Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sarastusvalosta kokemuksia?

Vierailija
03.11.2010 |

Harkitsen sarastusvalon hankkimista aamu-unisuutta helpottamaan. Mun on niin vaikea päästä ylös, kun on pimeää. Nyt huomasin myynnissä Aarnion suunnitteleman sarastusvalon Stockan kuvastossa. Onko jollakin käyttökokemuksia sarastusvalosta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valo syttyy ensin himmeänä ja sitten kirkastuu vähitellen, ja kun on herätysaika, mukaan tulee ääni. On kyllä olennaisesti helpottanut heräämistä ja suosittelen. Valoisaan ja linnunlauluun on kiva herätä, tosin viime kesänä aina kun kuulin peipposen äänen, mieleen tuli aamuherätys :D

Vierailija
2/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osti viime talvena sellaisen jonkun kallimmanpuoleisen sarastusvalon, että olisi helpompi herätä aamuisin. Se oli kamalimpia asioita, mitä olen kokenut.

Ohjeissa luki, että valo toimii vain sille, joka nukkuu lähimpänä laitetta. No, laitettiin vekotin miehen yöpöydälle, koska hänen täytyy olla aiemmin töissä kuin minun. Heräämisen ajankohdaksi säädettiin klo 6.30.

Ensimmäinen valonkajo tuli sarastusvaloon päälle klo 5 paikkeilla. Valon käynnistyessä aloin ensin nähdä ahdistavia unia, joissa minua kuulusteltiin kirkkaan valon edessä tai jahdattiin takaa valonheittimellä. Sitten heräsin. Klo 5 aamulla.

Yritin nukahtaa uudelleen. Valo vain kirkastui ja kirkastui. Se oli kirkkaampaa kuin tavallisen lampun valo, sitä ei päässyt karkuun edes peiton alle.

Klo 6 laite alkoi pitää konserttia, se soitti joko lintujen laulua tai muita luonnonääniä. Samaa siritystä uudelleen ja uudelleen, yhä kovemmin ja kovemmin. Olin tulla hulluksi.

Mies ei havahtunut mihinkään näistä. Klo 6.35 hänellä soi tavallinen herätyskello ja hän oli yhtä väsynyt kuin tavallisestikin herätessään, sain ravistella häntä hereille. (Mies on tosi sikeäuninen.)

Jatkoimme kokeilua viikon. Sitten pakotin miehen viemään sarastusvalon takaisin kauppaan. Minä en ainakaan herännyt lempeään kesäaamun valoon vaan kamalaan, keinotekoisen kirkkaaseen valonheittimeen puolitoista tuntia ennen kuin heräämisen olisi varsinaisesti pitänyt tapahtua. Ja miehen heräämiseen laitteella ei ollut mitään vaikutusta.

Sarastusvalot ovat huijausta. Jos haluaa herätä talvella valoon, on muutettava etelään.

Itse ainakin kärsin kaamosväsymyksestä edelleen... Sarastusvaloa en enää hanki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliimmanpuoleisissakin sarastusvaloissa varmasti on olemassa säätö, kuinka paljon ennen varsinaista herätysaikaa valo alkaa syttyä. Puolitoista tuntia ennen heräämisaikaa on kyllä mahtavaa liioittelua. Eikä herätysääni ala puoli tuntia ennen herätystä!

Joko olet provo tai miehesi on puupää ja sinä nukkumisongelmainen. Sillä tokihan kunnolla väsynyt ihminen nukkuu vaikka kirkkaassa päivänvalossa ruuhkabussissa.

Jospa olisitte yhdessä tutustuneet siihen värkin ohjekirjaan.

Mies osti viime talvena sellaisen jonkun kallimmanpuoleisen sarastusvalon, että olisi helpompi herätä aamuisin. Se oli kamalimpia asioita, mitä olen kokenut.

Ohjeissa luki, että valo toimii vain sille, joka nukkuu lähimpänä laitetta. No, laitettiin vekotin miehen yöpöydälle, koska hänen täytyy olla aiemmin töissä kuin minun. Heräämisen ajankohdaksi säädettiin klo 6.30.

Ensimmäinen valonkajo tuli sarastusvaloon päälle klo 5 paikkeilla. Valon käynnistyessä aloin ensin nähdä ahdistavia unia, joissa minua kuulusteltiin kirkkaan valon edessä tai jahdattiin takaa valonheittimellä. Sitten heräsin. Klo 5 aamulla.

Yritin nukahtaa uudelleen. Valo vain kirkastui ja kirkastui. Se oli kirkkaampaa kuin tavallisen lampun valo, sitä ei päässyt karkuun edes peiton alle.

Klo 6 laite alkoi pitää konserttia, se soitti joko lintujen laulua tai muita luonnonääniä. Samaa siritystä uudelleen ja uudelleen, yhä kovemmin ja kovemmin. Olin tulla hulluksi.

Mies ei havahtunut mihinkään näistä. Klo 6.35 hänellä soi tavallinen herätyskello ja hän oli yhtä väsynyt kuin tavallisestikin herätessään, sain ravistella häntä hereille. (Mies on tosi sikeäuninen.)

Jatkoimme kokeilua viikon. Sitten pakotin miehen viemään sarastusvalon takaisin kauppaan. Minä en ainakaan herännyt lempeään kesäaamun valoon vaan kamalaan, keinotekoisen kirkkaaseen valonheittimeen puolitoista tuntia ennen kuin heräämisen olisi varsinaisesti pitänyt tapahtua. Ja miehen heräämiseen laitteella ei ollut mitään vaikutusta.

Sarastusvalot ovat huijausta. Jos haluaa herätä talvella valoon, on muutettava etelään.

Itse ainakin kärsin kaamosväsymyksestä edelleen... Sarastusvaloa en enää hanki.

Vierailija
4/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se ollut tarkoitettu sinulle :D

Vierailija
5/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse erittäin herkkäuninen enkä ehdi koskaan siihen vaiheeseen, jossa linnut laulavat. Herään heti, kun valo alkaa hiukan sarastaa. Sammutan laitteen silloin, koska mieheni ei tarvitse herätä yhtä aikaisin.

Virkeäksi tulemiseen käytän laitetta nimeltä Philips goLITE blu. Se on kämmenen kokoinen kirkasvalolaite, josta tulee sinistä valoa. Se on niin tehokasta, että 15 minuuttia riittää. Pidän sitä sanomalehden päällä samalla kun luen. Se on nimittäin ladattava, ei johtoa. Voi ottaa mukaan myös matkalle.

Suosittelen molempia laitteita. Mutta jos siis ongelmana on se, ettei tahdo aamuisin virkistyä, niin ei sarastusvalo siihen auta. Sarastusvalo on sitä varten, että herää, ja se on eri asia kuin itsensä tunteminen virkeäksi.

Vierailija
6/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan tehdassäädöillä. Kun sehän se sarastuksen idea juuri on, että valo voimistuu vähittäin niin se vie aikaa.

Vierailija
7/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä oli se valo säädetty pienimmälle mahdolliselle teholle. Silti heräsin. Ja valehtelematta puolitoista tuntia ennen ajankohtaa, johon herätys oli säädetty.

On se ihan mielenkiintoista, jos kertoo todellisen kokemuksensa ja mielipiteensä, niin heti saa kuraa niskaan. Oletteko niitä ihmisiä, jotka ette voi hyväksyä muita mielipiteitä kuin omanne? Kukaan ei saa olla eri mieltä kanssanne tai on VÄÄRÄSSÄ?

Siitä olen samaa mieltä, että laitetta ei ollut tarkoitettu minulle. Eikä miehellenikään. Ehkä jollekin sopii. Meille ei sopinut.

Kerroin vain oman kokemukseni, en alkanut parjaamaan muita. Kuten muut tässä ketjussa.

En ole nukkumisongelmainen, mutta olen herkkä valolle. Pikemminkin talvisin nukun ihan liikaa, unenpäästä kyllä saan kiinni. Kaikki olisi ok, jos talvella voisi oikeasti hidastaa elämää, käydä töissä klo 10-15 ja mennä nukkumaan, kun tulee hämärä. Mutta kun ei nyky-yhteiskunnassa ole mahdollista.

Talvisin oleen valonpuutteen vuoksi väsähtänyt. Kesällä olen pirteä ja tarvitsen hyvin vähän unta. Silloinkaan minulla ei ole valoisassa kesäyössä, luonnonvalossa, vaikeuksia nukahtaa tai nukkua, koska kyse LUONNONvalosta, jonka määrään olen kevään aikana saanut vähitellen tottua.

Kerroin vain oman tapaukseni. Jollekin sarastusvalo ehkä toimii. Mutta pitää varautua siihen, että kaikille ei toimi. Ja että ei vastaa luonnonvaloa kuitenkaan.

T. nro 3

Vierailija
8/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syttymään esim. vasta 30 min ennen heräämistä? Olisi varoittava esimerkki muille.

Minä olisin käyttänyt silmäsuojaa nukkuessa, jos olisin noin herkkä valoon. Siis sellaista jonka saa esim. lentokoneessa.

Eihän tuo sinun kuvailemasi ole ihan normaalia, jos hidastut talvisin niin, ettet kykenisi kuin puolipäivätyöhön. Jos tällainen kommentti on sinusta parjaamista, niin olen pahoillani, mutta siltikin sanon sen.

Vierailija
9/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki, siis minun olisi pitänyt pitää päällä sitä sarastusvaloa väkisin ja käyttää silmäsuojia? Miksi? Kun valo ei mitenkään auttanut miehenkään heräämiseen?

Niin mitäs me sillä valolla oltaisiin tehty?

Enkä nyt kauheasti hingu herätä puoltakaan tuntia ennen miehen heräämisaikaa, kun itse saisin nukkua puoli tuntia häntä kauemmin.

Talvisin olen vuosi vuodelta väsyneempi, sen huomaa jo näin marraskuussa. Ehkä pitäisi hakea lääkäriltä jotain ainetta tähän. Mutta toisaalta, olen lukenut tutkimuksia, että joidenkin ihmisten melatoniinin tuotanto vain on herkempi valolle kuin toisten. Miksi sotkea keinotekoisilla aineilla luonnollista asiaa?

Ihmistä ei oikeasti tehty elämään näin pohjoisessa kaamoksen aikana. Tiedän, että pimeimmän talvikauden teen työni osin hyvin vajaateholla. Mutta niin se vain on. Tutkijatkin sanovat, että Suomessa pitäisi töissä hyväksyä elämän hidastuminen talvikuukausiksi. Se on vain luonnollista.

Pari talvikautta olen asunut ja työskennellyt Italiassa. Siellä tätä väsymisongelmaa ei talvisin esiintynyt lainkaan.

Vierailija
10/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt toista talvea sellainen käytössä ja herääminen siihen on ihanaa! Ei enää herätyskellon soimaan pärähtämistä kesken raskaimman unen. Laitteen idea on nimenomaan se, että uni kevenee pikku hiljaa sitä mukaa kun valo lisääntyy.

Hanki sellainen, jossa voit säätää sarastusajan. Toinen herää vartissa, toinen puolessa tunnissa, joku voi tarvita 45 minuuttia. Ja ainakin itselläni se myös riippuu vuodenajasta. Käytän kyllä sarastusvaloa kesälläkin koska tykkään pimentää makkarin illalla. Kesällä sitä kuitenkin herää helpommin kuin näin kaamoksessa.

Ostimme vanhimmalle pojallemmekin oman sarastusvalon, vaikka se oli kallis... Mutta kyllä kannatti, sillä tuskaiset aamuheräämiset vaihtuivat siihen että heppu herää hyväntuulisena ja virkeänä. Tästä ilosta voi vähän maksaa!

En voi tarpeeksi kehua tätä laitetta.

Vierailija
11/11 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se alkaa valaista puoli tuntia ennen herätystä hitaasti voimistuen. Alkuun heräsin jo heti kun se meni päälle, nykyään vasta ääneen. On kiva, kun on jo valoisaa eikä tarvitse häikäistyä kun lamput pistetään päälle. Meillä se on aika pienellä teholla, ettei vikassakaan vaiheessa ole kovin kirkas. Tykätään vain, ettei tarvitse pimeässä nousta.

Kyllä minä suosittelen, mutta se nyt niin riippuu ihmisestä kai.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän