*Luetelkaa lapsuutenne ruokia!*
Mitä ruokia muistatte omasta lapsuudestanne? Pääruokia, jälkiruokia, salaatteja, välipaloja? Tykkäsittekö ruoasta mitä kotona tarjottiin vai ette? Teettekö nykypäivänä niitä ruokia itse vai välttelettekö?
Voitte mainita vielä millä vuosikymmenellä olette syntyneet.
Kommentit (53)
En ole ikinä ostanut niitä aikuisena enkä ostakaan.
Ja välttelen kaikkia jauheliharuokia.
paistetut silakat
kaalilaatikko
jauhemaksapihvit
kanankoivet ja riisiä
mummin ruisleipä
äidin karjalanpiirakat
tirripaisti
sacherkakku
omenapiirakka
borsckeitto
spagetti ja jauhelihakastike
hirvipaisti
savusilakat
tappajaiskeitto
itse tehdyt munkkirinkilät ja sima...
noihin ainakin liittyy makumuistoja.
makkara - tai nakkikastiketta?
meillä oli erilaisia kastikkeita yleensä perunan kanssa. maksakastikle oli yksi lemppareistani.
jauhelihapizzaa myös ja jossain vaiheessa tuli risotot jne. spagetti oli tietty herkkua ja makaronilaatikkoa myös syötiin.
lohimedaljongit ja muusi, paistettu sei ja kalakeitot oli kalaruokina.
Muistan ainakin nämä: - tandoorikana - hunajamarinoitu kana - hapanimelä wokki (kiinalainen) - wienerschnitzel - lammaspaisti - hiilimiehenspaghetti - blinit ja mäti - sisäfilepihvit ja kastikkeet (bearnaise oli suosikkini) - aina lisäkkeenä salaatti - mummo teki hyviä kaalikääryleitä Omassa perheessäni syödään hyvin samalla tavalla kuin lapsuudenkodissanikin.
tuo hiilimiehenspagetti ei oikein uppoa... oiskos se miilunpolttajan spagettia :D taidat olla trolli.
Meillä carbonaraa (carbon=hiili) kutsuttiin suomalaisittain hiilimiehenspaghetiksi.
Tässä ohje:
porsaan savukylkeä pieneksi paloiteltuna
paljon valkosipulia
mustapippuria
kananmunaa
juustoraastetta
Paista kylkipaloja valurautapannussa niin, että rasva sulaa. Lisää paljon (siis paaaaaljoooon!) murskattua valkosipulia ja mausta mustapippurilla. Sekoita keitettyjen spaghettien kanssa, lisää raaka kananmuna ja runsaasti juustoraastetta. Anna hetki vetäytyä ja nauti.
tuo hiilimiehenspagetti ei oikein uppoa... oiskos se miilunpolttajan spagettia :D taidat olla trolli.
makaroonilaatikko (opin tykkäämään vasta kasvismakaroonilaatikosta, jota teen)
läskisoossi (yäk)
kaalikääryleet (pitkästä aikaa tänä syksynä tein, lapsena suurin herkkuruoka)
Lihamureke ja lihapullat (yök)
omeletti
juustomaito uunissa hyydytettynä (tykkäsin ja sitten en tykänyt enkä enää syönyt)
karjalanpaisti
lihakeitto
kalaperunalaatikko
isompana tehtiin itse pitsaa ja keitin itse riisiä joskus huvikseni, nakit taikinakäärössä. Teen pitsaa nytkin
herrasväen pikkuleivät oli juhlaherkku, en tee, mutta joskus täyttelen keksejä hillolla.
Paljon muutakin, nämä tuli mieleeni. Kaurapuuroa oli kesällä aina aamulla, tympi, mutta nykyisin itsekin teen lähes aina puuroa aamulla ja tykkään hedelmien kera.
Olen syntynyt 60-luvun lopulla maalla.
ja omasta lapsuudesta muistan ainakin
-palapaistin ja perunat
-jauhemaksapihvit
-kotitekoisen pizzan
-makkarakeiton
-lämpimät voileivät
-Italianpadan (pussista)
-mummon tekemän lihamurekkeen ruskean kastikkeen kera
-ryynimakkaran
-grillatut possun kylkiluut (kesäherkku vailla vertaa)
Herkkuosastolta muistan ainakin suklaamannapuuron, vispipuuron, lätyt survottujen pakastevadelmien kera, mummon pullat ja mummun täytekakut.
Kaikkea muuta paitsi jauhemaksapihvejä meillä syödään vieläkin, minä söisin siis niitäkin mutta mies ei siedä maksaa...
Janssonin kiusaus ,jauheliha makaroni laatikko,makkara keitto ,liha keitto, lihapullat ja perunamuusi. Sitten tuli pinaatti letut mansikka hillolla ja roiskeläpät.
Kotona leivottu hiivaleipä. Äiti aina perjantaisin leipas 2-3 kpl niitä, seuraavan viikon tarpeisiin. Joka aamu söin 2-3 piitkää slaissii. :> Sitten joskus, kun isä haki Jämsän juustopakkaamolta kuormaa, niin tehtäänmyymälästä sieltä haki kilon pari Savukipparin ylisavustuneita reunapaloja. Niitä sitten niiden hiivaleipien päälle ja sitten voileipägrillin! Ávot!
Itse tehty perunasalaatti ja kasslerpihvit. Kesäisin, kun ulkona viikonloppuisin aika ajoin grillattiin, käpyhiilloksella! :>
Peruna ja riisivelli
Jauhenlihakastike ja perunat
Hernekeitto
Maksapihvit
Jänispaisti
Isän savustamat muikut
Viikonloppuisin: jotain näistä
Karjalan piirakoita
Sultsinoita
Keitinpiirakoita
Kukkosia
Vatruskoita
Vierailija kirjoitti:
tehtiin keitetystä makaronista ja nötkötistä mössö, joka oli muistaakseni hyvää sekin. En ole itse koskaan tehnyt :)
Mitä on nötkötti ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tehtiin keitetystä makaronista ja nötkötistä mössö, joka oli muistaakseni hyvää sekin. En ole itse koskaan tehnyt :)
Mitä on nötkötti ?
Sikanautaa säilykepurkissa. Löytyskö vielä Lundenilta, en tiedä?
Arkena lihakeittoa sitkeästä lihasta jossa läskiä. Viikonloppuna porsaankyljyksiä laihassa kastikkeessa perunoiden kera. Tai lihapullia samassa laihassa kastikkeessa. Juhlavuuden huippu oli broileri uunissa, siihen laitettiin jopa jotain mausteita!
Tämän vuoksi opin rakastamaan eineksiä, kun muutin pois kotoa. Kun itse opin laittamaan ruokaa, ruokavalioon eivät vuosiin juuri kuuluneet peruna eikä ruskea kastike. Ja ajatuskin keittolihasta puistattaa.
S. 1967