Kun opettaja kasvattaa
Lapseni aloitti syksyllä yläkoulun. Alusta alkaen tuli viestejä eräästä opetajasta, joka on epäreilu, mutta ummistin korvani todeten, että ihmisiä on erilaisia.
Ennen syyslomaa tämä opettaja otti yhden luokan tytöistä kaikkien kuullen puhutteluun, koska tytön äiti oli wilman kautta ottanut yhteyttä ja ihmetellyt koenumeroa. Jo tunnilla oli havaittu, että opettaja oli korjannut kokeen väärin, mutta hän ei suostunut virhettään korjaamaan vaan numero 6 pysyi, vaikka oikea arviointi olisi ollut 8+. Ei kuulemma ole opettajan tehtävä jokaista vanhempaa miellyttää. Tyttö tuli nolattua oikein perusteellisesti, ja sama jatkuu nyt loman jälkeen.
Silmätikuksi on joutunut myös poika, joka on hidas lukemaan, eikä välttämättä heti löydä kirjasta kohtaa, jota opettaja tarkoittaa. Siitä taas saa huomautuksen, että ei ole tehnyt läksyjään. Opettaja sanoo, että hänelle eivät kuulu lukihäiriöt, hän opettaa tätä ainetta. Ja jos vanhemmilla on asiaa, häneen voi ottaa yhteyttä wilman kautta, hän lupaa kyllä kertoa koko luokalle, mitä mieltä on sellaisista vanhemmista.
Poikani kokee tämän erittäin epäreiluna, kuten koko muukin luokka. Mutta asiaan ei voi puuttua, koska opettaja todella tekee kaikkensa nolatakseen sen oppilaan, jonka vanhemmat kyseenalaistavat kasvatustyönsä. Eli jos otan yhteyttä rehtoriin, kärsii siitä minun lapseni, ja jos en ota, kärsii koko luokka.
Neuvoja? Opettajalla takana arviolta 25 vuotta opettajakokemusta. Muillakin luokilla meininkin on samanlaista.
Kommentit (49)
Eli parasta on ohittaa se ope ja ottaa suoraa yhteyttä rehtoriin, todennäköisesti moni muukin on sen tehnyt ja rehtorin on pakko ryhtyä toimenpiteisiin. Ehkä opettajalla on burn out tai hän yksinkertaisesti ei osaa opettaa ja peittää sen vallankäytöllä.
Miksi ihmeessä? Eikö aikuismaisinta olisi selvittää asia asianomaisen kanssa? Ei se rehtori ala potkuja jakamaan; rekseillä on kuulkaa aika vahva luotto alaisiinsa... t. rehtorin vaimo
Kaiketi sinun pitäisi huomata, että ei täällä ole potkuista kirjoitettu vaan toimenpiteistä. Rehtorin vaimona muistat varmaan, miten se prosessi koulussa menee?
Ja jos opettaja nolaa häneen yhteyttä ottaneiden lapset, niin luuletko, että on mikään ilo keskustella kanssaan? Tietysti voimme käyttää vanhempina joukkovoimaa, laatia adressin ja pakottaa rehtorin tekemään jotain. Harmi, että siinä mustuu myös rehtorin maine sivistyslautakunnan silmissä.
Eli parasta on ohittaa se ope ja ottaa suoraa yhteyttä rehtoriin, todennäköisesti moni muukin on sen tehnyt ja rehtorin on pakko ryhtyä toimenpiteisiin. Ehkä opettajalla on burn out tai hän yksinkertaisesti ei osaa opettaa ja peittää sen vallankäytöllä.
Miksi ihmeessä? Eikö aikuismaisinta olisi selvittää asia asianomaisen kanssa? Ei se rehtori ala potkuja jakamaan; rekseillä on kuulkaa aika vahva luotto alaisiinsa... t. rehtorin vaimo
Kaiketi sinun pitäisi huomata, että ei täällä ole potkuista kirjoitettu vaan toimenpiteistä. Rehtorin vaimona muistat varmaan, miten se prosessi koulussa menee?Ja jos opettaja nolaa häneen yhteyttä ottaneiden lapset, niin luuletko, että on mikään ilo keskustella kanssaan? Tietysti voimme käyttää vanhempina joukkovoimaa, laatia adressin ja pakottaa rehtorin tekemään jotain. Harmi, että siinä mustuu myös rehtorin maine sivistyslautakunnan silmissä.
rauhoituhan nyt. Keuhkoat ja mesoat,elämäntehtävänäsi on ilmeisesti ko. opettajan "tuhoaminen". Naurettavaa ja lapsellista. Säälittävää.
Rehtorin maine ei todellakaan "mustene" tuollaisista.
Ja mitäköhän toimenpiteitä sitten tarkoitit? Ei virassa olevalle oikein muita "toimenpiteitä" ole, ja irtisanomiseenkin pitää olla vähän järeämpiä perusteita. ;)
Mutta toki voit mesota ja meuhkata, jos se sinut onnelliseksi tekee. Itsestäsi teet kyllä siinä sivussa pellen.
joku vanhemmista takarivissä. Rehtori ei tehnyt mitään, vaikka opettaja toimi täysin mielivaltaisesti. Kun luokassa oli toinen aikuinen, kohdistui iva häneen, ei lapsiin.
Opettajat ja rehtorit pitää yhtä, siksi ei koulukiusaamiseen puutu kukaan. Mieluummin annetaan oppilaiden tehdä vaikka itsemurha.
lapsesi vanhempana ottaisit opettajaan tai kouluun yhteyttä? Liittyykö se lapseesi?
joku vanhemmista takarivissä. Rehtori ei tehnyt mitään, vaikka opettaja toimi täysin mielivaltaisesti. Kun luokassa oli toinen aikuinen, kohdistui iva häneen, ei lapsiin.
Opettajat ja rehtorit pitää yhtä, siksi ei koulukiusaamiseen puutu kukaan. Mieluummin annetaan oppilaiden tehdä vaikka itsemurha.
jep, samalla yleistyksellä voisi mainita vaikka mitä. toimittajat juo kaikki viinaa, rakennusmiehet on kaikki epäluotettavia, siivoojat köyhiä, jne jne.
****u mitä paskaa.
Jos ei mitään tapahdu, kunnan tai kaupungin koulutoimeen yhteys seuraavaksi.
Sen voi kyllä sanoa tossa vaiheessa kun puhuu rehtorinkin kanssa, että jos tollaista opettajaa ei saada kuriin niin että pitää sitten seuraavaksi kääntyä koulutoimen suuntaan.
otettava rehtoriin yhteyttä, eikä jonkun ulkopuolisen huhupuheiden mukaan? Miettikääpä itseänne työssänne, valitetaanko teistä huhupuheiden mukaan joku ulkopuolinen vai asianomainen..
"Siitäkö, että hänen uskottiin tekevän töitä koko syysloman, jonka väärinkäsityksen korjasin?"
Mistä sä tiedät, mitä se ope lomillaan tekee? Kokeita voi korjata vaikka lentokoneessa, tai tunteja suunnitella!
Itse olen Dubain hiekkarannoillakin suunnitellut tunteja!
t. yläkoulun ope
Itse yläkoulun opena kehoittaisin välittömästi ottamaan yhteyttä rehtoriin ja koulutoimenjohtajaan. Yleensä kyllä koulussa tunnetaan nämä väärän ammatin valinneet, mutta heidän toimintaansa on mahdotonta puuttua ilman vanhempien toimintaa!Pyytäkää isommalla vanhempien porukalla tapaamista rehtorin ja opettajan kanssa. Jos arvioitni epäilyttää, voi pyytää arvioinnin oikaisua.
"Siitäkö, että hänen uskottiin tekevän töitä koko syysloman, jonka väärinkäsityksen korjasin?" Mistä sä tiedät, mitä se ope lomillaan tekee? Kokeita voi korjata vaikka lentokoneessa, tai tunteja suunnitella! Itse olen Dubain hiekkarannoillakin suunnitellut tunteja! t. yläkoulun ope
osa suunnittelee ne tunnit niin surkeasti, että tyhminkin huomaa, että ne on tehty jossain hiekkarannalla. Eli ei mitään sisältöä, ei mitään adekvaatteja didaktisia keinoja, ei pohdittuna edes omaa oppimiskäsitystä saati yritetty viedä sitä suunnitteluun mukaan.
Kokeethan kannattaa nimenomaan ottaa mukaan lentokoneeseen, jotta voi sitten väittää niiden kadonneen matkatavaroiden mukana :-)
Itse yläkoulun opena kehoittaisin välittömästi ottamaan yhteyttä rehtoriin ja koulutoimenjohtajaan. Yleensä kyllä koulussa tunnetaan nämä väärän ammatin valinneet, mutta heidän toimintaansa on mahdotonta puuttua ilman vanhempien toimintaa!Pyytäkää isommalla vanhempien porukalla tapaamista rehtorin ja opettajan kanssa. Jos arvioitni epäilyttää, voi pyytää arvioinnin oikaisua.
tosi lojaali olet, kollega!
- toinen ope, joka ei ota kantaa koska ei tunne tapausta, mutta pitää hämmentävänä että täällä jotkut opet oikein neuvoo miten toisen kollegan pää saadaan pölkylle...jos ap on oikeassa, niin toki on kamalaa, mutta minun mielestäni kuulostaa kyllä ylireagoivalta äidiltä, that´s it... -
otettava rehtoriin yhteyttä, eikä jonkun ulkopuolisen huhupuheiden mukaan? Miettikääpä itseänne työssänne, valitetaanko teistä huhupuheiden mukaan joku ulkopuolinen vai asianomainen..
Eipä ihme, että koulukiusaaminen saa jatkua, jos vain se lannistettu ja nolattu saa kertoa asiasta.
tosi lojaali olet, kollega! - toinen ope, joka ei ota kantaa koska ei tunne tapausta, mutta pitää hämmentävänä että täällä jotkut opet oikein neuvoo miten toisen kollegan pää saadaan pölkylle...jos ap on oikeassa, niin toki on kamalaa, mutta minun mielestäni kuulostaa kyllä ylireagoivalta äidiltä, that´s it... -
johtaa siihen, että koulussa unohdetaan se ainoa tärkeä asia eli oppilaat. Opettajan tehtävänä ei ole tuhota, vaikka moni opettaja niin tuntuukin toimivan.
"Siitäkö, että hänen uskottiin tekevän töitä koko syysloman, jonka väärinkäsityksen korjasin?" Mistä sä tiedät, mitä se ope lomillaan tekee? Kokeita voi korjata vaikka lentokoneessa, tai tunteja suunnitella! Itse olen Dubain hiekkarannoillakin suunnitellut tunteja! t. yläkoulun ope
osa suunnittelee ne tunnit niin surkeasti, että tyhminkin huomaa, että ne on tehty jossain hiekkarannalla. Eli ei mitään sisältöä, ei mitään adekvaatteja didaktisia keinoja, ei pohdittuna edes omaa oppimiskäsitystä saati yritetty viedä sitä suunnitteluun mukaan.Kokeethan kannattaa nimenomaan ottaa mukaan lentokoneeseen, jotta voi sitten väittää niiden kadonneen matkatavaroiden mukana :-)
Jos niitä kokeita tarkistaa, ne on luultavasti ihan siellä käsimatkatavaroissa.
Ja mistäs sinä sen päättelet, missä tunnit on suunniteltu?
Toiset on niin tehokkaita, että tekee päässään etelänrannoilla suunnittelutyön ja kirjaa ne vaikka siellä lentsikassa Finnairin vihkoon tai kotona koneelle, ja on varmasti paremmin suunniteltu tunti kuin hätäiseen koulussa koneelle naputeltu. Että aikamoisia johtopäätöksiä vetelet...mut taidatkin olla tuo ap... :DDD
"Kokeethan kannattaa nimenomaan ottaa mukaan lentokoneeseen, jotta voi sitten väittää niiden kadonneen matkatavaroiden mukana :-)"
Juu, käsimatkatavarat voi kadota...kun niitä korjaa koneessa...tai ruumassako?
"Siitäkö, että hänen uskottiin tekevän töitä koko syysloman, jonka väärinkäsityksen korjasin?"Mistä sä tiedät, mitä se ope lomillaan tekee? Kokeita voi korjata vaikka lentokoneessa, tai tunteja suunnitella!
Itse olen Dubain hiekkarannoillakin suunnitellut tunteja!t. yläkoulun ope
Täällä käy yksi sama henkilö ärsyttämässä opettajia eri aihein.
Olen alkanut epäilemään että hän on opettaja itsekin. Kenties sairaslomalla tai muuten pöpi päästään.
"Kokeethan kannattaa nimenomaan ottaa mukaan lentokoneeseen, jotta voi sitten väittää niiden kadonneen matkatavaroiden mukana :-)"
Juu, käsimatkatavarat voi kadota...kun niitä korjaa koneessa...tai ruumassako?
Kyllä niitä kokeita on korjailtu sängylläkin ja niiden päällä on myös naiskenneltu. Mitä nyt muutamasta touhutipasta...
T: Opettajattaren rakastaja
illalla ja minä joudun nukuttamaan lapset...
Kaiketi sinun pitäisi huomata, että ei täällä ole potkuista kirjoitettu vaan toimenpiteistä. Rehtorin vaimona muistat varmaan, miten se prosessi koulussa menee? Ja jos opettaja nolaa häneen yhteyttä ottaneiden lapset, niin luuletko, että on mikään ilo keskustella kanssaan? Tietysti voimme käyttää vanhempina joukkovoimaa, laatia adressin ja pakottaa rehtorin tekemään jotain. Harmi, että siinä mustuu myös rehtorin maine sivistyslautakunnan silmissä.
rauhoituhan nyt. Keuhkoat ja mesoat,elämäntehtävänäsi on ilmeisesti ko. opettajan "tuhoaminen". Naurettavaa ja lapsellista. Säälittävää. Rehtorin maine ei todellakaan "mustene" tuollaisista. Ja mitäköhän toimenpiteitä sitten tarkoitit? Ei virassa olevalle oikein muita "toimenpiteitä" ole, ja irtisanomiseenkin pitää olla vähän järeämpiä perusteita. ;) Mutta toki voit mesota ja meuhkata, jos se sinut onnelliseksi tekee. Itsestäsi teet kyllä siinä sivussa pellen.
voidaan antaa huomautus ja kirjallinen varoitus. Ja niitä on myös usein annettu. Osa on ohjattu mielenterveyspalveluiden piiriin ja osalle kerrottu, miten hänen alkoholinkäyttönsä kanssa tullaan toimimaan. Keinoja on monia, irtisanomien on niistä vain yksi.
Rehtorin maine mustenee jo sillä, että hänen koulustaan joudutaan tekemään rikosilmoitus, koska koulukiusaamiseen ei ole puututtu. Sivistyslautakunta (jäsenet eivät ole viranomaisia eivätkä edes opettajien kavereita) taas joutuu ottamaan kantaa rehtorin toimiin, jos vanhemmat niin vaativat. Jo pelkkä adressi lautakunnalle merkitsee aika usein sille rehtorille uran loivenemista.
Et taida olla kovin hyvin perillä kunnallispolitiikasta? Tai virkamieslaista?
Siitäkö, että hänen uskottiin tekevän töitä koko syysloman, jonka väärinkäsityksen korjasin?
Eihän minun lapseni edes tarvitse istua niillä tunneilla, jos en halua. Oppiaineet voi tenttiä, vaikka vain yhden ainoan, jos haluaa. Kyse on koko luokasta ja siitä, miten opettaja kohtelee oppilaita, ei yksin minun lapsestani.