Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautalisä raskausaikana, mikä on...

Vierailija
03.11.2010 |

....tehokkainta ja vatsaystävällisintä? Nestemäinen vai joku Obsidan? Kokemuksia, kiitos!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi mulle.

Vierailija
2/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri merkkiä ja vasta Obsidan oli mun vatsalle paras. Ei edes huomannut mistään, että söin rautavalmistetta (ei siis ollut vatsakipuja jne.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidan tehosi hyvin, ei sivuvaikutuksia. Joillekin ei taas käy ollenkaan, vaan tekee ummetusta tai mahakipuja. joillakin se ei auta Hb-arvoihinkaan.

Se Kräuterblusaft (tms) kuulostaa toimivan aika monella, joille tablettimuotoinen ei käy. nokkosuuttekin voi auttaa.

Vierailija
4/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli Kreuterblutsaft jota sai luontaistuotekaupasta.

Vierailija
5/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisiko se nestemäinen rautavalmiste parasta imeytymisen kannalta. Mutta onkohan se ihan kamalan pahanmakuista???

Vierailija
6/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä viinimarjamehua muistuttaa maku.

Vierailija
7/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin rautatableteista johtuva ryökäily ja metallinmaku suussa.

Vierailija
8/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muka raudanpuutetta? Monipuolinen ruokavalio siihen auttaa eikä mitään pillereitä. Sitäpaitsi todella harvalla on raudanpuutteesta johtuva anemia raskaana ollessa.

Vierailija
9/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei siis oo pahaa?? Kun joku sanoi että se on kauheen makuista...!

Vierailija
10/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei obsidan ym. sopineet, mutta nestemäistä Maltoferia pystyin käyttämään ilman ongelmia. Helppo käyttää, tippoja voi annostella sopivan määrän vaikka mehun sekaan, ei maistu kovin pahalta mielestäni.

Ja miksi ihmiset käyttää rautalisää raskauden aikana; yllättäen sen vuoksi, ettei ravinnosta saatava rauta riitä! Itse syön erittäin monipuolisesti ja siitä huolimatta veriarvot vain laskivat, joten oli pakko turvautua lisärautaan. Eihän pienestä raudanpuutteesta mitään suurta haittaa ole raskaana olevillekaan, väsyttää jatkuvasti ym. Isompiin puutoksiin on sitten syytäkin puuttua.

Vierailija
11/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noin rv 20 oli hb 99 ja tolkuton väsymys.Floradixilla hb nousi 3 viikossa 120 ja vielä loppuraskaudesta 139:ään. Muistakaa hyvät odottajat että maito ja kahvi estävät raudan imeytymisen.

Vierailija
12/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä saa hempan nousemaan helposti ja maukkaasti. Muistakaa liottaa muutama tunti ennen keittämistä niin ei tule kaasuvaivoja.

Vierailija
13/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei obsidan ym. sopineet, mutta nestemäistä Maltoferia pystyin käyttämään ilman ongelmia. Helppo käyttää, tippoja voi annostella sopivan määrän vaikka mehun sekaan, ei maistu kovin pahalta mielestäni.

Ja miksi ihmiset käyttää rautalisää raskauden aikana; yllättäen sen vuoksi, ettei ravinnosta saatava rauta riitä! Itse syön erittäin monipuolisesti ja siitä huolimatta veriarvot vain laskivat, joten oli pakko turvautua lisärautaan. Eihän pienestä raudanpuutteesta mitään suurta haittaa ole raskaana olevillekaan, väsyttää jatkuvasti ym. Isompiin puutoksiin on sitten syytäkin puuttua.

En oikein jaksa uskoa että niistä on hyötyä, koska jos syöt monipuolisesti niin rautavarastosi ovat kunnossa. Hb:n lasku kuuluu raskauteen ja on ihan normaalia kun verenmäärä lisääntyy, veri laimenee. Ei liity rautaan mitenkään paitsi todella harvoin.

Vierailija
14/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...noita vihreitä linssejä voisi käyttää? Vinkkejä? Aiheuttavatko ne vatsavaivoja? Ummetusta?

Vierailija
15/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...noita vihreitä linssejä voisi käyttää? Vinkkejä? Aiheuttavatko ne vatsavaivoja? Ummetusta?

GoGreen-merkkisiä linssejä olen käyttänyt, niiden keitto-ohjeessa ei sanota mitään liottamisesta, mutta itse saan ihan jär-kyt-tä-vät ilmavaivat jos liottamatta keitän, niin annan niiden lillua muutaman tunnin vedessä ennen keittämistä. Sit tulee vain sellaset lievät ilmavaivat. =0)

Niitähän voi sit työntää ihan minne vaan, itse korvasin kaiken makaronin, riisin ja perunan linsseillä. Eli jos oli perunoita ja jauhelihakastiketta, niin mun lautasella oli linssejä ja jauhelihakastiketta. Raskausdiabeteksen takia karsin hiilarit minimiin myös.

Herkkua on keitetyt linssit ja siihen sekoittaa ArlaIngmanin chili-paprika creme fraichea. Tosin tuossa nyt tulee se kalsium haitaksi.

Linssikeittoja ja -muhennoksia varmaan löytyy googlella pilvin pimein, ei muuta kuin kokeilemaan ennakkoluulottomasti.

Vierailija
16/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ne arvot nousivat, en kai minä muuten täällä kommentoisi asiaan mitään, ainakaan suosittelisi jotakin valmistetta? Olihan se kiva muutenkin, että en nukahdellut sohvalle keskellä päivää ja jaksoin tehdä töitäkin, typerää olla sairaslomalla muuten terveenä, jos pienellä rautalisällä on ihan työkuntoinen?!?

n. 130 oli la:n aikaan, voin oikein hyvin siinä vaiheessa, ikävä jos se jotenkin haittaa sinua, mutta tee sinä omalla tavallasi.

Vierailija
17/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän ne arvot nousivat, en kai minä muuten täällä kommentoisi asiaan mitään, ainakaan suosittelisi jotakin valmistetta? Olihan se kiva muutenkin, että en nukahdellut sohvalle keskellä päivää ja jaksoin tehdä töitäkin, typerää olla sairaslomalla muuten terveenä, jos pienellä rautalisällä on ihan työkuntoinen?!?

n. 130 oli la:n aikaan, voin oikein hyvin siinä vaiheessa, ikävä jos se jotenkin haittaa sinua, mutta tee sinä omalla tavallasi.

Hb on matalimmillaan noin viikoilla 15-25. Ja se on normaalia.

Vierailija
18/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muka raudanpuutetta? Monipuolinen ruokavalio siihen auttaa eikä mitään pillereitä. Sitäpaitsi todella harvalla on raudanpuutteesta johtuva anemia raskaana ollessa.

Kyseenalaistat siis koko länsimaisen lääketieteen tälta osalta? Onko sulla jotain tutkimusmateriaalia tai lähdeviitteitä tästä? Tai sitten sulla ei vaan oo mitään omaa kokemusta anemiasta tai yleensä alhasesta hemoglobiinista.

Itselläni on kokemusta kahdesta raskaudesta, ja molemmissa hemoglobiini putosi alle sadan, ja vaikutti se jo aika pahasti työntekoon ja tavalliseen elämään. Ruokavaliollakaan en saanut nousemaan (yritin välttää niitä tabletteja viimeseen asti kun aiheuttaa vatsakipuja), mutta Obsidanit alko heti nostaan arvoja. Pitäis vaan etsiä joku vatsaystävällisempi merkki, kun tosiaan mulle tulee niistä maha välillä tosi kipeeksi.

Vierailija
19/19 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvää päivää, minun arvoni vain tippuivat tippumistaan siinä vaiheessa, kun olisi pitänyt nousta ylöspäin! Onko sitä nyt niin vaikea ymmärtää ettei kaikki aina mene oppikirjan mukaan? Ei edes sekään, että jotkut joutuvat raskauspahoinvoinnin vuoksi syömään lääkkeitä, oleilemaan sairaalassa nestetiputuksessa ym. vaikka täydellisillä oppikirjan mukaan raskautensa läpi vievillä äideillä ei ole pahoinvointia, veriarvot ovat täydellisesti raskausviikkojen mukaiset ja muutenkin onnellinen virne naamalla koko ajan?

Ja vielä tarkennuksena; arvot siis laskusuunnassa vielä 30+ viikoilla, lääkkeitä en haluaisi käyttää, enkä syödä mitään vitamiineja, rautaa tms. purkista, mutta joskus vain on pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi