Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon "omaa aikaa" pienten lasten kotiäiti tarvitsee/ansaitsee??

Vierailija
03.11.2010 |

Meillä on miehen kanssa jatkuva riitä päällä siitä, että minä koen saavani jatkuvasti liian vähän omaa aikaa (=aikaa poissa lasten luota, eli aikaa jolloin ei tarvitse olla joka sekunti "hälytysvalmiudessa").

Miehellä on vaativa työ johon kuuluu paljon matkustamista, pahimmillaan joudun olemaan lähes kaksi viikkoa putkeen yksin lasten kanssa (lapset 1,5 v ja 3,5 v.).

Minulla ei ole mitään mahdollisuutta omiin harrastuksiin. Mies tekee pitkiä työpäiviä, tai siis tulee töistä myöhään (menee töihin useimmiten klo 10 aikaan). Työpäivän jälkeen mies on ymmärrettävästi väsynyt, ja haluaa levätä. Lasten kanssa kyllä tykkää olla. Mies on kotona niin myöhään että oikein mihinkään jumppaan en ehdi, lenkille silloin tällöin, mutta useimmiten teen illalla niitä kotihommia jotka päivällä ovat jääneet rästiin.

Mies nukkuu aamuisin pitkään (klo 09 asti), joten hoidan lasten aamupuuhat yksin. Kahtena iltana viikossa miehellä on oma harrastus, tosin sekin on viime aikoina jäänyt vähemmälle työmatkojen takia. Minulla ei säännöllisiä harrastuksia ole lasten syntymän jälkeen ollut.

Olen pitänyt kirjaa "omasta ajasta", tässä esimerkki viime viikolta:

-Maanantai: koko päivä yksin lasten kanssa, mies matkalla

- Tiistai: Mies edelleen matkoilla

- Keskiviikko: mies kotiin matkoilta illalla myöhään

- Torstai: 1 tunti omaa aikaa perhekerhossa jossa lapset viereisessä huoneessa hoitajien kanssa

- Perjantai: 1 tunti omaa aikaa kun mies leikki lasten kanssa illalla olohuoneessa ja minä silitin vaatteita kodinhoitohuoneessa + kävin YKSIN suihkussa (siihen on mahdollisuus ehkä kerran kahdessa viikossa)

- Lauantai: 1 tunti omaa aikaa ruokakaupassa.

- Sunnuntai: ei omaa aikaa, mutta oltiin koko päivä yhdessä perheen kanssa.

Samalla viikolla mies kävi 2 kertaa tunnin juoksulenkillä, hänelläkään ei ollut muuta "omaa aikaa" jos (ja kun) työssä oloa ei lasketa.

Lapset nukkuvat päiväunta yhtäaikaa n. tunnin päivässä, ja se on miehen mielestä minun omaa aikaa kun saan vaan vetelehtiä tietokoneella jne. Useimmiten se aika menee ruuanlaittoon, pyykkihommiin, leivontaan yms.

Ja lisään vielä että mies ei tee mitään kotihommia, korkeintaan siivoaa omat jälkensä.

Ne jotka jaksoivat lukea pitkän valitukseni loppuun asti, onko tämä TEIDÄN mielestänne ihan oikeudenmukaista? Miten paljon teillä on omaa aikaa?

Onko tämä ikuisuuskysymys että kenen työ on raskaampaa, sen joka on kotona vai sen joka on töissä? Kummalla on oikeus levähtää illalla päivän päätteeksi? Tietenkin molemmilla pitäisi olla siihen mahdollisuus, mutta meillä se ei vaan millään järjesty. Miehen matkat tulevat lyhyellä varoitusajalla, jos tänään päätän että menen tiistaina jumppaan niin maanantaina saatan kuulla ettei se onnistukaan.

T. eräs pian pimahtava kotiäiti

ps. terveisiä tutuille jotka tästä tunnistivat, he tosin ovat jo valituksiani ennenkin kuulleet! :)

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne pystyy itse hoitamaan. Ei se ole vaikeaa.

Jos haluat töihin niin mene, lapset saa hoitoon. Jos et viihdy kotona niin äkkiä töihin.

Minä teen kaiken itse kotona ja mieheni tekee pitkää päivää työelämässä. Hänellä on vastuullinen työ ja hän ansaitsee hyvin. Minä olen onnellinen, että saan olla kotona ja puuhastella lasten kanssa! En minä haluaisi vielä työelämään. Nautin tästä kotiäitiydestä.

Ei minulla ole mitään omia aikoja tai harrastuksia kodin ulkopuolella. Ehtiihän niitä sitten kun lapset ovat niin isoja että pärjäävät yksin kotona!

t. kolmen lapsen kotiäiti

Vierailija
22/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tosin on teini ja taapero - ei kahta pientä. Tosin teinissä on omat haasteensa, joita ei ihan jäähypenkillä selvitellä ( ;

Vapaa-aikani on suunnilleen samanlaista kuin sinulla. Eikä tuo ole oikeudenmukaista todellakaan. Mieheni ei tee matkatyötä, mutta vaativaa asiantuntijatyötä kuitenkin. Projektit on vaan hoidettava ajallaan - can't help that.

Jaksan sillä, että mies jää ensi vuonna kotiin taaperon kanssa puoleksi vuodeksi. Kosto elää ( :

No joo - ei vaineskaan. Mutta tosiasia on, että sen ajatuksen voimin jaksan. JA sen, että mies yritti raivata kalenteriin minulle omaa aikaa. Käytäntö ja arki sitten vain eivät aina oikein ole toimineet, kuten suunnitteli. Käytännössä olin vauvavuoden lapsen kanssa 98 prosenttisesti.

Miehesi luultavasti tienaa hyvin. Käytä sitä nyt hyväkssesi. Palkkaa teinityttö vahtimaan lapsia, että pääset edes lenkille viikolla. Palkkaa siivoja. Helpota elämääsi, jos vain rahaa riittää. Älä suorita, hellitä, ei tarvitse olla pölytöntä. Ahmi kirjoja, lehtiä, leffoja, suklaata, tms. silloin kun voit. Jaksuja!

N45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin itse kotona, mulla oli aikaa joka päivä kuitenkin edes vähän. Luin lehtiä ja join kahvia, kun lapset nukkui, ja joskus laitoin jopa videon pyörimään ja sillä aikaa tein jotain itse. Tai kun lapset leikki hiekkalaatikossa, istuin vain ja rentouduin. Toista se on nyt kun olen töissä. Mulla ei ole koskaan vapaa-aikaa, eikä oikeastaan miehelläkään. Siihen ei yksinkertaisesti ole mitään tunteja vuorokaudessa. Ensin on pitkät työpäivät ja kaikki muu aika menee siihen kun rutistaa ne samat kotityöt mihin ennen oli aikaa koko päivä, muutamaan tuntiin illassa. Ja siinä ohessa vielä pyörittää lasten harrastusrallia joka arki-ilta.

Vierailija
24/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla mut nykyäidit ovat niin avuttomia!! Anna miehesi olla rauhassa kerta kun voit olla kotonakin. Eivätkö ne lapset nuku päiväunia?? Siinähän on aikaa Kyllä sulla nytkin aikaa näköjään on. Sulla ja lapsellasi on kaikki hyvin, katto pään päällä ja ruokaa riittävästi. Lopettakaa toi ei ole aikaa ja mies tätä ja tota! olkaa kiittolisia, sillä maailmassa on täynnä ihmisiä jolla ei ole mitään.

Ole onnellinen että sinulla on mies ja lapset! Ole onnellinen ettei sinun tarvitse mennä töihin! Sinä voit viettää omaa aikaa kun lapset ovat päiväunilla ja iltaisin kun he nukkuvat. Nauti siitä! Se on aivan tarpeeksi!

Itse olet lapset tehnyt, niistä on otettava vastuu!

Tuntuu ihan pahalta että joku haluaa että lapset ei olisi sen luona! Mitä ne lapset on tehneet sulle?

Vierailija
25/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla mut nykyäidit ovat niin avuttomia!! Anna miehesi olla rauhassa kerta kun voit olla kotonakin. Eivätkö ne lapset nuku päiväunia?? Siinähän on aikaa Kyllä sulla nytkin aikaa näköjään on. Sulla ja lapsellasi on kaikki hyvin, katto pään päällä ja ruokaa riittävästi. Lopettakaa toi ei ole aikaa ja mies tätä ja tota! olkaa kiittolisia, sillä maailmassa on täynnä ihmisiä jolla ei ole mitään.

Ole onnellinen että sinulla on mies ja lapset! Ole onnellinen ettei sinun tarvitse mennä töihin! Sinä voit viettää omaa aikaa kun lapset ovat päiväunilla ja iltaisin kun he nukkuvat. Nauti siitä! Se on aivan tarpeeksi!

Itse olet lapset tehnyt, niistä on otettava vastuu!

Tuntuu ihan pahalta että joku haluaa että lapset ei olisi sen luona! Mitä ne lapset on tehneet sulle?

Vierailija
26/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos molemmat lapset nukkuu joka päivä sen 1 h yhtä aikaa, niin mikset ap käytä sitä omaksi ajaksesi? Lapsesi ovat jo sen verran isoja, että kotihommat hoituu kyllä lasten ollessa hereillä. Jos oman ajan kaipuu on niin kova, käytä se, mihin sulla on mahdollisuus.

Puuttumatta siihen miehen selvästi huonoon ja typerään käytökseen, niin eikö merkit siitä ollut jo nähtävissä ennen lasten hankkimista?

Vierailija
27/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli selväksi että olen huono äiti joka ei halua olla lastensa luona ja joka valittaa turhasta.

Siispä en valita täälläkään enää. Ehkä minä olen se josta jonain päivänä luette iltapäivälehdestä otsikolla "Kotiäiti sekosi".

ap

Vierailija
28/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudattamaan nro 27:n kehoitusta käyttää lasten päiväuniaika omaan aikaan: painelen ovesta ulos lenkille tai salille, eihän ne lapset nukkuessaan minua tarvitse. :)

t. ap joka on niin kiukkuinen (taas kerran) että menee nukkumaan.

Vierailija
29/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudattamaan nro 27:n kehoitusta käyttää lasten päiväuniaika omaan aikaan: painelen ovesta ulos lenkille tai salille, eihän ne lapset nukkuessaan minua tarvitse. :)

t. ap joka on niin kiukkuinen (taas kerran) että menee nukkumaan.

Eihän silloin päiväuniaikaan tarvitse päivystää, voi vaikka häipyä shoppailemaan.

Vierailija
30/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MILLÄ helvetin 50 -luvunplaneetalla täällä eletään? MISTÄ lähtien lapset ovat vain äidin vastuulla? Aivan käsittämätöntä ajattelua!

Ovatko miehet jotain palveltavia pikkutaaperoita ja äidin on vaan jaksettava? Olen täysin päinvastaista mieltä.

Ap, sinulla on oikeus omaan aikaan. Miehesi on luuseri, jos ei omia lapsiaan hoida siinä missä sinäkin. Kriisiytä suhde totaalisesti tai mieti tosissaan, onko yksinhuoltajana helpompaa sinun tilanteessasi. Tuo tilanne on täysin epäreilu ja kestämätön. Jatka tappelua.

Toivon todella, että nuo 50 -lukulaiset eivät kasvata omista pojistaan laiskoja urpoja oman tyttäreni riesaksi. Itse kasvatan omat poikani tasa-arvoisuuteen, toisen kunnioittamiseen ja vastuulliseen elämään parhaani mukaan.

No, nyt selvisi, millaisista kodeista noita luuserimiehiä tulee. Kannattaa välttää niitä ja pariutua vastuunsa kantavan ja aikuisen miehen kanssa, joka kunnioittaa vaimoaan.

Vierailija
31/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa ei ole se , kun vauvat nukkuu päiväunia!

Omaa aikaa ei ole se, kun laitat tiskejä ja siivoat, vaikka mies leikkisi lasten kanssa!

Minulle omaa aikaa on säännöllisesti kerran viikossa. Silloin miehellä täysi vastuu lastenhoidosta, nukuttamiset ja kaikki. Lähden yleensä kaupungille katselemaan tai kahvittelemaan.

Tästä samasta asiasta väännetty ja käännetty, nyt vihdoin annoin itselleni luvan vaatia hengähdystaukoa. Kävimme joku kesä sitten avioliittoleirillä ja siellä tosiaan tajusin yhden opetustunnin aikana oman tilanteeni. sen mitä merkitsee "olla vaan kotona".

Pari asiaa, jotka kannattaa muistaa kotiäitiaikana:

1. Ei kerry eläkettä, näin ollen mies saa olla kiitollinen, naisihmisestä joka on valmis menettämään omastaan.

2.ura ei kehity kotona ollessaan.

3. ainakin minun mieheni valitsee mielummin lapille kodin ja äidin hoitamaan, kuin laitoksen.

Oma tarinani. Avioliittoa 9v. meillä on kolme lasta, esikoinen aloitti juuri koulun. Omakotitalo rakennettu. Mies yrittäjä neljättävuotta. Todella vaativa työ! Paljon työmatkoja. Minä kotona 8v. pph työtä teen kodissamme.

Mies onneksi tajunnut NMKY leirillä minunkin puoltani ja kerran viikossa minulla on kokonainen ilta omaa-aikaa tehdä mitä ikinä mieleen pälkähtääkään.

Meiläkin kyllä vähän valiteltu lastenhoitajan ja siivoojan palkoista. Ollaan pienituloisia. Mutta jos mies on pois niin en rupea yksin enään kaikesta selviytymään. Tästä syksystä (kun ollaan päästy muuttamaan) lähtien sanoin, että jos päivät venyvät, yli 16.30 niin otan lasten hoitajan kanssani ja jos tulee työmatkoja niin silloin myös ja siivoojankin kerran viikossa.

Ei kannata palaaloppuun äitiyden kanssa, vanhemmuuteen tarvitaan kaksi, myös se isä. Oma henkinen hyvinvointi on sanoinkuvaamattoman tärkeä!

Mittu

Vierailija
32/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti, että haluat siis omaa aikaan kodin ulkopuolella, poissa kodista ja lasten läheltäkin.

Eli oma aika kodissa ei ole omaa aikaa ollenkaan. Jos oikeesti noin korpeaa ja olet tosissaan sekoamassa, niin selität asian riittävän hyvin miehellesi, palkkaat lapsilisillä sen hoitajan ja kerrot miehelle, että hän saa ostaa ruuat - tai mikä ikinä teillä se rahanjako onkaan. Turha täällä on valittaa, jos ei saa kommentoida, kun se asia on sun miehesi kanssa selvitettävä.

Vierailija
33/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MILLÄ helvetin 50 -luvunplaneetalla täällä eletään? MISTÄ lähtien lapset ovat vain äidin vastuulla? Aivan käsittämätöntä ajattelua!

Ovatko miehet jotain palveltavia pikkutaaperoita ja äidin on vaan jaksettava? Olen täysin päinvastaista mieltä.

Ap, sinulla on oikeus omaan aikaan. Miehesi on luuseri, jos ei omia lapsiaan hoida siinä missä sinäkin. Kriisiytä suhde totaalisesti tai mieti tosissaan, onko yksinhuoltajana helpompaa sinun tilanteessasi. Tuo tilanne on täysin epäreilu ja kestämätön. Jatka tappelua.

Toivon todella, että nuo 50 -lukulaiset eivät kasvata omista pojistaan laiskoja urpoja oman tyttäreni riesaksi. Itse kasvatan omat poikani tasa-arvoisuuteen, toisen kunnioittamiseen ja vastuulliseen elämään parhaani mukaan.

No, nyt selvisi, millaisista kodeista noita luuserimiehiä tulee. Kannattaa välttää niitä ja pariutua vastuunsa kantavan ja aikuisen miehen kanssa, joka kunnioittaa vaimoaan.

Vierailija
34/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin on vaan jaksettava, vaikka voimat loppuu ja on aivan yksin? Sairas ajattelumalli, ei voi muuta sanoa.

Ole onnellinen että sinulla on mies ja lapset! Ole onnellinen ettei sinun tarvitse mennä töihin! Sinä voit viettää omaa aikaa kun lapset ovat päiväunilla ja iltaisin kun he nukkuvat. Nauti siitä! Se on aivan tarpeeksi! Itse olet lapset tehnyt, niistä on otettava vastuu! Tuntuu ihan pahalta että joku haluaa että lapset ei olisi sen luona! Mitä ne lapset on tehneet sulle?

Vierailija
35/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin niinkuin sivuhuomautuksena.

Vierailija
36/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette jaksa olla niiden kanssa!!!! Tai laittakaa ne hoitoon ja menkää töihin!

Miksi teidän pitäisi saada maata ja piereskellä kotona ja lapset toisi teille limsaa ja keksejä? Miehenne raataa ihan samoin töissä!

Sinun työsi on kotityöt ja lapset!

Itse olet osasi valinnut!

Voit mennä töihin jos et halua kotitöitä enää!

Kyllä ne lapset siellä hoidossa kasvaa ihan kunnon ihmisiksi!

En tajua nykyajan pullamössömammoja!

Vierailija
37/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ekalla kerralla syntyi noi kaksi ensimmäistä lasta putkeen ja nyt siis äitiyslomalla, lapset mun kanssa kotona; vauva + isommat 5 ja 6.

Silloin muinoin mä jaksoin rutkuttaa samasta asiasta. Täytyy myöntää että enää en "omaa aikaa" edes kaipaa. Takana on monta vuotta siinä oravanpyörässä pk-töihin-pk-ruoka-ja-iltatoimet. Se on ihan hullua se! Yhtä kellon kanssa juoksemista ja ainaista väsymystä. Nyt mä vaan olen ja nautin joka hetkestä, kotona vaan. Siis ne kotityöt ja lasten kanssa olo on mulle nyt ihan vaan olemista; suurin nautintoni on se että mulle on ihan yks hailee mitä kello milloinkin on! Ulos päästään välillä vasta iltapäivällä, senkun leikitään, köllitään ja hillutaan yöpuvuissa vaikka kellon ympäri! Ja ihan täysillä, koska tiedän että kohta alkaa taas se hullu juokseminen :(

Miehelle siis annan kokolailla "vapauden" koska joutu heräämään aikaisin ja käymään töissä. Täytyy sanoa että ollaan onnellisempia kuin koskaan.

Vierailija
38/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väännetty aiheesta kättä vuosikausia. Tutulta kuulostaa tuo 'miehen raskas työ' etc. Meillä ukko perusteli ettei jaksa tehdä raskasta työtään, jos ei käy kuntosalilla 3xviikossa.

Ei tuo minua haittaisi, jos soisi minulle saman. Nyt olen saanut sovittua, että kerran viikossa, tiettynä iltana minulla on 3h omaa aikaa. Ja siitä kanssa pidetään kiinni vaikka atomipommi putoaisi. (mies selvästi testailee, josko joustaisin siitä, tai jopa jättäisin väliin.)

Tuosta on ollut hirveästi apua. Sekä siitä, että kun lapset nukkuvat, teen joka päivä edes hetken jotain kivaa juttua, esim. kahvittelen ja katselen sisustuslehden kuvia, tai katson Frasierin jakson digiboxilta.

Vaadi/järjestä itsellesi tuo 3h jotenkin, niin koko perhe voi paremmin!

Vierailija
39/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos äidin vapaa-ajaksi luoteen se kun vauva nukkuun, niin silloi han miehenkin vapaa-ajaksi luoteen se, kun käy ruokatunnilla ynms.

Äiti ei ole silloin vapaalla kun lapset nukkuvat! Tänäänkin olen joutunut vaihtamaan oksennuksisia lakanoita ja suihkuttamaan lasta, keskellä yötä. Olen pph ja kyllä minulla on vastuu aika myös silloin kun lapset ovat päiväunilla, saan siitäkin ajasta palkan.

Minttu

Vierailija
40/78 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ekalla kerralla syntyi noi kaksi ensimmäistä lasta putkeen ja nyt siis äitiyslomalla, lapset mun kanssa kotona; vauva + isommat 5 ja 6.

Silloin muinoin mä jaksoin rutkuttaa samasta asiasta. Täytyy myöntää että enää en "omaa aikaa" edes kaipaa. Takana on monta vuotta siinä oravanpyörässä pk-töihin-pk-ruoka-ja-iltatoimet. Se on ihan hullua se! Yhtä kellon kanssa juoksemista ja ainaista väsymystä. Nyt mä vaan olen ja nautin joka hetkestä, kotona vaan. Siis ne kotityöt ja lasten kanssa olo on mulle nyt ihan vaan olemista; suurin nautintoni on se että mulle on ihan yks hailee mitä kello milloinkin on! Ulos päästään välillä vasta iltapäivällä, senkun leikitään, köllitään ja hillutaan yöpuvuissa vaikka kellon ympäri! Ja ihan täysillä, koska tiedän että kohta alkaa taas se hullu juokseminen :(

Miehelle siis annan kokolailla "vapauden" koska joutu heräämään aikaisin ja käymään töissä. Täytyy sanoa että ollaan onnellisempia kuin koskaan.

Sinä olet ymmärtänyt nauttia tilanteesta! On paljon helpompaa kun ottaa rennosti.

Kotona on paaaaaljon rennompaa kuin siellä työpaikalla! Ei ole sitä stressiä, huolia ja vastuuta! Kotihommista selviää vaikka lapset roikkuu kintuissa. Nekin voi opettaa auttamaan! Ap;n lapset osaa varmasti jo pyyhkiä pölyjä ja isompi kastella kukkia ja saattaa osata imuroidakin!

Rennosti vaan ja nauttikaa kotiäitiydestä! Sehän on valintanne! Ei kukaan pakota olla kotona!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi