. Muut ei tarkoita edes kiusata, niin tämä saattaa kokea jonkun asian kiusaamisena.

Käy koulupsykolgilla parantelemassa sosiaalisia taitojaan ja nykyään hänelläkin menee koulussa hyvin muiden lasten kanssa.

Toinen poika taas ei koe, että häntä kiusataan ollenkaan, vaikka on turpiinsakin saanut useamman kerran ja välitunneilla on isommat pojat kimpussa ja häätämässä pois ja jos ei tottele, niin ovat kurkussa kiinni tai alkavat hakkaamaan. Tämä on pojan mielestä ihan luonnollista, eikä hetkauta häntä yhtään.

Olen itsekin ollut koulukiusattu. Kummasti sitä vuosien aikana oppi nauramaan itselleen ja heittämään huumoriksi toisten naljailut. Pahinta oli kuitenkin syrjintä. Yksin ei ole kiva olla.

Vain yhtä luokkakaveria pelkäsin tosissani.

Vierailija
6/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mielestä kuuluu vaan asiaan että veetään turpaan kuin se herkkä loukkaantuja.

kokee monen asian kiusaamiseksi, mitä taas toisen luonteinen lapsi ei koe. Ei heitä kiusata sen enempää. He vaan kokevat, että heitä kiusataan. Meillä on ujo, herkkä ja tosikko poika ja hän ei ole edes kokenut mitään pahaa kiusaamista ja loukkaantuu ihan ihme asioista muille lapsille. Muut ei tarkoita edes kiusata, niin tämä saattaa kokea jonkun asian kiusaamisena. Käy koulupsykolgilla parantelemassa sosiaalisia taitojaan ja nykyään hänelläkin menee koulussa hyvin muiden lasten kanssa. Toinen poika taas ei koe, että häntä kiusataan ollenkaan, vaikka on turpiinsakin saanut useamman kerran ja välitunneilla on isommat pojat kimpussa ja häätämässä pois ja jos ei tottele, niin ovat kurkussa kiinni tai alkavat hakkaamaan. Tämä on pojan mielestä ihan luonnollista, eikä hetkauta häntä yhtään. Olen itsekin ollut koulukiusattu. Kummasti sitä vuosien aikana oppi nauramaan itselleen ja heittämään huumoriksi toisten naljailut. Pahinta oli kuitenkin syrjintä. Yksin ei ole kiva olla. Vain yhtä luokkakaveria pelkäsin tosissani.

Vierailija
7/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien mielestä on sitten ihan okei että tätä sun toista poikaa hakataan ja kuristetaan jatkuvasti sen kia että hän itse ei halua tai kehtaa valittaa? Täytyy olla mies ja kestää kuin mies se että saa jatkuvasti turpaan?

Vierailija
8/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toiselta puuttuu sosiaaliset taidot täysin ja toinen on täysin kynnysmattona eikä osaa ollenkaan tunnistaa kaltoinkohtelua. Tottunut siihen kotonaan?

Vierailija
9/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin opettajat ajattelivat minun lapsuudessani. Onneksi nuori opettajasukupolvi on ihan toista maata.

Vierailija
10/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen vuoksi että tulin maaseutukylän pieneen kouluun eri murretta puhuvana vieraspaikkakuntalaisena. Ei siinä olisi auttanut itsevarma esiintyminen tai huumori. Kaikki mitä sanoin, tuli takaisin, matkittuna ja päälle naurettuna. Pilkkaamista kesti pari vuotta ja sitten mukaan tuli fyysinen kiusaaminen, nipistely, töniminen, tavaroiden hajottaminen ja hävittäminen, lumipalloilla ja kivillä heittely joka SATTUI. Oliko kyse omasta huumorintajuttomuudesta tai yliherkästä suhtautumisesta...Hmm. Kai sitä olisi pitänyt mennä itseensä, ikääkin kun oli jo peräti 8-10 vuotta. Onneksi vaihdoimme paikkakuntaa kiusaamisen vuoksi.

Vierailija
11/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että nykyajan Hälläväliä-maailmassa joku ottaa elämän tosissaan. Minua on väitetty tosikoksi kun en ole ryypännyt teininä kavereiden kanssa vaan olin absolutisti. Minusta sellainen tosikkous on siisti juttu.

Vierailija
12/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti olikin, että joskus kiusattu voi myös tehdä asialle itse jotakin, joskus taas ei. Itse olin sellainen, jolle olisi tehnyt hyvää keskustelu jonkun psykologin kanssa omaan käytökseeni liittyen, mikä olisi ehkäissyt kiusaamista. Turha näitä näkökantoja on ohittaa koko ajan ja vain muistella omaa tapaustaan, koska toisenlaisiakin on, kuten minä.

Vierailija
13/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa että arka asia jota ei ole uskallettu lausua ääneen? Ihan kuin se ei olisi ollut iät ja ajat yksi tapa mitätöidä kiusaamista että sanotaan että älä nyt oo noin herkkänahkainen, sehän oli vaan leikkiä hehheh.

- Tämä on arka asia, jota ei ole uskallettu lausua ääneen, koulumaailmaa kuvaavia kirjoja kirjoittanut entinen opettaja Aino Kontula sanoo Iltalehdelle.

Kontula kertoo huomanneensa, että kiusatuksi joutuvat helposti ne, jotka ovat hyvin herkkiä tai joilla on vaikeuksia ymmärtää huumoria

Vierailija
14/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo mielipidejuttu julkaistiin lehdessä. On hyvä, että tästä nousi keskustelua. Toivon, että tämä keskustelu rohkaisee entisiä ja nykyisiä kiusattuja kertomaan millaista kiusattuna oleminen on ja miltä se tuntuu. Toivottavasti moni itsensä vahvaksi ja murtumattomaksi tunteva ihminen avaa korvansa kuulemaan ja ymmärtää mitä kiusaaminen on. Toivottavasti hienotunteisuus tämän johdosta lisääntyy. Minä olen toiveikas ja uskon että maailma voi muuttua paremmaksi.

Vierailija
15/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa saa sitten naureskella väkinäisesti koko kouluikänsä.

Vierailija
16/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleinen kommentti kiusaajilta on heidän jäädessään kiinni itse teosta on että "Se oli vain leikkiä". Sen jälkeen hän kertoi sanovansa tuollaisissa tilanteissa, että Meidän koulussamme ei tuollaista leikkiä hyväksytä. Kaikkea ei voi kuitata huumorilla. Heikompaa pitää aina puolustaa.

Vierailija
17/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta moni 8v osaa sutkauttaa sanoja takaskin, vaan ei tosiaan kaikki. Sehän on selvää, että lapset ovat erilaisia, vauvasta asti vanhuuteen saakka.

Vierailija
18/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen tapauksen. Mutta kyse voi kuitenkin olla siitä, että ei sinun mitään suoria kiusaamisjuttuja olisi pitänytkään ottaa huumorilla, mutta tuskin kiusaaminen koskaan alkaa näin vakavasti? Kiusaaja kokeilee kiusatun sietorajaa pikkuhiljaa, ja löytää ennen pitkää juuri ne narut joista nykäistä.

Vierailija
19/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikani on 8 luokalla ja häntä ja kaveriaan kiusataan.Syitä voi olla useita,mutta kallis vaatemaku on varmasti yksi.Minulla on varaa ostaa pojalle näitä blingbling kuteita... Ja hänellä on oma tyyli. Ja mitähän v.tä se kuuluu muille.

Kiusaamiseen on otettu kovat otteet.Luokissa on pidetty puhutteluja.Olen henk.kohtaisesti soitellut kiusaajien vanhemmille.Myös kiusaajia olen puhuttanut,vaikka sieltä nyt on vastausta tullut ett mee kääpä muualle.mutta puutun kiusaamiseen niin kauan kunnes se loppuu 0 % . tosin siihen voi mennä koko loppu yläaste aika...

Ketään ei saa kiusata ja piste.

Itse käytän kaikki keinot,lailliset ja laittomat,että loppuu tuo paskamainen käytös !

Ja poikani ei ole tosikko.päin vastoin.joskus on kiusaajilta loppunut sanat kun poika on sanonu viimeisen sanan:D

esim jos hänelle sanovat ett on paskat housus,nii poika kattoo ja sanoo ett niin sul näkyy haisevan:D

Vierailija
20/34 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli kiusatut kuittaisivat nauraen ensimmäsen kiusanteon, ei sitä kiusaajat jaksaisi jatkaa. Tämä näkyi omassa nuoruudessani todella selvästi. Ne jotka itkivät esim. "mopokasteen" saatuaan yläasteella, saivat kuittailua osakseen jatkossakin. Onhan se "kiva" kiusata sellaista jossa saa jonkin reaktion aikaiseksi. Ne jotka kuittasivat moparin huumorilla saivat olla rauhassa. Olen ehdottomasti kiusaamista vastaan, eikä sitä kenenkään tarvitse sietää ja siihen tulee puuttua, mutta kyllä kiusatun omalla toiminnalla ja reagoinilla on suuri merkitys miten asia jatkossa etenee.