Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät luulevat, että hyvätuloista saa kupata mielin määrin?

Vierailija
01.11.2010 |

Tulipa mieleen tuosta "miksi rikkaat ovat saitoja" -aloituksesta.

Emme ole "rikkaita", mutta keskituloisia, kenties jopa hyvätuloisia. On velaton asunto ja mökki, hyvät työpaikat molemmilla. Elämme tavallista elämää, matkustelemme ja ostamme sellaista ruokaa/vaatetta, mitä milloinkin mieli tekee.

Onko se nyt sitten sellainen synti, että se velvoittaa meidät avustamaan sukua?

Veljeni varsinkin on melkoinen pummi. Ei hänestä muuten kuulu mitään, mutta ans olla, kun pitäisi saada vippi tai takaaja lainaan, sitten sisko tulee taas mieleen.

Nyttemmin olen jo kieltäytynyt. Ei kyse ole niinkään siitä, että kokisin pyydetyt rahamäärät ylitsevoittamattoman suuriksi. En vain tykkää olla hyväksikäytetty!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt siis tosissaan puhutaan "mielin määrin" lainailusta ja avun pyytämisestä, niin mikä ihmeen velvollisuus jotain on yksipuolisesti auttaa vain siksi, että on sukulainen?

Ap:n veli ei edes voi siihen vedota, että on ap:lle läheinen, jos tosiaan vaan silloin soittelee, kun tarvitsee rahaa.

Aika tyhmää sellaista olisi auttaa. Se ei lopu koskaan, vaan tod.näk. veli vielä haukkuu ap:tä selän takana koppavaksi ja rahan perään olevaksi, kuten ap kertoo haukkuvan toistakin siskoa!

Vierailija
22/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa jotenkin itsekeskeiseltä ja itaralta kyllä mä ainakin avittaisin sukulaisiani jos olisin se varakkain, minusta se kuuluu asiaan

Miksi minun pitäisi toistuvasti avitella veljeä, joka siis on päivätöissä, mutta elämäntavoiltaan lepsu? Eiköhän ihmisen ole itse velvollisuus kustantaa hurvittelunsa, miksi tunnollisesti töissä käyvän siskon pitäisi viisikymppistä velimiestä vielä tukea? Muistutan vielä, että kuppaus ainoana yhteydenpitotapana on vastenmielinen. ap

yhtälönä aivan mahdoton

Ihan kuitenkin uteliaisuudesta, mikä siinä sinusta oli mahdotonta?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia "köyhiä", joka on aika noloa.

Vierailija
24/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ihmisen ole itse velvollisuus kustantaa hurvittelunsa, miksi tunnollisesti töissä käyvän siskon pitäisi viisikymppistä velimiestä vielä tukea?

Se on hauskaa sinänsä, että firmojen ja pankkien kohdalla ajatellaan vaan että riistokapitalistit hurvittelee muiden rahoilla eikä niitä pidä edes ulkoisten ongelmien uhatessa tukea, mutta sukulaisten ja "tavallisen ihmisen" kohdalla tilanne jotenkin muuttuu. Pitäähän sitä lähimmäistään auttaa, vaikka kuinka hurvittelisi.

Muistutan vielä, että kuppaus ainoana yhteydenpitotapana on vastenmielinen.

Nimenomaan.

Olen katkonut systemaattisesti yhteyteni ainaisiin rahanruinaajiin ja niihin, jotka soittelevat ja pitävät yhteyttä vain kun ovat jotain vailla.

Vierailija
25/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt siis tosissaan puhutaan "mielin määrin" lainailusta ja avun pyytämisestä, niin mikä ihmeen velvollisuus jotain on yksipuolisesti auttaa vain siksi, että on sukulainen? Ap:n veli ei edes voi siihen vedota, että on ap:lle läheinen, jos tosiaan vaan silloin soittelee, kun tarvitsee rahaa. Aika tyhmää sellaista olisi auttaa. Se ei lopu koskaan, vaan tod.näk. veli vielä haukkuu ap:tä selän takana koppavaksi ja rahan perään olevaksi, kuten ap kertoo haukkuvan toistakin siskoa!

Minusta pelkkä veriside ei tee kenestäkään minulle läheistä ihmistä. Veljeni on minua reippaasti vanhempi ja itse asiassa kiusasi minua lapsena aika pahasti.

Nyt kelpaisin kyllä pankkiiriksi, mutta edelleenkään ei veli tunne mitään mielenkiintoa minua tai perhettäni kohtaan.

Saa olla. Onneksi siskon ja vanhempien kanssa meillä on hyvät ja läheiset välit.

ap

Vierailija
26/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia "köyhiä", joka on aika noloa.

Ihan samoin kuin siinä toisessa ketjussa julistettiin, että kaikki "rikkaat" ovat saitoja.

Tietenkään kaikki vähätuloiset eivät ole kuppaajia, mutta kieltämättä aika moni suhtautuu hyvätuloisiin sukulaisiin kateuden ja katkeruuden sekoituksella. Että kun ovat varakkaita, ovat myös velvollisia auttamaan rahallisesti pyydettäessä.

Oma veljeni on vähän ääripää, jota käytin tässä ääripään esimerkkinä.

ap

Vierailija
27/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa jotenkin itsekeskeiseltä ja itaralta

kyllä mä ainakin avittaisin sukulaisiani jos olisin se varakkain, minusta se kuuluu asiaan

Ensinnäkin aloitus, että miksi köyhät kuppaa eli yleistys kaikista köyhistä yms.

Ihan kuule tiedoksi, en minäkään yleistä, että hyvätuloiset kakarat kuppaavat eläkkeellä olevilta vanhemmiltaan viimeiset rovot, vaikka tällaistakin olen nähnyt.

Me olemme köyhiä ja ikinä ei ole rikas siskoni auttanut minua. Soittaa kyllä aina kun hänellä pälli hajoaa ja tarvitsee henkistä tukea.

Vierailija
28/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen ja hyvin koulutetun, tuskin ap ja siskonsa on itse omaisuutensa hankkineet, miestensä rahoilla leuhkivat, entäs jos tulee ero, joudutte itsekin lainaajiksi....

Vierailija
29/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa jotenkin itsekeskeiseltä ja itaralta

kyllä mä ainakin avittaisin sukulaisiani jos olisin se varakkain, minusta se kuuluu asiaan

Ensinnäkin aloitus, että miksi köyhät kuppaa eli yleistys kaikista köyhistä yms.

Ihan kuule tiedoksi, en minäkään yleistä, että hyvätuloiset kakarat kuppaavat eläkkeellä olevilta vanhemmiltaan viimeiset rovot, vaikka tällaistakin olen nähnyt.

Me olemme köyhiä ja ikinä ei ole rikas siskoni auttanut minua. Soittaa kyllä aina kun hänellä pälli hajoaa ja tarvitsee henkistä tukea.

Yleensä se on kyllä niin päin, että rikkaat kuppaa köyhiä. Onhan tämä nähty moneen kertaan valtakunnallisellakin tasolla.

Vierailija
30/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen ja hyvin koulutetun, tuskin ap ja siskonsa on itse omaisuutensa hankkineet, miestensä rahoilla leuhkivat, entäs jos tulee ero, joudutte itsekin lainaajiksi....

Luepa kunnolla. Sanoin olevamme hyvätuloisia, emme rikkaita ja kerroin vielä, että molemmilla hyvät työt.

Mies ei minua ole koskaan elättänyt, itse asiassa olen himpun häntä parempipalkkainen.

Sisko puolestaan on siitä harvinainen, että on työllään rikastunut. Juu, palkkatyöllä harva rikastuu, mutta sisko on rikastunut. Miehensä on myös hyvätuloinen, mutta siinäkään perheessä ei kyse ole peritystä varallisuudesta kummankaan puolella.

Vierailija
31/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mun äitini yksipuolisesti kuppaa rahaa ja palveluksia ja olen käytännössä aina hänen käytettävissään, kieltosana ei kelpaa vastaukseksi. "Kaikki rahathan meillä on yhteisiä" hän tokaisee ihan pokkana... Mutta jos minä joskus tarvitsen rahaa lainaksi, niin heti seuraavassa hetkessä minun pitää maksaa takaisin, hänen ei ikinä. Äitiä ei kiinnosta meidän lapsetkaan sen vertaa, että kuittaisi noita jatkuvia passinkeja edes olemalla lasten kanssa joskus, kuten mummot joissakin piireissä tykkäävät tehdä. Mutta ei... Annatko, lainaatko, kuskaatko, tuotko...?

Vierailija
32/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaikuttaa jotenkin itsekeskeiseltä ja itaralta kyllä mä ainakin avittaisin sukulaisiani jos olisin se varakkain, minusta se kuuluu asiaan

Ensinnäkin aloitus, että miksi köyhät kuppaa eli yleistys kaikista köyhistä yms. Ihan kuule tiedoksi, en minäkään yleistä, että hyvätuloiset kakarat kuppaavat eläkkeellä olevilta vanhemmiltaan viimeiset rovot, vaikka tällaistakin olen nähnyt. Me olemme köyhiä ja ikinä ei ole rikas siskoni auttanut minua. Soittaa kyllä aina kun hänellä pälli hajoaa ja tarvitsee henkistä tukea.

Yleensä se on kyllä niin päin, että rikkaat kuppaa köyhiä. Onhan tämä nähty moneen kertaan valtakunnallisellakin tasolla.

olen itse vasemmistolainen, aina äänestänyt joko Vasemmistoliittoa tai Vihreitä.

Henkilökohtainen kuppaus ja sukusiteiden hyväksikäyttö on kuitenkin ihan toinen asia kuin vaikkapa yhteiskunnan palveluiden hyvän tason tukeminen ja verotuksen kiristäminen (joita molempia lämpimästi kannatan).

ap

Vierailija
33/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen samaa mieltä ap:n kanssa. Yksipuolinen hyväksikäyttö on hyväksikäyttöä, samantekevää mikä on hyväksikäytetyn tulotaso.

Reiluus, rehtius ja vastavuoroisuus näyttää osalle kommentoijista olevan tuntemattomia hyveitä!

Vierailija
34/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansa nähnyt nälkää, mutta päättäjillä kalliit autot ja asunnot ja lukuisia kalliita eliittihuoria.

Ensinnäkin aloitus, että miksi köyhät kuppaa eli yleistys kaikista köyhistä yms. Ihan kuule tiedoksi, en minäkään yleistä, että hyvätuloiset kakarat kuppaavat eläkkeellä olevilta vanhemmiltaan viimeiset rovot, vaikka tällaistakin olen nähnyt. Me olemme köyhiä ja ikinä ei ole rikas siskoni auttanut minua. Soittaa kyllä aina kun hänellä pälli hajoaa ja tarvitsee henkistä tukea.

olen itse vasemmistolainen, aina äänestänyt joko Vasemmistoliittoa tai Vihreitä.

Henkilökohtainen kuppaus ja sukusiteiden hyväksikäyttö on kuitenkin ihan toinen asia kuin vaikkapa yhteiskunnan palveluiden hyvän tason tukeminen ja verotuksen kiristäminen (joita molempia lämpimästi kannatan).

ap

Vierailija
35/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mun äitini yksipuolisesti kuppaa rahaa ja palveluksia ja olen käytännössä aina hänen käytettävissään, kieltosana ei kelpaa vastaukseksi. "Kaikki rahathan meillä on yhteisiä" hän tokaisee ihan pokkana... Mutta jos minä joskus tarvitsen rahaa lainaksi, niin heti seuraavassa hetkessä minun pitää maksaa takaisin, hänen ei ikinä. Äitiä ei kiinnosta meidän lapsetkaan sen vertaa, että kuittaisi noita jatkuvia passinkeja edes olemalla lasten kanssa joskus, kuten mummot joissakin piireissä tykkäävät tehdä. Mutta ei... Annatko, lainaatko, kuskaatko, tuotko...?

Tuo se onkin kinkaapeli tilanne. Äiti on hiukan eri kategoriassa kuin veli tietysti siinä, että hän on aikanaan kasvattanut ja maksanut lastensa menoja. Siitä on väkisinkin jossakin määrin kiitollisuudenvelassa.

Mutta siinäkin odottaisi edes jonkinlaista TUNNESIDETTÄ. Jos äitisi on tosiaan evvk sinun ja lastesi suhteen, panee miettimään, millaista oli oma lapsuutesi ja miten ihmeessä siitä pitäisi olla aikuisena ikuisessa velassa!

Tuosta tuli mieleen, että eri heimoissa ja suvuissa on hiukan erilaiset suhtautumiset avun pyytämiseen. Mieheni karjalaisessa suvussa pidetään ihan normaalina, että pikkuasioihinkin pyydetään suvulta apua. Omassa pohjalaisessa suvussani sitä pidetään nolona. Kai se keskiverto olisi jossain siinä välissä, en mene sanomaan. Mutta siis erilaisia kulttuureja on tässä asiassa.

ap

Vierailija
36/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jo haukkunut rikkaat ja vasemmiston, niin ketkä ovat mielestäni jaloja ja toisia auttavia ihmisiä noin määritelmällisesti? Tietenkin sinä ja kaltaisesi, mutta noin ihmisryhmänä...?

Ei hitsi, hehehehehe....

ap

Vierailija
37/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina antamassa ihokkaan yltään köyhälle.

Ja maalaiset. Aina on sauna lämpiämässä vähäosaisille, pakolaisille ja muille.

Kaikki köyhät ovat jaloja. Aina auttamassa vieläkin vähempiosaisempia, ikinä eivät kadehdi toisiaan, tai yritä ketään huijata.

RIKKAAT ovat sikoja, kaikki.

Ettäs tiedät. Nih!

Vierailija
38/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina antamassa ihokkaan yltään köyhälle. Ja maalaiset. Aina on sauna lämpiämässä vähäosaisille, pakolaisille ja muille. Kaikki köyhät ovat jaloja. Aina auttamassa vieläkin vähempiosaisempia, ikinä eivät kadehdi toisiaan, tai yritä ketään huijata. RIKKAAT ovat sikoja, kaikki. Ettäs tiedät. Nih!

Hehe joo.

No, itsepä menin jo otsikossa kärjistämään ja yleistämään, myönnän sen.

Eipä sitä muuten keskustelua saa av:llä aikaan!

Pointtini siis oli, että voi se asenne olla pienituloisellakin aika hyväksikäyttöön taipuvainen, jos rikkaallakin...

Kiitos kaunis debatista, menen silittämään.

ap

Vierailija
39/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jo haukkunut rikkaat ja vasemmiston, niin ketkä ovat mielestäni jaloja ja toisia auttavia ihmisiä noin määritelmällisesti? Tietenkin sinä ja kaltaisesi, mutta noin ihmisryhmänä...?

Ei hitsi, hehehehehe....

ap

En ole haukkunut ketään. Tuo viesti oli ensimäinen tähän ketjuun.

t.38

Vierailija
40/50 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet jo haukkunut rikkaat ja vasemmiston, niin ketkä ovat mielestäni jaloja ja toisia auttavia ihmisiä noin määritelmällisesti? Tietenkin sinä ja kaltaisesi, mutta noin ihmisryhmänä...? Ei hitsi, hehehehehe.... ap

En ole haukkunut ketään. Tuo viesti oli ensimäinen tähän ketjuun. t.38

Ja mitäs menet vastaamaan jonkun toisen puolesta, siinä menee väistämättä anonyymit kirjoittajat sekaisin.

Ap, olet niin oikeassa kun oikeassa olla voi. Köyhyys on jaloa, mutta hyvätuloisuus on Suomessa synti ja iso!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän