Oletteko ottaneet vauvalle korvatulehdusrokotteen? Miksi/miksi ei?
Meidän pitäis päättää, otetaanko lapselle se "korvatulehdusrokote". Sikapiikkihässäkän jäljiltä on sellainen olo, että aika hyvät perusteet saa rokotuksilla olla. En oikein ole vakuuttunut, onko tuolla rokotteella. Koska meillä ei muillakaan lapsilla ole ollut korvatulehduskierteitä ja kun sitä rokotelappusta kun luki, niin eihän se kuitenkaan tehoaisi 100%sti niihin tauteihin. Eli kielteiselle kannalle olisin kallellaan, mutta en ole kuitenkaan varma. Mitä olette päättäneet ja millä perusteilla?
Kommentit (19)
pneumokokki ois saatu niin ois otettu. Se auttaa muuhunkin kuin korvatulehdukseen ja rokoteohjelmaan ei pääse ihan sikapiikkirokotteet tuosta vain eli tutkittua tietoa on enemmän...
eikä niihinkään tehonnut 100%:sti. Itelle tuli mieleen, että suurin peruste tuolle rokotteelle on vähentää terveyskeskusten käyntikertoja... Sitä siinä lapussa paljon korostettiin.
ap
koska kahdella isommalla lapsella on ollut yhteensä 1 korvatulehdus
Meillä on lähipiirissä aika paljon korvatulehduskierteessä olijoita, joten jos tällä välttää esim. antibioottikuurit ja putkitukset, niin hyvin riittää mulle perusteeksi. Mä olen siis ottanut sen vapaaehtoisena jo.
Pneumokokkibakteerihan aiheuttaa muitakin tulehduksia kuin korvatulehdus, joka on tuossa kirjossa siellä lievimmästä päästä. Keuhkokuumehan on jo paljon vakavampi sairaus kuin korvatulehdus.
Pneumokokkibakteeri voi aiheuttaa myös yleistulehduksen (sepsis) ja siihenkin kuolee vuosittain Suomessa yksi lapsi vuodessa. Ja kyllä: tunnen perheen, jolle on näinkin käynyt.
Mutta tokihan jokainen miettii, että millaisten riskien kanssa haluaa perheensä kanssa elää ja olla. Omalta kohdaltani en osaa ajatella mitä hyötyä on sairastaa näitä korvatulehduksia ja antaa lapsille antibiootteja, joten rokottamisvalinta on ollut aika helppo
jos oletetaan että rokotetuilla lapsilla käynnit vähenee 30 %. Mitä pahaa siinä on?
mikään rokote tehoa 100%. Monestihan rokote lieventää oireita, mutta ei välttämättä täysin estä tauteja.
Pneumokokkirokote on pneumokokin aiheuttamien vakavien tautien ehkäisyyn. Esim aivokalvontulehdus,keuhkokuume jne. Pneumokokki on monimuotoinen pöpö,joka aiheuttaa paljon eri sairauksia. Rokote siis samalla vähentää VÄHÄN korvatulehduksia. Eli kannattaa kyllä ottaa,vuosittain sairastuu paljon pieniä lapsia pneumokokin aiheuttamiin vakaviin tulehduksiin. Nimimerkillä kokemusta on...
mulla ollut elämäni aikana 3 korvatulehdusta, miehellä 1 ja sekin armeijassa.
Korvatulehduksille kuulemma altistaa ahtaat ja/tai lyhyet korvakäytävät jotka on perinnölliset. Ilmeisesti kummallakaan meistä vanhemmista ei sellaisia ole, joten ollaan arvioitu että tuskin lapsellakaan on.
En sinänsä ole rokotteita tai juuri tätä rokotetta vastaan, mutta arvioin vaan että meidän lapselle todennäköisesti ei juuti tuosta olisi hyötyä :)
ja kuitenkin tuli paljon korvatulehduksia=( itse en ottaisi.Ehtii vielä tulla niin paljon rokotuksia (uusia) elämän aikana että niistä valitsisin parhaimmat vaan.Esim.tulevaisuudessa jos joku kehittäisi vaikka rokote syöpään.
korvatulehduksia vastaan, vaan pneumokokin aiheuttamien vakavien tautien varalta. Jos rokote siinä samalla estää muutaman korvatulehduksen synnyn, niin hyvä juttu, mutta ei mua harmita, vaikkei estäisi yhtäkään.
mutta motiivina ei kyllä ollut kovatulehduksien ehkäisy. Ne kun ovat sieltä harmittomimmasta päästä pneumokokkiperäisiä sairauksia. Ja täytyy kyllä sanoa, että ei se rokotus korvatulehduksia estä: meillä ollut lapsella useita korvatulehduksia, putketkin pariin kertaan. Toki en tiedä olisiko niitä tulehduksia ollut kuinka paljon enemmän ilman rokotusta... Sisaruksilla myös vastaava rokote, ja heillä ei ole ollut kuin 1-2 korvatulehdusta koko elämänsä aikana ja ovat jo kouluikäisiä.
Isommat saivat rokotteen, koska se kuului silloisen asuinmaan rokotusohjelmaan, pienimmälle otettiin sitten vastaava Suomessa.
korvatulehduksia vastaan, vaan pneumokokin aiheuttamien vakavien tautien varalta. Jos rokote siinä samalla estää muutaman korvatulehduksen synnyn, niin hyvä juttu, mutta ei mua harmita, vaikkei estäisi yhtäkään.
ja kuitenkin tuli paljon korvatulehduksia=( itse en ottaisi.Ehtii vielä tulla niin paljon rokotuksia (uusia) elämän aikana että niistä valitsisin parhaimmat vaan.Esim.tulevaisuudessa jos joku kehittäisi vaikka rokote syöpään.
siis hpv voi aiheuttaa kohdunkaulan syöpää
Vältän turhia rokotteita. Ne joidenka lapsilla korvatulehduksia, voisivat lopettaa maidon juonnin. Tilalle soija- tai kauramaitoa. Loppuu ne turhat korvatulehdukset.
Vältän turhia rokotteita. Ne joidenka lapsilla korvatulehduksia, voisivat lopettaa maidon juonnin. Tilalle soija- tai kauramaitoa. Loppuu ne turhat korvatulehdukset.
Juu soija- ja kauramaidolla ne meidänkin lasten korvakierteet olisi vältetty...ja lehmät lentää...
eikä niihinkään tehonnut 100%:sti. Itelle tuli mieleen, että suurin peruste tuolle rokotteelle on vähentää terveyskeskusten käyntikertoja... Sitä siinä lapussa paljon korostettiin.
ap
Se, että rokote vähentää terveyskeskuskäyntejä tarkoittaa SINULLE sitä että lapsi ei ole sairas. Se on mielestäni ihan hyvä tavoite tuo käyntikertojen vähentäminen. Mieti miten monta poissaoloa töistä sinulla on ehkä vähemmän, kun lapsella on vastustuskykyä tuolle pneumokokille. On meinaan tosi yleinen tulehdusten aiheuttaja.
Itse olen sairastanut pneumokokkibakteerin aiheuttamia tulehduksia (keuhkoputkentulehdukset, keuhkokuumeet...) koko elämäni ja lapsuudessa tosi useasti. Sitten tässä yksi vuosi tulehdus pääsikin pitkälle asti ja meinasin kuolla (verenmyrkytys), selvisi ettei mulla ollut ollenkaan vasta-aineita ja sain tuon saman rokotuksen. Tuo rokotus on vanha, tutkittu ja turvallinen. Aion ehdottomasti ottaa sen vanhemmalle lapselleni myös (joka ei saa sitä automaattisesti).
..meidän lapsi oli menossa jo putkitukseen, mutta peruin ajan, ja kokeilin tuota maidottomuutta. Korvat paranivat, ja korvakierre katkesi. Olimme Rauli Mäkelän vastaanotolla.
suositteli jättämään maidon pois. Minusta kannattaa kokeilla myös vaihtoehtohoitoja, ennenkuin ryhtyy putkitukseen...
kaupanpäällisenä rokotetutkimuksessa. Ennen kaikkea otin sen lapselle ehkäisemään pneumokokkibakteerin aiheuttamaa vakavaa jälkitautia aivokalvontulehdusta.
ei mun mielestä. Ja mulla oli pienenä paljon korvatulehduksia. Meinaan siis sitä, että rokotelappusesta tuli sellainen vaikutelma, että rokotteella haetaan lähinnä rahallisia säästöjä ja se on mun mielestä aika erikoinen perustelu rokotteelle.
Mutta harkitsen vielä. Siitähän näissä on eniten kyse, että uskaltaako ottaa riskin, että jotain ehkä tapahtuu jonka olisi voinut välttää. Sitten taas toisaalta rokotteesta huolimatta voi saada minkä tahansa niistä taudeista...
ap