Miksi köyhät luulevat, että hyvätuloista saa kupata mielin määrin?
Tulipa mieleen tuosta "miksi rikkaat ovat saitoja" -aloituksesta.
Emme ole "rikkaita", mutta keskituloisia, kenties jopa hyvätuloisia. On velaton asunto ja mökki, hyvät työpaikat molemmilla. Elämme tavallista elämää, matkustelemme ja ostamme sellaista ruokaa/vaatetta, mitä milloinkin mieli tekee.
Onko se nyt sitten sellainen synti, että se velvoittaa meidät avustamaan sukua?
Veljeni varsinkin on melkoinen pummi. Ei hänestä muuten kuulu mitään, mutta ans olla, kun pitäisi saada vippi tai takaaja lainaan, sitten sisko tulee taas mieleen.
Nyttemmin olen jo kieltäytynyt. Ei kyse ole niinkään siitä, että kokisin pyydetyt rahamäärät ylitsevoittamattoman suuriksi. En vain tykkää olla hyväksikäytetty!
Kommentit (50)
Tuikitavallista kateutta! Ajatellaan, että tolla nyt on rahaa läjissä nurkissa, ei se sitä kaipaa.
Minustakin kyse on kuitenkin vastavuoroisuudesta.
Mielelläni autan, jos saan siitä hyvän mielen ja vastineeksi nyt edes jotain käytännön apua ja huomiota.
Maksaako sun veljesi edes vippejä takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisia kuuluukin auttaa jonkin verran.
Ei välttämättä, etenkään jos apu on aina yksipuolista
Vierailija kirjoitti:
Jos veljesi on köyhä, totta kai se rahallinen apu on yksipuolista, mitä oikein odotat! Haloo...
köyhä veljeni auttaa tarpeen mukaan remonteissa jos hänellä on aikaa. Ja minä autan häntä taloudellisesti silloin kun se on mahdollista.
Mielestäni tämä on aivan normaalia ja kohtuullista molemminpuolista auttamista.
Tuollainen on mielestäni täysin reilua eikä siinä ole hyväksikäyttöä, koska kummatkin tekevät toisen hyväksi sen minkä voivat.
Vierailija kirjoitti:
kukaan pummaa eikä kuppaa keneltäkään. Ehkä se johtuu siitä, että meillä ollaan vauraita jo ties kuinka monennessa polvessa.
Just. Tosi rikkaissa vanhan rahan suvuissa ne kaikkein rumimmat kuppaukset tehdäänkin. Yleensä tosin sitten juristien kanssa juonimalla.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisia kuuluukin auttaa jonkin verran.
ihmeessaä?
Niille pummeille en enää mitään anna. Kummasti hermostuivat kun aikanaan rahahanat menivät kiinni...
Auttaminen ja yksipuolinen hyväksikäyttö ovat kaksi eri asiaa. Auttaminen on vastavuoroista, tai ainakin lainat maksetaan takaisin. Ja se apu jota pyydetään tulee oikeasti tarpeeseen.
Yksipuolinen hyväksikäyttö on aivan eri asia. Oli kyse sitten rahasta tai vaikkapa siitä, että jatkuvasti juoksutettaisi tekemässä ilmaista remonttia yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla mun äitini yksipuolisesti kuppaa rahaa ja palveluksia ja olen käytännössä aina hänen käytettävissään, kieltosana ei kelpaa vastaukseksi. "Kaikki rahathan meillä on yhteisiä" hän tokaisee ihan pokkana... Mutta jos minä joskus tarvitsen rahaa lainaksi, niin heti seuraavassa hetkessä minun pitää maksaa takaisin, hänen ei ikinä. Äitiä ei kiinnosta meidän lapsetkaan sen vertaa, että kuittaisi noita jatkuvia passinkeja edes olemalla lasten kanssa joskus, kuten mummot joissakin piireissä tykkäävät tehdä. Mutta ei... Annatko, lainaatko, kuskaatko, tuotko...?
Tuo se onkin kinkaapeli tilanne. Äiti on hiukan eri kategoriassa kuin veli tietysti siinä, että hän on aikanaan kasvattanut ja maksanut lastensa menoja. Siitä on väkisinkin jossakin määrin kiitollisuudenvelassa.
Mutta siinäkin odottaisi edes jonkinlaista TUNNESIDETTÄ. Jos äitisi on tosiaan evvk sinun ja lastesi suhteen, panee miettimään, millaista oli oma lapsuutesi ja miten ihmeessä siitä pitäisi olla aikuisena ikuisessa velassa!
Tuosta tuli mieleen, että eri heimoissa ja suvuissa on hiukan erilaiset suhtautumiset avun pyytämiseen. Mieheni karjalaisessa suvussa pidetään ihan normaalina, että pikkuasioihinkin pyydetään suvulta apua. Omassa pohjalaisessa suvussani sitä pidetään nolona. Kai se keskiverto olisi jossain siinä välissä, en mene sanomaan. Mutta siis erilaisia kulttuureja on tässä asiassa.
ap
Mutta se sukulaisten keskinäinen avustaminen on AINA vastavuoroista karjalaisessa kulttuurissa, eli jokainen tekee vuorollaan ja auttaa toisiaan. Eli suku pitää yhtä ja tukee toisiaan, mutta sitä tekevät kaikki, reilusti ja vastavuoroisesti. Ei siihen kuulu mikään yksipuolinen hyväksikäyttö, tuohan on täysin vastenmielistä ja tuomittavaa. Ei sellaista katsella tai siedetä missään päin Suomea.
Ei auttaminen ole mitään tuollaista yksipuolista hyväksikäyttöä ja kuppausta, eli kyllä tässä nyt menevät termit ja konseptit täysin sekaisin. Auttaminen on auttamista, hyväksikäyttö jotain ihan muuta. Ja tässä on selvästi kyse hyväksikäytöstä. Jota kenenkään ei pidä sietää.
Hyvätuloinen hölmö on mennyt oravanpyörään ja maksamaan veroja. Tietysti hän saa rahoittaa sen, että yhteiskunta pyörii. Ihan selkä yhtälöhän tämä on.
Veljeni on samanlainen. Aina ollut laiska ja huono tekemään töitä, mutta rahaa pitäisi saada. Vanhempien kuoleman jälkeen tuli kuppaamaan rahaa minulta, kun minulla sitä on. Kerran lainasin, mutta en toista kertaa, kun ei velkaansa kokonaan maksanut. Ei olla väleissä enää.
Nämä köyhät kannattaa pitää köyhinä. Jos ovat niin hölmöjä, etteivät ymmärrä ottaa sitä perheyrityksestä tarjottua työpaikkaa. Joka olisi heille se rahakkain vaihtoehto.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, näin on aina ollut ja tulee olemaankin. Ei kannata yrittää vaikuttaa elämän lainalaisuuksiin.