pienten lasten vanhemmat usein häiritsevämpiä ravintoiloissa kun lapset!!
Olin hotellissa yötä työmatkallani ja aamupalabuffetissa häiritsevämpänä koin monen lapsen vanhemmat kuin lapset itse. Olen ennenkin huomannut saman ilmiön.
Vanhempi koko ajan neuvoo/opastaa/kieltää lasta, vaikka tämä käyttöytyisikin ihan hyvin. Kailottaa kovaan ääneen ja hermostuneena, ettei vain hänen lapsensa juuri käyttäydy huonsti. Lapsikin hermostuu ja alkaa temppuilla.
Yksinkin isä aamupalalla kahden poikansa kanssa seisoi jonossa takanani. Isä kailotti pojilleen koko ajan niin kovaan ääneen että en yhtään kuullut mitä aamupalalla kanssani ollut ystäväni edessäni puhui. Lapset käyttäytyivät mielestäni niinkuin lapset yleensä. Kysyivät saavatko tätä tai tuota ruokaa, yrittivät kurkkia jonossa eteenpäin jos siellä olisi jotain parempia herkkuja (ei kuitenkaan tönineet minua tai muita), kyselivät isältään asoita yms.
Saman ilmiön olen huomannut usein ravintoloissa käydessäni, laivan buffeteissa (vaikka av:n mukaanhan siellä nyt onkin tälläistä käytöstä kun sivistyneet ihmisethän ei laivalla käy vaan lentävät kalliilla Tukholmaan jos sinne haluavat).
Olen myös kohdannut tottakai niitä häiritseviä lapsia, joiden annetaan juosta ympäri ranvintolaa, huutaa yms. Mutta useimmiten on vain minun kohdalleni sattuneet nämä vanhemmat jotka ainakin minua kailottamisellaan ja hermotuneisuudellaan häiritsevät paljon enemmän kuin ne lapset, vaikka niistä vähän ääntä lähtisikin.
Itse olen vielä lapseton (rv 22) menossa joten ehkä minulta menee tässä jotain ohi ja huomaan myöhemmin toimivani ihan samalla tavalla ...
Kommentit (4)
teit niin tai näin, aina joku valittaa. Nyt täytyy kyllä ihan sanoa, etten ole koskaan törmännyt tällaiseen ongelmaan, että vanhemmat kailottaisivat lapsilleen komentoja niin, ettei omaa ääntään kuule. En muuten muista myöskään kovin usein häiriintyneeni lasten käytöksestä ravintoloissa.
Ehken ole käynyt oikeissa paikoissa?
pakkohan se on komentaa niitä lapsia, muuten joku vimpulapää vetää herneet nenään, kun lapset ei seiso siististi jonossa ja ehdottomasti hiljaa!!!
Pieni ennakointi on hyväksi, mutta ei niitä lapsia tarvitsisi koko ajan käskyttää, jos kerran ei ole mitään katastrofia tulollaan. Joillakin vanhemmilla on tosi rasittava tapa komennella lapsiaan ja vielä valittavaan sävyyn, yritän itse vältellä, mutta eiköhän se jossain vaiheessa tartu minuunkin. Odotan jo kauhulla!
pakkohan se on komentaa niitä lapsia, muuten joku vimpulapää vetää herneet nenään, kun lapset ei seiso siististi jonossa ja ehdottomasti hiljaa!!!
Pieni ennakointi on hyväksi, mutta ei niitä lapsia tarvitsisi koko ajan käskyttää, jos kerran ei ole mitään katastrofia tulollaan. Joillakin vanhemmilla on tosi rasittava tapa komennella lapsiaan ja vielä valittavaan sävyyn, yritän itse vältellä, mutta eiköhän se jossain vaiheessa tartu minuunkin. Odotan jo kauhulla!
Varmaan monella on paineet just siitä että lapset häiritsevät sitten niistä tiukkapipoisia joiden mielestä lapsista ei saa kuulua pihaustakaan.
Mutta kyllä mua ainakin enemmän häiritsee just ne vanhemmat jotka koko ajan käskyttää ja komentelee vaikka ei olisi mitään syytä. Yleensä just sellaisella valittavalla/hermostuneella sävyllä ja kovaan ääneen...
Juu, toivon minäkin ettei tartu muhun.
turiset :)