Mitä kasvissyöjät syö raskausaikana?
Pitääkö kiinnittää erityishuomiota ruokaan? Tiedän ainakin yhden kasvissyöjän josta tuli lihansyöjä.
Kommentit (8)
mutta kalaa ja kananmunaa on sisältynyt ruokavaliooni, tosin muutenkin, mutta tiedän yhden äidin (suomalainen usassa), joka kesällä synnytti söpön tytön ja söi vain elävää ruokaa, että kyllä sitä pelkällä kasvisruoallakin selviää. Itse tietty käytän myös kalkkia, B-vitamiineja olen ottanut nyt viimeisimmässäkin raskaudessa, vaikka ei ole suupielihaavaa tullut, kuten edllisessä. Muistaa syödä hyvää kasvisproteiinia, se lienee tärkein muistaa. Kyllä siis ruokaan pitää kinniittää huomiota. Mulla lasten painot 3080-3880 kg välillä syntyessään. Muistaa syödä siis linssejä, papuja, tofua, manteleita, pähkinöitä, auringonkukansiemeniä (3 viimeistä liotettuna mieluiten), lisäksi jotkin viljat ovat lähes täyttä proteeiinia, viimeisimmän tietoni mukaan kaurakin, tattari, qinoa. Vihreä on myös hyväksi, itse tehosekoitan vihreän smoothien hedemien kera.
Olen ollut kasvissyöjä melkein koko ikäni ja totesin sen ihan rauhallisesti. En kerta kaikkiaan pysty ottamaan lihaa ruokavalioon, se on liian vastenmielistä. Kasvisruuasta saa suunnittelemalla ihan kaiken paitsi tiettyä B-vitamiinia. Sen voi ottaa purkista.
Jos neuvolassa ollaan tietämättömiä tai neuvottomia, pyydä päästä ravitsemusterapeutin ohjaukseen. Proteiinin määrää voi olla hyvä tarkistaa myös.
Neuvolassa terkkari ylisti niin, että kala on hyvää. En tiedä mitä olisi sanonut, jos en sitä söisi. Olen kaikissa 4 raskaudessa syönyt rautaa jossain vaiheessa, mutta aina noussut hyvin ennen loppuraskautta, että ei mitään ongelmaa siitä
Olen saanut viisi lasta kasvissyöjänä, eli kyllä lapsia kasvisruuallakin pyöräyttää. Kaikki normaalipainoisia 3500-3900g syntyessään ja lapsina/teineinä hoikkia tai normaalipainoisia.
en edes kalan tms eläinkunnan tuotteen. Vaikka asiallisesti aiheen toin neuvolassa (josta tosin kyllä jo 8 vuotta) terkkari passitti ravitsemusterapeutille. Ravitsemusterapeutti totesi ravitsemukseni olevan kunnossa ja kolme tervettä lasta olen onnistunut tähän maailmaan saattamaan. Toki pidin erityishuolta proteiinin saannista ja B ryhmän vitamiineista.
Syön kyllä myös juustoa ja jogurttia, eli neuvolassa laskettiin saanko tarpeeksi kalsiumia näistä. Kalsiumlisä voi olla tarpeen, samoin B-vitamiini (etenkin Foolihappo). Hemoglobiini laski alas, siihen tarvitsin rautaa ja Kräuterblutsaftia.
Käytän muutenkin B-vitamiinilisää lääkärin suosituksesta.