TAMMIMASUT uusi pino
Eli laitoin uuden pinon koska tuosta edellisestä oli tullut niin hirmu pitkä :D
Tänään mulla olis pyykkipäivä ja ei kyl kauheesti huvittaisi mutta pakkohan se on tehdä ettei tartte nakkena kävellä.... Turvonnut vatsa jo näkyvissä?? Vaikka en ole kauheesti saanut syötyä enemmänkin juon vettä ja syön mynthoneita...
.
Aurinkoista sunnuntaita
T:Lootuskukkanen ja pörriäinen tasan vk 8 :D
Kommentit (64)
Mae3 ollaan itse asiassa saman ikäsiä ja mulla siis myös tulossa kolmas :)
Nyt taas väsyttää kun ei oo tnään ehtinyt yhtään levätä kun on saanut juosta pää kolmantena jalkana.
Huomenna sit yritän levätä jos vaan mahdollista
Minäkin ilmoittautuisin mukaan, jos vielä mahtuu.
Viikko sitten testasin plussan, mutta vieläkään ei oikein meinaa uskoa todeksi tätä. Vauva on erittäin toivottu, mutta vaikeuksia on uskoa, että heti ekasta yrityskierrosta tärppäsi. Ja alkuraskauden kummitukset tietysti on mielessä, joten siitäkään syystä ei uskalla vielä ihan täysillä iloita.
Laskettu aika olisi siis 29.1.2009 eli viikot kai 5+5. Meille on toinen lapsi tulossa, esikoispoika on 2v5kk.
Viikonlopun aikana on ällötys rantautunut tännekin, joten pikku hiljaa alkaa tuntua todelta tämä. Edellisessä raskaudessa ei oikeastaan mitään ällötystä ollut, joten siinä mielessä hiukan pelolla odotan, mihin tämä pahoinvointi vielä kehittyy ja miten töissä jaksaa sen kanssa.
Kyllähän se syke voi teoriassa näkyä jo 6+2, mutta jos sinulla ei ole mitään erityistä syytä, kannattaisi ehkä odottaa. Huolestut vaan turhaan ja joudut menemään uudestaan, jos se sitten ei näykään. Mulle neuvolan täti sanoi, että kannattaisi odottaa 7+ viikoille vähintään. Mehän nyt sitten kyllä jouduttiin menemään aikaisemmin vuotojen takia. Syke näkyi 6+5, mutta heikosti, 7+3 jo paremmin.
Laitoin tuohon juttua otsikolla raskaus ja laihdutus+ toinen kysymys. Etenkin siihen toiseen kysymykseen haluaisin mielipiteitä teiltä koska olette samoilla viikoilla.
Maanantai-iltaa!
Kylläpä työpäivä tuntu pitkältä.. Mut ihanaa että kesälomaan enää pari viikkoa.
Mulla on eilisillasta asti ollu paniikkiahistus päällä, että tämä menee kesken. Ihan semmonen tunne ja vessassa pitää juosta että nyt alkaa vuotamaan. Varmaa jo tästä stressaamisesta ja panikoimisesta se tuleekin! Mahassa semmonen möykkytunne ollu muutaman päivän, niinku siellä ois painetta. Ihan menkoilta tuntuu, myös ristiselkä kipeä. Luultavasti panikoin turhaan, mut minkä sitä luonteelleen voi... Toisaalta voiko tällanen tunne tulla ihan tyhjästä? Varmaan vielä olen niin sekaisin tästä kauanodotetusta ihanasta uudesta tilanteesta...
Perjantaina työterveyshoitaja ilmotti, että mulla on tsh eli kilpirauhasarvo reippaasti koholla ja tänäaamuna kävin labrassa lisäkokeissa. Moneen asiaan löytyy selitys sieltä, eikä terkkarin mukaan ole sikiölle vaarallista kunhan lääkitys aloitetaan, mut tietenkin pelottaa.
Mutta kesä on alkanut ja toistaisesti kaikki hyvin. Työpäivän huipensi prätkällä pärtsäily kesäauringossa :) Onko muuten tietoa, että kuinka pitkälle raskaudessa voi ajella moottoripyörällä? Kun siinähän tulee melkoisesti tärinää, niin mietin, että onko sikiölle vaarallista?
Onko muilla jo mielialoihin vastannu raskaus? Mulla tuntuu, ettei pinna kestä mitään ja sitten vastoinkäymisissä tuhrustan itkua.. Ihmehommaa! Onneksi mies on (yrittää olla) ymmärtäväinen ja kannustava..
Ei varmaan vaikea arvata, että meille esikoista odotellaan ;D
Onnea ja ihanaa odotusta toivottaa
sekava hömppä ja masuasukki 5+3
Ollaan puhuttu mieheni kanssa jo pitkään, että seulontoihin mennään. Haluamme tietää jos jokin asia olisi pielessä, että voisimme valmistautua asiaan tai ehkä tehdä asialle jotain, jos se olisi jotain kovin vakavaa. Tiedän, että kaikki ei hyväksyisi tälläisia ratkaisuja, mutta... En enää olisi itse niin varma, että miettisin mahdollisesti aborttia jos jokin olisi pielessä, sillä maha-asukas tuntuu jo nyt kovin tärkeältä! Yksityiselle soittelen huomenna aikaa, että pääsisi aiemmin ultraan kuin juhannuksen jälkeen(jonne kunnallinen meni). Haluaisin kuulla, että sydänäänet kuuluisi ja kaikki olisi hyvin. Toisaalta voihan sieltä huonojakin uutisia tulla, mutta...
Minulla tuli kans eilen illalla sellainen olo, kun juili raskaan päivän jälkeen vähän tavallista enemmän, että varmasti tulee kesken. Verta kävin tarkistelemassa, mutta eipä tuota tullut. Varmaan vain olen hermoheikko....en usko, että mitkään vaistot nyt olisivat minulle jostain häikästä ilmoittaneet, koska kipristelyä on vatsassa tuntunut koko raskausajan. Varmaan vaan niin herkillä mieli, että pelkään koko ajan pahinta, vaikka pitäisi uskaltaa olla onnellinen ja luottaa yläkerran ukkoon.
Minulla on muuten jyväpussi lämmitettynä auttanut kolotuksiin vatsan pohjassa ja sain oikein hyvin unen, ku aloitin nukkumatin odottelun jyväpussi vatsan päällä. :) maha-asukkaallakin varmasti oli lämmin.
HEI!!! ONKO TEILLÄ KELLÄÄN KOKEMUKSIA KISSOISTA JA ODOTUKSESTA JA VAUVA-AJASTA KISSOJEN KANSSA????????? Kaipaisin kokemuksia. Itseä hirvittää, kun itsellä kaksi ihanaa ja niiiin rakasta kissaa kotona sisäkissoina elelee, että jos se toksoplasma...joku tarttuisi sikiöön. Kissanvessaa en nyt siivoa, sen hoitaa mies. Pyrin käyttään leipälautasta, jos kissat ovat vaikka yöllä tassutelleet salassa pöydillä, ettei niitten tassuistakaan kulkeutuisi mitään. Mut entäs se samassa sängyssä niiden kanssa nukkkuminen... Neuvolasta saaduissa esitteissä ja kirjasissa luki, että ei suositella nukkumista samassa sängyssä raskaana olevan kanssa, mutta... Minä olen aina antanut niiden nukkua ja eilen itkin ja nostin kissat pois, jos pyrkivät minun viereeni. Sydän särkyy kun en voi kertoa kissoille, että miksi teen niin... :( Jalkopäässä olen antanut nukkua.
Nythän tuli romaani... Sori! :)
t: Amelie ja maha-asukas rv 7+5 (tai 8+5?)
p.s. Kertokaa mitä ekassa ultrassa katsotaan, miten se tehdään, miltä tuntuu, mitä kokemuksia??
terve kaikille pitkästä aikaa!
Täälläkään ehtinyt työkiireiden vuoksi käymään :(
Pahoittelut ja voimia kaikille keskenmenon saaneille :( kova paikkahan se on, itsekin olen niitä kokenut ja aina maailma "romahtanut", mutta toivotaan että nyt pysyy loppuun asti kyydissä, kun kohta on kriittisin vaihekin jo historiaa, vaikkakin nämä piinaviikot menee tosi hitaasti.
Onkos täällä muuten muita -08 -alueelta??
Itse en tiedä mikä käytäntö meidän pikkukunnassa on tuon seulonnan kanssa, mutta en tiiä haluanko mennä, olisihan se järkytys jos jokin olisikin vikana mutta sitä suurempi se olis sit kun synnytyksen jälkeen sen huomais.
Nonii olipas siinä paljon taas ommaa nappaa :p
nyt pitää lähtä nukkuun ku 4 herätys :_|
Meea 9+2
Minä en tiedä (onneksi!) "kissan vaaroista" raskaana oleville (enkä kyllä haluaisi niitä nyt kuullakaan.., vaikka tuskin välttyäkään voin.. yritän kuitenkin, koska en halua yhtään enempää turhaa stressiä). Tämä on nyt kolmas raskaus, kun meillä on kissa/kissoja. Tällä hetkellä meillä on 2 emoa, joilla yhteensä 11 kissanpentua! Kissanpennut ovat vasta 2vk vanhoja, joten eivät vielä pääse laatikoistaan pois, ja emot huolehtivat vielä siis niiden jätöksistäkin. Emot ovat pääasiallisesti sisäsiistejä, mutta hiekka-astia pitää nyt varmuudeksi olla, jos emot jäävät yöksi sisälle. Ja kun pennut alkavat päästä pois laatikoistaan, on hiekka-astia välttämätön, ja voitte kuvitella miten usein sitä pitää olla puhdistamassa, koska pentuja on siis 11! En kertakaikkiaan pysty olemaan sitä hommaa tekemättä. Toki sen jälkeen huolellinen käsipesu. Kahdessa aiemmassakin raskaudessa on ollut emokissa ja 5-6 pentua, joiden hiekka-astian olen hoidellut. Pennut ovat sitten 8vk ikäisinä luovutettu uusiin koteihin, kuten tapahtuu näidenkin pentujen kohdalla, joskus siis heinäkuun puolivälissä.
Käytiin ultrassa ja mies pääsi mukaan.Vauveli oli hereillä ja kovin virkeänä heilutteli käsiään ja jalkojaan vaikka oli niin kovin pieni vielä,uskomatonta että nyt jo niin kehittynyt.Laskettuaika koneen mukaan 31.1 ja toisella mittauksella 1.1 jonka mukaan siis elellään,että tässä pinossa saapi keikkua=)
Mukava kun mieskin pääsi mukaan,koska onhan tämä tila nyt sitten taas konkreettisempi hänellekin kun on nähnyt vintiön vilkuttelemassa.
Meidän pojat on syntyneet toinen joulukuussa toinen tammikuussa,joten poika se on sitten varmaan tämäkin vauveli,perheen kaikki tytöt on meillä syntyneet keväällä-kesällä,joten tällä mututuntumalla mennään,joskin olen aina väärässä kun lähden sukupuolta arvailemaan..
Ultra oli nopea noin vartin juttu,vatsan päältä tehtiin ja terveydenhoitaja mittasi pää perämittaa muutamaan kertaan, josta siis saadaan laskettuaika mitan mukaan.Sitten se katsoi sikiöiden lukumäärän ja meille riittää mainiosti yksi vauveli tälläkin kertaa neljän viikarin joukon jatkeeksi;)Yleensähän tämä eka ultra tehdään viikolla 10-12,minulla nyt aijemmin koska aion siellä np-ultrassa käydä viikon 12 tietämillä,mutta tosiaan en niitä verikokeita aio ottaa.
Meillä on ollut kissoja odotusaikana,kaikki mennyt ihan normaalisti,käsienpesua vaan ehkä tavallistakin enemmän.
Moni tosiaan flunssan kourissa,meillä se meni jo,tosian koskaan aijemmin ei olla sairastettu melkein koko perhe samaa tautia yhtäaikaa,nyt vain yksi säästyi tältä sitkeältä flussalta.Koettakaahan jaksella ei ole häävi olla raskaana ja kipeä,varsinkin jos vielä pahoinvointi vaivaa!
nyt levolle tai nukahdan tähän koneelle
kimmi ja vintiö rv 9+5
Täällä odotellaan pikkukakkosta rv 5+4 neuvolan kiekon mukaan eli la olisi 23.1, mutta tuo voi tosiaan vaihtua, koska ovis oli kp23.
Taustasta hieman: Söin kolme kierto clomeja(+yksi taukokierto) ja viimeisessä kierrossa määrättiin metut mukaan. Lisäksi käytin foolihappoa. Mulle tk:n gyne totesi, että mulla olisi pco, mutta viimein käännyin koko hoidon ajaksi yksityiselle puolelle ja viimeisessä ultrassa tämän "sairauden" asiantuntija totesi, ettei mulla olekaan pco:ta ja clomit ei tehoa muhun mitenkään. Silloin oli menossa kp 16 ja siihen mennessä clomit olisi pitänyt kasvattaa johtofollia. Puhuimme pitkään lääkärin kanssa ja päätimme, että tulemme vuoden lopulla uudestaan ja katsotaan mitä tekisimme. Meillä ei kuitenkaan nii-in kiire ole, koska vasta noin vuoden ikäinen lapsi jo. Mulle tuli todella helpottunut ja hyvä olo -ei enää aikataulutettuja yhdyntöjä, ei pillereiden popsimista eikä oviksen tikuttelua.
No, kp 23 tiesin, että ovis on ja niihin aikoihin duunailtiin, ehkä pieni toive silti, mutta kuitenkaan emme uskoneet, että mun kroppa toimisi -pitkästä aikaa vain läheisyys oli syynä:)
Kp 33 tuli sellainen olo, että nytten kropassa tapahtuu jotain. Ostin rfsu:n r.testin(paketti sisältää kaksi testiä). Ekan tein illalla ja tuli hailakkaastakin hailakkaampi viiva. Aamulla tein toisen ja samanlainen tulos. Netistä luin, että testit eivät ole kovin luotettavia ja voivat näyttää väärin. Kp 35 ostin kuitenkin samaisen testin ja tein ekan illalla (kärsimätönkö?). Viiva oli vahvempi ja aamulla vielä vahvempi. Silti epäröin vaikka mies sanoi, ettei halpakaan testi noin usein väärin voi näyttää:) Kp 38 tein apteekin raskaustestin ja tuli haalea, mutta selvä plussa!! Ja tänäaamuna tein samalla testillä vielä varmuuden vuoksi ja selvä punainen viiva tuli:) Ihanaa! Uskomatonta, mutta ihanaa!
Olenkin päätellyt, että suurin syy, miksi meillä kestää hetken aikaa ennen kuin raskaudumme on stressi! Esikoistakin yritimme noin 9-10 kuukautta ja tätä noin 8 kuukautta. Tietenkin tällä kertaa vaikuttaa myös edellinen raskaus.
En vielä lisää itseäni esittelylistaan, koska ekassa ultrassa ei olla käyty. Ja tuosta tulikin mieleen, että LOOTUSKUKKANEN kysyi seulonnasta. Mä menin siihen, kun esikoista odotin ja vain siksi, koska en ollut perillä, mistä oli kyse. Mutta nyt tiedän, enkä ole menossa.
Pahoittelut heille, joilla on raskaus mennyt kesken:( Voin vain toivoa teille voimia ja, että vielä tulisi se kaunis päivä, että uusi raskaus menisi hyvin loppuuun asti!
syreeni (aiemmin olin amy lee, mutta sivut eivät enää hyväksyneet nimeä) rv 5+4
molemmilla hyviä uutisia! Kiva kiva. Syreenille vielä erikseen tervetuloa.
Meillä oli sitten aamulla eka neuvola. Ajatella, niin pitkällä jo ollaan! Kaikenlaisia tiedotteita tuli aika pino, verikokeita ja pissatesti otettiin. Joudun sokerirastituskokeeseen jossain vaiheessa, kun olen jo 44 v. Muuten terveydenhoitaja oli kiltti eikä moittinut meitä ikälopuiksi.
Sikiöseulonnoista kieltäytyminenkin sujui ihan kepeästi. Emme mene veritestiin eikä ultrassa mitata niskapoimua. Ultraan siis kuitenkin pääsemme rv 12, tarkistetaan sikiön vointi muuten.
Hiukka virallisemmalta tuntuu jo tämä raskaus! Ja viikkojahan on nyt kasassa huimat 8+2.
Matsalu onko sinulla siis la 11.1?
Täällä on jo kolme jolla on sillon la en nytmuista nikkejä mutta ite olen yks niistä.
Tänään on ollut taas vaihteeksi hälinä päivä...väsy olis mut ei ehdi nukkua...Se onkin nytten yksi suurimmista "oireista" ja sit nälkä kurnii koko ajan.
Ja sitten mun masu porisee hauskasti aina välillä.mulla on ollut niin aina kun oon odottanut.
Vanhempi poika päätti alkaa kiukutteleen on ollu koko päivän ulkona ja nyt ku joutu tuleen sisälle niin huuto on sen mukasta..täytyy siis mennä.
Terve kaikille odottajille! Itseäni vähän huolestuttaa myös tämä oireettomuus. Aikaisemmin oli vatsakipua, väsymystä ja pahoinvointia oksenteluun asti. Nyt , 8+2, ei mitään, vain yliherkkyys vaivaa. Tuntuu kun on eka raskaus, ja kaikki aina puhunut kaikesta pahoinvoinnista ja muista epämielyttävistä oireista että pitäis itselläkin olla. Todella huolestutta ettei kaikki ole kunnossa kun ei tunnu mitään!! Ens viikon maanantaina neuvola ja ultraa ei olla edes varattu. Koitin kyllä kovin tiedustella asiasta mutta sanoivat vain että katsotaan se sitten neuvolassa. Sanoivat että menee ehkä jopa heinäkuun puolelle. Ekö se ole hirmu myöhään jos on nyt 8+2? Kertokaa te viisaammat aikaisemmin kokeneet mitä mieltä!!
Epätietoisena on synkkä olla.....
Elippä edellinen viesti oli tarkoitettu Emmulille :-)
Heippa!
Piti vain kysymäni, että olitkos se sinä joka olit kiinnostunut luomusynnytyksestä viime vuoden puolella? Oletko vielä miettinyt asiaa ja löysitkö kätilön kotisynnytykseen..? En nyt muista tarkalleen miten suunnitelmat meni mut jotenkin nikki tuntui tutulta..
-Halmia
Tänään oli sitten töissä viimeinen pisara. Mä olen niin väsynyt että mua oksettaa jo sekin. Mun sydän hyppelee jatkuvasti miten sattuu ja toivottavasti voivat ottaa huomenna sydänfilmin kun meen terveysasemalle. Mun on ihan turha riutua töissä jos en kerran jaksa.
Voi olla että olen tulossa myös flunssaan koska jäsenet on myös kipeät.
Tosi kiva kun tänään tuli puhelu päiväkodista. Siellä on parvorokkoa liikkeellä. Soitin neuvontaan että mitäs ku mä olen raskaana ja jos meidän muksut sairastuu ja sitä kautta minä. Sanoivat että keskenmenon vaara on 10% odottavista äideistä jotka sairastuu aikuisiällä. Ja sanoivat että 2/3 naisista on sairastanut sen lapsena. Toivotaan että mitään ei satu ja että meidän lapset ei ole saaneet tartuntaa kun kolmen viikon päästä olis lomamatkakin tiedossa.
Semmosta tänne.
mae3 ja tinneti rv8
Elikkä mun kierto on 25pv, mutta 28 päivän mukaan niinku ne neuvolassa laskee mulla olis viikko 9 nyt. Kävin ultrassa joskus alkuaikoina(muista syistä) ja silloin se vastasi viikkoja 5+1, olen laskenut sen mukaan että tänään olis viikko 8.
Kumpaa mä nyt pidän?
Halmia: En ole ollut minä, mut muistelisin et joku suht samalla nimimerkillä kyseli tuollaista.. täällä kun on tullut pyörittyä kauan ja joka paikassa kuumeillessa ;)
Matsalu kiitos vastauksesta! Mä nyt varasin ultran maanantaille eli sillon rv 6+5 ja jos ei näy vielä sykettä niin ei mahda mitään, mut tietäis vähän tilannetta.. on toi maha ollut niin kipeä nyt. Että täytyy asennoitua, että ei välttämättä näy.. toivon kyllä et näkyis! En ois jaksanut enää odottaa loppuviikkoon!!
Miehelle eilen jo puhuin, että en taida alkuraskaudessa mennäkään, että mennään sitten yhdessä ekaa kertaa siihen np-ultraan joskus heinäkuun alkupuolella.. Mutta se on vasta heinäkuun lopussa, joten en tod pysty sinne asti odottaan! Eli ailahtelevaisella naisen luonteella täytyy sille sanoakin, et varasin ajan sinne jo :D
Emmuli rv 5+6 (huomenna alkaa seitsemäs raskausviikko :) eikös se niin mee? vaikka on jo toinen, niin en silti muista noita..)
Minäkin ilmottaudun tähän tammimasuihin. Olen nyt viikoilla 7+6.
Laitoinki tuohon erikseen asiaa laihdutuksesta ja muusta..
Olo on aika kauhean paksu ja raskas. Mä olen käynyt jo neuvolassa. harmi että alkuraskauden lääkäri on jäänyt pois, koska vuosaaren terveysasemalla ehkäisylääkärillä on ultra. Mua huolestuttaa ollaanko siellä hengissä ja että onko siellä kaksi vai yksi..
Siitä seulasta. En ole menossa, koska jos jotain todella vakavaa on meneillä niin kyllä se pitäisi tavallisesta ultrasta selvitä, enkä halua huolta enempää. Luulen että olisin nuorempana mennyt mutta nyt en enää halua jännitystä enempää tähän raskauteen(ikää 27v). Tämä vauva on meille kolmas ja erittäin toivottu. Lapset on aivan innoissaan uudesta vauvasta, ja joka päivä kysyvät eikö vauva tule jo meille. Voi pikku kullat kun tietäisivät miten kauan pitää vielä odotella. En kuitenkaan laske tuskassa viikkoja vaan katson odotusajan enemmän niinku vuoden aikojen mukaan, sillon se menee nopeammasti. Ja olen nyt päättänyt nauttia tästä raskaudesta kunhan nämä alkukarmeudet on takana. :)
Lootuskukkanen on aika samoissa ku minä. Mun LA on 28 kierron mukaan 13.1 mutta mun kierto on 25pv niin todennäköisesti syntyy aikaisemmin. Molemmat lapset on syntyneet etuajassa, joten tuskin tämäkään viihtyy masussa loppuun asti.
mae3 ja tinneti rv7+6