Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poissaolo töistä lapsen kuntoutuksen vuoksi

Vierailija
25.10.2010 |

Hei!

Kysyisin teiltä viisaammat, että mitenkä se nyt menee, kun joudun kerran viikossa lähtemään töistä aikaisemmin lapseni kuntoutuksen vuoksi.

Jos tuon tästä töihin todistuksen, Onko työnantaja velvollinen maksamaan silti kokopäivästä palkan?

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole olemassa mitään syytä siihen, että työnantajan pitää edes tähän järjestelyyn suostua. Yleensä työnantaja joko ottaa palkasta pois tai sitten edellyttää, että teet ne tunnit muuten pitempinä päivinä.

Todistuksilla ei ole merkitystä, kyseessä ei ole äkillinen sairastuminen.

Vierailija
2/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyitä aikoja kunoutuksen takia pois eli esim. vie tai hakee lapsen.

Silloin tekee tunnit takaisin. Mutta jos kyseessä on esim. osastojakso tms.,niin silloin työnantaja maksaa todistusta vastaan täyden palkan.

Yleensä minä hoidan kunoutukseen viennit, mutta välillä en pysty esteiden takia hoitamaan. (en ole töissä).

Kannattaa kysyä työnantajalta, jos joudut säännöllisesti kuntoutukseen viemään. Tai kysy asiasta kelalta.

Mun ymmärtääkseni ne ovat korvattavia aikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä ainakin jouduin tekemään tunnit sisään. Oli tosiaan aika hankalaa, kun välillä kuntoutusajat oli keskellä päivääkin ja työmatka melko pitkä. Käytännössä olin siis vain puolikkaan päivän töissä ja muut päivät tein ylitöinä takaisin.

Vierailija
4/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit koittaa sopia asiasta niin, että teet poissaolotunnit sisään etukäteen tai otat ne vaikka ylityötunneista.

Pääosin tuollaiset menot pitäisi järjestää työajan ulkopuolelle.

Vierailija
5/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teen tuntipalkallista työtä,ja olen ilmoittanut niiltä päiviltä vain tunnit, kun olen töissä ollut. eli en ole palkkaa ottanut kuin töissäoloajoista, eli takaisin ei tunteja tarvitse tehdä.

T.ap

Vierailija
6/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kiikutat lapsen lääkärintodistuksen työnantajalle, voit tasan tarkkaan olla pois palkallisesti. Jos työnantaja kieltäytyy, hän rikkoo lakia ja todennäköisesti myös alan työehtosopimusta.

Vierailija
7/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kiikutat lapsen lääkärintodistuksen työnantajalle, voit tasan tarkkaan olla pois palkallisesti. Jos työnantaja kieltäytyy, hän rikkoo lakia ja todennäköisesti myös alan työehtosopimusta.

Kyseessä on lapsen synnynnäisestä vammasta johtuva kuntoutus. Läsnäoloni on pakollinen, koska kuntoutuksen vuoksi joudun ajamaan toiselle paikkakunnalle.

Täytyy jutella vielä kuntouttajan kanssa mikä yleinen käytäntö on.

T.ap

Vierailija
8/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja kieltäytyy, hän rikkoo lakia ja todennäköisesti myös alan työehtosopimusta.

jos et ole paikalla ja et tee tyotäsi, joku muu joutuu sen tekemään. olet epäluotettava toisten tyonteolla ratsastava, tuollaisesta touhusta joudut lopulta itse maksamaan.

älä jat noin. Hanki joku hoitaja joka voi viedä lapsesi. se on sinun ongelma

Vierailija
9/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on todistus missä näkyy vanhemman läsnäolo välttämätön. Ei silloin pysty kukaan ulkopuolinen mukana olla, tuskin kelakaan sellaista hyväksyisi.

Meillä minä hoidan kuntoutukset, mies matkatöissä.

Kyllä täällä on paljon paskanpuhujia ja mielen pahoittajia!!!!!

Lapsen sairaus ei ole koskaan toivottu, eikä sen varjolla varmastikkaan kukaan viisas ratsasta.

Helvetin paljon joutuu kuntoutusten takia järjestelemään asioita. Helpoltahan se varmasti muista kuullostaa, suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
10/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on todistus missä näkyy vanhemman läsnäolo välttämätön. Ei silloin pysty kukaan ulkopuolinen mukana olla, tuskin kelakaan sellaista hyväksyisi.

Lapsen sairaus ei ole koskaan toivottu, eikä sen varjolla varmastikkaan kukaan viisas ratsasta.

Helvetin paljon joutuu kuntoutusten takia järjestelemään asioita. Helpoltahan se varmasti muista kuullostaa, suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
11/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos !!!!

T.ap

Vierailija
12/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja kieltäytyy, hän rikkoo lakia ja todennäköisesti myös alan työehtosopimusta.

jos et ole paikalla ja et tee tyotäsi, joku muu joutuu sen tekemään. olet epäluotettava toisten tyonteolla ratsastava, tuollaisesta touhusta joudut lopulta itse maksamaan. älä jat noin. Hanki joku hoitaja joka voi viedä lapsesi. se on sinun ongelma

JOS vanhemmalla on oikeus olla lapsen sairauden vuoksi pois töistä, mitä ihmeen "epäluotettavaa toisten työnteolla ratsastamista" se nyt muka on!

Tuskinpa sinäkään oikeasti noin toimit, jos lapsesi sairastuu.

ERI asia sitten on, onko synnynnäisen vamman kuntoutus verrattavissa työlainsäädännön mukaan akuuttiin sairastumiseen.

Voisiko niin väittänyt kirjoittaja todistaa väitteensä ja panna tähän linkin ko. lainkohtaan.

KUN nimittäin lapsen sairastuessakin (siis akuutisti) työntekijällä on oikeus olla poissa töistä vain rajallisesti, ja LAPSEN HOIDON JÄRJESTÄMISEKSI eli ei varsinaisesti sairauden hoitamiseksi.

Itse en usko, että ap olisi oikeutettu palkkaan kuntoutuskäyntien aikana, koska ne ovat säännöllisiä ja siten voi olettaa, että työntekijä pystyy ne ennakoimaan ja hoitamaan toisin.

MUTTA: muistathan ap kirjata tunnit tarkkaan ylös, niitä pitää ehdottomasti käyttää perusteena vammaistukea haettaessa!

Vierailija
13/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaki 26.1.2001/55

4. luku Perhevapaat:

"6 §

Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on «oikeus» saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama «oikeus» on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.

7 §

Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on «oikeus» tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

8 §

Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta."

(lähde Finlex.fi)

ELI koska kysymys ei ole ennalta-arvaamattomasta, akuutista ja pakottavasta tilanteesta, en usko, että ainakaan lain mukaan työnantajan täytyy palkkaa maksaa.

Lisäksi ap sanoo tuossa olevansa tuntityöläinen. Jos työnantaja haluaa olla ketku, hän voi laatia kuntoutuspäiviksi lyhyen vuoron, eikö?

Mutta ap:n kannattaa lukea oman alansa työehtosopimus läpi. Tes voi aina antaa paremmat edut kuin työlainsäädäntö, laissa on vain minimisääntö.

Vierailija
14/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS vanhemmalla on oikeus olla lapsen sairauden vuoksi pois töistä, mitä ihmeen "epäluotettavaa toisten työnteolla ratsastamista" se nyt muka on! Tuskinpa sinäkään oikeasti noin toimit, jos lapsesi sairastuu.

kohta joudut harkitsemaan voitko tehdä kokopäiväistyotä.

Jos et ole paikalla 40 tuntia per viikko ja et tyotäsi tee, jonkun muun on se tehtävä

Se ei ole lapsettomien syy että sinä et ole paikalla jne jne

Ihan totta, ratsastat muiden tyopanoksella.

Valita ja vaadi että lapsesi voisi saada kuntoutusta viikonloppuisin tai aamulla klo 7 jne.

sinun lapsesi ei ole toimiston ongelma

Vierailija
15/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla on joka päivä ns. 8h päivä, mutta palkka maksetaan minulle tuntien mukaan, eli palautan ns. tuntilistan. ja olen kuntoutuspäiville merkinnyt vain ne 4h jotka ehdin olemaan töissä.

T.ap

Vierailija
16/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovittujen lääkäri- tai kuntoutuskäyntien vuoksi tarvitse työntekijälle palkkaa maksaa. Suomessa ainakaan.

Vierailija
17/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS vanhemmalla on oikeus olla lapsen sairauden vuoksi pois töistä, mitä ihmeen "epäluotettavaa toisten työnteolla ratsastamista" se nyt muka on! Tuskinpa sinäkään oikeasti noin toimit, jos lapsesi sairastuu.

kohta joudut harkitsemaan voitko tehdä kokopäiväistyotä. Jos et ole paikalla 40 tuntia per viikko ja et tyotäsi tee, jonkun muun on se tehtävä Se ei ole lapsettomien syy että sinä et ole paikalla jne jne Ihan totta, ratsastat muiden tyopanoksella. Valita ja vaadi että lapsesi voisi saada kuntoutusta viikonloppuisin tai aamulla klo 7 jne. sinun lapsesi ei ole toimiston ongelma

Sinä sen sijaan olet palstan asennevammainen k-pää. Hus siitä!

Vierailija
18/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomista. Sitäpaitsi kela maksaa päivärahan jos lapsi on yli 10v. Saat kai hoitotukea kelalta?

Vierailija
19/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaki 26.1.2001/55 4. luku Perhevapaat: "6 § Tilapäinen hoitovapaa Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, SAIRASTUESSA ÄKILLISESTI työntekijällä on «oikeus» saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan.

--------

8 § Palkanmaksuvelvollisuus Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta." (lähde Finlex.fi)

kyse ei ole ap:n lapsen kuntoutuksen kohdalla äkillisestä sairastumisesta, jonka järjestämiseksi ap tarvitsee vapaata. Vaan säännöllisestä hoidosta, johon ap voisi varautua ja hankkia kuskin.

En nyt siis sano, etteikö ap:n olisi tärkeää mennä lapsensa kanssa kuntoutukseen, vaan katson tätä nyt hetken työnantajan ja lain kannalta....

Lisäksi paljon riippuu työehtosopimuksesta ap:n omalla alalla, laissa ei sairaan lapsen hoidosta tarvitse maksaa palkkaa!

-13-

Vierailija
20/30 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi paljon riippuu työehtosopimuksesta ap:n omalla alalla, laissa ei sairaan lapsen hoidosta tarvitse maksaa palkkaa! -13-

me kaikki muut duunarit joudumme tekemään toisen tyot jne jne jotta hän saa palkallisisa poissa oloja lapsen takia

Kukaan meistä ei pakottanut häntä edes tekemään sitä lasta

voisisinko minä saada palkallista vapaata toistä vain sen takia että olen nyt tehnyt tuon ja tuon tyot kun he ovat olleet poissa?

Miksi minua näin kohdellaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän