Kääpiövillakoira; plussat ja miinukset...
Kommentit (53)
Väärää tietoa ja kokemus vain yhdestä hölmöstä yksilöstä joka ei jo pienenä tottunut ihmisiin
Toy villis on mahtava lenkkikaveri! Kävellään pihalla oleilun lisäksi kaksi 3-5 kilometrin lenkkiä päivässä. Karvat leikkaan itse ja jätän kuononkin karvat pitkiksi. Ei ole löytynyt syytä miksi kuono pitäisi kyniä karvattomaksi. ( Joku kasvattaja oli jopa peloitellut kuonon kasvavan sieniä jos ei kyni sitä??) Itse voi trimmata aivan hyvin kunnon koneella ja pitää karvan lyhyenä. Eikä maksa paljon. Koiramme nautii suihkusta ja on siis helppo pestä vaikka joka lenkin jälkeen mahanalusta ja tassut. Sosiaalinen ja seurallinen. Haukkuu todella vähän. Yksin ei kyllä viihdy,mutta meillä sen ei tarvitse yksin ollakaan. Kulkee mukavasti mukana pienen kokonsa vuoksi. Ei mikään lelu, vaan oikea koira, vaikka viihtyykin sängyssä ja sylissä. Itse olen allerginen lähes kaikille eläimille, mutta villikselle en. Sama oli kyllä aiemmin havanan koiramme kanssa. Sekin oli onneksemme kiharakarvainen,eikä karvaa lähtenyt yhtään. Lyhytkarvaisia koirarotuja en kestä yhtään, vaan saan nuhan ja ihottuman vain paijatessani niitä. Suosittelen toy/kääpiövillistä kaikille,jotka haluavat viisaan, mutta pienen OIKEAN koiran tuntuisen koiran.
Minulla itselläni on nyt uros kääpiövillakoira. Koira on ihana ja leikkisä, on oppinut temppuja. Turkki sinäänsä helppo hoitoinen, itse ainakin kerran kuukaudessa ajelen karvat noin parin sentin mittaiseksi koneella. Koira ilmoittaa vieraista mutta ei ole koskaan purrut ketään. Ensiksi vähän ujo ja haukkuu uusille ihmisille, mutta sitten kun vähän haistelee niin on jo vieraiden syliin haluamassa. Minusta ihana ja leppoinen rotu :)
En keksi yhtään miinusta. Meillä oli kääpiö villakoira ja oli paras koira mitä olen nähnyt. Leikkisä, oppi helposti vaikka mitä. En ihmettele että sirkuksissa niitä ruukaa olla. Kiltti kuin mikä, yritti pihalla käyvän siilin kanssa leikkiä. Siili ei vain innostunut.
Sopii jopa osalle allergisista kun villakoirasta ei irtoa karvoja. Turkki kannattaa ajaa kesäisin pois. Ainoa keino varmistaa ettei tiheän karvan alla ole jotain mikä ei sinne kuulu. Helpottaa myös koiraa helteillä.
Melkein kaikista koirista tykkään mutta muutama iso pilalle kohdeltu on poikkeus. Niissäkin vika enempi omistajissa. Kissoista aloin tykkäämään vasta vanhempana, hassuja otuksia.
Mä olen joku eläinten suosikki. Kavereiden koirat ja kissat kiehnää mua aina kun käyn kylässä. Kun tapailin yhtä heppamuijaa niin sain kuulla ihmettelyä miksi hevoset tykkää minusta. Puskivat ja painoivat päällä ja nuolivat. Siellä kuulin monta kertaa etteivät ikinä ole nähneet tuollaista.
Onhan ne somia ja ymmärtääkseni aika helppoja koiria siinä mielessä, että kasvattaminen ei vaadi mitään ammattilaista vaan tavallinen panostus riittää. Ovat siis nähdäkseni aika pehmeitä. Mua vaivaa sellainen nukkemaisuus. Sellaisia siroja pikkukoiria, joissa ei juuri eloa näy ja koiramaisuus puuttuu.
Meillä 11-vuotias kääpiövillakoira ja on kyllä paras koira maailmassa. Hyvin seurallinen ja sosiaalinen, älykäs, tykkää lenkkeillä paljon. Karvaa ei lähde, eikä ole aiheuttanut allergiaa edes allergisille ihmisille. Villakoiraa en suosittelisi perheeseen, missä sitä ei jakseta aktiivisesti lenkittää.
Jos minkään koiran ottaisin niin kääpiövillakoiran. Söpöjä, kilttejä ja tarpeessa ärhäköitä otuksia.
Höpö höpö keskustelua villakoirista.... Minulla on kaksi villakoiraa Toy ja kääpiö ja kumpikin mitä ihanimmat tapaukset ( : Villakoira ei ole ensinnäkään laiskan ihmisen rotu, turkki tulee huoltaa säännöllisesti, pestä karstata ja leikata. Sosialistaminen heti pentuiästä lähtien on tärkeää, minun koirat ovat kulkeneet paljon mukana kaikenlaisissa paikoissa ja tavanneet eri-ikäisiä ihmisiä lapsista vanhuksiin. Kyllä ne koiran ongelmat ovat pitkälti lähtöisin sieltä hihnan toisesta päästä. Rotua harkitsevalle....kannattaa ottaa, villikset ovat ihania !!!
+ Helppohoitoinen turkki josta ei irtoa karvaa
+ Nopeaälyinen
+ Ihmisrakas, lapsirakas jos tottuu lapsiin pienestä pitäen
+ Oppii loputtomiin uusia temppuja ja leikkisä vielä vanhanakin
+ Monipuolinen harrastuskoira ja pienestä koosta huolimatta jaksaa lenkkeillä pitkiä matkoja
+ Kiintyy suuresti isäntäperheeseen
- Kimakka ja KUULUVA haukku jota käyttää hälyttäessä vieraita ääniä tai ihmisiä kotiovella
- Sosiaalistaminen täytyy tehdä huolella, koska muuten voi olla pelokas vieraita kohtaan (tiedän pari pelkopurijaa näissä tapauksissa)
Jos itse ei osaa sitä turkkia leikellä tai ajaa koneella lyheksi, niin se pitää viedä useasti trimmaajalle. Yleensä villakoiran turkki pestään ja trimmataan kerran kuussa. Jos turkin pitää esim. 1-2cm pituisena, niin sitä ei voi viedä näyttelyyn.
Jos näyttelyyn haluaa viedä, niin silloin turkki on vaikea hoitoinen ja takkuuntuu helposti, koska se pitää pitää pidempänä.
Mulla mieletön koirakuume ja juuri tästä rodusta haaveilen. Meillä oli 10 vuotta cockeri joka kärsi erittäin vaikeasta eroahdistuksesta siksi mies uutta koiraa vastaan =(
Juuri tuon leikkisyyden takia rotuun ihastuin ja jos siitä tosiaan vielä lenkkikaverinkin saa niin mikäs sen mukavampaa =)
Mitä muuten tällainen pentu mahtaa maksaa?
Tosin projisoituvat vain yhteen yksilöön.
- kiukkuinen (arka ilmeisesti)
-haukkuu
-puree jopa omistajaansa
ei kiva
kokeneelta ja luotetulta kasvattajalta, ehdottomasti kotimaasta, ja mieluummin nartun kuin uroksen (ovat säyseämpiä ja fiksumpia ja mun kokemuksen mukaan haukkuvat vähemmän = reviiriä ei puolusteta niin hanakasti). Lähde alkajaisiksi kiertelemään koiranäyttelyihin ja kyselemään jos pääsisit kasvattajien kanssa juttusille. Hinta on tonnin molemmin puolin. Narttupentua voi kysellä sijoitukseen.
Rakas koira mulle, mutta ei mikään helppo luonne.
+ihana sylikoira
+ei pelkoa et karkais, tosin miinuksena et ei haluis olla IKINÄ yksin
+turkista ei lähde karvaa, tosin ei mikään helppo turkki ellei pidä ihan lyhyenä. Suosittelen ainaki aluks trimmaajaa voi kyl sit itekki opetella
+helppo kouluttaa
+iloinen ja reipas ulkoilija
+leikkii mielellään
+reissaaminen helppoa pienen kanssa
-erittäin haukkuherkkä
-kiukkuinen murisia
-ei pidä lapsista
-omapäinen ja ärsyttävän sinnikäs jos haluaa jotain, vaatii iteltä pitkää pinnaa
-aika nirso
No tuossa nyt ekana mieleen tulleet. Pakko mainostaa toista koiraamme cottonia mikä on kyllä luonteensa puolesta ihana lutunen ja ei siitäkään paljoa karvaa lähde, tykkää kaikista ja on myös reipas ulkoia, tosin ei ehken kauheen nokkela jos miettii harrastuskoiraa.
PLUSSAA: yleensä riittävän toimeliaita kaikkeen harrastamiseen ja ihmisystävällisiä. Karvaa ei lähde, siistille ihmiselle hyvä koira. Ei tarvitse hirveän pitkiä lenkkejä (kääpiö tai toy) kunhan on muuta aktiviteettia.
MIINUSTA: osa koirista on teräviä, vahtivia ja haukkuherkkiä...kaikki eivät ole ylisosiaalisia (esim. pienet villit lapset, muut koirat). Eivät yleensä ole sohvaperunoita, eli jollei keksi aktiviteetteja (koirien älypelit, namukätköt, temputus, koiraharrastukset) pikku lenkkien lisäksi, niin mikäli villakoirayksilön energiataso on korkea, niin voi tulla ongelmakäyttäytymistä.
HUOMATTAVAA: villakoirissa on sekä tavattoman energisiä yksilöitä (suorastaan vaativat virikkeitä) että vähempi energisiä (sylivauvoja). Yksilöstä ja omistajasta riippuu, miten sujuu.
Kumpi nyt on totta että villikset on lapsi perheeseen sopivia vai että ne ovat liian ärhäköita jakipakoita?
Ärhäköitä jakipakoita??? Tuskinpa niistä tulee kipakoita, jos alusta asti osaa sosiaalistaa kuten muitakin rotuja pitää.
Tuntemani villikset ovat ihan tavallisissa perheissä, joiss siis lapsia.
Haluaisin toy/kääpiö/keskarivilliksen. En osaa päättää minkä. Toisaalta toy olisi kiva, koska se on pieni kokoinen, kääpiö sen takia, että se pieni mutta silti isompi kuin toy, keskari olisi mukava, koska sen kansa voi käydä pitemmillä lenkeillä ja temppuilla enemmän. Onko noiden hoidossa jotain eroa (koon perusteella) ? Tai tarviiko enemmän liikuntaa?
Mielestäni koira on ihan koiramainen koira koiruus koiratasoltaan. tekee koiramaisuuksia niinkuin muutkin koirat. Leikkii koiraleluillaan koiramaisesti omalla koirapedillään. Koira on myös hyvin haukkuvainen koiramaisesti. Onnea matkaan koiranostaja.
vaikka keskustelu on vanha, mutta mielestäni villakoira on paras harrastavaan kotiin, näyttelyihin. se on hyvä jos perhe on kiinnosunut turkista. eikä se ole niinkään helppohoitoinen, jos koiraa ei siihen totuta. muuten tämä koira sopii mainiosti muillekin :)