Miten paljon uskaltaisit ottaa asuntolainaa yksinhuoltajana?
Tietenkin tulothan ne on jotka vaikuttavat. Että jos on ministeriyksinhuoltaja tai sitten siivoojayksinhuoltaja, niin varmaan eri verran uskaltavat yksinään lainaa ottaa.
Kuinka paljon sinä uskaltaisit? Tai paljonko olet yh:na ottanut asuntolainaa?
Minulla on yksi lapsi ja haaveilen omasta asunnosta. Asp tili on, jolle on kertynyt nyt n. 10 000 euroa.
Kommentit (21)
siivoojayksinhuoltajana otin 120 000e, tosin lapsiakin on kaksi. Yhtään enempää ei olisi irronnut, tuostakin osa jo vakuudetonta lainaa.
Asunnon hinta oli 130 000e + muutostyöt 4000e
(uudiskohde), eli 14 000e oli omaa rahaa.
No mä ottaisin ehkä noin 2-3 bruttovuosipalkan verran. Samoin lainamenot pitäisi olla max 30 prossaa nettokuukausituloista. Sen päälle sitten vielä vastikkeet ja muut asumiskustannukset (sähkö, vesi, vakuutus jne.).
Jos on tosi tiukka taloudenpitäjä ja jää pienistäkin tuloista aina säästöön, niin sitten voi ehkä mennä vähän isommallakin riskillä.
Tällä tavalla laskien pitäisi olla kuitenkin riittävästi rahaa normaaliin elämään ja voi ostaa pesukoneen sen hajottua tai joku pieni remontti/korjaus tms. ei vie nälkäkuurille.
Jos sulla on muuta vakuutta (kesämökki tms.), niin sitten toki voi ottaa kanssa isompaa riskiä.
otin lainaa 70 000e. asunto maksoi 100t Enempää ei ois irronnut. Loppusumma tuli ennakkoperintönä. Vastike mulla myös iso, yli 450e.
Silloin lapsia oli yksi ja nyt kaksi. palkka ei ole muuta kuin indeksikorotusten verran noussut. Ihan hyvin pärjätään. laina nyt n. 800e joka menis kyllä vuokraankin.
Yh ja silloin ja edellenkin.
En tosin tiedä mitä hyötyä tästä vastaukseseta on kun siihen kuitenkin vaikuttaa ne tulot ja paljonkon on omarahoitusta ym.
Mä sanon näin, enkä mitään tiettyä euromäärää, koska hommahan menee niin, että minkä hyvänsä euromäärän voi sovittaa sopivankokoisiksi kuukausieriksi pidentämällä maksuaikaa, mutta ongelmiin joutuu sitten, jos rahat ei hätätilanteessa riitäkään maksamaan koko velkaa kerralla pois. Tähän tilanteeseen ei joudu, jos velan ja jonkunverran korkoja pystyy kattamaan myymällä sen asunnon. Tähän pystyy varmasti ja jotain ehkä jääkin, jos velkaa on alunperin vian puolet kohteen arvosta.
mutta silti en itse ole ajatellut ottavani asuntolainaa vaan hankki aso-asunnon.
Mutta jos ottaisin lainaa, varmaan sen noin 150 000 e...
...otin lainaa n. 100 000 e. Asunnossa ei onneksi ollut iso yhtiövastike, joten asumiskulut (laina + yhtiövastike, johon kuului vesimaksu) olivat yhteensä n. 700 e / kk. Ihan hyvin pärjättiin, tosin rahaa ei ollut ihmeemmin matkusteluun tms., mutta eipä sitä ollut vuokra-asunnossakaan asuessa.
Sittemmin möin asunnon ja sain siitä voittaa useampia kymppitonneja, mikä oli kiva pesämuna, kun nyk. miehen kanssa hankimme yhteisen talon.
jäljellä 33 000€ eli olen makselut paljon.
Meillä on asuntolainaa jäljellä suunnilleen sen verran, ja olen miettinyt että jos mies katoaisi meidän elämästä (kuolisi tai tulisi ero) niin justjust uskaltaisin ottaa sen velan yksin hoidettavakseni sen sijaan että muuttaisimme lasten kanssa jonnekin halvempaan asuntoon.
Ottaisin jos tarvis, nyt otin 30 000e Asoa varten ja jossain vaiheessa ostan oman, säästän vähän aikaan ja mietin missä haluamme jatkossa asua.
Ihan toimistorottana olen töissä ja normipalkalla, ei siis tosiaan huima liksa mutta riittää.
Yhden lapsen 21vuotias yh-äiti ja 250 000e otin lainaa vuosi sitten :)
Jos sinun kykysi arvioida ja organisoida raha-asioitasi on sillä tasolla, että joudut Vauva- lehden AV-palstalta kyselemään neuvoja, niin en suosittele kovinkaan suurta lainavastuuta ottamaan kannettavaksesi..
Otin lainaa pari vuotta sitten 130 000€. Tulot netto noin 1900€/kk sisältää kaikki eli lapsilisän, elarin ja palkan. Yksi lapsi.
Mulla on lainaa noin 170 000 e, kolme lasta ja tulot netto noin 3000 e / kk.
Ihan hyvin pärjätään, mutta kyllä tarkkana tietysti saa olla, ja pitää laittaa myös joka kuukausi rahaa säästöön yllättäviä menoja varten.
ottaa 100 000-150 000. Ja lapsia on kaks.
16000€lisää kun tulee iso remontti taloon. että näillä mennään. palkka surkea, hoito-alalla, mutta pärjätty on.
72000 e asuntolainaa. Omaa rahaa laitoin asuntoon 30 000. Tulot 1800 brutto. 2 lasta.
Olen yhden lapsen yh, nettotulot 5000 e/kk.
tai kuinka paljon enemmän pystyisit maksamaan? Laske lainalaskurilla summa, jonka kyseisessä kuukausisummalla ja esim. 15 tai 20 vuoden laina-ajalla saa. Koroksi n. 5 %, nykykorot ovat niin matalalla, että niiden mukaan ei kannata laskea (-> tulee varmasti nousemaan 15 vuoden aikana).
Lisäksi ota huomioon, että kerros- ja rivitaloissa yhtiövastikkeeseen menee n. 250 e / kk, meillä omakotitalossa menee suurin piirtein saman verran lämmitys- yms. kuluihin.
Onko työpaikkasi vakituinen? Miltä tulevaisuus alallasi / työpaikallasi näyttää? Kuulutko liittoon eli saisitko työttömäksi joutuessa ainakin jonkin aikaa ansiosidonnaista?
Jos tulisi tosi paha tilanne, esim. pitkä sairasloma, voisiko esim. vanhempasi mahdollisesti tilapäisesti auttaa?
Suosittelen vakuutusyhtiön vakuutusta työkyvyttömyyden varalta, ei siis niitä pankin takaisinmaksuturvia (järkyttävän kalliita ja huonot ehdot).
Itse uskaltaisin ottaa 100 000.