Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti te raahaisitte lapset häihin

Vierailija
31.10.2010 |

mitkä ovat iltamyöhään? Niinkuin yleensä lapsettomat häät ovat. Tai veisitte heidät paikkaan missä on vaarallisia paikkoja? Tai häihin missä alkoholi virtaa?

Vai onko kyse periaatteesta?

Me saatiin nyt kutsu häihin, jotka ovat illalla ja alkoholiakin on tarjolla yms. Lapsetkin oli kutsuttu. Mutta hommataan ihan lapsenvahti. Lapset kyllä tulevat joskus näkemään kun aikuiset juovat alkoholia, mutta ei heidän tarvitse nähdä mitään örvellystä. Aina nimittäin löytyy joku joka vetää enemmän viinaa kuin laki sallii.

Ja toisekseen, koska nämä häät ovat illalla, ehdittäisiin olemaan paikalla vain tunnin pari lasten kanssa ja sitten pitäisikin jo lähteä viemään heitä nukkumaan. Hääparin iltakin voisi mennä pilalle kun lapset vaan kiukkuaa väsymystään. Eikä olla ainoita jotka hommaavat lapsenvahdin. Moni on sitä mieltä ettei lapset iltahäissä ole oikein hyvä juttu.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverihäitä järjestävät lähtevät siitä, että viinaa on ja paljon, vihkiminen on sivuseikka. Ryypätä voi vaikka uusien talvirenkaiden ostoa juhlistaakseen, ei siihen tarvita jotain turhaa vihkiseremoniaa.

Vierailija
22/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos häät ovat iltamyöhään, en varmaan itsekään viitsi niihin lähteä. Osa porukasta liukenee kuitenkin heti syömisen jälkeen parempiin paikkoihin jatkoille, eli hääkakkua leikattaessa paikalla ovat vain ne, jotka velvollisuudentunnosta päivystävät. Loput ovat siirtyneet muualle.

Kutsussa ei erikseen kerrottu :)

Siis kirkko on 17.00. Sieltä sitten siirrytään muutaman kilometrin päähän juhlimaan. Sitten vasta tulee ruokailut, häävalssit yms yms. Vierähtää kiitettävä tovi kaikessa. Sitten kello onkin jo sen verran että lasten kanssa saisi lähteä kotiin. Eihän siinä ehdi kunnolla edes seurustella ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverihäitä järjestävät lähtevät siitä, että viinaa on ja paljon, vihkiminen on sivuseikka. Ryypätä voi vaikka uusien talvirenkaiden ostoa juhlistaakseen, ei siihen tarvita jotain turhaa vihkiseremoniaa.

Vain sukuhäissä?

Vierailija
24/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedätte ettei lapsia pelota? Jos siis näkevät örveltäviä ihmisiä ja pahimmassa tapauksessa alkavat riehumaan ja puimaan asioita joista on joskus vuonna pottu ja nakki ollut riitaa. Itse lapsena olin sellaisissakin häissä. Ja voin sanoa että minua pelotti, mutta vanhempani halusivat olla siellä häissä eikä meitäkään yksin voitu kotiinkaan jättää. Joten silläkin vähän kysyn :) Älkää nyt vetäkö hernettä nenään kyselyjeni takia :) Jokainenhan tekee omat päätöksensä yms. Ja jos tästä nyt ei tappelu ketjua tulisi :) Olisipa muuten aika historiallista jos kerrankin saataisiin ketju aikaiseksi missä ei tapella :D

Ottivatko vanhempasi myös osaa riitelyyn? Entä ottivatko alkoholia? Olivatko vanhemmat häissä teidän lasten kanssa yötä myöten? Oliko kyseessä "normaalit" häät joissa sukulaisia ja naapuriperheitä/tuttavaperheitä? Tiesivätkö vanhemmat etukäteen että siellä olisi riitapukareita (siis sellaisia jotka helposti joutuvat tappeluun ja käsirysyyn)? Olivatko nämä riitelijät läheisiä vanhempiesi kanssa, niin että olisitte muuten olleet heidän kanssaan tekemisissä?

Voisin vetää nopeita johtopäätöksiä että jos kyseessä oli joku suku, niin ilmeisesti siitä suvusta kannattaa yleensäkin pysyä kaukana. Tai jos oli tuttavia, niin liikkuivat vääränlaisessa porukassa. Tuskimpa lähtökohtaisesti häät ovat tuollaisia. Luultavasti sama porukka saisi vaikka sukujoulun vietossa vedettyä alkoholia ja riidan aikaiseksi. Eli oleellista tässä tuskin oli se että kyseessä oli häät, vaan pikemmin se minkälaisessa seurassa liikuttiin.

Vierailija
25/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisella joukkueella osallistuu. Mutta oliko tässä nyt siitä kysymys, vai siitä, että kutsuja rajaa lapset ilman muuta kutsuttavien listalta?

No anteeksi kauheasti jos et tykkää sanan valinnastani :)

meillä ainakin ovat kaikki lapset niin illanvirkkuja, että heille ei ole konsti eikä mikään valvoa johonkin yhteentoista, ei ole ikänä ollut!

Mutta eihän lasten ole hyvä kukkua yömyöhään? Vaikka ovatkin iltavirkkuja :)

Anteeksi nyt vain kaikille kun erehdyin kysymään, kait olen jotenkin omituinen äiti kun en halua lapsiani ottaa mukaan juhliin mitkä kestävät yömyöhään ja alkoholi virtaa.

En tiennytkään olevani niin omituinen. Hmm. Pitänee korjata asennettani ja ottaa lapset mukaan.

Vierailija
26/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki eivät ole sukuhäitä. Vaan kavereidenkin häitä.

Outoa minun mielestäni että teitä ei haittaa kännissä örveltävät ihmiset. Ja mistä tiedätte etteivät he aiheuta mitään ongelmia? Tappeluita yms. Ja sellaistako te haluatte että lapset näkevät?

Ei kaikki ihmiset osaa ottaa sivistyneesti.

Tai no, yksi poikkeus: sulhasen isä oli tuota pikaa ympäripäissään ja alkoi haastaa jonkun sukulaisensa kanssa riitaa, mutta muut sukulaismiehet trahteerasivat heidät äkkiä muualle...

Toisaalta olemme käyneet vappupäivänä lounaalla ja Ullanlinnanmäellä lasten kanssa jo aivan pienestä ja kyllä he siellä ovat nähneet örveltäjiä. Eivät kuitenkaan meidän vapunviettoseurassamme. Pelottavuus, luulen niin, on suorassa suhteessa siihen, miten omat vanhemmat ja lähipiiri käyttäytyy. Jonkun vieraan sikailu ei traumatisoi, kun turvana on koko ajan omat vanhemmat, joihin voi luottaa.

Pelottava kokemus se silti oli. Tuli sitten riekuttua äidissä ja isässä kiinni ilta. Olipa hauska ilta :D

Vierailija
27/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisella joukkueella osallistuu. Mutta oliko tässä nyt siitä kysymys, vai siitä, että kutsuja rajaa lapset ilman muuta kutsuttavien listalta?

No anteeksi kauheasti jos et tykkää sanan valinnastani :)

meillä ainakin ovat kaikki lapset niin illanvirkkuja, että heille ei ole konsti eikä mikään valvoa johonkin yhteentoista, ei ole ikänä ollut!

Mutta eihän lasten ole hyvä kukkua yömyöhään? Vaikka ovatkin iltavirkkuja :)

Anteeksi nyt vain kaikille kun erehdyin kysymään, kait olen jotenkin omituinen äiti kun en halua lapsiani ottaa mukaan juhliin mitkä kestävät yömyöhään ja alkoholi virtaa.

En tiennytkään olevani niin omituinen. Hmm. Pitänee korjata asennettani ja ottaa lapset mukaan.

Tarkoitin kyllä että lapsetkin on kutsuttu juhliin. Mutta että viekö ihmiset lapset iltajuhliin missä on alkoholitarjoilua ja siellä saattaa ihmiset örveltää humalassa?

Vierailija
28/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häävalssin jälkeen pois. Ei jäädä katsomaan sitä örvellystä.

Syötte ja katsotte häävalssin. o_O

Ei se mukavuus vaan se hyöty!

Vierailija
29/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalainen örvellys ei sovi juhliin, joten pyrin välttämään moisia tilaisuuksia, joissa se on jo kutsunkin mukaan mahdollista. En ymmärrä vihkiparia, joka haluaa juhlistaa avioliittonsa alkua perskännillä.

Vierailija
30/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän lasten kanssa ei voisi lähteä edes laivalle, kun sielläkin on örveltäviä ihmisiä. Samoin kaupunkien keskustassa ja juna-asemilla (ainakin pääkaupunkiseudulla) näkyy näitä örveltäviä ihmisiä. Alkojen edustat pitäisi kiertää kaukaa. Ikinä ei lasten kanssa voisi liikkua myöhempään iltaisin missään, mutta nämä tietyt paikat pitäisi kiertää kaukaa lasten kanssa jo päivisinkin. Lasten kanssa ei voisi lähteä Suomenlinnaan, kun siellä on vaarallisia paikkoja, eikä myöskään kaupungin keskustaan kävellen. Oikeastaan talvisin liukkaat mäetkin ovat vaarallisia. Ja leikkipuistot ne vasta ovatkin, jos niissä on korkeita kiipeilytelineitä. Heh, sinänsä aika rajoittunut kysymys. En ehkä näe syytä miksi talo, jossa on jyrkät raput olisi niin vaarallinen paikka ettei lapsia sinne voisi viedä. Enkä kyllä ymmärrä että lähtökohtaisesti pitäisi olettaa häissä örvelletään jo varsin aikaisesta alkuillasta. Ja kun olettaa/pelkää näitä asioita ettei lapsia voisi viedä häihin. Reps ja kops. Tämä aloitus oli jo aika paksua... Missä ihme pumpulissa ap lapsensa yrittää kasvattaa?

ja varustuksella leikkipuistoon kuin häihin. Häissä on ruokaa ja seurustelua tarjolla ja niistä on helpompi nauttia ilman lapsia.

Leikkipuistoon menen vain lapsen vuoksi ja siksipä voin käyttää siellä kaiken huomioni lapsen vahtimiseen eikä se ole mistään pois.

Vierailija
31/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalainen örvellys ei sovi juhliin, joten pyrin välttämään moisia tilaisuuksia, joissa se on jo kutsunkin mukaan mahdollista. En ymmärrä vihkiparia, joka haluaa juhlistaa avioliittonsa alkua perskännillä.

Eihän se tarkoita muuten perskännejä jos on alkoholitarjoilua :) Mutta joku voi vetää ne perskännit. Ei välttämättä hääpari :)

Vierailija
32/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän lasten kanssa ei voisi lähteä edes laivalle, kun sielläkin on örveltäviä ihmisiä. Samoin kaupunkien keskustassa ja juna-asemilla (ainakin pääkaupunkiseudulla) näkyy näitä örveltäviä ihmisiä. Alkojen edustat pitäisi kiertää kaukaa. Ikinä ei lasten kanssa voisi liikkua myöhempään iltaisin missään, mutta nämä tietyt paikat pitäisi kiertää kaukaa lasten kanssa jo päivisinkin.

Lasten kanssa ei voisi lähteä Suomenlinnaan, kun siellä on vaarallisia paikkoja, eikä myöskään kaupungin keskustaan kävellen. Oikeastaan talvisin liukkaat mäetkin ovat vaarallisia. Ja leikkipuistot ne vasta ovatkin, jos niissä on korkeita kiipeilytelineitä.

Heh, sinänsä aika rajoittunut kysymys. En ehkä näe syytä miksi talo, jossa on jyrkät raput olisi niin vaarallinen paikka ettei lapsia sinne voisi viedä. Enkä kyllä ymmärrä että lähtökohtaisesti pitäisi olettaa häissä örvelletään jo varsin aikaisesta alkuillasta. Ja kun olettaa/pelkää näitä asioita ettei lapsia voisi viedä häihin.

Reps ja kops. Tämä aloitus oli jo aika paksua... Missä ihme pumpulissa ap lapsensa yrittää kasvattaa?

Se etten vie lapsiani iltahäihin kiukkuamaan ja katsomaan mahdollisesti örveltäviä ihmisiä (en tiedä naisen sukua, en tiedä millaisia he ovat) ei tarkoita että kasvatan lapset pumpulissa :)

Ehkäpä sillä olen tarkka näiden asioiden suhteen, koska en halua lasteni kokevan samanlaista kuin minä pienenä. Kaikkea en nyt lähde tähän erittelemään.

Käyn lasteni kanssa kuule vaikka missä :) Kyllä he näkevät niitä örveltäviä ihmisiä kaduilla yms. Mutta juhlissa missä ihmiset ovat yhdessä paikassa ja juovat, heitä ei näe satunnaisesti vaan sen koko illan. Ymmärsitkö pointin?

Itsekin otan alkoholia silloin tällöin ja lapset näkevät sivistynyttä alkoholin käyttöä. Mutta en minä kaikista ihmisistä mene vannomaan :) Voihan se olla ettei tuolla häissä kukaan juopottelekaan kunnolla yms. Mutta ne on tosiaan iltajuhlat, menisi todella myöhään ja itse en ehtisi edes ihmisten kanssa keskustella kun jo pitäisi pois lähteä :)

Jospa tutustuisit ensin ihmiseen ennen kuin teet analyysin hänen kasvatustavoistaan :)

Vierailija
33/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...-tyyppien on niin vaikeaa ymmärtää toisenlaista näkökulmaa?

MIKSI se on, oikeasti, niin kamalaa, jos lapsiasi ole kutsuttu jonnekin? Miksi? : )

Minulle on aivan yksi lysti, ovatko lapsemme kutsuttuja vai ei. Noudatamme kiltisti kutsujien toiveita ja se siitä. Meidän mielipiteemme ei kuulu asiaan yhtään mitenkään. MIKSI jotkut vaan jankkaavat sitä "lapsetmukaan" -mantraa hamaan tappiin saakka? Onko se niin vaikeaa relata ja hyväksyä itselleen erilainen tapa juhlia? Ilmeisesti on... : D

Vierailija
34/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tuo ajatus, että lasten takia niistä häihin ei voi mennä jos joku vaikka örveltää... Tuskin itekään viihtyisin juhlissa, joissa tapellaan ja örvelletään pitkin seiniä. Kyllä sieltä pois pääsee ja tuskin jäisin moisiin juhliin, vaikka lapset olisivatkin kotona. Jos taas joku ottaa pari liikaa ja käy aikaisemmin nukkumaan tai puhuu normaalia kovemmalla äänellä, niin se tuskin on mitenkään järkyttävän ahdistavaa lapsille kunhan vanhemmat itse ovat kuossissa.

Vierailija
35/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholia, mielestäni en ole kertaakaan ollut kuin pikkuisen hiprakassa lasteni läsnä ollessa, pari lasia viiniä nautittuani.

Juttelimme nyt 22v tyttäreni kanssa alkoholikäytöstä ja hän sanoi jutelleensa kavereidensa kanssa alkoholin käytöstä, jossa totesivat että ei ollut lapsena kiva katsella kun äidit alkoivat iloisesti hihittää juotuaan lasin viiniä, vaikka se ei ollut pelottavaa se ei ollut kivaa.

Pelottavana tytär koki ukkinsa örvelö humalan jonka näki kerran mökillä ja hänen ja pikku veljen olisi pitänyt mennä nukkumaan mökkiin jonne ukki oli sammuneena kannettu.

Sen sijaan hän ei kokenut pelottavana, örveltäviä nuoria Naantalissa juhannuksena jonne kerran eksyimme kun lapset olivat ala-asteikäisiä, hän totesi että olettehan te isän kanssa selviä ja meidän turvana.

Omia ikäviä känniörvellyskokemuksia minulla ei ole lapsuudesta, olen raivoraittiista suvusta.

valitettavasti en ihan samaa turvallisuutta ole siis lapsilleni pystynyt antamaan.

Vierailija
36/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletusarvona on, ettei aikuiset ihmiset örvellä. En ole nelikymppisen elämäni aikana kovin monesti sellaisiin törmännyt. Jostain oletuksestahan sitä aina lähdetään liikkeelle,eikö? 2

Siis en mitenkään pahalla kysy, mutta olen melko monet häät ravannut ja voisin sanoa että järjestäen (mikäli ovat olleet myöhään jatkuvat alkoholilla höystetyt juhlat) joku AINA vetää överiksi :)! On joku sukulaispoikien tappeluita, kukkapenkkeihin kusemista, pihakeinuun sammumista jne. J akyllä mua säälittää ne lapset jotka joutuu tuota seuraamaan. Niin, ja ihan akateemisesti koulutetkin osaavat tämän örvellyksen jalon taidon kännissä, vaikka selvinpäin ovat niin korrekteja niin korrekteja ;). Aattelin mainita, kun kohta joku pulauttaa että känniörvellys kuuluu vain alempaan työväenluokaan..

Vierailija
37/37 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...-tyyppien on niin vaikeaa ymmärtää toisenlaista näkökulmaa? MIKSI se on, oikeasti, niin kamalaa, jos lapsiasi ole kutsuttu jonnekin? Miksi? : ) Minulle on aivan yksi lysti, ovatko lapsemme kutsuttuja vai ei. Noudatamme kiltisti kutsujien toiveita ja se siitä. Meidän mielipiteemme ei kuulu asiaan yhtään mitenkään. MIKSI jotkut vaan jankkaavat sitä "lapsetmukaan" -mantraa hamaan tappiin saakka? Onko se niin vaikeaa relata ja hyväksyä itselleen erilainen tapa juhlia? Ilmeisesti on... : D

eli itse lapsettomia häitä kannattavat eivät ymmärrä, miksi osa ei viitsi niihin häihin osallistua. Ihan kuin muka haluttaisiin lapset mukaan joka paikkaan. Ehei, syynä on se, että halutaan juhlia aikuisesti ja hääparia kunnioittaen eikä ryypäten ja rellestäen. Eli moni jää pois aikuisten häistä ihan siksi, että ei halua vetää viinaa kaksin käsin, oli niitä lapsia sitten tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä