Jouluruokien tekemisestä! Tämä joulu ollaan kotona
ja pitäisi itse vääntää osa laatikoista. Mistä löytyy parhaimmat reseptit ja kannattaako laatikot tehdä pakkaseen jo marraskuussa vai missä vaiheessa alatte jouluruokia väsäämään?
Kommentit (15)
oikeasti kaikki laatikot itse? Miksi ne pitää tehdä jo marraskuussa? Ja onko pakko tehdä kaikkia mahdollisia laatikoita, pidätkö niistä oikeasti (tai joku muu perheenjäsen pitää)?
Meillä on tehty vähän modernimpaa jouluruokaa, eikä syödä päiväkaudet niitä samoja perinneruokia.
tykkää kaikki aikuiset, eli minä mieheni kanssa ja kylään tulevat vanhempani. Lisäksi vielä ajattelin tehdä bataattilaatikkoa. Aikaisempina vuosina laatikot on tehnyt äitini, joten ei ole tarvinnut näitä miettiä. Mietin vain, kuinka kauan niiden tekemiseen menee ja ehdinkö niitä ensikertalaisena tehdä yhden päivän aikana...eli pitäisikö ennakoida ja laittaa pakkaseen. t.ap
teen yleensä kaikki ruuat yhdessä päivässä. a ja o on suunnitella ostoslista niin että aineeton kasassa kun aloitat homman.
Tosi hienoa, että olet ajatellut noin. Itse saattaisin tehdä muut laatikot itse, mutta Saarioisten bataattilaatikko on niin hyvää, että sen ostaisin valmiina. Siinä kannattaa muuten olla ajoissa, sitä ei enää ihan Joulun kynnyksellä löydä mistään, ainakin viime Jouluna oli näin, :(
Yksi hyvä vinkki on laittaa lanttulaatikkoon vähän porkkanaa joukkoon, miedontaa hieman makua ja antaa upean värin ja kaikki tykkäävät, :)
Meillä kotona on äiti aina tehnyt raakapakasteina osan, eli itse paistaminen sitten vain jälkellä. Helpottaa kyllä kummasti, kun aika on muutenkin kortilla. Ei vaikuta makuun eikä rakenteeseen mitenkään.
se makeutuu vähä lisää.
Olen tottunut pakastamaan ainakin osan, eikä mielestäni maku tai rakenne muutu.
Itsenäisyyspäivänä on hyvä tehdä jouluruokia ja illalla katsoa tansseja:-)
Olen se päivässä tekijä. Käytän esim valmista lanttusosetta jota ennen joulua on jokaisessa kylmätiskissä. Teen kaikki salaatit itse.
tai katso mistä tahansa ihan peruskeittokirjasta. Marttojen kotisivuilta saat myös ohjeita. Työläimpiä vaiheita on mun mielestä esivalmistelut: lantun kuoriminen ja pilkkominen ja kuumien perunoiden kuoriminen perunalaatikkoon. Muuten laatikot valmistuvat melkein itsestään.
Aloitan ruuan suunnittelun ja valmistelut yleensä joulukuun alussa. Pakastan laatikot, mielestäni rakenne ei hirveästi kärsi.
Bataattilaatikosta sanoisin, että se on aika samanlainen kuin muut, eli sillä voi korvata vaikka porkkana- tai perunalaatikon. Se ei tuo mitään ratkaisevaa uutta makua tai väriä pöytään. Mutta tämä ON maku-asia. :)
Jouluruuan kokkaaminen on kivaa, selvitä siitä hienosti!
Täällä onkin jo hyviä vinkkejä tullut. Tykkään kokkailla juhliin ruokaa, joten ihan mukavaa tämä miettiminen ja suunnittelu on ;) Kinkun paistaminen on miehen heiniä, siihen en aio puuttua.
Sitten jos saisi vielä vinkkejä jälkkäripöytään niin olisin iloinen. Lapsen syntymäpäivät on saman päivänä ja yleensä jokin kakku on ollut pöydässä.
Kerran olen tehnyt itse porkkana- ja lanttulaatikot valmiiksi pakkaseen ja hyviä tuli. Aattoiltana ennen kuin laitoin uuniin lämpeämään lorautin sekaan reilusti kermaa. Perunalaatikko oli ainoa jonka tein aattona.
Hain netistä eri ohjeita esim. valion ja pirkan sivuilta ja vertailin niitä. Eroja ei tainnut olla kuin mausteissa. Ovat tosi helppoja tehdä mutta nykyään en enää jaksa nähdä vaivaa koska kaupassakin myytävät laatikot ovat hyviä kunhan sekaan laittaa kermaa.
ja pakastetaan raakana! sitten sulamaan jääkaappiin 23.pv aamulla ja aattona sitten leivinuuniin paistumaan! En ole ikinä huomannut että maku tai rakenne kärsisi. Mutta helpottaa kovasti viime hetken kiireitä kun ei tarvi enää kun paistaa laatikot.
ja pakastetaan raakana! sitten sulamaan jääkaappiin 23.pv aamulla ja aattona sitten leivinuuniin paistumaan! En ole ikinä huomannut että maku tai rakenne kärsisi. Mutta helpottaa kovasti viime hetken kiireitä kun ei tarvi enää kun paistaa laatikot.
Minusta on kiva kun ei tarvitse enää kaiken muun tohinan keksellä alkaa tekemään laatikoita, mutta kuitenkin tykkään tehdä ne itse!
Kun pakastaa raakana ja paistaa vasta aattona, saa mukavasti joulun tuoksuja kotiin. Raakapakstamisen etuna lienee myös hyvän rakenteen säilyminen, tai itse en ainakaan ole huomannut maussa tai rakenteessa muutoksia!
Äiti tulee pohjoisesta joko lentäen tai autolla 12h ajaen, joten ei järkevää raahata laatikoita sieltä asti mukana :)
t.ap
ja pakastan ne raakana. Maussa ja rakenteessa ei ole mitään eroa, kun paistaa ne aattona! Rakenne kärsii vain, jos pakastat laatikot kypsinä.
Vinkkinä sanoisin sen, että jos käytät kaupan valmista porkkana- ja lanttusosetta niin niitä kannattaa valuttaa ensin tunnin verran harsolla vuoratussa siivilässä, sillä niihin laitetaan tosi paljon vettä joukkoon.
Toisena vinkkinä voisin antaa vielä perunalaatikon perunoiden kuorimisen. Kaikissa ohjeissa käsketään keittämään perunat kuorineen ja kuorimaan sitten kuumat perunat. Ekan kerran jälkeen en ole koskaan tehnyt näin, ja silti laatikot ovat aina onnistuneet minun makuuni täydellisesti. En ihan hanmota miksi tuo käsien polttaminen on olevinaan tärkeä työvaihe..?
Kuten huomasit, tuo päivässä tekijä käyttää valmiita lanttusoseita yms. Niiden maku ei vastaa alusta asti itse tehtyä. Käytän yleensä yhden päivän marras-joulukuun vaihteessa laatikoiden tekemiseen alusta asti. Pakastan ne raakoina. Vain imelletyn perunalaatikon teen aatonaattona - ja siinä oikaisen ja käytän pakastemuusia (ei ole oma suosikkini).
Sellaiset missä on lähinnä itse raaka-ainetta(esim lanttu) ja kermaa,suolaa,voita ja mausteita jne.
Itse teen laatikot varmaankin 22.päivä,minusta niiden rakenne muuttuu pakastaessa huonoksi.