Miten kertoa lapselle joulupukista?
Meillä on 1.- ja 3.-luokkalaiset pojat, jotka vielä täysillä uskovat joulupukkiin. Nyt tulee joulu, jonka vietämme ulkomailla (mm. Disney worldissa). On siis varmaan syytä kertoa, että joulupukkia ei oikeasti ole olemassa. Mutta miten se tehdään niin, ettei se aiheuta liian suurta järkytystä? Muistan nimittäin itse vieläkin, kun äitini kertoi sen minulle ennen kouluun menoa. Ihan hirveä tieto oli!!! Vaikka olihan ne joulut mukavia ja jänniä sen jälkeenkin...
Kommentit (6)
Meillä nelkki ja viikki, ja uskovat joulupukkiin. Joululahjoista on kerrottu keneltä tulevat, että osaavat joulun jälkeen kiittää. Mutta aina lahjoissa on joku erittäin henkilökohtainen, selvästi tarkkaan mietitty lahja, joka on "varmaan" joulupukilta. Lapsille on kerrottu ettei joulupukilla ole varaa ostaa kalliita pelikoneita tms. kaikille maailman lapsille. Joulupukin vierailu on tietysti myös keskusteluissa mukana, muksut juttelee keskenään millainen "ukko" kelläkin kävi.Siitä on selvitty toteamalla että joskus pukki ei ehdi jokapaikkaan ja silloin jonkun täytyy paikata se. Ja joka joulu pukki ei edes käy sisällä vaan jättää paketit oven taakse.
Mä luulen, että sanot vaan ap, asian suoraan. Ehkä ovat jo kavereiden kautta osanneet vahvasti epäillä koko joulupukin olevan suurta kusetusta....
Meillä nelkki ja viikki, ja uskovat joulupukkiin. Joululahjoista on kerrottu keneltä tulevat, että osaavat joulun jälkeen kiittää. Mutta aina lahjoissa on joku erittäin henkilökohtainen, selvästi tarkkaan mietitty lahja, joka on "varmaan" joulupukilta. Lapsille on kerrottu ettei joulupukilla ole varaa ostaa kalliita pelikoneita tms. kaikille maailman lapsille. Joulupukin vierailu on tietysti myös keskusteluissa mukana, muksut juttelee keskenään millainen "ukko" kelläkin kävi.Siitä on selvitty toteamalla että joskus pukki ei ehdi jokapaikkaan ja silloin jonkun täytyy paikata se. Ja joka joulu pukki ei edes käy sisällä vaan jättää paketit oven taakse.
on parempi että lapset itse hoksaa sen, ei tule niin suurena järkytyksenä. Meillä ainakin molemmat lapset on koulussa kavereiltaan asiasta kuulleet, ja pikkuhiljaa asiaa itse miettineet ja tajunneet sitä kautta että kyseessä on ihana satuhahmo. Ja joulupukki nyt vaan kuuluu jouluun, sen takia sitä satua voi pienille lapsille pitää yllä. Kyllä ne lapset muumeihinkin uskoo, miksi joulupukki olisi eri juttu?
ollut hauskaa, kun joulupukki tulee jakamaan lahjoja!
Meillä kaikki lahjat tiedetään keneltä ne on tullut, yhden pukin tuo kullekkin ja tämä on yleesä sitten suklaata tai jotai yleishyödyllistä:)
Kyllä se sieltä pikku hiljaa se totuus paistuu, mutta antaisin lasten uskoa niin kauan kuin itse uskovat
Mitä haittaa on lapsenuskosta. Hommatkaa ensi vuonna pukki jolla on selvä naamari :). Tai iskä pukiksi. Kyllä se siitä pikkuhiljaa.