Olen huomannut,että tupakoivat odottajat ovat muutenkin aina huonoja äitejä
Kaikki tuntemani tupakoivat odottajat ovat muutenkin huonoja kasvattajia. lapsia ei hoideta kunnolla (ei käytetä lääkärissä, ei vaateteta kunnolla), vanhemmilla ei ole ammattia eikä töitä, kiinnostuksen kohteena ryyppäys jne.. lapset saa siis huonon jatkonkin elämälleen syntymän jälkeen. surullista :(
Kommentit (33)
Itse kun en tavallisena ( raskausajan savuttomana olleena ) perheenäitinä tunne huonoja äitejä, enemmän tai vähemmän hyvin, savuttomia kuin tupakoiviakin, jossain huonompia ja jossain parempia, tavallisia äitejä. Mielenkiintoinen kysymys onkin, millainen hyvä äiti voi tuntea läheisesti ( tiedossa koulutus, työ, kasvatustavat, mielenkiinnonkohteet jne. ) -useita- huonoja äitejä? Jokin tässä yhtälössä ei täsmää. Ainoa järkevä selitys on hyvän äidin oman työn kautta tehty päätelmä. Muut mieleentulevat vaihtoehdot ovat itse keksitty/kyliltä kuultu ja se, että hyvä äiti pyöriikin samoissa piireissä huonoksi haukkumiensa kanssa. Melkein yhtä surullista kuin raskaudenaikainen tupakointi...
Itse kun en tavallisena ( raskausajan savuttomana olleena ) perheenäitinä tunne huonoja äitejä, enemmän tai vähemmän hyvin, savuttomia kuin tupakoiviakin, jossain huonompia ja jossain parempia, tavallisia äitejä.
Mielenkiintoinen kysymys onkin, millainen hyvä äiti voi tuntea läheisesti ( tiedossa koulutus, työ, kasvatustavat, mielenkiinnonkohteet jne. ) -useita- huonoja äitejä? Jokin tässä yhtälössä ei täsmää. Ainoa järkevä selitys on hyvän äidin oman työn kautta tehty päätelmä. Muut mieleentulevat vaihtoehdot ovat itse keksitty/kyliltä kuultu ja se, että hyvä äiti pyöriikin samoissa piireissä huonoksi haukkumiensa kanssa. Melkein yhtä surullista kuin raskaudenaikainen tupakointi...
Eli olen koiranäyttelyssä, yhdistystoiminnassa tai harjoituksissa nähnyt näitä tupakoivia äitejä.
Koirapiireissä tupakointi ja matala koulutustaso on hyvin yleistä. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään. Tuo harrastusmaailma on avannut silmiäni todella paljon muidenkin asioiden suhteen, koska oma opiskelu- ja sukulaispiirini muodostuu melko homogeenisesta porukasta; eli akateeminen koulutus, ei tupakointia, ydinperheet jne.
vain typerät äidit tupakoi julkisesti... Toki typerää koko tupakointi, mutta ei kukaan kunniallinen äiti kehtaa tupakoida muutenkaan julkisesti kovin paljoa saati raskaana julkisesti. Ainoastaan noita ihan luusereita näkee tuolla tupakka suussa ja maha pystyssä.
Silti veikkaan, että siellä piilossa takapihan puskassa polttelee monia raskaana olevia äitejä. Tiedän pari tälläistä tapausta. Ei niistä tiedä kukaan. Ei töissä, ei kaverit, ei sukulaiset tai kukaan muukaan. Visusti salaavat sen ja lapsen syntymänkin jälkeen polttelevat salaa iltaisin.
Itse kun en tavallisena ( raskausajan savuttomana olleena ) perheenäitinä tunne huonoja äitejä, enemmän tai vähemmän hyvin, savuttomia kuin tupakoiviakin, jossain huonompia ja jossain parempia, tavallisia äitejä. Mielenkiintoinen kysymys onkin, millainen hyvä äiti voi tuntea läheisesti ( tiedossa koulutus, työ, kasvatustavat, mielenkiinnonkohteet jne. ) -useita- huonoja äitejä? Jokin tässä yhtälössä ei täsmää. Ainoa järkevä selitys on hyvän äidin oman työn kautta tehty päätelmä. Muut mieleentulevat vaihtoehdot ovat itse keksitty/kyliltä kuultu ja se, että hyvä äiti pyöriikin samoissa piireissä huonoksi haukkumiensa kanssa. Melkein yhtä surullista kuin raskaudenaikainen tupakointi...
Eli olen koiranäyttelyssä, yhdistystoiminnassa tai harjoituksissa nähnyt näitä tupakoivia äitejä. Koirapiireissä tupakointi ja matala koulutustaso on hyvin yleistä. Itse en kuulu kumpaankaan ryhmään. Tuo harrastusmaailma on avannut silmiäni todella paljon muidenkin asioiden suhteen, koska oma opiskelu- ja sukulaispiirini muodostuu melko homogeenisesta porukasta; eli akateeminen koulutus, ei tupakointia, ydinperheet jne.
miksi ihmeessä liikut sitten tuollaisessa porukassa jos ihmiset ovat niin kauheita siellä?
KUKAAN JOKA POLTTAA RASKAANA JA VIELÄ JOKA PÄIVÄ EI OLE HYVÄ ÄITI. HYVÄ ÄITI EI VAARANTAISI OMALLA ITSEKKÄÄLLÄ KÄYTÖKSELLÄÄN LAPSEN TERVEYTTÄ.
Vaikka kuinka myöhemmin "paikkailisi" tilannetta hoitamalla hyvin tms. niin ei se muuta että koko raskausajan on itsekkäästi ajatellut, että "minä poltan, koska haluan tehdä niin, ihan sama vaikka lapsi kärsii".
Lapselle tulee hyvin tod.näk. astma tai ADHD tai jokin muu sairaus joko heti pienenä tai myöhemmin. Heistä tulee älyllisesti huonommin kehittyneitä, koska aivot eivät saa happea kunnolla joka päivä. Monet äidit eivät edes välitä tietää mitä tupakointi aiheuttaa lapselle.
Ei vaan kiinnosta ku minä-minä-minä on tärkeämpi... Neuvolan tulisi puuttua enemmän. Ongelmaa vähätellään ja tupakoivia äitejä paapotaan ja kehutaan jos on "vähentänyt"... elöi 10 röökin sijaan / pvä vetää vaikka 7-8. Hyi kamalaa!
Että täällä on tyhmiä ihmisiä! Mä poltin molempien raskauksien ajan ja poltan vieläkin, en ole erityisen ylpeä siitä, mutta ei se musta huonoa äitiä tee. Väitän olevani parempi äiti (ja koulututempi sekä parempin tienaava) kuin moni täällä av:lla päivät pitkät roikkuvat tupakoimattomat mammat.
Itse valitettavasti poltin odotusaikana ja tosiaan salasin sen ihan kaikilta paitsi mieheltä. Mieskin tiesi vaan yksittäisistä tupakoista. Kukaan ei taatusti nähnyt mua rööki suussa. Parhaimmat ystävät ovat surkutelleet myöhemmin, että "voi harmi, kun sorruit uudestaan, kun pystyit oleen niin kauan polttamatta..."
Juu, ja en ole minäkään ylpeä. Harmittaa vieläkin.
Että täällä on tyhmiä ihmisiä! Mä poltin molempien raskauksien ajan ja poltan vieläkin, en ole erityisen ylpeä siitä, mutta ei se musta huonoa äitiä tee. Väitän olevani parempi äiti (ja koulututempi sekä parempin tienaava) kuin moni täällä av:lla päivät pitkät roikkuvat tupakoimattomat mammat.
Sorry vaan, ei ole oikeutusta moiselle, ei minkään syyn varjolla.
Itse valitettavasti poltin odotusaikana ja tosiaan salasin sen ihan kaikilta paitsi mieheltä. Mieskin tiesi vaan yksittäisistä tupakoista. Kukaan ei taatusti nähnyt mua rööki suussa. Parhaimmat ystävät ovat surkutelleet myöhemmin, että "voi harmi, kun sorruit uudestaan, kun pystyit oleen niin kauan polttamatta..."
No, en polttanut salaa. En ollut siitä ylpeäkään, mutta kyllä kaikki tiesivät ja näkivät, että poltan. Ihan niinkuin edelleenkin poltan julkisesti, mitäs sitä salaamaan, että on heikko luonto.
Toisaalta olen kuitenkin myös iloinen siitä, että sain sen reilun askillisen päivässä vähennettyä heti muutamaan päivittäiseen kevytsavukkeeseen.
Lapsi on onneksi ollut aina hyvin terve ja nyt 5-vuotiaana on oikein rauhallinen ja iloinen muksu. Neuvolassa "lohduttivat", että tupakoinnin vaikutukset sikiön kehitykseen iskevät vasta 10 ja useamman päivittäisen savukkeen jälkeen, mutta ei se minun huonoa omaatuntoani ole poistanut...
Niin ja koulutukseltani olen FM, perheen sosioekonominen asema ja sisäinen dynamiikka on kunnossa ja lastakin viedään lääkäriin sen harvan kerran kun sairastaa.
en ole asiaa ennen tältä kantilta miettinyt, mutta nyt kun sen sanot niin tämä on kyllä aika totta, valitettavasti:(
en ole asiaa ennen tältä kantilta miettinyt, mutta nyt kun sen sanot niin tämä on kyllä aika totta, valitettavasti:(
En kyllä ole samaa mieltä. Itse kyllä vastustan tupakointia raskausaikana ja muutenkin, mutta tuntemani tupakoivat äidit eivät ole muuten sen huonompia äitejä,kuin kukaan muukaan.