Minkä ikäisenä on "uskottavaa" mennä kihloihin?
Jos esim. 16-vuotiaasta asti seurustellut pari menee 18-21-vuotiaina kihloihin ja 21-25-vuotiaina naimisiin, pidätkö kihloja epätoivoisina teinikihloina? Täytyykö olla joku 25-vuotias ennen kuin muut eivät naura selän takana?
Itse miellän teinikihlat 13-18-vuotiaiden jutuksi (näitä 13v ihan oikeasti on), mutta onko 18-20-vuotiaskaan ihan kihlaikäinen?
Heitä joku luku, jonkaikäisenä mielestäsi olisi "uskottavaa ja järkevää" kihlautua, jos suhde on hyvällä pohjalla.
Kommentit (13)
kun voi päättää hääpäivän vaikka samantien.
Mä menin kihloihin 17v ja yhdessä ollaan oltu nyt 20v eikä loppua näy...moni muu joka meni kihloihin reilusti yli parikymppisenä on jo eronnut...eiköhän se uskottavuus tule ihan muista seikoista?
"kun suhde on hyvällä pohjalla" vähän sen merkiksi, että 3kk:n seurustelu ei ole hyvä pohja, vaan että jos ollaan seurusteltu jo useampi vuosi ja mennään esim. 20v kihloihin, niin onko se "uskottavaa".
kiitos vastauksista. lisää mielipiteitä? :)
ap
En odottaisi mitään vuosien seurustelua keneltäkään minkään uskottavuuden vuoksi, itse paukkasin naimisiin alle puolen vuoden päästä siitä kuin oltiin tutustuttu. Kirkko varattiin melkein heti. Kihlajaisia ei vietetty eikä kihlasormuksia ostettu siinä hössäkässä.
Jos joku harrastaa muutaman kuukauden nuoruuskihloja, ei se ole kai keneltäkään pois.
pelkkiä kihloja uskottavana enää ollenkaan.
Niin moni menee vain kihloihin ilman minkäänlaista aikomusta avioliitosta.
pelkkiä kihloja uskottavana enää ollenkaan. Niin moni menee vain kihloihin ilman minkäänlaista aikomusta avioliitosta.
Riippuu kyllä ihan tapauksista.
pelkkiä kihloja uskottavana enää ollenkaan.
Niin moni menee vain kihloihin ilman minkäänlaista aikomusta avioliitosta.
mekään ei tehty numeroa siitä, että oltiin menty kihloihin, eikä ostettu edes sormuksia.
Mutta kuten edellä sanottiin, ei se nykyään oikein tarkoita sitä, että aiotaan mennä naimisiin..
Itse olen mennyt 16-vuotiaana kihloihin ja juu-u, ei siihen kauheasti varmaan silloin uskottu, että kestäis. Mutta hei, mä olen nyt 37 ja ollut sen saman kaa naimisissakin jo 11 vuotta.
kolmet kihlat viimeisen 2v aikana ja tulos? 2 paria erosi jo kihlojen aikana, vain yksi pari meni naimisiin. En minä ainakaan viitsi onnitella näitä jotka kihlaavat ensimmäisen seurustelukumppaninsa, ennemminkin tunnen myötähäpeää, koska ei ne jutut vaan kestä. en tiedä mitä liikkuu jonkun 18v päässä joka kihlaa tyttiksen jonka on tuntenut jotain 3kk, siis haloo...
enkä ole koskaan ajatellut, että se olisi ollut jotenkin aikaisin. Naimisiin mentiin kun oltiin 24 ja nyt ollaan oltu 10-v naimisissa ja meillä on kolme lasta.
Aloimme seurustella mieheni kanssa kun olin 15v. menimme kihloihin kun olin 16v. ja 18-vuotiaana naimisiin (nyt 19v.) enkä koe, että se olisi ollut liian aikaista mulle. Se tuntui oikealta ja tahdon olla tämän ihmisen kanssa loppuelämäni.
Ärsyttää sellaiset kommentit että, olet niin nuori ja miksi pitää hätäillä, miksi noin nuorena jne.
Miksi olisi pitänyt odottaa? Liitto voi kaatua yhtälailla silloin kun on menty kihloihin/naimisiin vasta 25-vuotiaana tai 30-vuotiaana jne.
Mutta tämä siis vain oma kokemukseni :)
eli eikös se lain mukaan ole 18 vuotta ja erikoisluvalla aiemmin
Muuten riippuu ihan ihmisistä eli siis parista, joidenkin kannattas jättää väliin...
Olen kolmekymppinen ja koin olevani kihloissa kuulutusajan.
päättämään loppuelämän kumppaninsa. Useimmiten. Tunnen kyllä pariskunnan, joka on seurustellut 14-vuotiaasta lähtien ja ovat edelleen yhdessä (25-v). Suurin osa kyllä vielä seurustelee ja vaihtaa kumppania.
"kun suhde on hyvällä pohjalla" vähän sen merkiksi, että 3kk:n seurustelu ei ole hyvä pohja, vaan että jos ollaan seurusteltu jo useampi vuosi ja mennään esim. 20v kihloihin, niin onko se "uskottavaa".
kiitos vastauksista. lisää mielipiteitä? :)
ap