Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*Luetelkaa lapsuutenne ruokia!*

Vierailija
26.10.2010 |

Mitä ruokia muistatte omasta lapsuudestanne? Pääruokia, jälkiruokia, salaatteja, välipaloja? Tykkäsittekö ruoasta mitä kotona tarjottiin vai ette? Teettekö nykypäivänä niitä ruokia itse vai välttelettekö?

Voitte mainita vielä millä vuosikymmenellä olette syntyneet.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoista: Perunavelli, letut, raaputuskastike (seitikastike), pyttipannu, siskonmakkarakeitto, jauhelihakeitto.. Salaattina kiinankaalia, tomaattia ja kurkkua. Äiti laittoi usein viinietikasta, suolasta, pippurista ja öljystä salaatinkastiketta. Äidin sämpylät ja voisilmäpullat muistan myös hyvin. Teen noita ruokia itsekin, vaikka sämpylät ei ikinä maistu samalta kuin äidin tekemät. Kotiruoista pidin kyllä.

Koulussa: näistä erityisesti pidin: makkara ja muusi, kanaviillokki, pinaattiletut

Näistä erityisesti EN pitänyt: kananmunakastike, nakkikeitto, makaroonivelli.

Teen joskus muusia ja makkaraa, tosi harvoin kyllä. Samoin pinaattilettuja. Olen kerran tehnyt kananmunakastiketta aikuisena, enkä vihannut sitä yhtä paljon. Makaroonivelliä en varmaan vieläkään pystyisi syömään.

Niin joo päiväkodissa tarjottiin välipaloina kiisseliä, näkkäriä, joskus teetä ja juuri tuota makaroonivelliä. Muistan tosi hyvin kun sain vielä ulkona näkkäriä jos äiti tuli tosi myöhään.

Olen syntynyt 1982.

Vierailija
22/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottu on Oulun seudun ja Koillismaan ruoka, ei tunneta muualla. Kirkkaan liemen kanssa se on ihan OK mutta yhdessä atimassa se suurustettiin ohrajauholla, se oli jo mullekin tiukka paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina perunoita ja kastiketta, tai ainakin siltä tuntuu:) Ja makaroonivelliä.

Lauantai-iltaisin oli lämpimiä voileipiä.

Vierailija
24/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena ja juhlapyhinä ja vieraiden tullessa oli täysin eri ruoat.

Arkena lämmin ruoka perustui aina perunaan, joka oli muusia tai keitettyä. Sen kanssa paistettua makkaraa, paistettua pakastekalaa, jauhelihakastiketta, lihakastiketta, lihapullakastiketta, kaalikääryleitä. Harvoin silakkapihvejä. Laatikkoruokia oli usein, etenkin maksalaatikkoa (itse tehtyä), mutta talvella myös lanttulaatikkoa. Keittoja: kalakeittoa, jauhelihakeittoa, kesäkeittoa. Pataruokia: kaalipataa ja uutuutena Chileläistä (makaronia, jauhelihaa, ketsuppia). Salaatteja: lehtisalaattia isoäidin kananmunakastikkeen kanssa, rosollia, lisäksi kesäisin aina kurkkua ja tomaattia viipaleina. Jälkiruokaa joka päivä: kiisseleitä, puuroja. Ei lainkaan hedelmiä, mutta hilloihin ja pakastemarjoihin (pakastin oli uutuus!) perustuvia ruokia usein. Lettuja ainakin kerran viikossa.

Juhlapyhinä oli aina perinteinen satakuntalainen pitopöytä. Jos oltiin oman perheen kesken, lajeja oli vähemmän, jos tuli sukua, niitä oli enemmän. Pääruokana oli aina paisti, lisäksi laatikoita, rosollia, italiansalaattia, savukalaa, leikkeleitä. Kahvin kanssa oli monenlaisia leivonnaisia: täytekakkua tai jotain torttua, vaniljatäytepullia, pikkuleipiä, tiikerikakkua.

Äitini on edelleen mielestäni aivan huippukokki. Lapsuuteni ruoista inhosin vain maksalaatikkoa ja kesäkeittoa.

Vierailija
25/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokia mitä välttelen: pulla ja mustikkapiirakka(näitä oli joka lauantai eli olen oman kiintiöni näitä vetänyt). Mitä teen itse: maksapihvejä haudutetulla sipulilla ja porsaan talouskyljyksia kerma-sipulikastikkeella (en kyllä kovin usein, kun lapset vihaavat molempia ruokia).

Yksi, mitä en ikinä tee, mutta jonka muistan: pekoninrasvassa uitettu ruisleipäpala Ei tulisi mieleenkään syödä tuollaisia enää:)

Vierailija
26/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin keitetystä makaronista ja nötkötistä mössö, joka oli muistaakseni hyvää sekin. En ole itse koskaan tehnyt :)

oli uutta sipulia, tomaattimurskaa sekä nöttistä ja tietty makaroonia, oli todella hyvää! vm. 1971

Vierailija
27/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä syystä inhoan keitettyjä perunoita!!!

Olen syntynyt 1979.

Vierailija
28/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tykännyt kotiruoasta, kouluruoasta useimmiten en tykännyt! 70-luvulla syntyneenä olen syönyt jauhemaksapihveistä lähtien kaikkea mahdollista ja ruoka oli itse valmistettua eikä lämmitettyjä eineksiä -ja niitä jauhemaksapihvejä en tee itse, vaikka lapsena pidin niistä. Muita lapsuuden perusruokia teen; liha-makaronilaatikko, karjalanpaisti, perunamuusi ja jauhelihapihvit/lihapullat/paistettu kala/broileri, kalakeitto, jauhelihakeitto, pizzat ja vaikka mitä muita vielä. Salaatteja ei kauheasti tehty, talvisin ei saanut kaupasta kuin kiinankaalta ja kiinankaali-ananassalaattia syötiin usein lapsuudenkodissani, pari kertaa on sitäkin tullut tehtyä, mutta onneksi nykyisin on valtava valikoima salaattivaihtoehtoja ympäri vuoden!

Jälkiruokia meillä ei tehdä usein, lapsena söin enemmän esim. suklaa- ja marjakiisselit, jäätelö (vaniljaa tiiliskivipaketista ja marjoja sen kanssa), pannukakku, letut, vispipuuro, suklaapuuro, marjarahkat. Näistä rahkaa syön aika usein ja pannukakkua tehdään joskus, jäätelöstä on marjat pudonneet välille.

Välipaloja meillä ei syöty, pullaa oli aina kotona, sitä söin joskus koulun jälkeen tai voileipiä. Nyt ei ole pullaakaan, hyvin pärjää ilmankin, välipalatarpeeseen mussutan hedelmiä.

Vierailija
29/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä pärjäs pitkälle

Vierailija
30/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 unohti nakit! Lapsena söin usein nakkikeittoa tai perunoita ja nakkikastiketta, ei ollut lapsilta "kiellettyä" siihen aikaan. Koskaan en ole kumpaakaan tehnyt, eivät olleet suosikkejani ja kiintiö on jo syöty täyteen.

Vierailija
31/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia muistelisin olleen:

Pääruokina mm. kanaviillokki perunoiden ja mustaherukkahillon kera, jauhelihamureke (usein täytettynä hernemaissi-paprikalla), perunamuusi, nakki/makkarasoppa, hernesoppa, kyljykset, grillitassut, pinaattikeitto, makaroonilaatikko

välipalana ranskanaleipää voi ja juuston kera, viiliä talkkunalla, weetabix, riisimurot, kaakao (muistan myös mansikkakaakaon, joka oli pinkkiä!)

Salaattipohjana yl. kiinankaali, raasteet (porkkana, seassa mm. rusinoita, raejuustoa tms.)

Jälkiruuaksi mansikkarahkaa, vispipuuroa, kiisseleitä, pannukakkua, lettuja.

Vierailija
32/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään aikaan ei aikuisena tehnyt perunaa mieli. Joskus spagettia. Jauhelihakastiketta, ruskeaa kastiketta, kalapuikkoja, kaupan makaroni- ja maksalaatikkoa, kaupan vispipuuroa. Itse tehtyä pizzaa (jauhelihalla), lämpimiä voileipiä. Pullaa, lettuja, omenapiirakkaa. terv 70-luvulla syntynyt.

Vierailija
33/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääruokia

- makaronilaatikko

- maksalaatikko

- jauhelihakastike perunoiden kanssa, myös nakki-, makkara ja maksakastike

- kotitekoinen pizza

- porsaankyljykset

- karjalanpaisti

- lihapullat, -pihvit ja -mureke

- hernekeitto (yleensä purkista, joskus alusta alkaen kuivista herneistä keitetty)

- kaalikääryleet

- kokonaisena paistettu broileri

- kaupan grillattu broileri

- sunnuntairuokana paahtopaisti ja porsaanpaisti

- paistetut perunat jonka seassa kananmunaa

- silakkapihvit, paistetut silakat muusin kanssa

- uunikirjolohi (kirjolohta oli usein tarjouksessa, sitruunapippuri taisi tulla mausteeksi vähän myöhemmin vasta)

- mökillä paistetut ahvenet, nam

- uunimakkara, jonka viilloissa juustopalasia

Kasvislisäkkeet

- kiinankaali salaateissa

- vihannessekoitus ja hernemaissipaprika

- raasteet, joissa joskus appelsiinia, ananasta, rusinoita, puolukkahilloa tai raejuustoa

Jälkiruoat ja herkut

- marjakiisselit ja -keitot

- letut ja pannukakut

- pullavanukas

- paahtovanukas

- vaniljajäätelö hillon tai marjojen kanssa, sekaan sotkettiin joskus kaakaojauhoa

- pullaa oli aina pakastimessa ja sitä syötiin lähes päivittäin

Aamu- ja välipalat

- ranskanleipä + valmiina siivuina ostettu lauantaimakkara

- reikäleipä

- maksamakkara

- juustot ostettiin paloina tiskistä

- voileipäkeksit

- saunan jälkeen limsaa ja nakkeja tai lämpimiä voileipiä

- vierastarjoiluun kuului valmiiksi tehdyt voileivät

Vierailija
34/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin tarhaikäinen muistan että oli

-perunaa+jauhelihakastiketta

-nakkikeittoa

-kalakeittoa

-uunimakkaraa+muusia

-synttäreinä kermakakkua jossa suklaarouhetta päällä

Joskus kun olin n. 10 isä innostui kokkailusta. Söimme usein

-lohta

-kiinalaista (wokkipannu tuli :)

-pannukakkua

-coq au vin

-spagetti +jauhelihakastike

Vierailija
35/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona perusruoka oli ruskeakastike eri lisukkein. Milloin oli jauhelihaa useimmiten makkaraa. Tämän kaverian perunamuussi. Keittoja oli aika usein makkarakeitto taas se yleisin joskus oli siskonmakkara tai jauhelihakeittoa tai hernekeittoa.

Muistelen, että kun olin pienempi ei meille ostettu leivänpäällis leikkeleitä tai makkaroita kuin joskus todella harvoin. Leivän päälle laitettiin joka lenkkimakkaraan tai keitettyä perunaa (on muuten hyvää vieläkin)Tai olla syynä niiden kalleus.

Viikonloppuisin panostettiin vähän enemmän ja se tarkoitti makaronilaatikkoa tai perunasoselaatikkoa : D Joskus oli kyljyksiä joita haudutettiin padassa pitkään.

Mummolassa oli aika usein ihan perus lihakastiketta joka oli hautunut pitkään ei karjalanpaistia vaan jotain muuta. Mummo teki myös taivaallista makaronivelliä.

Vierailija
36/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin kalapuikot.

Salaattin oli aina seuraavaa tomaattia, kurkkua ja kiinankaalia.

Pidän edelleenkin keitoista etenkin jos pääsen syömään äidin tekemään jauheli, makkara tai siskonmakkara keittoa.

Teen myös välillä ruskeatakastiketta se on vaan niin hyvää.

Kalaa meillä ei kauheasti ollut koska isäni ei voinut sietää kalaa. Kaalikääryleitä oli kanssa usein koska niitä isäni rakasti ja teki myös itse.

Leipä taisi useimmiten olla ihan ranskista.

Vierailija
37/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkkua, maksalaatikkoa, porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa, rosollia, riisipuuroa rusinasopan kanssa.

Vierailija
38/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin nämä:

- tandoorikana

- hunajamarinoitu kana

- hapanimelä wokki (kiinalainen)

- wienerschnitzel

- lammaspaisti

- hiilimiehenspaghetti

- blinit ja mäti

- sisäfilepihvit ja kastikkeet (bearnaise oli suosikkini)

- aina lisäkkeenä salaatti

- mummo teki hyviä kaalikääryleitä

Omassa perheessäni syödään hyvin samalla tavalla kuin lapsuudenkodissanikin.

Vierailija
39/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen jäänyt makkarakupit. Eli jotain balkanmakkarn tyylistä makkaraa paistettiin siivuina pannulla. Käpristyivät kivasti :-) Sitten myös juhlavampi ateria oli uunissa paistettu kokonainen kana/broileri, joka siis itse maustettiin (myytiin maustamattomana pakastealtaassa). Köyhät ritarit jälkiruokana.

Vierailija
40/53 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin nämä:

- tandoorikana

- hunajamarinoitu kana

- hapanimelä wokki (kiinalainen)

- wienerschnitzel

- lammaspaisti

- hiilimiehenspaghetti

- blinit ja mäti

- sisäfilepihvit ja kastikkeet (bearnaise oli suosikkini)

- aina lisäkkeenä salaatti

- mummo teki hyviä kaalikääryleitä

Omassa perheessäni syödään hyvin samalla tavalla kuin lapsuudenkodissanikin.