Ihan uskomatonta! Päväkoti vaatii, et vien lapselle omat vaipat.
Mitä seuraavaksi? Alanko vääntää eväitä päivää varten? Mihin tästä voi valittaa?
Kommentit (53)
No en kyllä ala viedä vaippoja. Käyttäköön niitä varavaippoja sitten tai opettakoon lapsen potalle.
alasti sinne päiväkotiin ja pyytää niitä käyttämään varavaatteita.
Meillä (työskentelen siis päiväkodissa) usein vaipattomiksi oppineiden lasten vanhemmat joko tuovat kotoa ne ylimääräisiksi jääneet ns. jämävaipat päiväkodille käyttöön ja/tai jättävät siellä jo valmiina olevat vaipat osastolle varavaipoiksi. En voi puhua kaikkien päiväkotien puolesta, mutta meillä noita varavaippoja tarvitaan todella harvoin.
Meillä tyhjentyvästä vaippapakkauksesta ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen laittamalla lapsen lokeron kohdalle laminoitu "muistutuslappu" sekä muistuttamalla myös suullisesti asiasta vanhemmille tai vanhemmalle. Toimii hyvin.
että pitäis vaipat viedä. Mistä tiedän sit ettei meidän vaippoja käytetä sille, jolta ne on loppu?
ap
mutta en myöskään mitään lisävaippoja vie
en vie alasti enkä ilman vaippaa mutta en myöskään mitään lisävaippoja vie
vanhemmat eivät veisi omia vaippoja, niin tuskin jokaiselle lapselle voitaisiin käyttää niitä vaippoja mitkä hänelle sopivat. Minulla on ainakin kokemusta siitä, että kaikki vaipat eivät toimineet yhtä hyvin lapsillamme.
Enkä todellakaan ymmärrä tuota narinaa kalliista hoitomaksusta, siis hoitomaksuhan on aivan naurettavan pieni siihen verrattuna mitä sillä saa.
joka aamu vain pari vaippaa varulta, niin eivät ainakaan muilla pysty käyttämään. Ei varmaan haittaa jos oma lapsesi on loppupäivän samassa likaisessa vaipassa, kunhan vaan eivät muille käytä teidän vaippoja.
Taidat muutenkin olla aika luuseri kun viet 9kk:n ikäisen vauvan päiväkotiin, ei niin kukaan kunnon äiti tee!
Jos olisit ollut kotona siihen asti kun lapsesi täyttää kolme, ei tätäkään vaippaepisodia edes olisi kohdallanne ollut.
että pitäis vaipat viedä. Mistä tiedän sit ettei meidän vaippoja käytetä sille, jolta ne on loppu? ap
Enkä todellakaan ymmärrä tuota narinaa kalliista hoitomaksusta, siis hoitomaksuhan on aivan naurettavan pieni siihen verrattuna mitä sillä saa.
Niinpä. Se parisataa tai mitä nyt kukin maksaakaan, ei riitä kattamaan todellisia kustannuksia. Hesassa esim hoitopaikan kustannus per mukula per kuukausi on jotain tonnin luokkaa. Jos kaupunki vielä kustantaisi tuhansille lapsille vaipat, niin miten luulette sen hoitomaksun tai vaikka veroprossan käyvän? Viekäämme siis itse vaipat, kun se kerran tapoihin kuuluu.
en ala järjettömyyksiin vaan sen takia et muutkin niin tekee
ap
Enkä todellakaan ymmärrä tuota narinaa kalliista hoitomaksusta, siis hoitomaksuhan on aivan naurettavan pieni siihen verrattuna mitä sillä saa.Niinpä. Se parisataa tai mitä nyt kukin maksaakaan, ei riitä kattamaan todellisia kustannuksia. Hesassa esim hoitopaikan kustannus per mukula per kuukausi on jotain tonnin luokkaa. Jos kaupunki vielä kustantaisi tuhansille lapsille vaipat, niin miten luulette sen hoitomaksun tai vaikka veroprossan käyvän? Viekäämme siis itse vaipat, kun se kerran tapoihin kuuluu.
Haluan tietää, onko lakia että mun täytyy viedä omat vaipat? en ala järjettömyyksiin vaan sen takia et muutkin niin tekee
ap
Enkä todellakaan ymmärrä tuota narinaa kalliista hoitomaksusta, siis hoitomaksuhan on aivan naurettavan pieni siihen verrattuna mitä sillä saa.Niinpä. Se parisataa tai mitä nyt kukin maksaakaan, ei riitä kattamaan todellisia kustannuksia. Hesassa esim hoitopaikan kustannus per mukula per kuukausi on jotain tonnin luokkaa. Jos kaupunki vielä kustantaisi tuhansille lapsille vaipat, niin miten luulette sen hoitomaksun tai vaikka veroprossan käyvän? Viekäämme siis itse vaipat, kun se kerran tapoihin kuuluu.
Ei tuota enää kukaan usko.
Haluan tietää, onko lakia että mun täytyy viedä omat vaipat? en ala järjettömyyksiin vaan sen takia et muutkin niin tekee
ap
eiks tää palsta oo mielipiteitä varten?
En mäkään esimerkiksi maksa kaupoissa, noudata nopeusrajoituksia tai jätä kusematta uima-altaaseen vain siksi, että muut niin tekevät. Typerää lammasmaisuutta, sanon minä. Maksakaa te ne ostoksenne ja totelkaa sääntöjä, mä oonkin fiksumpi!
no mitä sitte luet tätä? eiks tää palsta oo mielipiteitä varten?
Miten?
se oli joku muu
Onko provon kirjoittaminen susta mielipide?
Miten?
En laittanu tota porvoota se oli joku muu
Onko provon kirjoittaminen susta mielipide?
Miten?
Mä kehotin ap:ta lopettamaan satuilun, ja sitten totesin, ettei keksitty tarina ole mielestäni mielipide. Tuota sun kommenttia en nyt valitettavasti ymmärrä.
1960-luvulta muistan ajan kun olin harjoittelijana Herrtoniemen lastenseimessä, Susitiellä.
Vauvat tulivat hoitoon 6kk:n ikäisestä alkaen. Kerran harjoitteluvuoteni aikanani yksi 5kk:n ikäinenkin vauva aloitti.
Siihen aikaan käytettiin vauvoilla sideharsovaippoja. Ei ollut vielä niitä muoviliinoja sideharson kanssa, vaan eräs tapa oli laittaa viikattu sideharso pitkulaisen "muovihousun" sisään...Umpinaisia muovihousujakin käytettiin niin, että sideharson päällä oli kangashosut, froteeta tai trikoota, jolloin sekä harso että housut kastuivat.
Kun vauva tuli aamulla seimeen, otettiin heti vauvalta vauvan oma sideharsovaippa pois ja laitettiin tilalle seimen sideharso ja koko hoitoajan käytettiin vain näitä seimen sideharsovaippoja.
Kun vauva/taapero lähti kotiin, laitettiin oma harso lokerosta. Se aamuinen laitettiin takaisin jos oli ollut kuiva, mutta lapsilla piti olla kotiinlähtöä varten muutamia sideharsoja varalle. jos harso tuoksahti niin se oli laitettu pesuun vaiikei märkä ollutkaan. Hyvin hoidettiin vauvat ja taaperot, esim. pestiin aamulla jos iho haisi pissalle.
Jos aamulla tulleella vauvalla oli märkä sideharsovaippa, laitettiin se ämpäriin veteen odottamaan pesukoneeseen laittoa.
Tosiaan, vauvojen märkä aamuvaippa pestiin ja laitettiin kuivumaan, kotiin ei laitettu pissapyykkiä. Vaatteissa piti olla ommeltuna nimikirjaimet tai nimi.
Koko päivän muukin sideharsopyykki pestiin seimessä, harjoittelijana aloitin aamut viikkaamalla kuivat seimen sideharsot odottaen käyttäjiä, samoin viikkasin nimikirjaimilla olevat harsot vauvojen lokeroihin odottamaan kotimatkaa.
Näitä hoitopalveluja saivat ensisijaisesti mm. yh-perheet ja vähävaraiset, pienellä hoitomaksulla.
Ei ap:n kysymys talon tarjoamista vaipoista ihan mahdotonta ole, jos ajattelee että niin on tehty ennen. Nyt kai olisi kestovaipat käytössä...Oli hyvää palvelua kun seimessä pestiin mahdollinen tulomatkalla kastuva pissavaippa.
Vauvat laitettiin potalle istumaan useita kertoja hoitopäivän aikana, jo totutellen ½-vuotiaasta
Ei ihan siksi että säästyisi harsopyykiltä, vaan totuttelun vuoksi ja välillä loraus oli tullutkin potan pohjalle. Vauvat istua nököttivät ison leikkikehän nurkissa tuettuina nauhakiinnityksillä. Leikkikehässä oli pohja, vähän lattian yläpuolella.
Potalla istuttiin ennen ruokailuja, ruokailun jälkeen ulos nukkumaan laitettaessa, herätessä, ja ulos lähtiessä odottamaan kotiin hakemista. Vauvat ja taaperoikäiset nukkuivat ulkona parvekkeella taitettavissa markiisikankaisissa sängyissä. Talvisin lapset laitettiin paksun makuupussin sisään ja muulloin sen "kuoreen" kun vuori oli irroitettu, peittoja lisäksi... Kovilla pakkasilla sängyt otettiin sisäkäyttöön, vauvoille puettiin kuoret sekä hatut ja ikkunat auki, vauvat nukkuivat kuin olisivat olleet ulkona. Vähän kylmä oli huone sen jälkeen, mutta olimme toisessa huoneessa jonkin aikaa.
1960-luvulla annettiin hoitoaikana Vitol-tipat, joita ei tarvinnut erikseen maksaa, vielä 1970-luvun alussa kun omat lapseni olivat hoidossa.
Lasteni rokotukset tuli antamaan neuvolasta terveydenhoitaja hoitopäivän aikana, pituus ja punnitus samalla. Äiti sai olla mukana jos aikaa työstä lähteä.
Pikkuveljeni syntyi v.1960. Meillä äiti käytti kertakäyttövaippoja, Piccolo-bambinoja sivuista avattavan muovisen "housun" kanssa.
http://www.tarinoidenhelsinki.fi/kysymys/fazerin-lastentarha
yllätyin esikoisen kanssa itsekin, kun päiväkotiin piti viedä omat vaipat. En ollut tullut ajatelleeksi, etteikö vaipat tulisi talon puolesta.
Onneksi asia selvisi minulle jotenkin "ei nololla tavalla". En siis vienyt lasta hoitoon ilman vaippapakettia.
en ala järjettömyyksiin vaan sen takia et muutkin niin tekee
ap
Ei se kuule kuulu kenellekään muulle se vaippojen kuskaus kun sulle itsellesi ja ei siihen lakia tarvita. Jos lapsi ei tee tarpeitaan pottaa, niin vaihtoehdot on että se tekee ne housuihin tai sinun viemiin vaippoihin...täysin vapaasti saat valita.
että jokaisella on omat vaipat. toiset tykkää pamperseista, toiset lidlin vaipoista. On myös eroja, mitkä vaipat vauvalle / lapselle parhaiten sopii. Jotkut päiväkodit sallii myös kestovaippojen käytön, ja nythän on niitä uusia ekovaippojakin. että näin.
Käyttäköön niitä varavaippoja sitten tai opettakoon lapsen potalle.