Saako uskovainen luokanope opettaa omia käsityksiään lapsille?
esim. luomiskertomus?
Tää ope uskoo Raamattuun sanatarkasti.
Kommentit (38)
saa opettaa totuutena muilla tunneilla eikä ussan tunneilla. Ja on kyseenalaista jos paljon puhuu aiheista muilla kuin ussan tunneilla, silloin voi jo ottaa yhteyttä rehtoriin ja kertoa huolensa asiasta.
Miten on "virallisesti", saako opettaa Raamatun oppeja?? Enkä puhu pelkistä ussan tunneista.
äidinkielen tunnilla tämä ei sitten enää olekaan totta... hmmm?
tiede ei oikein niele tuota "ihminen on 6000 vuotta vanha" -juttua. Ja muitakin ristiriitoja on tieteen ja raamatun tiukan tulkinnan välillä kuin tämä ikäkysymys. Molemmat eivät voi olla totta. Ja huom! kyse oli siis fundamentalistisesta raamatun tulkinnasta
ei ole tiede jumala, sellaista en ole väittänytkään. Mutta miten muka ei ole ristiriitaa tieteen ja fundamentalistisen raamatun tulkinnan välillä? Tähän et sitten osannut näköjään vastata
voi ajatella/uskoa niin, että maailma on vanha, mutta ihminen on luotu 6000 vuotta sitten. Tai sitten voi ajatella niin, että Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta tai toisinpäin. Eli voi ajatella että joku hyvin pitkä ajanjakso on yksi päivä.
että EI saa opettaa totuutena USSAN tunneilla eikä MUILLA tunneilla. Eli asia ei ole totta millään tunneilla.
Ussan tunneilla voi kertoa Raamatusta ja uskosta, ja kirkosta yms. Mutta ei voi kertoa että tämä on ehdoton totuus.
Muilla tunneilla voi olla ihan luontevaa mainita joskus uskonnosta, kuten historian yhteydestä, mutta opettaja ei saa joka tunnilla paasata uskosta ja uskonasioista.
saa opettaa totuutena muilla tunneilla eikä ussan tunneilla. Ja on kyseenalaista jos paljon puhuu aiheista muilla kuin ussan tunneilla, silloin voi jo ottaa yhteyttä rehtoriin ja kertoa huolensa asiasta.
Miten on "virallisesti", saako opettaa Raamatun oppeja?? Enkä puhu pelkistä ussan tunneista.
äidinkielen tunnilla tämä ei sitten enää olekaan totta... hmmm?
Lauttasaaressa Myllykallion koulussa 80-luvulla eräs miesope pysynyt... Ja ussaa oli tunneista 80 prosenttia.
Tiedän tapauksen...
on risti kaulassa, mutta onneksi ovat perusjärkiuskiksia, joten lapsenne ovat turvassa... t. kirkkoon kuulumaton luokanope
koska opettajahan on tavallaan myös kasvattaja ja lapsellani on oikeus oman uskontonsa mukaiseen kasvatukseen.
jonka mies oli jopa pappi eikä koskaan korostanut uskonasioita liikaa.
Kuitenkin, kotona on hyvä puhua tällaisten asioiden varalle että eri asioita voi tarkastella ns. silmälasien läpi. Uskonnon silmälaseilla tämä juttu näyttää tältä ja tältä, historian silmälaseilla puolestaan näin ja biologian laseille vielä kolmannella eri tavalla. Mun ekaluokkalaisellekin meni jo perille mitä tällä tarkoitin. Hän meinaan joskus luuli, että alkuräjähdyksenkin on joku ihan oikeasti nähnyt jne.
mutta se että itse pitää raamattua totena ja se näkyi liikaa opetuksessa. Minusta uskonnosta saa puhua mutta ei oman näkemyksen kautta.
Minä erosin kirkosta joten lapset käy ET tunnilla.
Olen myös erittäin tarkka siitä ketä vierailijoita koullla käy, minusta uskonnollisten yhteisöjen vierailusta pitää tiedottaa vanhemmille. Silloin osaan varautua kysymyksiin mitä ko vierailut aiheuttaa.
saa opettaa luomiskertomuksen, koska se on Raamatussa, joka on kristinuskon pyhä kirja. Siihen miten opettaja sitä käsittelee on aika mahdoton puuttua tietämättä miten hän sen tekee. Toki voi mennä tunnille seuraamaan.
vastauksia olet saanut. Ei varmasti saa saarnata luomiskertomusta yleisesti koulutunneilla. Uskonnon tunnilla saa varmasti kertoa luomiskertomuksen, mutta se onkin toinen juttu. Kysyisin asiaa rehtorilta.
Minusta on kamalaa kun nämä kiihkouskovaiset yhä edelleen jankuttavat lapsille oman jumalansa sanaa ja utelevat pieniltä miten teillä eletään, jotta sitten voisi antaa ymmärtää että teidän perheenne ei elä oikein ja synnin palkka on ... Näin se homma käytännössä menee, hienojen tarinoiden lomaan piilotetan kysymyksiä johon lapset rehelleisesti vastaavat. Kiihkouskovaiset opet pois vakituisista viroista niin eivät ehdi tehdä pahaa pitkään, eli vain pätkähommiin, sijaisuuksiin. Ei muuta kuin valitus reksille. Jos reksi on just tää kihko niin sitten kunnan sivistystoimen johtajalle. Nyt eletään vuotta 2010!
eli mennään sen mukaan mitä opetussuunnitelmassa on. Tosin Joensuussa yläkoulussa eräs uskonnon opettaja vain antaa tehtävät tunniksi lapsille ja itse surffaa koneellaan.
ihmiset vastaisivat, jos se ap:n tapauksen opettaja olisikin fundamentalisti-kristitty? Tai Hare Krishna? Tai vaikka uskoisi johonkin luonnonuskontoon? Olisiko silloinkin ihan ok, että opettaja opettaisi omaa näkemystään?
ihmiset vastaisivat, jos se ap:n tapauksen opettaja olisikin fundamentalisti-kristitty? Tai Hare Krishna? Tai vaikka uskoisi johonkin luonnonuskontoon? Olisiko silloinkin ihan ok, että opettaja opettaisi omaa näkemystään?
sanoa fundamentalisti-muslimi.
Siksi opetussuunnitelmat on laadittu. Eihän rasistinen opettajakaan saa jakaa mielipiteitään tai vasemmistolainen. En toki rinnasta näitä toisiinsa, mutta omat vakaumukset eivät saa heijastua ammatin harjoittamiseen. Sehän olisi melkein sama, jos islaminuskoinen myyjä kieltäytyisi myymästä sianlihaa.
niin oleellisesti lähetyskäsky ja viesti pelastumisesta, että ymmärrän, jos ei kaikki opettajat pysty pitämään uskoaan sisällään. Aika rankkaa opettajalle, jos opettaja uskoo lasten joutuvan helvettiin ilman uskoa. Ymmärrettävää, että haluaa kertoa uskostaan ja pelastuksesta.
Matt. 28:19-20 "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää." (Raamattu Kansalle käännös)
Kun Jeesus nousi ylös taivaaseen, jätti Hän opetuslapsilleen tärkeän, meidän aikakauteemme saakka kantaneen tehtävän. Me, jotka tänään olemme Jeesuksen opetuslapsia, olemme velvollisia jatkamaan tuota suurta tehtävää. Meidän on julistettava evankeliumia omalle sukupolvellemme, alkaen omasta lähipiiristämme aina maailman ääriin asti.
Room. 10:13-15 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!
Kun olemme itse kokeneet pelastuksen riemun, syntien anteeksiantamuksen ilon ja ihanuuden, haluamme viedä tuota synnin kahleista vapauttavaa sanomaa myös toisille.
Todista rohkeasti uskostasi. Sinä voit olla heti Kristuksen todistaja, kun olet itse kokenut uskoon tulon. Siihen ei välttämättä tarvita teologista koulutusta, vaan Pyhä Henki sinussa saa aikaan sen, että voit ja haluat voittaa kohtaamiasi ihmisiä Jeesukselle.
Room. 10:9-10 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
voi ajatella/uskoa niin, että maailma on vanha, mutta ihminen on luotu 6000 vuotta sitten. Tai sitten voi ajatella niin, että Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta tai toisinpäin. Eli voi ajatella että joku hyvin pitkä ajanjakso on yksi päivä.